Strävan mot standardmodell med Ted

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vilken attityd :thumbsup:
Underbart :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zafon

Inlägg av Zafon »

Kul att läsa att det går bra med backningen! Jag älskar att läsa när det varit krångligt och sedan blir bättre. Det ger liksom hopp! Och eftersom jag är precis i samma fas med backning måste jag ju få fråga lite :D .

Om han börjar småskrika/smågråta när du precis lagt honom, vagnar du något då eller väntar du till han börjar skrika upp sig?

Om han vaknar mitt i en lur, säg efter 45 minuter och gråter, vagnar du direkt då eller väntar du tills han skriker upp sig?

Kramar
Zafon
Storasyster född januari 2009. Tvillingar födda september 2011.
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hej
Zafon:
Jag vagnar nog lite när han skriker då jag lägger honom (för han skriker alltid, undrar när jag ska se nåt framsteg med det). Han vaknar alltid efter ca 45 min, och jag har numera backat då med att vagna. Jag väntar ett tag, men men..ofta skriker han upp sej och jag är tvungen att göra nåt. vissa dagar är dock bättre än dom andra. (Bäst fungerar middasluren vid 12)

Vi är som sagt högst troligen mitt uppe i ökningsperiod 7-8 veckor. Men jag antar att det gäller att vara lika konsekvent ändå, och se till att proppa magen full vid måltiderna?

Idag har jag gjort så att jag pumpat ut BM och gett på flaska, ville testa om jag lyckas få mera i honom då. och det verkar så. För ofta med ammandet, så hinner han sen bli trött och skrikig vid bröstet, TROTS att jag verkligen försökt mata mata, mata inom 1 timme. Att först pumpa ut och sen flaskmata e ju dubbla jobbet, men skulle det funka så gör jag det! Och ätandet/matandet går ju så mycket snabbare och smidigare, trots att man inte har problem med amningen.

Hur länge håller denna ökningsperiod på ungefär, och hur märker man sen att den är över? ...knasig fråga kanske :oops:

En sak som jag ofta funderar på! Ted är minnsann inte den som slumrar här och var (om man inte sitter i bil eller annat sövande) Hur gör man då med dessa 5 minutare, om man inser att det behövs för att få i mer mat inför sovpasset, ska man då vagna den trötta , gnälliga bebin till en 5-minuterslur..det kan ju lixom ta upp till 15-20 minuter innan dom somnar, och då är man väldigt nära den egentiga sovtiden. Jag har inte riktit förstått dethär.....

Sen då till dessa eviga uppvak som vi kämpar med, nån som har erfarenhet, hur länge ska man riktit kämpa tills man ser nåt resultat.. Vi går ju framåt, jag ser lite framsteg med att jag backat med vagnandet (det varier förstås),men dessa ständiga uppvak i varenda dagslur, efter ofta 45 minuter! Många gånger tar det verkligen länge innan han ger sej.Och hela sömnpasset är ganska förstört och därmed väldigt lite sömn som leder till ett trött vakenpass..och kankse för lite mat pga övertrötthet...men det vet jag ju inte. Även de gånger jag är supersäker på att gossen e helt proppad med mat så har han dessa uppvak.

Sen då en fråga om schema:
Vi har nu 1,5 h sömn mellan 16.00 och 17.30, sen e de att kl. 20. (vårt scham finns på föregående sida) Eftersom han aldrig sover ordentligt på den sista luren, kunde man förkorta den och ta natt vid 19? det blir ju aningen länge till nattmålet då...men ska detta nattmål alltid vara helst vid 4? Jag kan ju väcka och mata ännu vid 9, men då går jag ju lite bakåt, för han har ju klarat att sova mellan 8 o 4...varierar förstås lite, speciellt nu i ökningsperioden.

Sorry, det blev lite råddigt och mycket frågor, men ni som läser kan ju svara på det som ni känner att svara på.

Har så mycket jag undrar över på dagarna, måste försöka få ner min afunderngar skriftligen också :)
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hej
Zafon:
Jag vagnar nog lite när han skriker då jag lägger honom (för han skriker alltid, undrar när jag ska se nåt framsteg med det). Han vaknar alltid efter ca 45 min, och jag har numera backat då med att vagna. Jag väntar ett tag, men men..ofta skriker han upp sej och jag är tvungen att göra nåt. vissa dagar är dock bättre än dom andra. (Bäst fungerar middasluren vid 12)

Vi är som sagt högst troligen mitt uppe i ökningsperiod 7-8 veckor. Men jag antar att det gäller att vara lika konsekvent ändå, och se till att proppa magen full vid måltiderna?

