Dags att kura nummer två!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!

Sonen visar ju tydligt att natten ska börja tidigare. Så då skulle jag haka på det och införa natt 19. Han klarar sedan att sova fram till 04 utan mat så länge han får MAT, MAT och mera MAT under alla målen dagtid. Hur vill du ha dagarna? Om du bestämmer dig för natt kl 19 så får du bereda dig på att det tar ca tre nätter innan han förstår att mat inte serveras förrän ex 04 och då kan det behövas en del vagning. Vad tycker du?

Mellan 3-4 månader så sade jag en vers av ramsan som besked vid läggningarna både dagtid och inför natten. Jag lade tillrätta, hängde för filten och sade en vers av ramsan på väg bort från vagnen. Vid 4 månader när vi tog bort nattmålet så införde vi ramsan som regelrätt verktyg. Det fungerade kanon för oss :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olava

Inlägg av Olava »

Hej Elle!

Jo, jag förstår nog att det kan bli så.
Jag tycker jag proppar i honom mycket mat på dagarna. Mer än en kvart tjugo minuter/bröst har jag svårt att sitta. O han verkar kunna hålla på längre än så. När jag släppt bröstet åt honom, verkar han ändå nöjd, efter rapen.

Det är väl bra att hänga på om han nu verkar vilja sova för natten redan 19. Eller??? Det tycker vi nog båda två, Pappan o jag.

Men hur länge kan man få vagna/natt? Jag menar...ska man hålla i hur länge som helst?

//olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Elle

Inlägg av Elle »

Olava skrev: Jag tycker jag proppar i honom mycket mat på dagarna. Mer än en kvart tjugo minuter/bröst har jag svårt att sitta. O han verkar kunna hålla på längre än så. När jag släppt bröstet åt honom, verkar han ändå nöjd, efter rapen.
Jag skulle servera en andra omgång efter rapen från varje bröst så han verkligen är PROPPMÄTT!
Olava skrev: Men hur länge kan man få vagna/natt? Jag menar...ska man hålla i hur länge som helst?
Det är jätte olika från barn till barn. Men ställ in dig på tre nätter som du får jobba lite med vagning. Har du läst om "trenätterskuren" i den klistrade tråden "Standardmodellen- ett kompendium 0-2mån"? Det är precis så du går tillväga. Allt handlar om att ni tar ledningen och visar lillebror att nu ska det sovas och vid en viss tid så serveras maten. Är du med? Jag rekommenderar att göra det i samband med att sambon din är hemma och kan hjälpa dig på dagarna.

Olava

Inlägg av Olava »

Det får bli till helgen då!

Annars så har dagen gått hur bra som helst.
Jag behövde göra ett ärende på stan idag. Så jag passade på när Lillebror skulle sova. Förut så har han bara sovit i typ tjugo minuter när jag gått in o ut ur affärer på stan, så det skulle bli kul att se hur det gick idag.
Han sov HELA tiden. Jag är IMPONERAD. Det kan inte bero på annat än att han sover på magen. O med inte alltför mycket kläder på sig. Han sov o sov o sov. Själv var jag lite stressad över ifall han skulle vakna, men näe...även i de mest högljudda affärerna, sov han gott. Skönt. Hoppas det inte var en engångsföreteelse.

Ikväll har vi haft det så mysigt, Lillebror, Storebror o jag. Det känns som en skön avslutning på dagen.

kram till er alla!//Olava

nu ska jag heja på Tina i Let´s dance!
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Elle

Inlägg av Elle »

HÄRLIGT Olava \:D/ NJUT av dina grabbar och ha en skön fredagskväll!

Olava

Inlägg av Olava »

Ja ni...

...den här natten var inte kul. Den värsta sen långt innan "kuren".
Det började runt halv två, med att Lillebror krånglade. Jag vagnade när jag ansåg att det behövdes. Han frågade vidare...o jag svarade genom vagning...o så höll det på till och från till runt halv tre. Puh! Han somnade om ibland, men vaknad hela tiden. Runt halv tre var det som att han gav upp...eller fattade vad som gällde. Jag lade honom tillrätta och solfjädrade, då lugnade han sig o somnade. Han sov till tjugo över tre.
Då hörde jag att gnället eller gråten var annorlunda mot vad den var tidigare då. Men jag började med att vagna. Tänkte försöka hålla på till fyra. Men gråten/frågorna blev mer intensiva. O jag förstod att han nog var hungrig, jag gav efter o tog upp honom efter att ha lugnat honom något. Jag vet inte om jag skapar nåt nu, som jag får sota för sen. Men vad ska jag göra?
Han käkade återigen i exakt 17minuter o sov sen vidare.

