Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

NU har jag fått hem min symaskin, höll på hela kvällen igår att testa olika sömmar, inställningar mm :D Eftersom Vega fyller år imorgon roade jag mig att testsy lite dockkläder till favoritdockan Sofie. Jag tog helt enkelt en body och sprättade upp och sydde in/om. Riktigt gulligt.

:idea: En fråga. Hur fållar man i strechtyg så det blir SNYGGT :-k Helst hade jag velat ha två raksömmar på rätan, men det verkar inte finnas just den sömmen på min maskin. Nu blev det en stickning (om ni fattar) både på avigan och rätan. Helt ok söm, men det blev ju väldans bubbligt och så (men det handlar enbart om sömmerskan :oops: 8) ) Ska öva mer idag....

Kommer ge mig på både madrassöverdrag, kuddar och gardiner till sovrum inom kort. Sedan är det barnkläder som hägrar..

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra, Puffis, för jag känner att jag inte alls lyckas prioritera det där just nu. Då tar vi det när vi tar det så att säga... :wink:

LindaVega, det där undrar jag också. Fålla stretchtyg alltså...!

Krümel, vilken bra bok! Den ska jag leta efter.

Aha, Ewa, det var ju smart. Själv funderar jag på diverse täckbyxor och jackor till oss vuxna som ligger och möglar. Och visst ÄR det svår till killar. Mycket mycket lättare till lilldamen.

:D
Ewa

Inlägg av Ewa »

En fråga. Hur fållar man i strechtyg så det blir SNYGGT
Jag brukar använda en tvillingnål för jerseytyg, då får du ju dubbelsömmen automatiskt. Och jerseynålar funkar fint att sy med i stretchiga material. Kolla bara så att du tar rätt pressarfot också, så det inte trycker mot tyget för mycket - eller hur man nu ska säga.
Ewa skrev:
Men sen får allt syprojektet vila lite, för nu är det ju VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR. Och jag vill inte vara inne. Utan ute i trädgården, där femitelva saker ska flyttas, ogräs rensas, ditten och datten gödslas, bindas upp och olika spaljéer och klättringsanordningar tillverkas. Så då blir det lite större projekt, ett tag framöver.

ÅÅÅH! sa fjällmor och tittade ut över snöhögarna...
Jo, men å andra sidan blommar ju ALLT PÅ EN GÅNG hos er - fullkomligt exploderar när det väl sätter i gång. Allt har sin charm. Hoppas våren kommer till er snart! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

så sant ewa - det är mest känslan av fingrarna i jorden jag längtar efter :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack Ewa, har enkelnål för jerseytyg, men det borde väl bara vara att kolla med återförsäljaren och köpa en dubbelnål. Tycker att dubbla raksömmar ser snyggast ut på strechiga tyger (om man inte väljer mudd då förstås)

Har en hel hög med pressarfötter + en supersmidig lathund där man kan se vilken söm/pressarfot som ska användas när, samt förslag på stygnbredd/längd/trådspänning samt tryck på pressarfoten. Jag älskar verkligen att hålla på och fixa med nya saker (leksak för vuxen)

Ikväll ska jag sy om en klänning till dockan, hoppas den blir liiite bättre än bodyn ( som nu är en t-shirt) Klänningen är i bomull så det ska nog gå bra

(jag tar alltså kläder som redan är för små till Vega och gör om- om någon funderade)

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Varför bilr tvillingsöm bättre egentligen??? Det blir ju snyggt, det vet jag, men jag fattar inte rent tekniskt... :roll: :D
Lovis

Inlägg av Lovis »

Boken "Sy nytt av gammalt - Baby Cool" finns på Blocket, helt ny för 50:-
Skriv "sy" som sökord, kategori "Böcker och studentlitteratur" och "Älvsborg" så kommer den fram.

Tjohej
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tinis skrev:Varför bilr tvillingsöm bättre egentligen??? Det blir ju snyggt, det vet jag, men jag fattar inte rent tekniskt... :roll: :D
Tja, jag är ju inget tekniskt snille, så jag har helt gått på skönhetsprincipen, om man säger :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Angående tvillingsöm eller dubbla raksömmar... När man köper kläder i trikå och de har dubbla raksömmar, då är det ju (väl?) alltid typ zickzack eller på något sätt kastat, på avigsidan? Syr man med tvillingnål blir det ju bara två raksömmar, om än snygga sådana.

Sådan söm, raksöm på rätan och kastat på baksidan, går väl bara att göra på en riktig overlockmaskin? För det är väl det som ÄR overlock?

Sedan har ju de flesta vanliga symaskiner sk overlock, men det är inte "riktig" sådan. Fast ofta riktigt bra, dekorativ och användbar, främst för stretchigt tyg. Men det blir samma söm på avigan, som på rätan. Jag använder mig mycket av en söm som ser ut ungefär som v'n med raksöm över och under. Tycker att den blir skitsnygg även på rätan och kanonbra, då man inte behöver sicksacka alls.

// åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej syjäntor! :D

Nu har jag blivit med tvillingnål, och med förklaring! Hjälpsamma tanten i tygaffären förklarade att det blir som sicksack på baksidan och elastiskt och fint. Om man ska lägga upp en kant som avslut så ska ena nålen sy UTANFÖR upplägget och den andra nålen igenom upplägget. Därmed kantas kanten in. Man syr från rätsidan.

