Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LindaVega

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av LindaVega »

videunge skrev: men nattmålet blev kl 05.15... :shock: inte jättebra för han trodde lite att det var morgon kändes det som. gnölade lite innan han somnade om. sov lite lätt kändes det som. ( fick dock väcka vid 07.15) så jag funderar på om ni tror att det kan vara vettigt att försöka tratta i mat typ innan jag går och lägger mig för att slippa få nattmål mitt i vargtimmen :?: eller blir han förvirrad om jag börjar införa det nu och vaknar på morgonen i alla fall?
Det kan nog bli hur som. Min mellan sov till morgon efter förstärkt nattslurk vid 22.00, min yngsta gjorde det inte. Han behövde MAT för att sova hela natten, dvs både lunch och gröt.

Jag tror att ni är nära hel natt nu när det är riktig mat på schemat. Vaknas det ändå efter ett tag så skulle jag kura (ramsa) bort nattmålet, inte införa ett nytt mål vid 22.00- skillnad om man redan har det på plats sedan tidigare.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

jo jag tror nog också att det kan bli rörigt. bara lite synd när det kommer så nära. :roll: lite tveksam till att kura då det är lite svajigt med maten. hans chans att hämta sig liksom om maten på dagen trasslat. vi är ju fortfarande i utprovningsstadiet i fråga om vad han tål. känns som att det snart är lättare att säga vad han INTE kan äta skrutten... :( idag har vi konstaterat att plommon inte fungerar så nu funderar jag på vad jag skall hålla lilla magen igång med om det behövs. päron funkar inte heller, eller andra stenfrukter.
bara hoppas att nästa smak fungerar [-o<

kram på er :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Kiwi? Det är ju åtminstone lösande och väldans gott, men du har kanske redan provat det?

Du får nog finna dig i att köra på som du gör, så småningom kommer nätterna ramla på plats. Men det hela hänger ju på, som du säger, hur mycket han får i sig och att han tål den mat han får i sig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej!
Papaya och sötpotatis vet jag funkar på äldre barn iaf, har inte provat på min lilla än.
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och tack för ideer!

Jippi! sötpotatis verkar han tåla lilla skrutten...och det fungerar på magen.
fördelen med att ha en väldigt allergisk liten skrutt är att jag bli överlycklig varje gång han tål någonting. :wink: annars går det bra när han inte får i sig dumheter. han gapar som en fågelunge även om han ätit flaska precis och ser ut som om han inte fått mat på en vecka. :shock: 10 h i natt så snart får vi ha inflyttningsfest! :D
funderar på om det börjar bli dags att introducera lite kött eller så för att få måltiderna mer kompletta för han fullkomligt vräker i sig. :D vad tror ni?

kram på er! :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej igen!

och så var vändningscirkusen igång.... :shock: går bra i vagnen där han liksom inte har plats att vingla omkring, men i sängen kör han upp baken och välter. hittils kör jag på att inte göra någonting så länge han bara bökar. det blev dock tidigt nattmål i natt eftersom han blev hungrig av all träning. :lol: Tog upp honom när han började låta hungrig och då fullkomligt vräkte han i sig.
någon annan som har tankar om hu man gör med vältande små liv :?: verkar för övrigt snart krypa också. är väll all maten som ger massa energi :wink:

kram på er
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

videunge skrev:hittils kör jag på att inte göra någonting så länge han bara bökar
Fint så! :) Om det blir ledset är det annat men avvakta helst tills liten somnat och vänd tillbaka då istället. Då lär du honom inte att du behöver lägga honom rätt innan han kan sova utan fixar det där själv. Ju mindre du lägger dig i desto snabbare lär han sig att somna oavsett sovställning. (En del låter barnet sova som det somnar, andra som jag, vänder till magläge efter insomning.)

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Snälla, är det någon vänlig själ som kan ge mig en KRAM? idag är jag jätteledsen och förvirrad. :cry:

Dels BVC som tycker att jag är helt dum i huvudet som introducerar mat så tidigt och när han dessutom verkar vara allergisk. Man får inte äta massa mat så liten ( drar gränsen vid en halv burk till lunch och middag samt 1/2 banan till mellis. Men han är ju HUNGRIG!? ialla fall gapar han efter mer...

