Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna09

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Anna09 »

:thumbsup:

Du skall veta att poletter trillar ner för mig hela tiden... så det är inget konstigt i det alls.

Härligt att läsa!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: :thumbsup: =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Jag måste bara skiva för att jag är så glad att det går så bra :D
Idag har fm vilan gått på 10 min och efm vilan på 7 min :mrgreen:

Jag har sagt "Nu ska du sova och det är så skönt" (och det menar jag också ;) ) Sen har jag lagt henne utan massa trixande från min sida och sagt "Å vad skönt att få sova" när hon landar på madrassen och ramsat mig ut (rak och bestämd men vänlig ramsa, så att det inte finns något "tycka synd om" i rösten). Och direkt ut och diskar, husljud husljud och ännu mer husljud. Någonstans i en tråd så läste jag att man inte ska ramsa när dom är arga utan köra på med husljud och väsnas extra mycket då dom svär riktigt högt. Jag har kört med det nu och det funkar för mig och så blir det så rent och fint hemma (men ingen diska för lillan att hjälpa till med ;) ).

Finns det några bra tips om hur man hanterar arga uppvak på natten (inte vargtimmarna)? Hon vaknade i natt och var jätte arg. Eller jag hörde henne inte förrens hon var jätte arg :( . Jag ramsade en gång och hon reagerade egentligen inte men blev tyst och somnade efter ett tag (vet inte om jag somnade om före henne :? ). Det funkade men kändes inte helt ok :( Tips någon?

Förresten, kan man byta namn på sin tråd? Skulle passa bättre med "Tankar och frågor ett tag in i kuren" eller något liknande.

Nu ska jag också sova eftermiddags vila :wink:
/Bellan :sleep:
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad kul att det går så bra för er, härligt jobbat!

På ilska biter inga verktyg, så jag tänker att de också måste ha rätt till ett brett register av känslor och att vi föräldrar inte genast måste skynda dit och "hjälpa" för de har också rätt att vara ifred. Eliminera allt som kan störa barnet nattetid, t ex lagom med kläder, supermätt, inga spjälor att fastna i osc. Det där vet du. Sen är det bara att lyssna av och se om du behöver ingripa och behöver du det är ju ramsan helr perfekt att ta till :D

Tror inte det går att byta namn, men vi läser ju ändå om alla era framsteg :D

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Tack för svaret :D Jag har kört med husljud och det har funkat. I går kväll tog det en bra stund för henne att somna, i morse gick det fort och nu efter lunch tog det längre tid igen. Men jag är fullt beslutat på att fortsätta så här :mrgreen: , hålla i det som vi bestämt så att tjejen vet vad som gäller :D

:?: Nu har jag en fråga till inför kommade helg. Sommartid :wink: Jag har läst att det är fler som frågar i andra trådar men min undran är: kan jag inte helt enkelt bara väcka henne en timme tidigare och sen följa schemat efter "dom nya tiderna"? Måste det hattas med kvartar hit och dit dagen innan eller efter? :-k Det är väl på hösten som det blir lite mer strul när hon ska sova längre...
/Bellan
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
jag trodde att jag hade svarat dig men tydligen så skickade jag inte iväg något meddelande.... :?

Det går att byta namn på tråden i alla fall, det gjorde jag en bit in i min kur.

Jag funderar också över sommartiden.... en del behåller sina gamla tider i alla fall vet jag. Alltså även om man ställer fram eller tillbaka klockan så lägger man sig och kliver upp som om klockan skulle ha varit 19.00 eller 7.00..... lite svårt det där :-k

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Ja, det där med sommartid. Alla verkar säga att man ska skjuta schemat med marginalkvartar. Problemet för oss är att vi ska på födelsedagskalas på söndagen som börjar kl 15. Och det funkar med vanliga schemat men inte om vi ska köra med marginal kvartar hela dagen, då hinner vi precis dit och sen är det dags att åka hem och äta kvällsmat (16.30) och sova (18.00). Kanske kan vi ändra på lördagen redan :-k

Om jag har fattat det rätt kan vi göra så här, eller :?: :?:
Schema....
Vakna 07.00 -15 blir 6.45
frukost 07.30 fortfarande -15 blir 7.15
vila 9.15-10.00 -30 blir 08.45-9.30
lunch 11.30 fortfarande -30 blir 11.00
vila 12.30-14 -45 blir 12.00-13.30
mellis 14.30 fortfarande -45 blir 14.00
kvällsmat 17.30 -60 blir 16.30
godnatt 19.00 fortfarande -60 blir 18.00 Framme!!!

