Inför kur, nervös och förvirrad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Åsa!

Ska försöka fatta mig kort...
Vad gör ni för fel? Saknar attityd av självklarhet. Den är svår att få till. Hur vet man att man har den? När du känner att du är likadan som INNAN bebis. Dig själv alltså. Dit kommer du. Misströsta inte.

1)Ta det näst bästa: attityd av realist. Ok, det kan bli en del mer skrik.
2) Klistra schemat på näsan. Det är kanon! Ha bebismat redo och låt INGEN hindra dig fr att göra "din grej"
3) Du ska åka imorgon. BRA! Varför då? Jo, här kommer en ypperlig chans att få till det!! :P
Imorgon är du i GOD tid till tåget och tittar på det som om det var första gg du såg det. Du visar det för bebis. Titta tåg! Roooligt! Kolla alla människor, hjul, säten etc. Tala högt. Bry dig INTE om andra människor! Kommer ngn gammal tant och vill säga hej till din bebis. Så hjälper du henne. Hon säger heeej, bebis! Vad treeevligt! osv. Nu kan en del tycka du är konstig eller ganska kul. Det bjuder du på. Stig på känn dig nyfiken. Försök att känna hur kul det är att åka tåg. Sen fäller du ner älsklingen i sin vagn och på med filt. Kör skak, Sida till sida om tjutet börjar. Jag skulle inte vänta en sekund. Utan så fort sirenen går på, skak, skak + ramsa x 4. Vänta. Ingen reaktion? Igen. Tjut tilltar? Fin solfjäder, tills älsklingen har tung andning. Bättre att han somnar än att du får "ett misslyckande". Om du känner att ngn blänger på dig så ställer du dig så du inte kan se personen. Vänd personen ryggen om det behövs.

Du har kört skratt-terapin. Vad stolt jag blir! Go girl! Du fick ett svar om än inte hela vägen. Superbra jobbat ! Fortsätt! (Det tog mig 7 dgr :shock: innan jag fick glad bebis morgon och kväll)

När du kommit fram till dina päron ser du till att träna vagningen så gott du kan. Gå en bit bort om det känns jobbigt av ngn anledning. Jag kan ingalunda vagna när mina päron är med så jag brukar gå ut så jag får vara ifred.
Hoppas dina päron är nyfikna på SHN annars är det här överkurs. Tyvärr. Men då kan du veta med dig att bara att ha klarat av helgen är JÄTTEBRA :heart:
Visa honom sovplats, kör samma sak som tåget. VAD roooligt det ska bli att få sova här! Osv.
Kolla alla tekniska detaljer- mörkläggning ok? Kallt i rummet? Bomullsbody? Mjuk filt? Att fokusera på sådant är bra för nerverna :wink:

När man är låg blir det maratonkurning. Men när det är klart är man SJUKT stolt! :P 8)

Massor med värme! You can do it!!! :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

TACK, underbart bra peppning :D

Nu blir det istället så att hans lur kommer infalla innan vi går på tåget, så han kommer tyvärr få somna i vagnen på väg till tåget. Går ej att ordna på annat sätt. Men han fortsätter förhoppningsvis sova på tåget, annars kör jag din strategi. Sen ska jag minsann öva vagning. Det var min mamma som köpte SHN boken till mig så där har jag som tur är stöd. Blir kanon med en helg borta och starta på nytt lite!
En fråga bara, solfjädra när han ligger på rygg, går det?

Jag kör på nu. Skam den som ger sig! [-o<
Mamma till Casper född 090724
Kurad februari 2010
http://www.smultronkatt.blogg.se
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det går. Lite fint, så att man aktar mjuk delarna.
Vad härligt med en sådan mor! Grattis! Kan inte tänka mig ett gulligare familjeprojekt!

Absolut! Skam den som ger sig! Heja heja! :P /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Åsa!
Hur går det? Nyfiken på en liten rapport. Om du orkar.

