Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nancy, får jag klippa ut ditt tio-punktersprogram och skicka till två till mig närstående trebarnsmammor? :wink:

:heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

blivandemamma: Jag blir så jätteglad över ditt fina inlägg :D Roligt att du tycker om att läsa :thumbsup: Snart är det ju din tur med liten pyttebebis :heart:
blivandemamma skrev:Tänk att Lani har en mamma som kan leda henne så fint till härliga dagar och nu också hela nätters sömn! Tycker att du gör så rätt, när tösen nu visat att hon klarar sig fint utan mat på natten!
Dina ord gör mig både stolt och en smula generad. Generad eftersom jag inser att mycket av det jag skriver nog har en smula pretto-varning över sig...

Som AW så klokt skriver så har alla barn samma grundläggande behov men de är ju individer också. Lani måste vara en synnerligen förnöjsam liten person och det gör ju naturligtvis arbetet med SM så mycket lättare.

TorpSara: Klipp på du :wink: :thumbsup: 8) :lol:

Pretto-Nancy avslutar med stolt rapport om att Lani nu sovit fyra nätter ca 19.30-07.00 utan mat. Det har dock varit lite stökigt emellanåt så det är en bit kvar till Säker Sovare. Lani är dock en baddare på att somna om på egen hand t.o.m i vargtimman så hon får kallas SS-light så länge :wink: :heart: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hm... light-produkter... :-k är det inte de som är extra söta..? :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi skrev:Hm... light-produkter... :-k är det inte de som är extra söta..? :heart:
:lol: :heart: :lol:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Åhh, Nancy. :heart: Det är såna som du som får en att vilja ha fler barn!!!

Du är ju helt klart en supermorsa tycker jag, i röd sparkdräkt med ett STORT rosa S på bröstet. :wink: Å med dansanta höfter - icke att förglömma.

TACK för att du delar med dig :!:

/Åsa
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Varit upptagen hela fm med att sy röd sparkdräkt... :wink: Tack Kantarella för din hälsning :heart:

Om SM och nattslurkspanik

I natt gjorde Lani sin bästa natt hittills. Kort skak i handtaget vid 02 och 05 och sen väckte jag henne 07.

:roll: Jaha, och varför envisas jag att briljera med dotterns nätter nu då... vi har faktiskt fattat nu att Lani är en sån där guldbebis och SM i kubik gällande sömnen...

Jo, hon fixade denna kanonnatt nästan helt utan nattslurk :!: I vanliga fall dricker hon 4 flaskor/dag varav den sista fungerar både som "middag" och nattslurk. Den innehåller 240 ml och det brukar gå åt. Jag skulle tippa på att hon istället bara fick i sig max 100 ml igår eftersom hon kräktes och sen inte ville ha.

Vad vill jag säga med detta då :?: Jo, att ett sjyst matintag är a och o över tid men att man inte nödvändigtvis behöver stressa upp sig för enstaka matvägran. Kan någon please skicka mig i tidsmaskin några år tillbaks och tala om det för mig då det begav sig :?:

:heart: Nancy
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh vad bra du är! :heart: Inte misnt på att uttrycka dina insikter.
Jag börjar inse det här också. Ivar får äta så mycket som går vid varje mål 100 eller 200 ml + köttben ;) Han väljer och jag är nöjd.
Men 240 ml :shock: Vad har du för bebis :D . Har du sett min? Han är en rultis av rang, men har aldrig ätit mer än 200.

Har ni inget nattmål alls? Sover hon 19-07? Jag tänkte ta den diskussionen nästa helg 8) . Denna helgen tar B nätterna, eftersom jag nu har slutat amma helt.

Jag har en kompis nu som kämpar med sin lille son. Jag har just länkat till din förklaring om att överkoncentration verkligen inte gynnar någon. Hoppas hon förstår den och vill ta det till sig.

Jag hoppas och vill ta mig tid så att vi får träffas. Någon gång om inte alltför lång tid. Eller vad säger du? :heart:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

... och Sofia, som vägde 4,7 vid ankomst åt 270 ml vid vilken ålder då...? :roll:

Ni får GISSA. :P Den duktigaste gissningen vinner en mjölktrasa. 8)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Gissning: 2,5 månader, men jag vet inte vad en mjölktrasa är. Jag ser (känner) en illaluktande mjölkindränkt disktrasa, som blivit liggande :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ooh nej då LO - [-X du skulle till att få en fiin nyyy underbar :roll: mjölktrasa - som inte görs i Sverige :roll: som kan tvättas i maskin, som är gjort av något slags undermaterial :shock: som inte tillverkas i Sverige (mamma hade med sig från ungern) för mjölktrasebruk :roll: som gör att ju mer barnet bubblar upp desto mjukare trasan... OCH så har den nallar på sig. Bara en sån sak.

