Hjälp en nybörjare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Alla är välkomna här! Vi vill ju hjälpa till, vi vill att föräldrar som ber om hjälp också skall få det! Men då måste man också vara beredd på att ta emot den.

Attityd – nej, det handlar definitivt inte om att bete sig som att man går på lyckopiller. Men det handlar om att tro på det man gör. Att inte fråga hela tiden: ”Gör jag rätt?” ”Somnar han nu?” ”Kommer det här att fungera?” osv. Frågorna förmedlas vidare till ditt barn – barnet som söker SVAR, och skall inte mötas med frågor. Om du, sekunden innan du ramsar, fyller ditt huvud med en tanke av karaktären: ”Nu skall här fanimej sovas!”, då hörs det in i ramsan. Och det lugnar och ger det besked som barnet behöver.

Attityden handlar om att VETA att man skall ro det här iland. Det kan ta två nätter, det kan ta åtta, men det SKALL gå för att DU har bestämt det! DU har tagit befälet över situationen. Och det handlar inte bara om en situation rörande sömn, det handlar om att du tar befälet som ledare och guide i ditt barns liv. Den attityden skall du ju ha, oavsett situation, eller hur?
Kurer finns det många. Det här är EN. Att vi säger att man skall läsa boken flera gånger beror inte på att kuren är svår eller att boken är svårläst. Det beror på att du plockar upp ännu fler svar på vägen för varje gång du läser. Precis som med Barnaboken. Man uppfattar inte allt första gången. Man behöver inte läsa från pärm till pärm, men läs det som berör dig! Se till att du inte står där med frågorna när du kör kuren! För som jag sade innan – de hörs! All din tvekan och osäkerhet, den känner ditt barn. Det påverkar naturligtvis resultatet. :?

Det viktigaste när man vill hjälpa sitt barn att sova är faktiskt inte ramsan, solfjädern eller buffandet. Det är verktyg som hjälper till. Har man inte Attityd, en jävlar-anamma-känsla som sitter i hjärtat, hjärnan och i ryggen, en medvetenhet och inriktning att nu FAN, nu skall jag fixa det här – då spelar inte verktygen någon roll. Du måste tro på det. Ditt barn kommer att sova om du bestämmer dig för det. Men då är det inte ens 100% som gäller, utan 110. Och det innebär automatiskt att ditt barn kommer att bli tryggt i dina händer, jag lovar.
Allas vår Attityd har svajat. Jag har traskat i överkoncentrationsträsket så att jag trodde att jag skulle sjunka till botten. Men då får man jobba med sig själv. Ju bättre styrka och medvetenhet jag har om mig, desto tryggare blir min pojke.

Alla föräldrar får kritik någon gång. Visst fräser vi ifrån här också. Det är faktiskt smällar man får ta. Ibland måste vi faktiskt det, för att hjälpa till!

Det är alltid synd när det går snett. Det är extra synd när någon känner sig påhoppad eller missförstådd, men sånt händer. Det bör inte hindra att man ändå gör sitt bästa och mesta för att hjälpa sitt barn att sova! Attityd! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Malia75

Inlägg av Malia75 »

miar70 skrev:Jag är ledsen om jag gör dig besviken när jag säger det här, men livet med barn är ingen rak bana! Det är krokigt och upp och ner, och herreminje vad man får vara med om, och om du tror att alla problem du har och kommer att få går att lösa med en enkel handlingsplan så måste jag göra dig besviken...
Jag är fullt medveten om att det inte är enkelt. Tro mig, de första 4 månaderna grät jag näsan varje dag eftersom sonen bara skrek och skrek. Jag efterlyste inte nånting enkelt på det viset att man inte behövde göra något jobb själv, men ibland känner man att man inte hinner läsa boken en gång till eller läsa igenom 40 trådar på forumet för att få nån idé om varför något visst faller. Då hade det varit smidigt att ha som ett felsökningsschema.
miar70 skrev:Jag brukar försöka mig på liknelsen med att köra bil, att ta körkort.
Du går inte på EN körlektion och du läser inte teorin EN gång, du pluggar, övar, tar lektioner och kanske kuggar du dig nån gång - men inte tusan ger du upp?!?
Men om du kör samma sträcka på samma sätt flera dagar i rad och plötsligt tappar du kontrollen över bilen och krockar, trots att du kör på precis samma sätt som innan...undrar du inte om det är något fel på bilen då, eller om det var halkigt på vägen eller om du hade solen i ansiktet? Det är DET jag efterlyser.....andra omständigheter som kan påverka. Jag har ställt flera sådana frågor men ingen svarar på dem. Hela tiden vänds det till att det funkar ALLTID om man själv vill, och funkar det inte DÅ ÄR DET DITT EGET FEL! (Precis som om man inte har nog dåligt samvete som förälder redan....)

