Vill inte göra fel den här gången

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:heart: kära ni :heart:
"With a little help from my friends" är vad som klingar i skallen på mig nu!

Jag har faktiskt fått utmärkt coaching ju, glöm int' det :thumbsup:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:D Ojojojoj! :shock: :heart:
Jag sällar mig till jubelkören: =D>
:thumbsup: Grattis till dig som har övervunnit så många vargar och ett extra grattis till Smulan som kan själv. :sleep:

Kram på er! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:?: Questions :?: :!:

:arrow: Smulan sov sig förbi 01 målet i natt, innebar alltså en 20-03.30. Super \:D/ , MEN det innebar/innebär också att hon ligger en hel måltid back ](*,) .
Hur göra? Alltså jag menar, hur gör Småskräp då, innebär det att deras matintag sjunker? *Låter ju konstigt*...

Jag ser hur dum frågan är men jag måste reda ut det.
Jag har toktrugat med maten idag för att "ta igen" det hela. Gick superbt till 19.00 målet.
=; hit men inte längre, sa hon och jag fick i henne 75ml utav 165ml möjliga.

Till dilemmat just idag (och lite granna igår) hör att hon nog var en smula övertrött..
Sov 2 timmar till 15.00
15.00-17.00 Mat, 165ml + vaken med hela underhållningsprogrammet
17.10-17.50 Sov
17.50 fram till 19.30 tänkte jag mig en vaken tjej (men tjejen tänkte annat)
Övertrött var det ja.

Så, reglerar Småskräp sina matintag själva då de drar över ett mål så där eller är det tillbaka till skolbänken med dem så att vi får lära dem att käka mer under dagarna?

:heart: och tack!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

En detalj till, alternativet att få henne att sova 17-19 och sen ha henne vaken 19-21 är totalt omöjligt då hon nog är forumets mest kvällströtta lilla Skräp.
Did it, done it, failed it.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

angående kvällströttheten så hade jag också enl schemat natt runt 20 (tror jag det var :roll: ) men lillskruttan ville sova 19 så jag ändrade snabbt till det. och då blev det bättre.
ibland kan dem få va med och bestämma!

kul att det har börjat släppa lite!

kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kalasis,

Det man vill få in dagtid innan natten är nu 4 mål och en kvällsslurk (som kan komma så tätt som 1 timme inpå sista måltiden) Detta kan kännas en aning flytande i början men du löser det.

Det är sen natt målen som "faller" bort. (23 målet är det som blir kvällsslurk) :wink:

Härligt jobbat! :D

Ps. våra nätter blev också bara tidigare och tidigare. Från 21 till 20 vid 2 mån för att sen bli 19 vid 3 mån. Så gör du natt tidigare och korta ner en av dagslurarna. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Lilla Mia
Ahh en till kvällströttis :heart:! Jag håller med dig, de måste få vara med och bestämma, så gjorde jag med Klimp. Satte upp ett schemaidé och sen fick vi finjustera tillsammans. Sen får jag faktiskt erkänna att jag inte lider av att vi har en kvällstrött till, 19.30 är en utmärkt tid att göra natt på 8)

TorsMamma
:shock: "23-målet".. är'u tokig??
Smulan kan vara hungrig men hey, ibland undrar jag om hon inte är en pytte-ätare, det skall bli megaintressant att se om det går att få i henne en slurk så tätt på 1 timme därpå. I'll keep you posted!

...

Funderingar, updates då..

Faktiskt så tror jag att jag sätter schema rätt så snart, dvs. inom ett par dagar. För er som har träffat underbara Tinis kan jag här skryta att jag OCKSÅ fick träffa henne idag, underbara människa! Underbart och sen fick jag lite tankeställare, med just schemat. Så där tror jag att jag som sagt att jag sätter en då 2-2 ger en smula lite för mycket av både vaken- och sömntid, det blir lite för struligt på kvällarna här.
-För er som inte fick träffat henne här på forumet kan jag bara säga att ni missade en underbar medlem och medmänniska!

:arrow: Updates; det går lite upp och ner här. Med "ner" menar jag att vi har bröliga, gnöliga och skrikiga läggningar där Smulan nog stundtals frågar efter vagningen. Sen har jag bitvis utrönat att skriken är en del av hennes "komma till ro" ritual. Klimp hade såna han med inför både lurar och natten.