Runt sju hörde jag honom knorra lite. Så jag skyndade mig upp för att göra Glad GodMorgon.
Han vill käka direkt, så det var bara att lägga till...

Nu när jag skulle lägga honom för förmiddagsluren, så tycker jag det är svårt att få honom att komma till ro, till att börja med. Grejen är ju den att han är van att somna i bilen på väg hem från dagis. Men efter lite vagnande så somnade han. Jag är så rädd att han blivit van av att få vagnas till sömn. Fast jag försöker hela tiden att bara vagna som svar på frågor, o försöker se till att det inte blir för att han ska vagnas/vaggas till sömn. Är du mä?

Jag önskar att det bara var att lägga ner honom i vagnen o så sov han sen? Lite knorr är helt okej, men det är verkligen vilda protester o ändå är han så trött... Jag förstår inte riktigt!

Ja...så nu känner jag mig lite dämpad...o nere...är jag helt ute o cyklar?

Nu ska jag gå ut på en promenad i det vackra vårvädret.

kram//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Olava, Bra svarat på frågorna i natt! :thumbsup:

Jag tror lite här är av vad du säger... Han är "van" att somna under rörelse i bilen och att lära sig att man blir vagnad i vagn. Det kan vara väldigt trixigt detta.

Så här gäller att vara EXTRA tydlig nu. Absolut inte vagna mer än nödvändigt. Lägga på mage, ha skynke över, göra rejäla husljud. Ring gärna ett samtal eller 2 när lillan skall somna.

Försök tänk tydlighet här. De små behöver exakta rutiner och vanor som skall sätta sig, så inte vackla eller vilja undra om du skall testa osv... Utan stå på dig. Lugnet kommer att komma! Jo, sen är det som du märker runt 3 mån skiftet är det oftast lite MER MAT som skall i. SÅ ät riktigt mycket och FET mat, drick massor helst inget koffein.
Kanske pumpa lite och servera i flaksa inför natten kan hjälpa till då kvällsmjölken oftast är ganska blaskig. Så gjorde jag samt erbjöd "nattmackan" runt 3,5 mån. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

Hej TorsMamma!"

Tack för peppning!

Just nu är jag så ledsen. Har varit o besökt mina föräldrar o det var inget kul. De är så tråkiga. De ger ingenting o när Storebror försöker få med dem på nåt, så bara är det så jobbigt för dem. Det suckas o stönas...

Jag kan berätta mer men orkar inte...

O när vi ska gå, då säger min far till Storebror att han blir ledsen om han inte får en kram av honom... jag blir bara så ledsen...jag orkar snart inte besöka dem med.

Iallafall så är jag lite stolt över mig själv att när Lillebror vaknade efter 45minuter i vagnen så tog jag inte upp honom, vilket jag var nära nog att göra, utan vagnade istället. Han somnade om o vaknade exakt så att han sovit allt som allt i 1,5h.

Jag förstår, att jag måste vara mer exakt i rutinerna med den lille.

Det ledsna jag känner i min själ står för så mycket annat oxå att jag känner att jag är nära att ge upp det här med Lillebror...

...kram/olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Olava, jag tycker Du jobbade på jättebra trots dina föräldrar. :D

Du vet att många har känt sig deprimerade med små här på forum och det som har hjälp de absolut flesta har varit att just ha rutiner och regelbundenheten som SM ger. Och ha vetskapen om att vid 4 mån får man sova 12 timmar och om man jobbar på bra så har man en SS vid 6 mån. Efter det så har man många lugna nätter framför sig och då har det oftast varit värt allt jobb.
Så känner i alla fall jag!

Har du läst min resa någon gång? Den korta varianten?

”Som Fan läser bibeln” (sammanfattning hur vi gick från helvetet till himlen)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

Tidsomställning!!