Kan det stämma, eller ska man ändra 15 minuter vid måltiderna bara? Istället för att ändra vid vilorna och kvällsmaten #-o
Några tips :?:
/Bellan
    Liten, nyår -18
    Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Har du läst här? :idea:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad

Vilken dag du ändrar spelar ingen roll, de små vet ju inte att det är sommartid. 8) :wink:

Antingen ändrar ni i någon dag innan kalaset eller dagen efter. :mrgreen:

Värme!/Luvisen
    Bebispojken född 22 april 2009
    Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
    Petite Soeur född 8 mars 2012
    SM rookie
    Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!

Japp, precis där jag kollade Luvisen :wink: fast jag ändrade från att använda marignalkvarten från måltiderna till vilorna. Men nu har vi i alla fall inte gjort på det sättet :roll: . I morse vaknade hon 05.15 :shock: och somnade inte om :( Igår så åt hon dåligt till både mellis och till kvällsmat :x så jag är inte förvånad att hon vaknade så tidigt. I alla fall, vi använde marginalkvarten på morgonen för vi var ju ändå uppe och då sa min sambo "kan vi inte ta en kvart per dag och ändra sommartiden" och så gjorde vi. Allt blev 15 minuter tidigare idag. Imorgon blir det 30 minuter tidigare än "schemat", på lördag 45 minuter tidigare och på söndag är vi framme med 60 minuter tidigare :) - fast då är det ju vanliga schemat som gäller :wink:

Här går det annars bara bra. Hon tar en stund på sig att somna, 10-20 miunuter men hon ligger och pratar och gnolar och är inte alls arg :mrgreen: : Känns verkligen som att jag har hittat rätt känsla och attityd \:D/ och rätt husljud :lol: . Det är bara jag som har tagit vilorna och läggningarna men jag ska "träna" med min sambo så att han kommer in i det också.

Ett tips som jag tycker har varit användbart hittade jag i en tråd och där stod det att man skulle blunda när man ramsade och samtidigt föreställa sig att man hade barnet i famnen, vaggade det och sa ramsan för att trösta barnet. Då får man liksom rätt känsla i ramsan :wink: . Så jag säger ramsan när jag ramsar ut med en enorm känsla av "Det är ju såååå underbart att få sova" och jag tror att vår tjej håller med :wink:

Maten går det lite sämre med #-o Hon vill inte bli matad =; eller hon vill inte äta barnmaten. Hon vill bara ha plockmat. Till lunch idag fick jag i henne 5 skedar med mat sen var det tvärstopp. Hon fick plockmat men jag hade ju inte gjort en hel måltid #-o så till middag blev det hemgjoda miniköttbullar, kokt palsternacka & morötter i bitar och sen frukt bitar efteråt. ... får väl se i morgonbitti om hon står sig på det :roll: Pyttsade i alla fall i henne mer än 2 dl välling till kvällsslurken :)

Tänkte på det här ikväll, vilken skillnad det är från innan kuren. Nu är det inge spring efter läggningen. Nu sover hon. Och ingen amning på natten stup i ett (amingen har vi lagt av med helt förresten, så snart ska jag iväg och shoppa ny bh :mrgreen: ). Och jag vet när hon sover vilorna och när hon äter. Det är ju helt underbart!!!!! Tack Anna för att du har hjälpt oss och tack alla hjärtebarnskontollanter och alla andra på forumet som bara är så underbara med all hjälp! [-o< :heart:

Jag tror förresten att hon kommer sova hela natten, hon stoppade ju i sig minst 15 miniköttbullar och en massa annat också :mrgreen:
    /Bellan
    Liten, nyår -18
    Bellan

Inlägg av Bellan »

Då har vi sommartid :wink:
    Det gick jätte bra att flytta tiden 15 minuter per dag. Hon har inte ens märkt något.

Hon har ju varit så kinkig med maten och vägrat att bli matad =; i några dagar men vi har ändrat innehåll i måltiderna och det har funkat \:D/ . Hon får bara mat som hon kan plock i sig själv och nu äter hon igen :D

Så det känns ganska bra :mrgreen: Tyvärr har hon mardrömmar på nätterna fast som jag förstår det hör det till åldern, men vad kan jag göra för att underlätta för henne. Vissa kvällar varknar hon och är ledsen innan vi går och lägger oss och då kör vi husljud eftersom vi inte är säkra på att hon är vaken eller bara drömmer och då vill vi inte ramsa, är det rätt :?:

/Bellan
    Liten, nyår -18
    TorsMamma
    Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Helt rätt!

Det bästa botemedlet mot mardrömmar: Skrattet till gonattet! :lol:

Vet inte om jag dragit denna för dig MEN tar det i så fall igen.