Jag vill påpeka detta för er som enbart läser, följer tråden för jag vill inte ge intrycket Smulan drar en lättnads suck enbart vid läggningar nu när jag har skjutit mina vargar. Jag tror dock att vi kommer att komma dit, både Smulan och jag lär oss ju fortfarande. Hon att somna själv, somna OM själv och jag lär mig hennes läten. Så brölar era Småskräp också - vanmäkta inte, de är inte ensama!

:arrow: "Upp" är att hon också har läggningar där det inte brölas alls utan hon drar ett par suckar och somnar/somnar om. Skarvar hon grejar alldeles själv.

:arrow: Hon har kommit in i ökningsperioden nu tror jag. Faktiskt, hittills har hon aldrig behövt skrika efter mat, DET är ett läte/skrik/fråga jag inte lärt mig att utröna. IDAG kom de, Tinis var den som fick mig att höra. :roll: uj så snopet, uj jag kände mig en smula creizy som "Missade att mitt barn var hungrigt!!". Men se, vi lär oss :thumbsup:

:idea: :P Dagen har således varit heeelt ur 2-2 ruljansen, Smulan har gått på om både mat och sömn och för att inte få behålla någon slags ro här hemma (då maken jobbar), iaf för Klimp så har han fått så mycket mutor att jag nog kan bli anmäld till BRIS och Soc för allt socker han har fått :lol: Russin, Dajmtårta och Piggelinglassar. Dessutom har han fått dra igång tvättmaskinen 2 gånger med myyycket få plagg i, han fullkomligt älskar den där appartaten.
Så i skrivande stund har jag en sovande Smula och en lagom sockerhög 2-åring. Och vet ni vad? Det är skitkul!

Nu skall vi "kicka bollarna" dvs. leka med bollarna inne hos Klimp!

See ya!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej darlings!

Flera dagar har gått och dagens, eller rättare sagt; veckans fundering lyder:

:arrow: VAD är det med dessa små och maten? Jag ser i flera trådar att det är flera Småskräp som just nu bråkar vid/under matning, detta både bland oss som ger flaska och bland de som ammar.

Smulan själv har kommit ur sin ökningsperiod och har börjat leva rövare. Matningsomgång 1 går prima, där äter hon ca 100ml av 170. De sista 70, :shock: mon Dieu, det är som om kriget bryter loss!
Vi vet att hon inte håller sig mätt nå' vidare länge på 100ml så att stanna där är inget alternativ.

Det här beteende är vid varje matningstillfälle på dagarna. På nätterna äter hon inte mer än 100ml.

:arrow: Så ni som har äldre Skräp än de just nu florerande i forumet, känner ni igen det hela?
Vi upplevde aldrig detta med Klimp så maken och jag står väldans undrande.

Tack och :heart:!
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hallåååå Kalaskakan

Vi har EXAKT samma problem.....förstår inte varför hon helt plötsligt har gått ner i matmängd och varför det är kopplat till skrik och bråk för att få ner mat.

Hon har alltid ätit ca 150 ml på natten ..nu får vi vara glada om vi får i henne 120......oftast går det bara med 100 ml.

Samma på dagarna..... första 100 går bra....sedan är det TRUGA med stort T som gäller........ Jag har trott att det kan ha att göra med hennes förkylning...så vi har trugat i mat i lite längre än en 1 timme....vet inte om det är ok.....men så har vi gjort för att få i henne lite mera mat.

Kram
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Pricken
Tack för ditt svar!
Ja, väldigt knepigt. Jag har funderat och funderat och enda förklaringen jag kan komma på är att nu när överlevnadsångesten ÄR stillad och ökningsperioderna över, att de stabiliserar sitt intag. Det verkar som om de inte behöver/vill ha lika mycket mat utan.. nöjer sig med mindre?! Men jag står ändå undrandes för intaget är ju litet jämfört med innan.

SEN kanske vi snöar in mer med tanke på att vi hela tiden ser hur mycket de har ätit osv, hade vi ammat hade vi inte haft samma stenkoll.

Såg i din tråd att ni hade haft läkarbesök, vad gott att allt är bra med Liten :heart:

Då vi hamnar snett med mat och sömn så försöker jag räta upp det hela genom att ge henne mat tätare, t.ex. var 3e timme istället för var 4e, hålla vaken 1½ istället för 2 och låta sova 2 istället för 1½. Förstår du? Jag försöker ge så mycket det går av det som saknas. Det känns som om man aldrig kommer att lyckas att bryta cirkeln, men ge det iaf 1-2 dygnn (!!) så kommer ni ifatt mat och sömn.
Kanske kan vårt sätt vara till hjälp/ge dig tips på hur ni kommer ur er cirkel.
Kram tjejen!

