Hej Natalie!
Vilket otroligt strukturerat inlägg.

Vackert.
Svarar lite snabbt på några av dina frågor:
1. Om jag har förstått det korrekt är det första luren som skall dras ner till 20 minuter. Är det meningen att han skall läggas samma tid men tas upp tidigare eller läggas senare?
Ofta kan man lägga samma tid men ta upp tidigare. Så småningom kanske man helt tar bort en lur och då kanske man vill strukturera om de kvarvarande lurarna.
2. Han äter 5 gånger om dagen efter standardmodellen. Dock är lunchen något tidig (kl 10:00). Problemet om vi skulle skjuta på lunchen till kanske kl 11 är att han är så himla hungrig när han vaknar efter första luren och blir då även ganska grinig. Är det ok att han äter lunch kl 10 eller borde vi försöka skjuta på den?
Det är helt OK att ha lunch vid tio. Det behövs inte ändras ngt bara för att så att säga. En annan variant om du skulle vilja ngn gång senare i litens liv är att ge en "andra frukost" innan tidiga luren. Då kan man skjuta fram lunchen istället.
3. Så här ser vårt schema ut. Är det något som borde ändras för en 9 månaders? Ser mixen ok ut eller borde vi ändra något, öka upp eller minska ner etc?
Du behöver inte ändra ngt bara för att... Fungerar det bra och maten och sömnen fungerar med ett strålande humör som resultat så är allt som det ska

. Mata tills det tar stopp bara. Det är bebis mage som bestämmer. Men det verkar ju flyta på bra.
4. Vilka leksaker passar bra för en 9 månaders + 5.
Detta är en fråga du gärna får ställa inne på forumet Barnafostran. Här inne är det mer renodlade SHN-frågor som besvaras.

Under tiden skickar jag med lite lektyr:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14185
http://www.annawahlgren.com/forum/searc ... t=S%C3%B6k
6. Hur mycket tid behöver barn i denna ålder med andra barn?
Ingen tid alls!

Faktiskt. Han behöver er föräldrar. Det är en väldig hysteri just nu med allehanda aktiviteter för "barn". Det är föräldrarna som behöver detta inte barnen. Och vilken fantastisk tillvaro med pappan!

Så där borde alla små få ha det. Kan det bli bättre? Snacka om social delaktighet. Här får han allt han behöver. Har du BB? Anna har skrivit så mycket fint om allt detta. Mycket kan du också hitta här på forumet och i hennes krönikor som finns alldeles vid fliken där uppe där det står Anna Wahlgren. Barnens behov av andra barn kommer långt senare.
7. Sömnen fungerar klockrent men borde jag ändå börja tänka på att snart dra ner sömnen en aning för att ligga steget före, eller skall jag vänta på att nån av sömnstunderna börjar krångla och i samband med det dra ner den första luren?
Avvakta tills han själv visar att det är dags att ändra ngt. Till exempel genom tidiga mornar.

Nimrah