mamma som behöver tips o råd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
nina86

ft. mat

Inlägg av nina86 »

sen kommer hon ju sova mindre (vid 7 månader ca om jag inte minns fel?) och vill helst ha fasta mattider. hur många matmål är bra att ha? hon kommer ju kanske äta lite andra tider nu än när hon blir 7 månader eftersom hon sover mindre då. är det ok att ändra tiderna sen eller bode jag spika dem redan nu?
nina86

h

Inlägg av nina86 »

såg nu att kattklo svarat på en av mina frågor, missade det hehe.
nina86

vad tror ni om detta?

Inlägg av nina86 »

hehe skriver ännu ett inlägg

vad tror ni om dessa mattiderna? sökte på matscheman och hittade detta

07.00
10.00
14.00
17.00
18.30 nattslurken

tänkte amma morgon och kväll iaf till min dotter är 8månader (ev.lite längre) blir det fårlångt mellan 10-14 målet? annars passar dessa tiderna perfekt in på vårt schema.
nina86

orkar inte

Inlägg av nina86 »

nu hände det som jämt får mig att tappa tålamodet. hon somnade jättebra 11.30 men 10 i 12 var jag tvungen att gå ner i tvättstugan. hon vaknade och nu är kl 20 i 1 och hon har fortfarande inte somnat om..hon ska upp om 20 min... blir så irriterad fastän jag vet att jag inte borde bli det..orkar inte lyssna på hennes skrik snart!! vad ska jag göra?? jag är ensam, jag måste liksom tvätta kan inte anpassa all efter hennes sovtider
nina86

trött

Inlägg av nina86 »

det ärpga sånt jag snart inte orkar.. kännermig så jäkla provocerad när hon håller på så fastän jag såklart vet att hon inte gör det för att provocera... o vad ska jag göra nu?? ska jag ändå ta upp henne kl 13? då har hon bara sovit 20 min sen ska hon inte sova förään 15.30
kiki

Inlägg av kiki »

nina86

NU måste du be om hjälp, jag vet pricis hur du mår, jag har själv varit där och då MÅSTE man för sin egen skulle be om hjälp. Om du inte har någon att ringa så PM SusanD genast, du har ju alla möjligheter, du behöver inte kunna allt själv.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
nina86

Inlägg av nina86 »

har skickat meddelande till SusanD igår :-) usch hur ska jag ta mig igenom denna dagen... nu bara gråter jag.... men men på nått sätt får det gå.ingen att ringa nu tyvärr,alla är på jobbet
nina86

h

Inlägg av nina86 »

har skickat meddelande till SusanD igår :-) usch hur ska jag ta mig igenom denna dagen... nu bara gråter jag.... men men på nått sätt får det gå.ingen att ringa nu tyvärr,alla är på jobbet
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: :lol: kolla din PM låda :lol: så har du någon att ringa

Kramar Kristina

Social delaktighet
nina86

bättre

Inlägg av nina86 »

känns lite bättre nu. bara undrar hur jag ska göra i forstättningen. jag har saker o göra, o ibland infaller det på hennes sovtid.hon vaknar ju av minsta lilla känns det som om vi går nånstans. här hemma kan hon sova sig igenom hög musik, prat osv
nina86

tillbaka igen

Inlägg av nina86 »

tillbaka här igen

nu kan naomi lätt sova genom natten utan att äta. hon äter mat, gröt o ammas... går jättebra!

nu har hon dock böjat med det igen som hon höll påmed för ett tag sen, att hon rullar till mage o väckermig hela tiden. kan hända både dag o natt... hon höll på med det för nån månad sen o jag höll på att bli galen men helt plötsligt slutade hon. jag förstår inte vrf hon gör detta och jag vet ju att hon kan rulla tillbaka.någon som har en aning om varför hon gör såhär?

på senare tid har hon också blivit väldigt krävande, tycker jämt hon gnäller... iaf om inte jag elker med henne. ensamleken funkar inte alls nu för tiden. vad ska jag göra när hon gnäller? låta henne vara? ska tillägga att det tilsist går över i gråt :-( och när vi är på tex mammagruppen och sitter o leker så är det oftast bara gnäll, gnäll, gnäll. hur ska jag få henne att kunna sysselsätta sig själv lite?

hon är noge egntligen skittrött verkar det som ibland. jag undrar då vad hon gör på nätterna. hon brukar sova 10-07 men hon kanske är jättemycket vaken på natten utan att jag märker det... jag vill inte ha en gnällig och missnöjd bebis :-(
nina86

tillägg

Inlägg av nina86 »

ska tillägga att detta påverkar dagsömnen ocksåjättemycket.just nu ärklockan över 12 hon skulle ha somnat 11.30.. hon ligger o tjuter emellanåt och rullar tillmage lite då och då. även om hon inte gör det somnar hon inte.. de senaste 2 dagarna har hon varit såååå jobbig (antagligen pga för lite sömn)
nina86

Inlägg av nina86 »

men visst blir et typ dubbla budksap om jag ibland väder tillbaka henne? emn samtidigt gör jag inte det kan det ta hur lång tid som helst innan hon somnar.. igår somnade hon påmage till sist bara för att vakna nästan direkt igen (som hon gör när hon sover på mage) jag FATTAR INTE vad hon sysslar med
kiki

Inlägg av kiki »

hej nina86, kul att höra av dig :lol:

Vad härligt att hon sover på natten nu och att det går bra med maten, bra jobbat.

De allra flesta barn sover bättre på mage, varför får hon inte sova så? Sover ni i samma rum? Och nej jag skulle inte vända henne, lämna hennes sömn till henne du kan inte sova åt henne.

Hur mår du? Oftast när jag känner mig irriterad på mina barn, inte minst när jag var ensam med Felix så kunde det härledas till mitt eget mående. Ta hand om dig själv.

Kramar Kristina

Social delaktighet
nina86

Inlägg av nina86 »

tack tack :-) härligt att se att hon har god aptit :-D

hon får absolut sova på mage,men hon verkar själv inte vilja det. av nån anledning rullar hon tillmage i sömnen och vaknar då av det. ibland kan jag få henne att somna om på mage men då vaknar hon efter en liten stund. hon brukar även rulla tillmage när hon ska somna vilket gör att det tar jättelång tid för henne att somna. detta höll hon på med ett tag sen slutade hon.. men nu är det igång igen. ja vi sover i samma rum (har inte mycket annat val)

jag mår sådär, börjar tro att jag egentligen är deprimerad eller nått... för jag brukar inte vara såhär lättirriterad, trött och ledsen..
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"