:arrow: Efterlyser fler med erfarenhet eller som har teori om detta med maten!
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

hallåå igen:-)

Tänkte bara höra hur mycket er lilla får i sig per dygn?? Vår har gått ner till mellan 700-800ml ( förut åt hon nästan närmare 900 per dygn)

kram
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Pricken745 skrev:hallåå igen:-)

Tänkte bara höra hur mycket er lilla får i sig per dygn?? Vår har gått ner till mellan 700-800ml ( förut åt hon nästan närmare 900 per dygn)

kram
Exakt samma här bejb, 700-800ml (650 idag :roll: men så hade vi en helvetisk strulig dag igår som fick känningar också idag).
Under ökningsperioden i slutet på förra veckan och början på denna toppade hon 950ml.
chokladkaninen

Hej Kalaskakan (och Pricken)! :D

Jag har ingen större erfarenhet av ersättning, men det kanske finns en "starkare" sort som ni kan byta upp er till om ni är oroliga? Går de upp som de ska och sover som de ska så tycker jag annars att ni kan lite på att de mår bra och får i sig det det ska... :roll: Allt går ju i perioder nu, liksom.

Visst har ni läst det gamla svaret av Anna som Johanna och Elle har klistrat i flera trådar de senaste dagarna? Om att bryta och rapa när bebisen förlorar koncentrationen? Skrik till annars så ska jag leta reda på det.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

chokladkaninen skrev:Hej Kalaskakan (och Pricken)! :D

Jag har ingen större erfarenhet av ersättning, men det kanske finns en "starkare" sort som ni kan byta upp er till om ni är oroliga? Går de upp som de ska och sover som de ska så tycker jag annars att ni kan lite på att de mår bra och får i sig det det ska... :roll: Allt går ju i perioder nu, liksom.
.
Chokobejb... jag skrattar faktiskt nu :lol: #-o . Ibland behöver man faktiskt få skogen visad för sig för att se alla träden.
Allt går i perioder så KLART det gör!! Så jäkla klart det gör och antagligen är det det som pågår här nu.

I can see clearly now the rain is gone...

Jag är dock en smula insnöad :oops: 8-[ tack vare att Klimp sög i sig 200'or på mindre än 10 minuter och när han hade en ökningsperiod gick han aldrig tillbaka till småransoner. Däremot hade han perioder han med.

Så när Smulan gör så här blir jag minst sagt förbryllad.
Hon är fortfarande osams med flaskan. Di är inte polare di där två inte =; Maken och jag får lura i henne den så jag antar att vi bara fortsätter med att fredsmäkla för de två.

Jag felsökte och kom på att en del av bråken började då jag fick för mig att hon skulle ha i sig allt under 1 timme. Som det var innan så fick hon 1a omgången, rapades och efter ca 40-45 minuter erbjöd vi omgång 2 och allt gick ner. Alltså går vi tillbaka till det och ser om det blir fred.
Inte ändra på ett vinnande koncept, ibland blir det bara galet alltså...

:heart:!
chokladkaninen

Hej! :D

Ja.... :lol: Jag ammade ju, men för oss tog det ganska lång tid innan vi kom ner i mat under en timme. Det kom bara upp igen i form av kräks om vi forcerade det, och dessutom var det hela tiden så mycket annat som skulle hinnas med. Typ: Bebbo äter en omgång från varje bröst, ca 10 min per bröst (vi fick göra så för att han skulle få i sig tillräckligt) och sedan är det matlagning i 40 min, Bebbo tittar på, och sedan, just när maten är klar, kom jag på att :oops: han ska visst ha två rätter till, så serverar båda brösten igen, drygt 5 min från varje bröst..... :roll: Ja, just det ja, sedan var det visst en blöja som skulle bytas, och så hade jag ju lagat mat för att jag skulle äta (kallt!) och sedan måste vi försöka få in lite mer koncentrerat umgänge någonstans också....

Ja, jag överdriver lite, men vi kom inte ned under timmen förrän han i princip var så stor att han fick i sig vad han ville ha på båda brösten x1, bara. Så ha inte komplex ifall det tar lite tid för er också.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"