4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej alla :D

Chokladkaninen Du får extremt gärna lägga dig i!

Jag säger som Katten, när båda mina favvokontrollanter säger samma sak så är det ju inte mycket snack. Imorgon är det nya matschemat som gäller. Tack till er båda för vägledning!

Känns också safe att byta nu när jag vet att snuttan gillar den new and improved 5-månadersmaten mycket mer än i hennes tycke smaklösa grönsakspurér. Lunchen slukades, fick fylla på. Hon satt tom och smålog i sin babysitter medan hon smaskade på :wink:

:?: Hur brukar ni servera vatten till maten? I flaska eller pipmugg? Jag har hittills gett vatten i pipmugg men det mesta rinner utanför. Det blir inte heller den bästa vinkeln i babysittern. Eftersom jag hittills gett välling efter varje mål har jag inte lagt så mycket vikt vid att få i vatten, men nu känns det som hon bör dricka mer eftersom vällingen minskar?

Annars är väl dagen sådär (läs: rätt kasst :roll: )) so far.. på morgonluren vaknade hon efter 30 min, somnade inte om. Nu på lunchen så var hon extremt arg innan hon kom till ro, men det tog en hel kvart innan friden infann sig. Och nu vaknade hon nyss till efter 30 min, ramsat en gång. Hon är tyst nu men osäkert om hon sover. Blir så trött :evil: Dagslurarna har funkat exemplariskt (nåja förutom arga insomningar) i mer än en veckas tid. Känner ju inte för att börja kämpa med dom oxå!!!! Men men.. vad annat göra :!: :!:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
majbrittsanna

Hej igen 8)

Läste igenom mitt inlägg, fy va gnällig jag låter :oops:

Ni är så himla snälla Bianca, Chokladkaninen och Katten som orkar hjälpa och peppa mig. Jag är sååååå tacksam, hoppas ni vet det :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:lol: Då fortsätter jag lägga mig i! 8) Mina barn har aldrig gillat pipmugg, utan jag har alltid givit vatten i flaska, minsta sorten från ICA (men har man ändå Aventflaskor så kan man köpa nappar med mindre hål - Mamnappar funkar till Aventflaskorna - till dem, och separata handtag som man hänger på när barnen vill hålla själva). En flaska för vatten ställs det ju inte alls samma krav på som en för ersättning eller välling. :wink:

Sedan tänker jag att du ska ägna lite mer tid åt dina andra 17 bebisar och 18 kor, för du VET ju att hon kan sova sina dagslurar utan att skarva eller trassla, så sluta vänta på skarven. För då kommer den, garanterat. :mrgreen: Kanske kan den här vara till inspiration? :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
majbrittsanna

Mm du har så rätt, jag VET ju att hon kan. Den där tråden innehåller ju typ ALLT :) , det är så mycket viktigt och tänkvärt där. Ofta önskar jag faktiskt att jag hade mina 18 kor (eller åtminstone några höns :? ) känns som det om inte annat skulle göra den sociala delaktigheten lite mer spännande för oss båda :D

Tack för flasktips, har Aventflaskor så ska se till att komplettera med rätt nappar samt handtag för hålla själv, det vill hon redan :D

Kram Anna :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ha ha, klart man kan få vara en liten gnällhäxa emellanåt! :mrgreen: Jag hade min dag igår... :D
Åh, var inte orolig för dagslurarna, det kommer att gå galant igen! Och som sista utväg får ni ta en 3-dagars kur med vagning över skarvarna (men det är lite vanskligt, det märks att det lilla odjuret gärna skulle vilja bli vagnad ännu mer...). :thumbsup:

Så vill jag även passa på att tipsa om IKEAs haklappar Kladd Prickar, det är en variant med ärmar på som är kanon! En sådan har min gosse när han sitter i babysittern, så blir det inte så grisigt. :)

Hmmm, vatten var det ja... det har jag inte börjat ge O ännu. Men det kanske är dags för det så att han vänjer sig?

Nancys inlägg är för härliga, önskar att någon ville samla alla hennes inlägg i en och samma tråd (eller som en länklista).

