Kommer ge mig på både madrassöverdrag, kuddar och gardiner till sovrum inom kort. Sedan är det barnkläder som hägrar..
Linda
Jag brukar använda en tvillingnål för jerseytyg, då får du ju dubbelsömmen automatiskt. Och jerseynålar funkar fint att sy med i stretchiga material. Kolla bara så att du tar rätt pressarfot också, så det inte trycker mot tyget för mycket - eller hur man nu ska säga.En fråga. Hur fållar man i strechtyg så det blir SNYGGT
Jo, men å andra sidan blommar ju ALLT PÅ EN GÅNG hos er - fullkomligt exploderar när det väl sätter i gång. Allt har sin charm. Hoppas våren kommer till er snart!Ewa skrev:
Men sen får allt syprojektet vila lite, för nu är det ju VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR. Och jag vill inte vara inne. Utan ute i trädgården, där femitelva saker ska flyttas, ogräs rensas, ditten och datten gödslas, bindas upp och olika spaljéer och klättringsanordningar tillverkas. Så då blir det lite större projekt, ett tag framöver.
ÅÅÅH! sa fjällmor och tittade ut över snöhögarna...
Menar du att du använder den i vanliga räta-mot-räta-sömmar också, ÅsaB? Alltå sidsömmar, ärmar och så. Och även vid uppläggningar, alltså? Måste leta sömmar på min maskin...ÅsaB skrev:Sedan har ju de flesta vanliga symaskiner sk overlock, men det är inte "riktig" sådan. Fast ofta riktigt bra, dekorativ och användbar, främst för stretchigt tyg. Men det blir samma söm på avigan, som på rätan. Jag använder mig mycket av en söm som ser ut ungefär som v'n med raksöm över och under. Tycker att den blir skitsnygg även på rätan och kanonbra, då man inte behöver sicksacka alls.