Idag har jag gjort så att jag pumpat ut BM och gett på flaska, ville testa om jag lyckas få mera i honom då. och det verkar så. För ofta med ammandet, så hinner han sen bli trött och skrikig vid bröstet, TROTS att jag verkligen försökt mata mata, mata inom 1 timme. Att först pumpa ut och sen flaskmata e ju dubbla jobbet, men skulle det funka så gör jag det! Och ätandet/matandet går ju så mycket snabbare och smidigare, trots att man inte har problem med amningen.

Hur länge håller denna ökningsperiod på ungefär, och hur märker man sen att den är över? ...knasig fråga kanske :oops:

En sak som jag ofta funderar på! Ted är minnsann inte den som slumrar här och var (om man inte sitter i bil eller annat sövande) Hur gör man då med dessa 5 minutare, om man inser att det behövs för att få i mer mat inför sovpasset, ska man då vagna den trötta , gnälliga bebin till en 5-minuterslur..det kan ju lixom ta upp till 15-20 minuter innan dom somnar, och då är man väldigt nära den egentiga sovtiden. Jag har inte riktit förstått dethär.....

Sen då till dessa eviga uppvak som vi kämpar med, nån som har erfarenhet, hur länge ska man riktit kämpa tills man ser nåt resultat.. Vi går ju framåt, jag ser lite framsteg med att jag backat med vagnandet (det varier förstås),men dessa ständiga uppvak i varenda dagslur, efter ofta 45 minuter! Många gånger tar det verkligen länge innan han ger sej.Och hela sömnpasset är ganska förstört och därmed väldigt lite sömn som leder till ett trött vakenpass..och kankse för lite mat pga övertrötthet...men det vet jag ju inte. Även de gånger jag är supersäker på att gossen e helt proppad med mat så har han dessa uppvak.

Sen då en fråga om schema:
Vi har nu 1,5 h sömn mellan 16.00 och 17.30, sen e de att kl. 20. (vårt scham finns på föregående sida) Eftersom han aldrig sover ordentligt på den sista luren, kunde man förkorta den och ta natt vid 19? det blir ju aningen länge till nattmålet då...men ska detta nattmål alltid vara helst vid 4? Jag kan ju väcka och mata ännu vid 9, men då går jag ju lite bakåt, för han har ju klarat att sova mellan 8 o 4...varierar förstås lite, speciellt nu i ökningsperioden.

Sorry, det blev lite råddigt och mycket frågor, men ni som läser kan ju svara på det som ni känner att svara på.

Har så mycket jag undrar över på dagarna, måste försöka få ner mina funderngar skriftligen också :)
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D
Ni jobbar på jätte fint! För många så är det lite krokigt till en början.
Min minsta lät också ofta när det var sovdags. Men helt plötsligt från en dag till en annan så försvann det. Nu är hon snart 6 månader och visst kan hon låta lite nu med och böka, men sällan, ja, mycket sällan låter hon arg. Så ge det lite tid. Vissa låter mer än andra, precis som att vissa somnar utan ett pip.

1. Vid ökningsperioderna så är det MER mat som läggs in i beställningen. Då kan det bli längre amningspass och ibland lite tätare.

2. Ökningsperioden varar vanligtvis mellan tre dagar och en vecka. Och den ni är i nu är det tuffaste. Efter den här ökningen så brukar det stabilisera sig.
Jag klistrar in TorsMammas ökningstips till dig!
Jag märkte att den var över för att brösten spände mer igen och att hon blev mätt snabbare än tidigare. Tro mig, snart kommer han vilja ha amningen överstökad fort istället.

3. När jag ger en 5-minutare så lägger jag precis som annars.

4. Vart och hur sover han? Har ni mörktlagt? Skynke över vagnen?

5. Den sista luren är svår att få längre än 45 minuter för många. Så visst kan du göra natt tidigare om han hinner få tillräckligt med mål och vaken tid eller så kan du ha natt vid 20 och ge honom en 5 eller 20 minuterslur.
Vargtimmen är den tid på natten då många har lite stök. Därför tycker jag att det är så bra att ha nattmål 04 för att mota tidiga morgnar liksom.
Men Havana hade nattmål kl. 03 ( ersättning) och vi har väldigt sällan haft uppvak under vargtimmarna med henne (peppar, peppar). Har också läst att de små ofta bara klarar sig 3h med BM under natten, så nattmål 4 och morgon 7 ungefär är poppis, men visst finns det variationer.