Värme /Luvisen :heart:
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Hej! Det går i stort sett bra, har varit lite förkylning som strulat till det lite plus att vi är mitt i 8 månaders ångesten nu (pust!) MEN oftast går det bra. Lovar att komma med en ordentlig rapport snart! :heart:
Kurad februari 2010
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

E.m luren på 20 min krånglar dock ganska mycket fortfarande, det tar oftast 10 min eller mer innan han somnar eller så somnar han inte alls, ibland somnar till men vaknar på en gång och skriker...Vet inte varför just den luren krånglar, för han är klart trött. Kan man kanske ta den på promenad nu eller?
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ÅsaT skrev:E.m luren på 20 min krånglar dock ganska mycket fortfarande, det tar oftast 10 min eller mer innan han somnar eller så somnar han inte alls, ibland somnar till men vaknar på en gång och skriker...Vet inte varför just den luren krånglar, för han är klart trött. Kan man kanske ta den på promenad nu eller?
Hej, när min son hade 8 mån ångest fick han luren i vagn på promenad, båda behövde pausen om inte annat. Ibland var luren 20, ibland 5 min och ibland 5+5 min. så se till förutsättningarna och vilan, inte sömnen. snart är denna luren borta. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Åsa!

Roligt att höra fr dig och det verkar som det går mkt mkt bättre! :P Vad härligt!

Ja, ångesten är tuff men mkt skratt och distraktion kan hjälpa en hel del! Socialdelaktighet är värt att satsa på lite extra eller vilda utforskningar tillsammans.

Ha det riktigt mysigt på den lilla efm promenixen :wink:

Kram !/Luvisen
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Tack för era svar, då kommer vi köra på en promenad på eftermiddagen :)

Ska inte bli för långrandig, men kan säga att resan till mina föräldrar var jättebra. Jag kände mig trygg och attityden kom på plats mycket bättre. Första natten blev det en hel del missnöje innan han somnade och jag ramsade för mycket. JAG tog för givet att han skulle känna sig otrygg på nya stället och ramsade ivrigt för att visa säkerheten, men störde ju bara. För andra natten somnade han för första gången nånsin utan ett knyst! Då blev jag förvånad ;) Insåg då att det gäller att ha mycket större förtroende för min kille!

Har börjat med några lurar i vagnen ibland, det går oftast bra att få honom att somna i stillastående vagn (dock inte under e.mluren) kan också vara svårt om vi är nån annastans. Det kan nog bero lite på att jag blir obekväm också..Har inte vagnat nåt, bara ramsat och ibland skakat lite i handtaget, ok?

Nu har vi haft två oroliga nätter, men buffade lite och ramsade lite mer så tror vi är back on track nu.

Nätterna går bra. Han brukar somna på en gång eller efter lite gnäll i ungefär 5 min, ibland 10. Så läggningen är jag nöjd med!
Han vaknar fortfarande alltid vid 19.30-20.30 nångång och då borde vi köra nån klar strategi..Nu ramsar vi ibland på en gång och ibland avvaktar, men det blir nästan alltid en ramsa och han somnar om på 5-10 min oftast, men ibland vaknar han flera gånger igen på kort tid.. Han vaknar gnällande/gråtande, så undrar lite varför han fortfarande gör det tro? Sedan kan kan ibland vakna nån eller några gånger till (tror han kan ha lite mardrömmar, då han kan skrika till plötsligt), men det brukar inte vara några problem. Somnar om själv eller med en ramsa.
Vargtimmen är fortfarande kvar, även där känns det som vi måste välja strategi. Förut körde jag jämt ramsa på en gång och sedan husljud, typ disk. Men nu får jag erkänna att jag blivit lite lat (och trött, vaknar nog inte på en gång längre, utan efter att han varit vaken ett litet tag) så ramsar och sätter sedan på tv:n. Det funkar sådär. Han somnar om men kan vakna flera gånger fram tills väckning.
En annan sak är nattslurken, lille herrn vägrar välling och vill inte amma eller ta flaska på kvällen längre, så nattslurken blir en banan. Han äter väldigt bra hela dagen men skulle nog kanske behövas mer mat vid nattslurken.
De första dagslurarna brukar inte vara några problem, somnar på ett par, fem minuter. :)

Nu blev det en hel novell, hehe.
Kurad februari 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!
Insåg då att det gäller att ha mycket större förtroende för min kille!
:thumbsup:
Det kan nog bero lite på att jag blir obekväm också..Har inte vagnat nåt, bara ramsat och ibland skakat lite i handtaget, ok?
Låter jättefint! :thumbsup:

men det blir nästan alltid en ramsa och han somnar om på 5-10 min oftast, men ibland vaknar han flera gånger igen på kort tid.. Han vaknar gnällande/gråtande, så undrar lite varför han fortfarande gör det tro?
Stega tillbaka i förtroende som du gjorde hos dina föräldrar. Se om han grejar det själv, även om det kan ta 20 min eller så. Annars är det lätt att det blir ett bestående hack i skivan.

