Jag har tänkt:
Påminnelse - ramsa + bekräftelse om det behövs
Kris - Solfjäder
Megakris - Buffa
Det här fixar ni fint.
Kram
Hej, du kunde ha beskrivit min situation med dessa rader så tro mig, jag vet precis vad du går igenom. Mitt bästa råd är att så fort du bara kan, sov med öronproppar så kan pappan väcka dig om barnet har kris eller ta över ramsandet.Anna09 skrev: Hade en MKT jobbig graviditet i och med min skoliosrygg (sängliggande i över två månader, smärta dygnet om), som fortfarande är ond, och dessförinnan en utbrändhet (som resulterat i en utgiven bok om just det i höstas). Mitt energikonto var övertrasserat långt före lilla E kom. Skall inte skylla på det så, men det är ändå saker jag tar i beaktande.
Anna09 skrev:Hej TorsMamma,
du skriver ramsa TYST på henne, gäller det bara när jag bakar in bekräftelsen eller när jag tryggramsar/ramsar i stort?
När man ramsar så serverar man ju inte bara en ramsa (x4) kollar om det funkar. Utan man ramsar för att lugna. Man måste alltså lyssna medans man ramsar. Jag kan inte säga HUR många gånger, utan det kan bara du avgöra.
Dvs ramsar tills hon är tyst... det gäller väl inte när hon är arg, för då biter iingenting på henne. Ibland går hon ju från ledsen till arg när jag ramsar, hur bör jag göra då? Ändra tonfall på ramsan till mer bestämd? "nej, bli arg är ingen idé"-typ?
Du måste som sagt gå på känsla här. Jag kan ramsa tyst på min son om han börjar med ledsen, blir lite arg och sen tyst. Jag har liksom fått sista ordet, det jag säger, det gäller. Mamma kan detta. Du skall sova, trygg och lugn.
När hon vaknar på vargisarna och jag pangar, då pangar jag uppmuntrande, tryggt och glatt x4, skall även denna tysta henne x-hur många som krävs?
En pangramsa/påminnelseramsa, är hurtig glad och påminner om att det fortfarande är natt. Blir hon ledsen och behöver mer, ja då serveras lite mer. Men oftast är pangramsan/påminnelsen bara x4 med inbakad bekräftelse.
Vill ju börja backa nu på vargtimmarna, men kanske har vi hamnat lite snett, vill tillbaka på spåret igen. Har du några ytterligare tips?
Nej, håll dig till den strategi som du har påbörjat, inte ändra eller byta nu. Pangramsa och sen ingenting. Det enda som händer om du börjar traffikera nu är att meddela att det är morgon och det vill vi ju inte. När klockan är 05 (06) bete dig som om klockan är 01 på natten, tänk på precis samma sätt! Alltså, tänk inte oj det är så nära morgon så att.... Utan det är natt, påminn, natt fortfarande. TYp 30 min innan morgon, gör ingenting är mitt förslag, annars blir det verktygsmorgon om man säger.![]()
KRAM för att du orkar med oss!!! Ovärderlig är du i min strävan...
Tack själv, du kan detta, inte svaja nu då blir även jag ledsen för jag räknar med dig, precis som dottern. 8)