SM med tvillingar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Hittade inte ditt schema :oops: , hittade ett med mat 22, vet inte om det är det?

Ni har FASTNAT hur tråkigt det än är att säga så är det fakta, ni buffar, solfjädrar och ramsar på tok för mycket, ni "lär" barnen att det är det som gäller.

I stort sett skulle ni ha slutat att buffa natt 2, ni måste backa, låta barnen med hjälp av enbart ramsan somna om själv, för att komma på rätsida och få på attityden både du och maken (som jag vet är svår att hitta mitt i natten) skulle ni nästan backa till natt 2 på kuren och slänga in lite bekr ramsa i natt och sedan fortsätta med natt 3 och jobba med enbart ramsa. Alltså ramsa tills du hör att barnens skrik/frågor ändras kanske x 6, x8, x12

Kuren är en process och ibland blir det ett steg framåt och 2 tillbaka, lägg ingen vikt i vad som hände eller varför? Acceptera och gå vidare

Sam och Elise är ju kurade så med lite arbete är ni på bana igen :D

Malin

PS Har inte boken hemma men läste igår kväll när jag kurade en lika gammal bebis som dina om något liknande tror det var 4-5 månaders kapitlet
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Puffen

Inlägg av Puffen »

700 - äta 250ml
845 - sova 45
930 - vakna
1030 - äta
1130 - sova 2tim
1330 - vakna
1400 - äta
1530 - sova 45
1615 - vakna
1700 - äta välling 200ml
1830 - äta välling 100/150ml
1900 - sova
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Ska vi köra om kuren från början?
Eller ska vi börja igen med natt 2? Jag ska alltså vara vaken i natt.

Hur gör jag? De kommer skrika hysteriskt båda två... Ska jag bara ramsa? Inte lägga tillrätta, inte solfjäder, inte buffa?
Kan inte vagna eftersom vi bara har en tvillingvagn, då vagnas ju båda i så fall.

Hjälp!!

Tänkte köra nu i helgen eftersom jag inte står ut med dessa vak-nätter längre!

Ser schemat bra ut eller ska det förändras på något sätt??
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Schemat ser jättebra ut, det är ju du som gjort det :wink:

Jag tycker som jag skrev att du måste backa, börja inte helt om med kuren utan hoppa till dag 2 där du kan buffa, men bör ramsa och släng in påminnelsen, sen behöver du ju inte sitta vaken, tror du hör dina små älsklingar.

Har du ingen gammal vagn kvar från tidigare, som inte är dubbel?
Ett alternativ är ju att lägga barnen i vagnen inför 2 timmars passet och skulle Sam börja efter 1 timme så skulle du kunna gå ut och promenera (om det nu fungerar med övriga barn)
Hur gör jag? De kommer skrika hysteriskt båda två...
Hallå där [-X , DU kan det här och DU vet precis vad du ska göra, lugna dina barn, ramsa och TÄNK hela tiden "Vad bra jag är", "Det här funkar", "JAG lugnar mina barn", du är i uppförsbacken och ska bara över krönet, :wink: snaaaart är du där, kämpa, kämpa, kämpa

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Puffen

Inlägg av Puffen »

Läste igenom hela min tråd och inser att jag inte skrivit att Elise fick tillbaks sin napp första natten på kuren...
:oops:

Jag har ångrat detta och även Sam har fått napp... :oops:

Men nu slänger jag alla nappar!! Är så trött på dem!! De stör mer än gör nytta. De vaknar och vill ha napp!?!? Blää!!
Troligtvis hade de sovit om nätterna om de inte hade de där napparna...

Men men, Elise blev ju mer eller mindra GALEN när vi försökte sluta med nappen. Hur gör vi!? Hon skrev så hon svettades! Hon ålade i sängen! Han var hysterisk!!
Hur gör vi?? Buffar och ramsar tills hon inte orkar mer??
HJÄLP!
nilam

Inlägg av nilam »

oj :shock: :lol: :lol: Det är inte värre än att ta bort den denna gång :wink:

Där är helt klart boven, inställ dig på att det kommer att ställas många frågor, och många frågor kräver många svar.

Tidigare har nappen inte varit ett problem för dig, men nu inser du att den är och DÅ blir du mer övertygad och kan svara på alla frågor.
Ja, kör med buff nu när du bestämt dig och lugna barnen hellre 10 korta än 5 långa sköööna "taimassager".

Malin

Puffen

Inlägg av Puffen »

Natt 1 (igen)

Sam somnade själv, utan buff, utan solfjäder. Lite knorr men jag ramsade 4gånger utanför dörren.
Han sov sen hela natten.

Elise blev som väntat hysterisk!!
Hon skrek och ålade, helt svettig var hon!!
"-VAR ÄR MIN NAPP!!!!!!!!????????"
Jag svarade med ramsa, buff och solfjäder i ca 30min.
Hon sov till 4. Vaknade och frågade samma fråga.
Jag svarade kort och bestämt med solfjäder och ramsa, några få buffar bara.
Gick ut när skriket lugnade sig och hon somnade sen.

Hon vaknade till strax efter men somnade själv utan ramsa, jag satt på toa och kunde helt enkelt inte springa dit :wink:

Nu är kl 6, en timma till väckning!