Sen visade det sig att svärmor också tycker att jag gör jättefel. "Tvingar" barnet att sova och äta...Sa ifrån hemma hos dom efter en väldigt hektisk dag med mycket folk när han vägrade äta mer an 100ml att han var övertrött och att vi måste hem. Då tyckte hon att han kan inte vara trött för han sov ju för inte så länge sen och ätit har han...vi åkte hem. Hon tycker också att han nog inte är allergisk eftersom små barn får ont i magen och blir prickiga. Men så skall det väl inte vara? dessutom försvann prickarna när jag slutade amma och han vaknar inte på natten för att han inte kan andas och han är goare och gladare på dagen. men hon tyckte att det är korkat att hålla på och mata som jag gör. att det är det som gör att han får ont i magen att jag matar. men jag känner ju honom och jag ser sambanden.

tror att ett av problemen är att han är så "lätt att ha att göra med" även när jag ser att han inte mår bra så skriker han inte så mycket som syrran gjorde...så dom förstår inte. vill att han skall bäras runt när han är ledsen när jag vett att han bara behöver lugn och ro att äta och sen sova...

gör jag fel som ger så mycket mat?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Jag skickar dig en jättestor kram. Jag vet själv hur det är att möta släkt och vänner som tycker att man är lite tokig. Men det är trots allt du som känner ditt barn bäst och du vet vad som fungerar eller hur :D .

Stor kram till dig :heart:
/ Algotsmamma
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !

Hur går det för dig/er?

Har det rättat till sig med tiderna igen när ni får göra som ni är vana vid?

Kram Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
videunge

Inlägg av videunge »

Hej!

jo det går bättre och bättre! uppe i ca 10.5-11h natt! =D>
men :twisted: allergi :!: vete är han också allergisk mot så välling är körd tror jag...han började sova gott när han fick det men fick efterhand svårare med andningen eksem och ont i magen. nu har jag tagit bort det men magproblemen kvarstår så det tar ett tag innan vi kommit upp i s¨å mycket mat han behöver... är det någon som vet om det finns välling som inte är vetebaserad och mjölkfri?

kram på er och tack snälla Algotsmamma för stöttning :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

kan du inte ge gröt istället för välling?

Gå in under mat, mage och barnakropp så hittar du massa info där. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej!
Tycker också du gör rätt med maten, du vet bäst vad han behöver!

Välling finns bl a här:
http://webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling?cat=44

Lycka till!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
videunge

Inlägg av videunge »

Hej alla goa!

visst kan jag ge gröt!! gröt är gott! :D men vällingen är så bra när man har en liten tröttmössa som tycker att det är SÅ mysigt att ligga i famnen och äta sin välling som är så god. (mamma gilllar också... :roll: )Dessutom är det bra när han får sina allergisjok att ha något drickbart som ändå mättar.
tack Fauve för underbat bra länk! jag bockar och bugar! :D nu kom inspirationen tillbaka med vad man kan bjuda på. Lite kul att jag nyss tipsade dig på samma ämne och jag fick igen med besked. got forumd et här! :heart:

men en liten vagningsfråga. har jag fattat rätt att det gäller att vagna bara tyst och inte lugn, skak, dunk. gå och dirkt börja om om unge börjar skrika upp sig? medans mutter ignoreras? har nog försökt vagna för länge och det känns som om inte vagningen "tar". Har i skarvarna ignorerat medst förut för det känns som om han sköter det bättre själv. Därför blir jag nervös för att vagna då jag liksom inte förväntar mig att det tar Ok jag VET! :oops: dumma vargar som borde skjutas men jag letar amunition... :evil: testade snabversionen med skak, dunk och det verkade som om attityden blev bättre. Tankar?

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

videunge skrev:Hej!

jo det går bättre och bättre! uppe i ca 10.5-11h natt! =D>
men :twisted: allergi :!: vete är han också allergisk mot så välling är körd tror jag...han började sova gott när han fick det men fick efterhand svårare med andningen eksem och ont i magen. nu har jag tagit bort det men magproblemen kvarstår så det tar ett tag innan vi kommit upp i s¨å mycket mat han behöver... är det någon som vet om det finns välling som inte är vetebaserad och mjölkfri?

kram på er och tack snälla Algotsmamma för stöttning :heart:
Vi har kört den mycket populära vällingen som nya mamman tipsar om.

Bovetevälling, 2 flaskor

2 dl kallt vatten

1 nypa kanel

2 msk bovetemjöl

2 dl havremjölk

en klick kokos- eller rapsolja

Vispa ned bovetemjöl och kanel i kallt vatten. Koka upp och vispa då och då under uppkoket, för det klumpar sig lätt annars. Späd med havremjölk och droppa i lite olja inför servering. Mums! Ren näring på flaska!

Resterna spar du bara och värmer i kastrull inför nästa vällingmål. Vällingen klarar sig 3-4 dagar i kylen, så gör gärna storkok!

Det finns ju många bra trådar inne på barnakropp om olika allergier.

Är det veteprotein eller gluten han inte tål? Finns ju annan mjölk än havre också.

:heart: till lilie olof
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"