EN "trasa" per dag, släng dagens i tvätt ta en ny imorgon är tanken. :wink:

2,5 :?:

Njae. :lol: Lite optimistiskt. :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

/LO skrev:Åh vad bra du är! :heart: Inte misnt på att uttrycka dina insikter.

:idea: Tack :D

Jag börjar inse det här också. Ivar får äta så mycket som går vid varje mål 100 eller 200 ml + köttben ;) Han väljer och jag är nöjd.
Men 240 ml :shock: Vad har du för bebis :D . Har du sett min? Han är en rultis av rang, men har aldrig ätit mer än 200.

:idea: Vad jag har för bebis :wink: :?: Jo en märklig liten person som ett tag hotade att bli ordentligt rultig men sen liksom stannade av i matintag. Lani får inte i sig mer än knappt 700 ml/dygn och det är alltså utan köttben... :wink: Hur hon får till sina långa nätter på enbart det begriper jag inte.

Har ni inget nattmål alls? Sover hon 19-07? Jag tänkte ta den diskussionen nästa helg 8) . Denna helgen tar B nätterna, eftersom jag nu har slutat amma helt.

:idea: Inget nattmål sedan i måndags. Har natt 19.30-07.00. Hon vaknar fortfarande vid 02 varje natt men somnar om igen. Hon visade så tydligt att hon inte ville ha mat på natten längre så jag chansade och det gick vägen. Önskar dig lycka till inför helgen :thumbsup:

Jag har en kompis nu som kämpar med sin lille son. Jag har just länkat till din förklaring om att överkoncentration verkligen inte gynnar någon. Hoppas hon förstår den och vill ta det till sig.

:idea: Hoppas att det går bra för din väninna med son :!:
Jag hoppas och vill ta mig tid så att vi får träffas. Någon gång om inte alltför lång tid. Eller vad säger du? :heart:

:idea: Jaaaaaaaaa :!:

/LO
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Vill intyga att Päivis mjölktrasor är jättebra :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh, Päivi, en sån - eller 5 vill jag också ha :) Var får man tag i dem? Finns de att köpa? Jag har ju en kräkis av rang. Det går åt många haklappar vill jag säga.

Skönt att hon sover :sleep: Ivar har liksom inte riktigt visat tendenser till att dra ner på ätandet på natten, snarare tvärt om. För ett par veckor sedan räckte min mjölk till nattmålet. Han somnade när han åt och då var det bara att lägga tillbaka. Men så ville han helt plötsligt ha mer. Jag hade verkligen hoppats på att mjölken skulle räcka hela vägen, för att slippa gå upp och fixa mat på natten.
Men men, så blev det inte. Så därför tänkte jag att han skulle få en vecka efter 4-månadersdagen på sig :)
Ivar äter nog ungefär något sådant också. Jag gör 200 ml 4 gånger om dagen, men han äter inte upp varje gång + en liten nattslurk. Och så gör jag väl 150 på natten, vilket han inte heller äter upp. Så de äter väl kanske ungefär lika mycket. Han får ju lite smakisar också, men det är ett par matskedar. Antingen morot eller plommonpuré.

Vi får väl se när jag åker västerut nästa gång. Finns det tid så kommer vi gärna förbi en sväng! Annars kanske du skulle kunna ta dig hit nu när du har bil - ja eller körkort. Vi får höras om det :D

Kram
/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

LO - min mamma köpte mjölktrasorna i Ungern och Polen när hon var där och guidade grupper på koncentrationsläger. :)

PM,a mig din adress. Du kan få det jag har om du vill - kanske inte helt nya alla - utan en del post Sofia om det duger - men väl tvättade och rena. :wink: Jag vet hur det är att ha en "kräkis" av rang. :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

/LO: Strax innan Lani slutade äta nattetid tyckte jag faktiskt att hon ökade snarare än minskade på maten. Sen vände det bara, nästan över en natt :!: Om jag inte tar fel är Lani väldigt, väldigt tidig med att sova så här lång natt utan mat. Inte för att det är nån tävling såklart utan jag är ganska förvånad för egen del. Inatt sov hon 12 tim 15 min... :shock: Hoppas att Ivar snart fattar grejjen han med :wink: :D

Dagens Leia

Mamma och Leia ligger och gosar i soffan. Jag luktar på Leias mjuka hår, kramar henne extra hårt och utbrister:

"Åh Leia, hur skulle jag klara mig utan dig"

varpå Leia svarar:

"Pappa och Nussi får hjälpa dig"
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"