Dags för kur på lördag - behöver hjälp :o)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen. :)

Jag har tänkt:

Påminnelse - ramsa + bekräftelse om det behövs
Kris - Solfjäder
Megakris - Buffa

Det här fixar ni fint. :wink:

Kram
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Anna09

Tolfte natten

Inlägg av Anna09 »

Nattlogg Tolfte natten:

Tolfte natten:
1910 Läggs aningen sent, bajsning in i det sista, glad och pigg, inga protester vid ramsa och precis efter.
1912 lite gnäll och gnöl, avvaktar.
1915 riktigt arg, vrålar och är ledsen omvartannat, avvaktar.
1920 llugnar sig lite, trygg ramsa, tystnar till lågt gnäll skall bekräfta så snart hon tystnar.
1922 bekräftade, smågnällde, tystnade, gav bekräftelse x1. Lite smågnäll – bekräftar inte mer, hon har nog fått med sig den ändå?
1923 tyst, sover – härligt!

Vargtimmar:
0440 vaknar, pangar, tystnar
0530 vaknar, pangar, låga ljud, nöjda ljud, tystnar om vartannat.
0545 varit tyst ett tag, vaknar, pangar
0600 nöjt prat, låter det pågå
0610 lite mer ledsen, får tryggramsa, nöjd igen
0620 ledsen igen, får trygg ramsa, tystnar, vi gör glad morgon så snart det är tyst.

Detta var tolfte natten, vi kör på enligt bestämd strategi, trägen vinner hoppas vi. :smile:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, jag tycker ni jobbar på helt strålande!!!! Du har målet för ögonen och jobbar målmedvetet, mer kan ingen begära.

har du infört väckarklocka än?

Försök att ha lite mer tålamod skall du se att tidiga uppvak snart är ett minne blott. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej TorsMamma,

Väckarklocka, nej. Har trott att hon är för liten, 4,5 månader, för att förstå det. Möjligtvis att hon känner igen en signal med uppvaknande och då kan förlita sig på att signalen anger när hon skall vakna. Logiskt, har bara inte trott att hon är redo ännu... :oops:

Det känns som om vi är på rätt spår, vill bara inte fastna i en överkoncentrationsfälla, försöker att inte göra det. Daglurarna har vi inte tagit tag i ännu, dvs tagit bort nappen. Gör det så fort ramsor sitter som en smäck, eller för att vara helt ärlig, tills mina krafter är på topp igen och tveksamhetsvargen helt är borta. :roll:

Hade en MKT jobbig graviditet i och med min skoliosrygg (sängliggande i över två månader, smärta dygnet om), som fortfarande är ond, och dessförinnan en utbrändhet (som resulterat i en utgiven bok om just det i höstas). Mitt energikonto var övertrasserat långt före lilla E kom. Skall inte skylla på det så, men det är ändå saker jag tar i beaktande.

Men, vi jobbar på och märker att värmen gör det lite svårare att sova på dagarna, snart är det kallare igen och då sover vi nog alla lite bättre. :smile:

Kul att du tycker att vi är på rätt linje, vi kör nu stenhårt. 8)
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Anna09 skrev: Hade en MKT jobbig graviditet i och med min skoliosrygg (sängliggande i över två månader, smärta dygnet om), som fortfarande är ond, och dessförinnan en utbrändhet (som resulterat i en utgiven bok om just det i höstas). Mitt energikonto var övertrasserat långt före lilla E kom. Skall inte skylla på det så, men det är ändå saker jag tar i beaktande.
Hej, du kunde ha beskrivit min situation med dessa rader så tro mig, jag vet precis vad du går igenom. Mitt bästa råd är att så fort du bara kan, sov med öronproppar så kan pappan väcka dig om barnet har kris eller ta över ramsandet.
Dessa proppar har räddat mig från sinnessjukdom många gånger kan jag lova. :D

Ps, jag introducerade väckarklocka till Tor vid 4 mån och det gick bra. Då singaleras morgon inte av dig utan klockan. Den kan med fördel stå utanför rummet och då kan du flytta lite på ringningen om du behöver. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Nattlogg trettonde natten

Inlägg av Anna09 »

Här är trettonde natten, så varmt, vi har sovit så dåligt alla, men Lilla E har nog sovit bäst. :?

Trettonde natten:
28 grader varmt i skuggan, lika varmt i hennes rum på natten
1853 läggs efter skratt och mycket välling, inga protester, bekräftat ut.
1854 går igång, ledsen, trygg ramsa, arg
1856 dämpar sig, trygg ramsa, arg, riktigt arg, avvaktar
1856 fortfarande riktigt arg, avvaktar
1900 dämpar sig, bekräftar, smågnäller, tyst
1920 tyst
1950 vaknar, ledsen, trygg ramsa, ledsen, ramsade igen, tystnar, bekr, tyst
2200 gnäller till, pangar, tyst
0200 gnäller till, ledsen, pangar, tyst
0340 samma
0430 samma
0530 pratar, vaken, pangar, pratar vidare/tystnar emellanåt.
0600 mer ledsen än prat, lägger till rätta, fastnat i sängen, ramsar, lugn
0615 lugn och tyst, vi gör glad morgon

Hittills har vi utnyttjat kvarten varje morgon istort sett, för att ge henne en glad morgon när hon själv är lugn, vänjer man henne dumt då?