Var det någon som förstod? :roll: :lol: Jag har inte testat ännu.

Men hur man TRÄR en tvillingnål, det förstod jag inte riktigt. Här blir det nog att experimentera.
ÅsaB skrev:Sedan har ju de flesta vanliga symaskiner sk overlock, men det är inte "riktig" sådan. Fast ofta riktigt bra, dekorativ och användbar, främst för stretchigt tyg. Men det blir samma söm på avigan, som på rätan. Jag använder mig mycket av en söm som ser ut ungefär som v'n med raksöm över och under. Tycker att den blir skitsnygg även på rätan och kanonbra, då man inte behöver sicksacka alls.
Menar du att du använder den i vanliga räta-mot-räta-sömmar också, ÅsaB? Alltå sidsömmar, ärmar och så. Och även vid uppläggningar, alltså? Måste leta sömmar på min maskin...

Dessutom har jag köpt underbart velour-tyg idag! Ohlssons hade helt ljuvligt sådant. En meter knallorange blev det. Tänker mig smala byxor med pös nertill som dras ihop av resår. Till det en tunika med stort hjärta på magen i röd frotté. Mysigt va? (Ja, alltså, till lillan då... :wink: :lol: )

Och så undrar jag om någon kan tipsa om mönster på fleeceväst til vuxna? Den ska helst gå upp i halsen. Jag har letat lite men inte hittat något ännu.

Här flödar inspirationen! :D
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Här sys det också - när tid finns. Lite si och så med det.

Sydde "klart" en överdel i helgen, med omlott, ni vet, över axlarna. Alltså inte med knappar över ena axeln, utan bakstycket går fram över framstycket. Hade tagit i lite för lite, så det blev lite väl mycket båthalsringning för att fungera. Stackars barn skall väl få slippa att visa axlarna i tid och otid, så det blir till att sprätta. Inte kul när man sytt i tunn trikå med stretchsöm. Myyyyycket sprättande blir det!

Fast det blev bra ändå. Skitsnyggt, om jag får säga det själv. Och bättre blir det när det är klart - hoppas jag. :wink:

När jag skall sy sidsömmar och sånt, då syr jag mest med en söm som är raksöm och zickzack i ett. Typ så här kanske:
I_
I_
I_
Om ni fattar. Det ena strecket skall inte vara fullt så horisontellt, utan mer vinklat. Det är en jättesmidig söm, när man syr ihop byxben och sånt. Den där andra sömmen jag pratade om (V'n med raksöm över och under) syr jag mer där det syns. Typ när jag lägger upp ärmar och byxben eller syr på ribb kring hals och ben. Då syr jag gärna på rätan, så det blir en dekorsöm, samtidigt som jag då fållar kanten på avigsidan.
Planerar att lägga upp lite bilder på min hemsida, men det var ju det där med tid... Då kan man ju lättare förklara vad man gör och hur.

Kanonbra med beskrivning på tvillingnål! Jag hade noll koll, får jag erkänna. Skall läsa på i min lilla bok lite mer...! :D

Annars önskar jag verkligen att dygnet hade mer timmar. Men jag har bestämt mig ändå för att snart pausa lite, hur inspirerad jag än är. Vi bor så trångt att jag kan inte hålla på hur mycket som helst. Jag skall avsluta ett par projekt och sedan pausa lite. Då skall jag plocka fram fotoalbumet igen och scrapbooka lite. Det kan jag ju göra vid tvn, så får man "umgås" lite samtidigt.

Kram// Åsa
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Vad bra med alla tips på sömmar!
Nu tar jag sommarledigt från symaskinen men vi måste försöka hålla liv i tråden för till hösten så tror jag att det kan bli riktigt mycket sytt!!
Ska också se om det kan bli lite virkning på semestern...känns inte lika varmt som stickning :!:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla pysselmajor! :D

Har ni helt tagit pysselsemester? Det har jag - orken har inte funnits där. Men nu har jag fått ny energi igen och har faktiskt planer på att plocka fram min symaskin under helgen. Har köpt tyg till shorts till sonen och marinblått fleece, så han kan ha en sommarfleece-jacka att ha i båten. Slitstarka jeans skall han ha också, killen. Lite osäker på mönster där, men det ger sig.

Lånade en bok på biblioteket (eller blåbleket som den tvåårige kusinen säger :heart: ), en dansk bok översatt till svenska med kläder för barn från noll till tre år. Verkar jättebra! Sedan köpte jag senaste numret av Ottobre design, som hade en hel del snygga kläder för olika åldrar. Bra och enkla mönster till shorts och t-shirt hittade jag där. Och världens snyggaste snickabyxor, men det vet jag inte om jag kan ge mig på. Men om ni kan, ni som syr, ta och bläddra igenom numret. Tänkte att det kan hålla ganska länge!

Vi får väl se. Jag vet att jag slänger mig över projekt och kommer halvvägs, men sonen behöver shorts och t-shirt, så det SKALL jag fixa. :lol:

Kramar i sommarsolen från en lycklig Åsa
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

snabb fråga, sommarn har kommit till fjällen!

Någon som har mönster på solhatt till de små..? Typ "strykjärnslappar!"med brätte...?

:D 8) \:D/

/Fjällmor
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej Fjällmor!

Jag har ett mönster, som kanske kan fungera? Jag kan försöka kopiera (usch och fy, det få man ju inte egentligen... :oops: ) och skicka till dig?
/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"