Hoppas du känner att du fått svar på dina frågor,
kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Tusen tack för utförliga och snabba svar.

Han sover endast i vagnen nu, för att jag ska kunna vagna vid behov :)
Så länge vagnen är rymlig, får han ha den till säng, när sovpassen funkar bra, då får det bli spjälsängen. När han läggs för natt är det mörkt, med mörkläggningsgardin. Dagarna sover han ute, mestadels iaf. Vi har ej skynke över vagnen, men dock myggnätet (för att ingen katt ska hoppa dit), så det skymmer lite.

Kan du även klistra länken till Torsmammas ökningstips, tror du glömde det...

Å så en fråga som jag glömde ställa, när kommer ensamleken på morgonen med i bilden, är den efter måltid 1? Hursomhelst, måste man ju först gå upp och svänga på den lilla som vaknat som ligger och grymtar med näsan i underlaget :D dom kan ju inte precis svänga sej själva och titta upp på den nya dagen, hahaha!! Ted brukar ligga nöjd en stund innan mål 1 och titta, då jag svängt honom, så länge jag återhämtar mej en stund efter eventuell sönmlös vargtimme.(händer sej vissa nätter, andra går galant.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

glömde att skriva att han sover på mage, utan napp.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Grattis till ett liv utan napp! :thumbsup: Har som du vet inget emot nappen i sig, men man ska vara konsekvent! 8)

Jag rekommenderar också ett skynke (tunt lakan typ) över vagnen under sovpass dagtid, för att stänga ute synintryck. Kan hjälpa till för att få bebisen att sova över skarvarna! Ett annat tips angående skarvar dagtid är att vagna mjukt mjukt innan bebisen vaknar upp i skarven och fortsätta en stund så han inte vaknar till alls. Upprepas i 3 dagar, sen backar man.

Ensamleken kommer lämpligen efter dagens första mål (vid ca 3-4 månaders ålder).

TorsMammas ökningstips
TorsMamma skrev:Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk
Själv dricker jag Minimundus amningste med luzern, anis, fänkål m.m... varje dag!

Ni jobbar på så fint! Fortsatt lycka till! :thumbsup: :heart:
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Halloj,

fick fina svar på mina frågor, men nu har jag då ytterligare en sak jag funderar på. Läste just att man inte verktygar ett argt barn...då måste jag nog fråga upp så jag inte gör fel hela tiden. JAg har förstått att vid krislägen så går man och hjälper till och drar i vagnen eller vad man nu gör...men ofta vid krislägen så har man ju ett riktit argt barn..
När jag lägger Ted, så bökar han och skriker ofta upp sej efter en stund, och är rätt så frustrerad, men då brukar jag påminna med några vagndragningar och skak. så nu blev jag fundersam då jag läste detta med att man inte verktygar en som är arg.

Kan någon förklara lite tack...
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Du har helt rätt -man verktygar inte ett argt barn för då biter inga verktyg! Men om liten fastnar i sin ilska/frustration kan man precis som du gör påminna om vad som gäller med tillrättaläggande/skak i handtag/några vagndrag. Det gäller att som vanligt lyssna av och vara lyhörd -Kommer liten att reda upp det här själv (då avvaktar jag) eller tror jag att liten har fastnat och bara kommer fortsätta (då påminner jag). Fin balansgång, men man blir bättre och bättre på att lyssna av. :wink:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

ElinN: Tack för TorsMammas ökningstips. Hade lite brått igår :roll:

Kram :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hej,

jag har en lite allmän fråga..berör nog oss, men vill också veta helt allmänt, vad ni som lägger era små utan napp har för erfarenheter. Det är ju aningen svårt (åtminstone i mitt fall) att ha en nöjd bebis då den ska börja sova. ingen skillnad hur nöjd han är just innan, så då man lägger han så e de ju direkt protester. Tycker det är harmt att dom ska somna in i detta protesterande varje gång. Med dottern var det annat, för hon sov på rygg med napp, så det gick enkelt på så sätt.