Hon är lite svårskrattad emellanåt, trots att vi försöker och är glada själva, hon är ju glad, men inte überglad... hur stor effekt har detta med tanke på att hon fortfarande blir jättearg när vi lägger henne, inte långa stunder som synes ovan, men det mildras inte än riktigt... kommentarer? :smile:

Nu börjar jag faktiskt längta till lite svalare väder... :oops:
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Bra jobbat i natt! Nu kommer kallare väder och hoppas vi då alla får sova lite bättre. :D

Ang. skratt till go natt. När Tor var i denna ålder var han väldigt känslig för skrattet. Han skrattade utanför rummet men inte inne...
Så vi körde skrattet till gonattet efter badet LÄNGE, då har man i alla fall skrattat mycket på kvällen. Sen gjorde vi ett "snabbskratt" med snurr på mammas eller pappas huvud och sen flyga in i sovrummet som redan är mörkt och inga lampor som släcks ingenting.

Flyg in och pang läggs ner i mörkret och då gick det bättre för oss. Inget långdraget alltså.

Det kommer bli bättre när hon blir piggare också kan jag lova. :D 8)
Tor 2006

Anna09

Vargtimmasbakslag?

Inlägg av Anna09 »

GodMorgon,

i morse hade vi definitivt ett bakslag, tror jag :?:

Vargtimmar:
0500 vaknar, gnöl, pangar, tyst
0530 gnölat till och från sen 0500, börjar bli mer gnäll.
0600 ledsen, på riktigt, jag buffar och ramsar, hon tystnar vid buffandet och går igång igen när jag ramsat mig ut.

0605 KRIS, går in och buffar igen, lugn på studs, ledsen igen när jag ramsat mig ut, skriker och är ledsen… har tryggramsat henne, men det biter inte idag. 0608.

BAKSLAG?

0609 skrik som mattas, jag tryggramsar igen… måttligt svar… är just nu villrådig.
Detta kommer inte att mattas av utan eskalera… vill inte hamna i ett buffträsk. Hur ofta skall jag ramsa? Och skall jag gå in när det är Kris-ledset varje gång, kan hon då lära sig att jag alltid kommer in då?

0611 Hon skriker än, vill uppenbarligen inte ligga kvar i sängen alls. Nu blandat arg och ledsen, avvaktar. Skäller ordentligt, gör ingenting. Maken ställer sin mobiltelefon att ringa ”gammaldags” kl 0615. Vi planerar stänga av den och göra glad morgon som om ingenting hänt, som om hon sovit jättegott hela natten.

0614 hon är fortfarande skrikig och arg… med vissa dämpningspauser.

0616 telefonen ringer alldeles för lågt, det blir ingen effekt, vi ställer om den snabbt som attans. Den ringer högt, låter den ringa lite inne i hennes rum också innan vi stänger av den samtidigt som vi säger vår god morgon-ramsa. Hon vaknar ju och blir glad som alltid då vi kommer in.

Skall göra samma imorgon, men denna morgon känns definitivt som ett bakslag, det var inget nöjt prat idag utan enbart gnöl och ”vill inte ligga här”-ljud.

Finns det något klokt förslag till mig hur jag går vidare? :smile:
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, mitt hetaste förslag. FÅ INTE PANIK! Fortsätt lika sakligt och lugnt som du alltid gjort. Frågor får man då och då och nu tycker jag det är dags att du slutar "bekräftelseramsa" separat. Baka in bekräftelsen i den "vanliga" ramsan.

Vill också påminna dig om att ramsan sker ALLTID MINST x4 (även bekräftelsen) så ramsa TYST på henne även om det tar x6, x8, x10, x12 eller x100 om så kräves. TÄnk på att det är du som har ledningen, INTE hon.

Läs min peppingtråd en gång till. Det kommer gå så bra så bra. :D
Tor 2006

Anna09

Ramsningsfråga

Inlägg av Anna09 »

Hej TorsMamma,

du skriver ramsa TYST på henne, gäller det bara när jag bakar in bekräftelsen eller när jag tryggramsar/ramsar i stort?

Dvs ramsar tills hon är tyst... det gäller väl inte när hon är arg, för då biter iingenting på henne. Ibland går hon ju från ledsen till arg när jag ramsar, hur bör jag göra då? Ändra tonfall på ramsan till mer bestämd? "nej, bli arg är ingen idé"-typ?