Tack för att du sparkar på mig på ett bra sätt, jag ska verkligen läsa igenom tråden igen och se vad jag missat. Hoppas att förståelsen kan vara ömsesidig dock, att ni som lyckats kura kan komma ihåg hur det kändes och se hur jag menar, vart min frustration kommer ifrån.

Sorry Anna att jag inte lämnat forumet än, känner att jag inte vill sluta här som missförstådd (jag har sett att andra känner lika som jag så därför tror jag inte att jag är HELT fel ute).
Mamma till Emil, född 071103
http://asneungen.blogspot.com/
Malia75

Inlägg av Malia75 »

ÅsaB: Det är det som är så svårt! :cry: Jag tänker innan jag ramsar "NU JÄVLAR SKA HAN SOVA och KLART DET KOMMER ATT FUNKA, DET GICK JU SKITBRA IGÅR." Därför fattar jag inte varför det inte går fram.

En allmän fråga: De diplomatiserade kurarna, kan man hyra in dem privat? Kan de observera och tala om vad man gör för fel och komma med användbara tips?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Malia!

Tack Anna och tack Malia för fina ord om mitt intresse. :)

Detta skrev jag innan andra redan hunnit svara och min dator gav upp för en stund. :evil:

Synd att du lämnar... :(

Attityden får du genom att bestämma dig för att genomföra kuren, "jag kan och ska, finns inget annat". :wink:

Nej, alla är välkomna i forumet, men man koncentrerar sig på att kura, inte om kuren fungerar eller inte. 8)

Nja, svår tycker jag inte boken är, men rätt djup. Och det hjälper att gå tillbaka och läsa igen, egen erfarenhet. :)

Svårt att veta hur länge du ska solfjädra när man inte är där själv. Barn är olika och behöver olika mycket svar om du förstår hur jag menar. Det är ni som ska veta hur länge ni behöver hjälpa honom att bli lugn. :wink:

Nej, gnäll tror jag man strävar efter att undvika, däremot försöker man hitta lösningar på problemen och hjälpa varandra. :wink:

Hur som helst, tack för att du är tacksam för min hjälp. Om du ändrar dig hjälper jag gärna till och du vet var jag finns.

Ja Malia, om jag inte bodde så långt ifrån dig så hade jag ställt upp som medkurare direkt, jag lovar! :D I stället kan jag hjälpa dig så gott jag kan och svara så fort jag bara kan om du vill. Du vet var jag finns. :wink:

PS: tror inte Anna blir glad av att du lämnar forumet, tror hon blir glad om du bestämmer dig för att verkligen ta till dig av råden vi gett dig. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh kära du, jag VET att det är svårt! Om jag vet... Jag började själv med bravur, allt gick så bra, natt efter natt. Men varför i h-vete gick inte dagarna???

Till slut var jag så desperat! Min man tyckte att jag var för jobbig, semestern med farmor vill jag bara glömma (jösses - vilka konflikter!), sonen började sova sämre på nätterna... Det var en sörja. Så tipsade en forumvän mig om att Anna skulle ha kur-kurs och varför inte anmäla sonen? Det tyckte jag egentligen inte alls var nödvändigt, för han kunde ju det här med ramsan, men å andra sidan var jag rätt under isen.