Kram!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Tack Katten :heart: Shit va smidiga dom ser ut. Och bra pris 8) Det blir ju en del attiraljer.. :roll:

Ja detta ÄR ju en process.. så man får ju stå ut med att det är 2 steg framåt och 1 tillbaka, man borde ju ha vant sig vid detta laget. :roll:

Kram!!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Bra och billiga! :D De har ganska långa ärmar så de lär ju fungera ett bra tag framöver, jag rullar upp ärmarna så funkar de kanon. Babybjörn har liknande, de kostar 199 kr/st! :shock:

Kram
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej :D

Hälsar godmorgon från en iskall och vintrig morgon i Stockholm. La på lilla snuttan en extra yllefilt igårkväll..

Sin vana trogen vaknade hon vid midnatt, somnade om på en ramsa. Vaknade igen vid 04, somnade om på en pangramsa. Sedan igen strax efter 6, somnade inte om (hungrig!!).

Idag kör vi på nya matschemat, det ska bli bra tänker jag. Ska försöka ha värsta coola attityden vad gäller daglurarna :D

:?: Hur går det för oss, tycker ni?? Är det ngt ni tänker på som vi bör göra annorlunda? Förutom att försöka trycka i mer mat..

Kram Anna :heart:
majbrittsanna

:?: En grej som är jäkligt jobbig är konsekvensen av den här vargtimman. Loas morgon är ju kl 7, och förmiddagsvilan kl 9. Men de senaste dagarna har hon allt som oftast varit vaken sedan kl 6 och är då helt förtvivlat trött kl 9. Jag kan lyckas få henne att le korta korta stunder som snabbt övergår i trötthetsgråt, det bästa jag lyckats med är att lägga en icke gråtande baby i sängen. Men skrattande GÅR inte. Känns inge bra... särskilt inte som min bebis även om hon skrattar hela vägen ner i sängen i 9 fall av 10 börjar störtskrika inom en minut när man lagt ner henne...

Ja.. kanske svårt att lösa ovanstående.. det enda jag kan göra som det känns är att maxa skrattet till gonattet resten av lurarna då hon förhoppningsvis inte är lika övertrött.. :?
majbrittsanna

Hej!

Här går det om än långsamt, så framåt. Den gångna natten var den bästa hittills. Loa sov från 19.15 till 05.20, rekord :D Pangramsa följde på detta varpå hon somnade om till kvart över 6, ny pangramsa, somnade om på den med :D Vaknade dock strax innan 7 så fick ta upp en vaken men hyfsat nöjd tjej.Och nya matschemat känns kanon :D

Jag, eller vi, har ett par frågor:

:?: Den första gäller "beteende" vid nedläggning i sängen och skrattet-till-gonattet. 9 ggr av 10 börjar vår flicka gråta ilsket i princip samma sekund som vi lägger ner henne. Fortfarande :!: Inför varje sänggående gör ler/skrattar vi en 5-10 min. Men vi har himla svårt att få henne att le "ända in i sängen" om man så säger. Vi är i hennes rum och busar på "gästsängen" som står där, ca en meter från hennes spjälsäng. Hon är svårflörtad och vi har aldrig lyckats få henne att le liksom medan vi lägger ner henne. Om någon har tankar/tips hur vi kan lösa/förbättra detta så är vi hemskt tacksamma. Känner att vi kört fast här lite.

:?: Sen en annan knasig grej :shock: Loa vägrar, i princip, att bli matad av någon annan än sin mamma (dvs undertecknad) :? :D Hon har världens underbaraste pappa, mycket engagerad, superpåläst på SHN, han tog de första två nätterna av kuren osv osv. MEN han jobbar. Så dagens alla måltider är det jag, och inte han, som är på plats. När han så på helger och som ikväll då jag var borta, ska ge henne mat, så är hon urkrånglig :x Ikväll åt hon kanske 1/8 del (pappas uppskattning) av vad hon brukar äta till middag. Sen 130 ml välling innan sänggående, men inte heller det mkt med tanke på att hon förutom välling vid 14.30 inte ätit "riktig mat" sedan kl 11 i förmiddags. Är det någon som har liknande erfarenheter? Vad tänker ni kring detta? Hur kan vi komma ur detta som blivit en riktigt dålig vana? Och bör vi alls göra något åt det mitt i SHN-kuren då mat ju är A och O

Ååh! Jättetacksam för svar!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hopp!