När har era blivit nöjda med att bli lagda i säng och somna skönt (dom som e utan napp då)
Sku vi ha napp, så sku vi ju inte ha detta..men vi skulle ha annat trassel istället. Känns lite som man sku straffa honom då man lägger honom för att sova, då man lägger ett glatt barn i protest....jag antar att det småningom blir annat, men har ingen anng om hur länge detta kan tänkas vara..

Annars flyter här väl på ....samma uppvak vid skarvarna, ingen förändring där. Men annars en nöjd o go kille:-)
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Havana har aldrig fått napp- även om hon "egentligen behövt" en. Hon blev en fingersugare istället liksom min äldsta dotter :lol:

När jag backade från vagningen så blev det många frågor, men allt eftersom så har de blivit färre och färre. Däremot så "gruffar" hon alltid innan hon somnar, det är hennes sätt att komma i ro. Alla barn har sitt egna sätt att komma i ro och vissa låter mer än andra :wink:
Skrattet (ibland leendet) till go´nattet är väldigt viktigt så att det hela ändå förknippas med något himla trevligt och att man har så kul hela vägen till sängen!

Frågorna kommer att avta.
Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

ok, skönt att bli bekräftad att andra också hör på dessa frågor ständit.
Jag tar inte skriket så hårt...lite jobbit känns det ju när man tar upp en genomsvettig pojke, som kämpat där på magen och hållit på (detta bökande behöver ju inte ryggligare hålla på med).
nu har jag haft honom på rygg senaste dygn pga ordentlig förkylning, och det verkade han tycka om. Det betyder inte att jag bestämt att övergå till ryggläge, men det kändes skönt nu, för det verkade som han var alldeles lättad att sova på rygg förra natten. Ibland undrar jag om han skulle trivas bättre så...men jag vet ju att sömnen blir ytligare osv. Så kankse bäst att hålla sej till det som rekommenderas.
Jag föredrar ju själv magläge efter allt jag läst om maglägets fördelar, men tusan nog kämpar dom på där då dom skriker. Å är dom förkylda så har dom nog rätt så tufft då dom borrar näsan dit i madrassen;-) Beror kanske på hur gamla dom är också.

Men vi kämpar på! Och tack o lov e Ted numera nöjd o glad under vakenpassen! Å nätterna e rätt bra dom också. Så värre kunde det vara:-) ne skoja bara,,,klart att de e rolit! (även om jag i skrivande stund e dödstrött å huvudet bultar...)

Ökningsperioden verkar vara passerad! Ibland undrar jag hur mycket tid "andra" sätter på matande, när jag ammar vid matdags, så äter han en stund (ca 5-10 min), å sen e han helt nöjd, å bara skrattar å böjer sej bakåt som en banan om jag trugar mera, likadant ifall jag bjuder efter lite skötning. Därav blir jag osäker om han får vad han ska ha (förrätt, varmrätt, efterrätt osv).

Blir det såhär stabiliserat eller är det bara jag som ej lyckas truga ordentligt, med järngrepp o flaska o bröst och alla de konstens regler...
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Måste bara kommentera mitt tidigare inlägg lite. Som sagt, pga förlylning så hade jag honom två nätter på rygg vilket han verkade gilla, åtminstone då. Men idag då jag la honom på mage igen, så somna han bums utan ett pip:-) Men då hade jag nog en riktig tröttis också, och dagen for ur balans då storasyter skulle va påsktroll hos farmor o mormor o Ted somnade förstås 1,5 timme för tidigt osv, så hela dagen for ur balans....
Ja bäst e de ju om man hålls hemma dygnet runt (nå skämtåsido)...men det var ju lättare sagt än gjort
Så fort jag gör ett snabbt ärende eller nåt under vakenpasset, och far med bilen, så känns det som man rubbar hela systemet...ok nu tog jag kankse lite i, men hittils har det nog varit så att jag helst hålls hemma dygnet runt.

nåja, skulle bara kommentera mitt mag- o ryggläge. Ryggläget gillades alltså här under förkylning, men nu verkar magläget vara ok igen :)

Själv e jag riktit trött nu, å känner att jag behöver ta igen mej!
min man får assistera med "nattammandet" nu några nätter
:D ...men som det är för många karlar, så tar det längre för honom att vakna till då bebisen börjar låta om sej, så jag vaknade ju förstås också och var som vanlit vaken mellan 4 o 6 ändå, för att jag inte kunde somna om..hoppas på bättre sömn inatt. >Det är ju inte det lättaste att ta igen sömnen på dagarna då Ted vaknar i skarvarna jämt.

Glad Påsk :D
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"