När hon vaknar på vargisarna och jag pangar, då pangar jag uppmuntrande, tryggt och glatt x4, skall även denna tysta henne x-hur många som krävs?

Vill ju börja backa nu på vargtimmarna, men kanske har vi hamnat lite snett, vill tillbaka på spåret igen. Har du några ytterligare tips?

KRAM för att du orkar med oss!!! Ovärderlig är du i min strävan... :heart:
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Ramsningsfråga

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Se mina svar i rött nedan. :D
Anna09 skrev:Hej TorsMamma,

du skriver ramsa TYST på henne, gäller det bara när jag bakar in bekräftelsen eller när jag tryggramsar/ramsar i stort?

När man ramsar så serverar man ju inte bara en ramsa (x4) kollar om det funkar. Utan man ramsar för att lugna. Man måste alltså lyssna medans man ramsar. Jag kan inte säga HUR många gånger, utan det kan bara du avgöra.

Dvs ramsar tills hon är tyst... det gäller väl inte när hon är arg, för då biter iingenting på henne. Ibland går hon ju från ledsen till arg när jag ramsar, hur bör jag göra då? Ändra tonfall på ramsan till mer bestämd? "nej, bli arg är ingen idé"-typ?

Du måste som sagt gå på känsla här. Jag kan ramsa tyst på min son om han börjar med ledsen, blir lite arg och sen tyst. Jag har liksom fått sista ordet, det jag säger, det gäller. Mamma kan detta. Du skall sova, trygg och lugn.

När hon vaknar på vargisarna och jag pangar, då pangar jag uppmuntrande, tryggt och glatt x4, skall även denna tysta henne x-hur många som krävs?

En pangramsa/påminnelseramsa, är hurtig glad och påminner om att det fortfarande är natt. Blir hon ledsen och behöver mer, ja då serveras lite mer. Men oftast är pangramsan/påminnelsen bara x4 med inbakad bekräftelse.

Vill ju börja backa nu på vargtimmarna, men kanske har vi hamnat lite snett, vill tillbaka på spåret igen. Har du några ytterligare tips?

Nej, håll dig till den strategi som du har påbörjat, inte ändra eller byta nu. Pangramsa och sen ingenting. Det enda som händer om du börjar traffikera nu är att meddela att det är morgon och det vill vi ju inte. När klockan är 05 (06) bete dig som om klockan är 01 på natten, tänk på precis samma sätt! Alltså, tänk inte oj det är så nära morgon så att.... Utan det är natt, påminn, natt fortfarande. TYp 30 min innan morgon, gör ingenting är mitt förslag, annars blir det verktygsmorgon om man säger. :wink:

KRAM för att du orkar med oss!!! Ovärderlig är du i min strävan... :heart:

Tack själv, du kan detta, inte svaja nu då blir även jag ledsen för jag räknar med dig, precis som dottern. 8)
Tor 2006

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

se mina nya frågor i blått medan, om det funkar... :lol: Och sedan en fråga i vanlig färg längst ner... :oops:

När man ramsar så serverar man ju inte bara en ramsa (x4) kollar om det funkar. Utan man ramsar för att lugna. Man måste alltså lyssna medans man ramsar. Jag kan inte säga HUR många gånger, utan det kan bara du avgöra.

Jag trodde att man levererade x4 och sedan avvaktade... har jag missat hela grejen med avvaktandet som är beskrivet i kuren?

Du måste som sagt gå på känsla här. Jag kan ramsa tyst på min son om han börjar med ledsen, blir lite arg och sen tyst. Jag har liksom fått sista ordet, det jag säger, det gäller. Mamma kan detta. Du skall sova, trygg och lugn.

Dum fråga: om hon börjar med arg, då avvaktar jag väl med ramsa tills hon lugnat/dämpat sig lite, har gjort det hittills för att premiera att lugna sig, då först kan vi börja "prata" med varandra, har jag tänkt.

En pangramsa/påminnelseramsa, är hurtig glad och påminner om att det fortfarande är natt. Blir hon ledsen och behöver mer, ja då serveras lite mer. Men oftast är pangramsan/påminnelsen bara x4 med inbakad bekräftelse.

TYp 30 min innan morgon, gör ingenting är mitt förslag, annars blir det verktygsmorgon om man säger. :wink:

Men om hon går igång alldeles, ingen kris men är arg och ledsen, ändå avvakta?

Hur länge skall jag pangramsa vargtimmarna? Slutar man någonsin med det och bara låter dem vara/klara sig själv? Känner nu att jag inte riktigt vet hur mycket jag skall lämna "upp till henne själv" att klara av... Med tanke på hur loggen ser ut på nätterna, hon pratar ju och gnäller ofta länge ensam, kan fastna i lågt gnäll. Då har jag avvaktat och inte varit på med någon ramsa annat än om det eskalerat... rätt?

