Hej, jag kan inte säga vilket schema som kommer passa er bäst, MEN med tanke på det du skriver så låter det som om ni har för lite vakentid innan sovpassen. Man får liksom slita lite för att hålla dem vakna så de sen kan sova lite längre...
Men jag tycker du skall köra på det schema som passar er, de innehåller bara ganska bra med sömn ca 16,5 tim. kanske att det första schemat har lite för mycket sömn och du vill göra sista luren till 20 min på sin höjd.
Jag tror du får svårt att införa 12-45-2-45 schema redan nu då han förmodligen är för trött för det... Så att ha 12-45-2-45-20 skulle kunna funka som en tanke. Men jag tror inte på att du skall ha genomgående 45 min lurar i alla fall.
Du kan lägga i vilket du vill, vare sig det är vagn eller säng. Bara barnet sover! Skriker han i vagn så kan man vagna, solfjädra, lägga till rätta, husljud osv... Medans lägger man in säng kan man buffa, solfjädra, lägga till rätta, husljud osv...
som du ser är skillnaden inte så stor. Och visst en del stoppar i en "propp" det är ett verktyg lika gott som något. Bara det att man kan inte "backa" från nappen så att säga. Då måste man sluta helt.
Lycka till nu med ditt schema och HÅLL TIDERNA, om barnet skriker vid slutet på passet så lugnar du INNAN du tar upp. Lugna på plats, tag upp lugnt barn. 8)