TÄnk dig att du går med väninnorna på stand up komedi. Ni har skoj, trevlig roligt. Du skrattar, du skrattar mera. Nu börjar det kännas i kinderna du vet. Du skrattar lite till och nu känns det ordentligt i magen... Nu börjar du tänka att om du skrattar mer så kommer du inte orka eller ramla av stolen. Du skrattar mera. Ja, du hänger med?
    SÅ, när du sen kommer hem så ligger du i sängen och tänker på HUR KUL du haft det och hur mycket du skrattat. Känslan i kroppen hänger med ända in i sömnen. Du somnar i alla fall jättelycklig.

Hur mycket mardrömmar får då plats?

Så lugnt, skoj och tryggt om dagen. Och sen ett hejdundrandes skratt till gonatt. :lol: :lol: :lol:
    Tor 2006
    :heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
    :heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
    Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!

Tack TorsMamma för svaret. Nu har hon inte haft mardrömmar på flera dagar :D

Det känns som vi har kommit rätt med läggningar. Hon tar en stund på sig att somna, men det gör ju jag med :wink: . Hon är inte ledsen eller arg längre utan ligger bra och pratar.

Vi har inte dragit ner på sovtiden ännu, hon fyller 1 år snart, men hon har inte heller visat att hon behöver det. Får väl se hur det går framöver...

Maten funkar. Hon äter det hon äter. Det svåra är att hitta på mat som bara är plockmat eftersom hon vägrar att bli matad. Vi försöker prova oss igenom allt vi kan komma på. Lax är toppen, torsk funkar inte, köttbullara går bra, korv gillar hon inte. Röda linser äter hon och sötpotatis är en hit. Ja vi provar oss fram :wink:

/Bellan
    Liten, nyår -18
    Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Här har vi också en som helst plockar själv.... utom när mormor matar, för det går tydligen jättebra! :D

Det är väl kanske ingen katastrof om de inte äter rent på tallriken varje mål... men jag har lätt att bli nojig känner jag... :roll:

Jag brukar tänka att han nog inte svälter ihjäl, för alltid är det något som passar och vällingen morgon och kväll är sammanlagt en halv liter och det är ju inte så dåligt.

:D Jenny

Manfred 100419
    Hilding 110702
    Mauritz 130208
    Hildur 140903
    Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!
    Ja det stämmer. Det är ju massor av mat i bara vällingen :D Sen äter hon ju så mycket som hon vill ha eftersom hon äter själv.

Nu har vi gjort några förändringar i schemat. Hon har vaknat tidigt på morgonen ett tag och inte sovit hela vilorna heller. SÅ idag har vi bestämt att korta första vilan till 20 min (om hon fortsätter att vakna tidigt efter 10 dagar så får vi ta bort den helt, men vi tar ett steg i taget). Och sen lägger vi mellis kl 15 istället. Hon är inte hungrig kl 14.30 och väldigt mat-gnällig ett tag innan kvällsmaten.

07.00 god morgon
    7.30 frukost
    9.30-9.50 vila
    11.30 lunch
    12.30-14 vila
    15.00 mellis
    17.30 kvällsmat
    18.45 välling
    19.00 god natt

Annars går det ganska bra med det mesta :mrgreen:
    /Bellan
    Liten, nyår -18
    Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
    Nu behöver jag lite tips och råd igen :D

Vi började ju med ett nytt schema för en vecka sen och det går både bra och dåligt. Det bra är att hon sover till kl 07.00, precis som vi trodde. Det dåliga är att hon är oerhört trött när vi väcker henne efter förmiddagsvilan som nu bara är 20 minuter lång, det tar alltså minst 5 minuter att få liv i henne. Jag tolkar det som att hon skulle behöva sova längre :( Sen har hon mycket svårare att somna på båda vilorna, det tar upp till 30 minuter för henne att somna på båda vilorna :(

Jag är så väldigt kluven och vet inte vad jag ska göra #-o Ska jag låta henne sova 45 min på morgonen och 60 min på eftermiddagen, fast det inte stämmer med sömnrytmen? Eller ska vi låta henne sova 45+45, men det känns inte så bra för då får hon inget långpass? Eller ska vi skippa förmiddagsvilan helt och ta 2 timmar direkt efter lunch och lägga lunchen lite tidigare (11.15, så vilan kan vara 12-14)? Ja, jag är helt snurrig.

Känns som att det blivit bättre nattvila med lite mindre sömn på dagen, men hur ska vi får till dagvilorna så att dom blir bra :?: :?: :?: ´
    Är hemskt tacksam för alla råd och tips [-o<
    /Bellan
    Liten, nyår -18
    Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"