Det gick ju förvånansvärt lätt att sluta med napp!!

Jag tycker det är lite läskigt att JAG har fått min lilla tjej att vid 5månaders ålder vara så beroende av en napp!!! HUA!!!

Jag sa till gubben att det är nog hög tid att ta bort Elliots napp också, han tvekar...
Jag vill ta bort nappen!!
Elliot är ju snart 2år!!!! Han har napp mer och mer, inte bara när han sover... :oops: :oops:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Natt 1 (igen)

Sam somnade själv, utan buff, utan solfjäder. Lite knorr men jag ramsade 4gånger utanför dörren.
Han sov sen hela natten.

Elise blev som väntat hysterisk!!
Hon skrek och ålade, helt svettig var hon!!
"-VAR ÄR MIN NAPP!!!!!!!!????????"
Jag svarade med ramsa, buff och solfjäder i ca 30min.
Hon sov till 4. Vaknade och frågade samma fråga.
Jag svarade kort och bestämt med solfjäder och ramsa, några få buffar bara.
Gick ut när skriket lugnade sig och hon somnade sen.

Hon vaknade till strax efter men somnade själv utan ramsa, jag satt på toa och kunde helt enkelt inte springa dit :wink:

Nu är kl 6, en timma till väckning!

Det gick ju förvånansvärt lätt att sluta med napp!!

Jag tycker det är lite läskigt att JAG har fått min lilla tjej att vid 5månaders ålder vara så beroende av en napp!!! HUA!!!

Jag sa till gubben att det är nog hög tid att ta bort Elliots napp också, han tvekar...
Jag vill ta bort nappen!!
Elliot är ju snart 2år!!!! Han har napp mer och mer, inte bara när han sover... :oops: :oops:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till en LYCKAD natt! Jättebra jobbat!

Här tycker jag du är något viktigt på spåret...
Hon vaknade till strax efter men somnade själv utan ramsa, jag satt på toa och kunde helt enkelt inte springa dit
Detta är vad många lär sig ang. överkoncentration. Behåll denna läxan LÄÄÄÄNGE. De små kan mer än man tror. :D

Lycka till i natt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Puh

har klarat av förmiddagsluren själv!

Både Sam och Elise skrek.
Men jag ramsade högt och tydligt, fick buffa sam lite men Elise somnade av bara ramsa!!

Hur gör jag i natt, ramsa enbart?
Vad gör jag om skriket blir hysteriskt?
Ska jag inte buffa alls från och med i natt?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu HAR ju du små SM-ungar, så nu skulle jag säga att du ska ramsa vid kris. Innan dess ska du avvakta.
:arrow: Du måste ge dem tilltro! De kan det här, du ska bara inse det, så at DE kan inse det. :D Så lätt, och så svårt.
Puffen

Inlägg av Puffen »

Inget buff alltså?

2timmars luren var en pärs!!!
Båda skrek hysteriskt!!! De sov ca.50min och vaknade sen skrikande. Elise blev aldrig lugn... Vi gjorde allt och ingenting!!
Sen var kl.1330 och det var dags att vakna...

De sov i vagnen nu på eftermiddags promenaden, men inte 45 min utan bara 30min...

De är hemskt "rastlösa" och gnälliga idag. De går inte att ligga på filten som vanligt, bara gnäll och skrik!

Vad gör jag!?!?
Är hemskt trött själv...

Gubben, Douglas och Elliot är på middag hos farmor och farfar i kväll så ingen hjälp har jag här hemma....
Puffen

Inlägg av Puffen »

De var extremt trötta igår kväll - inte så konstigt kanske.

De somnade i famnen i soffan och vi bar in dom i sängen. De sov till7.

Förmiddagsluren idag spårade ur igen, de gallskrek!!!
Jag buffade, ramsade, solfjäder, gjorde inget, musik, ja, allt! Inget lugnade dom de minsta...
Jag klarade inte mer skrik... Gav tillslut nappen... då hade de skrikit i 40min!
De somnade pang-bom när de fick napp...
:oops: Har jag gjort bort mig nu???
Vad gör jag om de gallskriker hysteriskt???
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, nu blir jag lite sur. Det är ju lönlöst att stötta dig i din kur om du inte följer kuren, det måste du ju förstå. :?

Skriker de "hysteriskt" så buffar/solfjädrar du lugn. Punkt.
:!: Du MÅSTE kunna lugna med verktygen. Annars får du sluta kura och hitta ditt eget sätt. Med eller utan napp. :roll:

Så, öva buff, solfjäder och ramsa och läs här som hemläxa. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Återkom sedan när du känner dig stark nog att jobba vidare enligt kuren. Det FINNS inga genvägar. Det har du väl märkt vid det här laget, inte sant. :wink:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Nu är de 7,5 månader. Sam och Elise sover 19-0630.
De har napp båda två men bara när de ska somna, inte annars.
De funkar för oss.

Har lite fundering kring schemat.

Hur mycket ska de sova vid den åldern?

Det ser ut så här nu:
0630-mat
0800-sova 1,5h
10-mat
1130-sova 1h (ibland 1,5h)
1330-mat
1500-sova 45min
16-mat
1830-mat
1900-sova natt
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"