Vid läggning i går kväll så vagnade jag i bara fyra minuter. Korta svar på många frågor, tillslut somnade han. Jag försökte göra ljud utanför rummet, jag ringde ett telefonsamtal. Tror det var under det som han somnade.

Sen sova han till strax efter ett. Jag satte in en stöt direkt. Pang på bara. Vagna o vagna. Det tog max tio minuter i natt så sov han igen.

En fråga: han ligger med händerna neråt. Inte upp så där intill huvudet, som jag lagt honom när jag lägger honom tillrätta. Ska jag rätta till det?

Sen vaknade han igen vid halv fyra. Då var gnället ett helt annat. Hungergnäll. Så jag vagnade inte för att få honom till ro att sova, utan för att jag skulle kunna ta upp honom utan att han gnällde.
Sen körde det ihop sig.
Jag SOMNADE vid nattmålet. Hur kunde jag det? Halv fem vaknade jag igen. Fan oxå, tänkte jag. Jag fortsatte att mata honom med andra bröstet, då det var så stint av mjöljk att det gjorde ont. Sen fick han sova vidare i sin vagn. Lade bara ner honom, lade honom tillrätta, solfjädrade, gungade lite snabbt på vagnen o gick ut. Han sov.

Klockan tio över sju ringer Storebrors klocka. Pigg som en mört, hör jag hans lätta små barnsteg trippandes över golvet. Först in till pappa, sen in till mig. Det var han som gjorde glad God Morgon åt oss idag!

Det började illa idag, med nattmålet. Får se hur resten av dagen går.
Just nu sover Lillebror ute i vagnen. Jag fick hålla på å vagna i kanske fem minuter, korta svar på irriterade frågor.

Nu ska jag gå o göra annat!!!

mvh//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker det går bra för er. Ang. natten så se det som "en gång ingen gång" och hoppa direkt på bana igen!
En fråga: han ligger med händerna neråt. Inte upp så där intill huvudet, som jag lagt honom när jag lägger honom tillrätta. Ska jag rätta till det?
Nej det tycker jag inte. "lägga tillrätta" är ju ett verktyg precis som buff och vagning samt solfjäder. Så inte "överarbeta" detta. Kan han ta ner händerna kan han också ta upp händerna om han skulle behöva. :wink:

Fortsätt på bana bara ni fixar detta! :lol:
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

En snabb fråga bara:

Om ett uppvak sker inom marginalkvarten, ska jag vagna fram till "sluttid" eller ta upp honom då???

mvh/Olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du kan ta upp om du vill. :wink:
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

Hej där!

Dagen idag har gått bra. Lillebror sov gott när vi var på kalas. Han vaknade till efter dryga 45min, men jag stod emot frestelsen att ta upp honom o vagnade i stället en kortis. Han muttrade lite till svar o somnade gott om igen.

Ikväll däremot.
Som vanligt är han trött runt kvart i sju sju...Jag hinner knappt flaskan värmd. När jag matar honom, somnar han nästan. Kanske jag ska sätta i en napp med större hål. Det tar sån tid för honom att få i sig allt. Men strax innan det är slut, så är det som att han vaknar till o blir pigg. Kvart tjugo över sju, lägger jag honom till rätta i vagnen.
Han knölar o bökar i nästan tjugo minuter innan han tillslut somnar. O då efter att jag svarat med att vagna flera gånger.
Jag vagnar bara korta intensiva svar.

Kan det hålla på så här ett tag? Innan han fattar galoppen???

Spännande att se hur natten blir.

Annars är mitt liv tungt just nu. Är nedstämd o deppig. Hoppas hoppas jag ändå klarar av att Söva Lillebror. Att jag har energi över till det iallafall.

Tack du som läste!//Olava
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!

Du jobabr på STRÅLANDE tycker jag!

Kanske försöka förekomma Lillebror lite och servera nattslurken vid 18.30 så han inte hinner bli övertrött? Testa med nästa storek på nappen om du tycker det verkar gå trögt för honom.

Har du möjlighet att få hjälp någon dag eller ett par timmar iaf så du får komma iväg och göra något bara för dig själv? Det gör verkligen gott när man känner sig sliten och nere!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"