Sagt och gjort. Och där fick jag nog ändå mest lära mig att det var JAG som var orsak. JAG - som läst boken massor, framlänges och baklänges, skrivit på forumet hela romaner, mailat med Anna och en hel hög andra stackare... Där fick jag bita i det sura överkoncentrationsäpplet.

Ändå tog det tid. Ett par månader innan sonen sov de välbehövliga daglurarna. Fyra månaders slit dagtid. Innan jag insåg att jag var TVUNGEN att vara UPPTAGEN. Inte ha tid med några uppvak. För mig blev videoredigering en väg ut! Om jag inte klippte film NU, då kunde det ju inte bli några julklappsfilmer! Så jag har INTE TID MED NÅGRA VAKNA BARN NU!!!

Då sov han! :D

Jag vet att man får spader på alla kommentarer om Attityd hit och dit. Men det är ändå så sant. Den kan svaja för mig nu också. Förtrots, varmt, tänder... Varför vaknade han nu då? Måste jag solfjädra nu i 40 minuter??? Igår sov han ju så bra! osv osv.

Felsökningsschema vore underbart! Typ - agerar si och så. Trolig tandlossing. Hjälp: femton buffar och sex ramsverser.

Nu överdriver jag så det skriker om det! :wink: Men visst vore det bra!

Tyvärr funkar det inte så. Vi är ju skapta så att vi vill ha svar på varför. Men faktum är, vare sig det är tandlossning eller isfläckar - ibland händer det. Och agerandet måste ju vara detsamma. Sitter du bakom ratten skall du ändå försöka agera som vanligt - hålla dig på vägen och göra minsta möjliga skada. Går det åt helvete (för det gör det ibland!), då får man lappa, fixa, reparera och gå vidare! Kanske backa ett steg, kanske två, och så kör man på. Jag har småkurat min pojke flera gånger - senast förra veckan och han blev ett och ett halvt igår! Han behövde ramstränas lite igen.

Jag är inte diplomerad kurare. Jag är bara en som kurat och gjort många misstag. Men kommit igen och lärt av dem. Det lär bli fler misstag, så är ju livet. Jag har svårt att tipsa i den exakta meningen att gör si eller gör så. För mig har upptäckten om Attityd och erfarenheten om överkoncentrationsträsket varit dramatisk och något jag gör vad jag kan för att hjälpa till med.

Du kan fixa det här. Om du vågar ta emot vår hjälp! Jag skall också läsa igenom din tråd igen, för jag har bara skummat den. Överge inte kuren och tänket! DET ÄR INTE SVÅRT!

Heja! :D
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

En fundering efter att ha läst igenom tråden igen - jag undrar om han har sin åttamånadersångest? Vissa barn drabbas ju hårt och sömnen kan påverkas oerhört mycket. Man brukar ju avråda från förändringar under den tiden... :?

Bara en tanke. Jag bytte själv från tre daglurar till två och hade det rätt tufft. Kanske idé att bara dra djuuuuuupa andetag och ge det tid? Att lära sitt barn sova TAR tid, vissa behöver lång tid på sig för att våga tro och lita på att det är det här som gäller. Ihop med eventuell åttamånadersångest kan ju det vara ännu tuffare.

Kommentarer?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

"Jag tänker innan jag ramsar "NU JÄVLAR SKA HAN SOVA och KLART DET KOMMER ATT FUNKA, DET GICK JU SKITBRA IGÅR." Därför fattar jag inte varför det inte går fram."

Här har du ett exempel. "Det gick ju skitbra igår". Jättebra att det gick bra igår, men det var då och nu är nu. Tänk nu. Det ska gå NU. Vi fixar det här NU. Sen kan du glädjas åt att det går bra mellan varven om du förstår vad jag menar... :roll: :)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Bra sagt, Bluna!