Skulle det mot förmodan bli mer och mer gråt då får du ramsa lääääänge tills liten lugnar sig tillsammans med dig. Men gå inte in, då blir det nog mer gråt framledes :cry: Jag har gjort den tabben sååå många ggr när jag ibland fått för mig att jag måste gå in...:roll: Sist var aptufft men då öppnade jag dörren pyttelite och sedan ramsade jag medan jag gick fram och tillbaka LUGNT och METODISKT. Då var min gosse verkligen JÄTTELEDSEN så det tog säkert 15-20 min ramsande MEN sen sov han helnatt framledes, så gott gott! :heart:

Han somnar om men kan vakna flera gånger fram tills väckning.
Yep, så höll det på länge och väl härborta men har kommit fram till att det bästa är att låta bebis vara. Endera dagen trillar poletten ner. Eller så tar du ngn strategi som DU skulle digga. Jag själv gillar ju inte ljud när jag ska försöka sova så därför valde jag: Inget.
En annan sak är nattslurken, lille herrn vägrar välling och vill inte amma eller ta flaska på kvällen längre
:-k Har du testat med lite vaniljsocker (typ 1 tsk) i vällingen så det är riktigt sött och gott? Funkade härborta när min son började tvärvägra flaskan... När han väl började goffa i sig det hela med god aptit tog jag bort sockret och han brydde sig inte det minsta :lol:

Här kom långt svar tillbaka :lol:
Kram!/Luvisen.
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

I natt sov han 12 timmar :D Tack för bra tips! Får se om jag provar med vaniljsocker, bär mig lite emot att ge honom socker...

Nu kommer ju sommartiden, hur blir det då tro? :?
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Coolt tjejen! 8) Busvissling fr mig till dig!

Får se om jag provar med vaniljsocker, bär mig lite emot att ge honom socker...
Jag fick tipset av min syrra. Var minst sagt nojig när jag började med det men nu var det ju knappast ngn evighet. 3 dgr, sen var saken biff och bebis verkar inte sakna sitt socker. :lol:

Sommartid bytet börjar hägra och jag var lite fundersam kring det oxå men jag kollade här på hemsidan under flicken Sova Hela Natten och sedan under Marginakvartar. Studerade sedan hur man förskjuter 1 tim. Sedan skrev jag ut hur mitt schema kommer se ut den dagen jag ska förskjuta bebisens schema så jag vet exakt vilken tid jag ska göra vad. Sen är det bara köra på som vanligt 8) .

Kram !/Luvisen
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Men jag hittar inget om omställningen, vart finns det? Nu vet jag inte alls hur jag ska göra..Tänkte bara köra på som vanligt, men ska jag alltså förskjuta nåt??
Kurad februari 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nämen Åsa, vad hände med coola tjejen? :lol:

Lugn, bara lugn.

Här har du texten så slipper du leta :P
Tidsskillnad - använd marginalkvarten
Vi säger att du behöver ställa om klockan ett antal timmar utan att behöva
rubba barnets schema. För att sedan ställa om den igen inför hemkomsten
till Sverige.
Du kan då välja mellan att förskjuta dygnet en timme i taget, två tim/dygn
eller t o m tre timmar för varje dygn, utan att barnet märker det. Börja ett
par, tre dygn före resan. På samma sätt påbörjar du omställningen åt andra
hållet ett par dygn före hemresan.

För en timme/dygn:

Säg att barnets måltider ligger på kl 7, kl 10, kl 2, kl 6 med nattslurk och
sova kl 7. Dag ett tar du då upp barnet kvart i 7. Nästa mål serveras med
nästa marginalkvart halv 10. Du har nu "tjänat in" en halvtimme. Tredje
målet kvart över 1 - trekvart. Fjärde målet kl 5 - en timme. Nattslurk och
sova kl 6. Dag två tar du upp barnet kvart i 6. Nästa mål serveras kl 9.
Tredje målet kl halv 1. Fjärde målet kl 4. Nattslurk och sova kl 5. Och så
vidare.
----------------------------------------------

Du KAN också göra så att du kör på PRECIS som du gör nu. När ni ställer om klockan så är det bara ni som får ändra om er tid. DVS barnet kommer vakna exakt på samma tid som innan men under sommaren råkar tiden vara kl 8.00 och inte sju. Barnet kommer då få alla sina tider en timme senare. Och går och lägger sig 20.00 Inget mer med det. Om det är OK för ER.
Förstår du hur jag menar? Hoppas det...

Det är bara för er att välja vilket ni vill göra eller inte göra, om man säger :P

Värme/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"