Här kikar jag in! :P

Den första gäller "beteende" vid nedläggning i sängen och skrattet-till-gonattet. 9 ggr av 10 börjar vår flicka gråta ilsket i princip samma sekund som vi lägger ner henne. Fortfarande Inför varje sänggående gör ler/skrattar vi en 5-10 min. Men vi har himla svårt att få henne att le "ända in i sängen" om man så säger. Vi är i hennes rum och busar på "gästsängen" som står där, ca en meter från hennes spjälsäng. Hon är svårflörtad och vi har aldrig lyckats få henne att le liksom medan vi lägger ner henne. Om någon har tankar/tips hur vi kan lösa/förbättra detta så är vi hemskt tacksamma. Känner att vi kört fast här lite.
Jag skulle sätta henne i sängen vid annan tid än läggningen och busa där så hon förknippar det med ngt positivt. Ni kan också blåsa henne på lilla maggen när ni lagt henne bara för att få henne på andra tankar. :lol:

Min son var mkt svårflörtad och för vår del gav det resultat att göra hela dagen till en jätteskojsig upplevelse. ALLT är rooooligt. :wink: Sedan har jag en manöver som kanske kan vara värd att prova. Den har faktiskt alltid funkat. Det var farfar som kom på den. Han hivade upp min son på sitt huvud , så sonens mage hamnade på hans huvud och sedan skakade han sitt huvud fram och tillbaka. Kittlas tydligen härligt. :? :o Hoppas du förstår hur jag menar. :lol: Den manöver funkar även nu när han råkar vara surbulle. (Han är 18 mån.... :o )

Sen en annan knasig grej Loa vägrar, i princip, att bli matad av någon annan än sin mamma (dvs undertecknad) Hon har världens underbaraste pappa, mycket engagerad, superpåläst på SHN, han tog de första två nätterna av kuren osv osv. MEN han jobbar. Så dagens alla måltider är det jag, och inte han, som är på plats. När han så på helger och som ikväll då jag var borta, ska ge henne mat, så är hon urkrånglig Ikväll åt hon kanske 1/8 del (pappas uppskattning) av vad hon brukar äta till middag. Sen 130 ml välling innan sänggående, men inte heller det mkt med tanke på att hon förutom välling vid 14.30 inte ätit "riktig mat" sedan kl 11 i förmiddags. Är det någon som har liknande erfarenheter? Vad tänker ni kring detta? Hur kan vi komma ur detta som blivit en riktigt dålig vana?
Kanske har pappsen en frågande attityd vid matningen? :-k Det kan ju spöka rejält.

Värme :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon och grattis till den strålande natten!!! \:D/ \:D/ \:D/
Åh vad skönt att hon sovit så fint nu på morgonen! :)

Själv är jag både peppad och nervös - idag ska vi dra igång kurningen!!!

Kramar
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej! :D

Första 12 h natten \:D/ :!: Märkligt! Efter pappas "katastrof"-matning :wink: igår.

Luvisen :D Tack för dina toppentips. Så skönt att höra att du varit med om något liknande.. Det låter som en jättebra idé att busa i sängen annan tid. Varför kom vi inte på det :? Vi hade nämligen samma grej för några veckor sedan med Loas sovrum. Då busade vi mest i köket innan läggdags och gick sen in i sovrummet. Med resultat (såklart!) att Loa blev ledsen så fort vi gick över tröskeln. Såklart ska vi förflytta busandet till sängen även resten av dagen. HAr läst ett inlägg från dig (tror jag..) i nån annan tråd om att ha kul HELA dagen, inte bara råfokusera på läggdags. Toppentips, ska rapportera utvecklingen. Stort tack :heart: Vad gäller pappa så är det ju säkert så.. hans självförtroende har ju liksom inte direkt haft chans att byggas upp :? Ska öva i helgen!

Katten Oj va roligt att det är idag ni börjar!! Var inte nervös.. jag ska säga att jag tycker det har blivit LÄTTARE sedan vi började kuren och tog bort sista nattmålet. Det är liksom mer raka puckar, känns lättare för de små att fatta. Det kommer gå sååå bra :thumbsup: Jag kommer följa er timma för timma :heart:
majbrittsanna

Oj :oops: Blev lite väl "fett" det där senaste..
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åh vad glad jag blir av din peppning! :heart:
Sitter och råpluggar nu, är såå tacksam att jag har dig, Bianca och Chokladkaninen som sporrar mig och sparkar mig därbak när jag behöver det. :lol:

Pappa är hemma idag och han är ju ROLIG till skillnad från mamma :shock:
:roll: :lol: så vi ska försöka få den lilla räkan att skratta så mycket som möjligt under dagen. Tar också till mig tipset om att busa på samma ställe även dagtid så det inte förknippas med läggning.

Kram kram!
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"