Jag, som har EXTREMT tråkigt på mitt jobb, skummade igenom delar av Blunas tråd och hittar det här, som jag tycker passar så bra här:

"Undantaget var en kväll, hon har varit lite kinkig (antingen ny tand på gång eller lite ångest). Helst plötsligt blev hon jätteledsen och jag fick solfjädra. Hon brukar bli lugn direkt men nu blev hon mer arg och nu förstår jag dem som säger "det går inte, hon skruvar på sig och blir bara argare", precis så var det. Men jag höll kvar och tänkte "hon frågar och jag ger betryggande svar...hon frågar och jag ger bertyggande svar...jag står hela natten och ger betryggande svar om det så behövs..." Efter ca 10 min slappnade hon av och var tyst, ut med en enormt glad och hurtig ramsa som om ingenting hade hänt och sen var det tyst . Efter det var det som vanligt. Det var precis som att hon bara ville veta om jag verkligen fortfarande gick att lita på och hon svarade med lättnad."

KANONBRA!!! För precis så skal man ju tänka! Jag kör ungefär samma, plus att jag sjunger i huvudet, för att inte fylla hela skallen med frågor. Mycket Springsteen blir det... :wink:
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Okej, ikväll ser planen ut såhär:

Glöm allt som varit innan, både dåligt och bra. Lägga, ramsa ut och sen MÅSTE vi städa vårt sovrum som ligger bredvid. Måste byta lakan och dammsuga och plocka undan. Ska inte alls bry mig om att han sitter och skakar galler i rummet bredvid, han får vara arg. Om jag möjligtvis har tid när sovrummet är klar kan jag påminna honom med en ramsa, om han inte somnat då.

Missar jag nåt nu? FÅR man strunta i honom sådär?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Malia75 skrev:Okej, ikväll ser planen ut såhär:

Glöm allt som varit innan, både dåligt och bra. Lägga, ramsa ut och sen MÅSTE vi städa vårt sovrum som ligger bredvid. Måste byta lakan och dammsuga och plocka undan. Ska inte alls bry mig om att han sitter och skakar galler i rummet bredvid, han får vara arg. Om jag möjligtvis har tid när sovrummet är klar kan jag påminna honom med en ramsa, om han inte somnat då.

Missar jag nåt nu? FÅR man strunta i honom sådär?
Du är helt rätt på det nu! :thumbsup:
Och du struntar inte i honom! Han har allt han kan önska sig och han hör att ni finns hos honom! Jag lovar att det kommer att ge resultat! Satsa blåmycket på bus innan natten också, han ska ha kramp i skrattmusklerna när det är klart. Minst tio minuters gapskratt!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så där ja, det är klart du ska fortsätta!
Och glöm nu inte att lyssna med hjärnan och inte med hjärtat, och en ledsen och olycklig kille hjälper du med solfjädern, om han fastnar!
Men då måste du stå tills han är lugn, och sen gå med ramsan innan han somnar!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och ramsorna är höga, glada och ni vet exakt vad ni gör! :D Tänker på er ikväll.

Kram Bea
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Skrattet till godnattet är också ett stort problem. Vi får inte ungen att skratta! Möjligen att han kan dra på läpparna lite om vi kittlar honom, men vi skojar oss helt svettiga medan han mest pillar på en fläck eller nåt.

Tyckte inte han var så innan, men det kanske också har att göra med 8-månadersfasen. Han gnäller nästan hela tiden när han är vaken, vill inte sitta på golvet, vill inte sitta i knät, inte i hoppgungan....vet inte hur man ska roa honom riktigt. :cry:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Som jag skrev tidigare så har vi också smått problem med skrattet ibland. Man får helt enkelt vara uppfinningsrik. Idag fick vi till det genom att killa under hakan med ett skohorn :shock: :lol:

Mitt tips för att roa: låt honom vara med så mycket som möjligt. Hjälpa till, tända släcka lampor, öppna dörrar till dig, vara med när ni diskar, gör mat osv. Ge honom något som hör till det ni sysslar med så att han känner sig delaktig. Låt honom röra om i skålar ni blandat något i osv. Utevistelse på marken tillsammans, upptäcka världen som du skrev att han gjorde någon dag här. :wink: Var på golvet med honom om han inte gillar att sitta i matstol nära dig osv.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Skratttips: Ballonger (ta fram clownen i dig!), såpbubblor och jagis... :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"