Jaha, så var den intensiva barnveckan över för denna gång.
Efter torsdagens härdsmälta hade vi det tämligen lugnt och fridfullt i flera dagar (jamen, det kanske går åt rätt håll i alla fall?). Ända tills igår eftermiddag, då vi trasslade in oss i det där totalt låsta läget som jag inte vet hur jag ska få fason på.
Scenario: mamma sitter i godan ro och läser en bok. Lilla A kommer ner och frågar (frustrerad/arg redan från början) var deras leksaksmobiltelefon är. Mamma vet inte, hon har inte sett den på väldigt länge. Mamma föreslår några ställen där de kan leta (ovillig att slita sig från sin bok

). (Men mammor ska väl få ta paus nån gång?!

)
Lilla A svarar argt och skrikigt på alla förslag och drar sedan mamma i armen och skriker ilsket KOOOM!!!! Då blir mamma sur och sätter sig på tvären. "Prova att fråga med vanlig röst", svarar hon och sitter bestämt kvar på sin stol. Då blir A riktigt tvärarg och börjar skrika ännu mer och dra ännu hårdare i mammas arm. Då blir mamma envisare än en gammal get och vägrar ännu mer att flytta på sig.
Sedan skriker A med ANINGENS lugnare röst KOOOMMMM!!! Mamma tycker inte att det duger som "vanlig röst" (även om det där tonläget i och för sig har blivit A:s "vanliga"... hrm), utan kräver ännu snällare röst. A börjar gråta och utbrister att mamman aldrig hör när hon pratar med vanlig röst. Utbrottet eskalerar och mamman börjar känna sig ganska dum, men nu finns ingen återvändo. A skriker, sliter, slåss och sparkar.
Så håller vi på så i ca 40 minuter. A skriker, sliter och drar i mammas arm. Mamma tittar uppmärksamt på A och väntar, eller säger med lugn röst "Prova att fråga i stället".
Efter ungefär 40 minuter står A och skriker "eh! eh! eh!" och smäller på mammas armar med öppna handflator. Mamma parerar/föser bort/fångar hennes händer tills det blir som en lek. A börjar fnissa. Sedan börjar hon sparka mamma. Mamma fångar hennes fot och börjar leta efter fotvårtor, fotsvampar, maskar och andra kryp. Ger lite fotmassage och nyper lite lätt i tårna. A rycker till sig foten, men sparkar snabbt upp den igen så mamma kan fånga den på nytt.
Mamma vill hela tiden ha "andra" foten, men hur hon än frågar så är det bara "första" foten som åker upp. A fnissar mer och mer och skrattar till sist högt. Sedan slutar hon tvärt och springer till sin storasyster för att fortsätta leken som blev avbruten när hon inte hittade leksakstelefonen.
Frågor till er kloka: ställde jag för höga krav på vad som är "normal samtalston"? Skulle jag ha erkänt att hon försökte? Just då tyckte jag att hon "borde" ha kunnat lugna sig ännu mer, men ... ? Och var det sedan fel av mig att låta det hela utvecklas till en lek till slut? Jag kände att vi var helt fastlåsta i en maktkamp och detta blev en väg ut där ingen egentligen behövde "vinna" eller "förlora". Men vad lärde hon sig egentligen? Att man får slå sin mamma tills det blir kul???
Efter den här konflikten var i alla fall allt lugnt mellan oss, även vid läggningen. (Vi spelade spel och lekte sedan en låtsaslek där A var mamma, jag storasyster och storasyster var hunden

.)
Men när jag senare höll på att natta storasyster kom A in i hennes rum och snyftade hejdlöst. Jag följde henne tillbaka till sängen och hon bara grät och grät.

Hon ville inte åka till pappa nästa dag. Hon tycker att hon alltid får vara så länge hos pappa och så kort tid hos mig. Hon vill vara mer hos mig.
Jag kunde inte säga så mycket mer än att "oj då, känns det så" och så satt jag kvar hos henne tills hon gråtit färdigt och lugnat sig. Sedan bad hon mig att justera möbleringen lite i hennes rum, så att hon skulle se mig bättre när jag satt i trappen och läste. (Som jag alltså fortfarande gör, tills hon somnar.) Jag förstod att hon var redo att låta mig gå, så jag stoppade om henne på nytt och gick ut ur rummet. Sedan somnade hon nästan direkt.
Det skär i hjärtat att hon ska behöva ha det så här! Nu förstår jag plötsligt ännu bättre varför hon exploderar när hon kommer till mig. Hon går och håller mycket inombords under pappaveckorna och säkert även i skolan/på fritids, där hon inte känner sig helt trygg. Sedan måste allt komma ut på våra eftermiddagar och kvällar tillsammans.
Så nu har jag bestämt att hon och storasyster ska gå mindre på fritids under mina veckor. De får gå hem själva direkt efter skolan några dagar i veckan. Jag jobbar hemifrån och båda flickorna är så pass stora och självgående nu. Jag kan säkert pussla ihop både jobbandet och det "passande" som krävs. Tror att själva vetskapen om att jag finns där kommer att räcka långt för A.