Ultraljudsmorgon.
På sätt och vis ett bottennapp av stora mått. För mannen min. Han fick se ungefär fem minuter (om man är generös).

Sonen var GNÄLLIG och hade inte alls någon lust att stanna inne i ett rum, när det fanns ett helt hus med massor av rum och korridorer. Helst hade han nog velat sova en timme till (fick ju gå upp kvart i sju) eller vara ute, så Henrik gav upp och gick ut. Kände sig rätt snuvad, om än inte så vansinnigt ledsen. Har man sett ett ultraljud… Men lite irriterad, det var han allt.
Men vi tar det från början.
Jag kom ensam till min BM. Vi babblade om KUBBen, om fostervattensprovet och allt annat som hänt. Mätte hb, som var lågt (109), så två Niferex per dag är ingen dum taktik. Blodtrycket var kanon.
Så skulle vi lyssna. Livmodern har blivit precis lagom stor (man känner bara efter lite löst i det här läget) och jag fick höra att jag var lättpalperad, vilket kändes kul. Hon kände en liten bebis där inne. Så satte hon på mikrofonen och började köra den mot magen.
Där inne var det livat!

GM2 sparkade mot micken så fort han/hon kom åt och vi blev nästan döva på kuppen. For runt och sparkade igen. Pang! Pang! Pang! Jag skämdes… Lite i förbigående fick vi höra hjärtat, sedan var det dags för en ny manöver. Pang! Anneli skrattade och sade att det kunde bli intressant på UL, med en så aktiv liten rackare. Hm…
Okej, så dyker min lilla familj upp och det är dags för nästa BM (som undervisar läkare i hur man läser UL) och som sagt, Henrik får snabbt ge upp. Själv blir jag först jättedistraherad av den supergnälliga sonen, men när de går får jag låta mig uppslukas av föreställningen.
Vilken föreställning!!! \:D/ Fart och fläkt och full rulle. Fingrar och tår (som vi kan räkna), hjärnhalvor och lillhjärnan skymtar förbi. Njurar, hela käkar (ingen läppspalt – men hur många sorters spalt kan man ha??), lever, hjärta med fyra kammare som jobbar frenetiskt. Revben, navelsträng, näsa, nacke – och aktiv till tusen. Scannern trycker på min mage från utsidan och GM trycker tillbaka från insidan. Jättekonstig känsla.
Så gäspar livet och lägger sig till rätta. Och vi tar kort. Det ligger en BEBIS i min mage! Jag har aldrig sett en så bra UL-bild!
Så nu flyger jag runt lite.

{|= Svävar en bit ovanför marken och hade det inte varit för Walles gnällparad här i morse så hade jag flugit någon meter ovanför. Nu räcker det med ungefär sju centimeter. Bilden står nedanför datorn och jag måste måste måste landa nu. För nu väntar plikterna på jobbet.
Kramar/ Åsa