:smile:
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Då kommer mina här i grönt denna gång. :wink:

Jag trodde att man levererade x4 och sedan avvaktade... har jag missat hela grejen med avvaktandet som är beskrivet i kuren?

Ramsan är precis som med buffning, solfjäder osv... Den skall lugna ett ledset barn oavsett HUR många ramsningar det tar. Det är det som är kommunikation. Men lyssnar hon, ja då är det minst x4.

Dum fråga: om hon börjar med arg, då avvaktar jag väl med ramsa tills hon lugnat/dämpat sig lite, har gjort det hittills för att premiera att lugna sig, då först kan vi börja "prata" med varandra, har jag tänkt.

Precis rätt!

Nej, denna är en påminnelse, den kan vara x4 tycker jag.

TYp 30 min innan morgon, gör ingenting är mitt förslag, annars blir det verktygsmorgon om man säger. :wink:

Men om hon går igång alldeles, ingen kris men är arg och ledsen, ändå avvakta?

Du kan servera 1 påminnelse (x4) för att påminna, men här är det inte "verktygande" det skall handla om, är du med på skillnaden? Ramsan kan vara på en påminnelse, dialog OCH verktyg för att lugna. :D

Hur länge skall jag pangramsa vargtimmarna? Slutar man någonsin med det och bara låter dem vara/klara sig själv? Känner nu att jag inte riktigt vet hur mycket jag skall lämna "upp till henne själv" att klara av... Med tanke på hur loggen ser ut på nätterna, hon pratar ju och gnäller ofta länge ensam, kan fastna i lågt gnäll. Då har jag avvaktat och inte varit på med någon ramsa annat än om det eskalerat... rätt?

Jag har aldrig slutat ramsa min son, en pangramsa kan man få ganska länge tycker jag. Sen sparar man den precis som de andra verktygen till mera kris. Men först skall hon förstå att det är mamma och väckarklockan som signalerar morgon. Inte hon.

:smile:
Tor 2006

Anna09

Vid nöjt prat?

Inlägg av Anna09 »

Tusen tack för dina gröna svar, skall läsa dem flera gånger ikväll. Tror jag är med. När jag är engagerad i något blir jag nästan förblindad i förståelse, jag letar så många svar att jag inte ser dem. lite som att inte se skogen för alla trän... om du är med. :oops:

Jag bara hoppas att du orkar med mina frågor och inte ger upp oss riktigt än... :heart:

Både jag och maken lurar på följande. När jag pangar henne när hon börjar nöjt prata, skall jag då panga och ramsa tills hon är tyst? Har tidigare kört pangen x4 och sedan avvaktat och låtit henne prata (ofta tystnar hon direkt vid pangen och börjar sedan snart prata igen, nöjt)... vilket är mest effektivt?

Min känsla av dina tidigaresvar är övergripande att vid pangramsa vid minsta pip/prat/gnöl/gråt på natten, skall jag ramsa och via dem "prata" henne till tystnad (oavsett antal upprepningar av ramsan) och därigenom bryta hennes långdragna monologer på morgonen? Är det rätt uppfattat?

Jag har tidigare trott att nöjt prat skall jag bara låta vara eftersom jag inte kan sova åt henne, bara ge henne förutsättningarna... men skall jag skall ge henne ramsa även vid nöjt prat. Nu slår det mig att nöjt prat uppstår ju någongång och det skall jag ju tysta med pangande tillsammans med merleverans av ramsa för att ha sista ordet själv, dvs hon tystnar. Rätt tänkt?

Men om hon börjar prata direkt igen efter tystnad, påminna/låta vara?

Urk, du måste tycka att jag elt tappat stinget med tanke på ovanstående frågor, men det har jag ICKE, ger aldrig upp. Vill bara göra rätt och har saker klart för mig. :twisted:

och du brukar ju kunna leda mig rätt, konkret och glasklart enligt tidigare sätt att skriva. :heart:

Skulle vilja skicka något fint till dig för att du hjälper oss på detta sättet... skickar en varm kram härigenom nu *KRAAAAM*
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, inte krångla till det hela nu.... [-X

EN pangramsa på morgonen, sen INGET! Det är redan sagt.

Nöjda barn, pratandes barn, gnälliga barn, grymtande barn VERKTYGAS inte = tystnad = förutsättningar. Enbart Ledsna barn verktygas och då tills de har lugnat sig.

Det ÄR skillnad i hur man gör på "natten" och hur man gör i vargtimmen. Tänk på detta, I vargtimmen gör du enl. strategin du har utsett, INGET annat.

Så överanalysera inte nu, utan lyssna på ditt inre, du har gjort så rätt fram tills nu, inte krångla till det för dig i stund av tveksamhet. :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"