Åh tack ni underbara människor för era värmande svar!
Jag förstår inte hur ni kan ha så bra svar på allt!
MammaFrankie, det känns jätteskönt att få sådant stöd från dig. Man blir nästan tårögd när man tänker på det - här i min omgivning har jag inget stöd utan verkar vara den enda mamman i hela samhället som har det bekymret - men det finns en mamma i Värmland som tänker på mig!
En som vet hur det är med sömnbrist och hur det kan påverka en - psykisk utmattning som du nämnde. Jag hajar det där med överkoncentration - kanske kan det vara mitt dilemma också... men samtidigt känns det så dubbelt - jag känner på något konstigt vis att jag både överkoncentrerar mig samtidigt som jag har svårt att fokusera med tanke på att jag har en liten 3-åring också som ständigt pockar på uppmärksamheten... Låter väldigt paradoxalt men så känns det. Men vi ska kämpa på!
Luvisen, tack för dina visa ord! Jag förstår hur du menar.... det här med bergochdalbanehumör! Jag kan verkligen skriva under på att det är precis vad som har härjat loss i mig. Det är där jag måste jobba, det förstår jag nu. Inte låta motgångarna påverka mig så negativt, utan det är DÅ jag måste vara stark. Jag har börjat jobba mer med mig själv och även börjat träna "mindfulness" i mitt föräldraskap, att bli 100 % närvarande i det jag gör, här och nu, och detta kan jag nog ha nytta av även i kuren.
Jag har nästan känt att jag vill ge upp många gånger, men det stöd jag fått här har fått mig att kämpa vidare. Det har jag verkligen er medmänniskor att tacka för! Det finns alltid något att ta till sig i era svar, både i insikt och handling.
Det du sa om att typ ramsa x 100 kändes som ett bra råd, för det har jag själv känt många gånger att jag skulle vilja göra, bara ramsa vidare och vidare tills han slutligen tar det till sig.
Det känns som vi har kommit en liten bit framåt på vägen, för nu har han faktiskt somnat i sin säng på både fm och em lur, om än bara för 5 minuter så är det bättre än inget - han har ju i alla fall somnat!! Känns som ett stort steg för oss, eftersom han aldrig ens somnat innan, bara skrikit. Men nu när han sovit ca 5 minuter vaknar han, och vill inte somna om. Hur går vi tillväga då? Om han skriker, resp bara låter, gnölar eller rentav bara pratar? För alla dessa scenarier förekommer. Känns skönt att det inte ALLTID är illvrål, utan att han nu också kan ligga och bara tjöta i sin säng...då måste han ju väl känna sig nöjdare, tryggare där nu? *hoppfull*
Och ett nytt litet bekymmer har nu dykt upp , när han är arg och skriker i sin säng så har han börjat vända sig till rygg, o ligger sedan där tvärförbannad. Jag vet att det inte spelar någon roll
hur de sover utan
att de sover, men han sover ju som bekant inte ens sina lurer på mage, och på rygg gör han det då rakt inte. Hur agerar vi här? Ska vi gå in och vända honom så fort han vänder sig och göra så om och om igen, eller ska vi låta honom ligga kvar arg på rygg?? Han vänder inte tillbaka själv.
Tacksam för råd!
Kram på er!