Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Tinis skrev:Hej!

Maken och jag sitter vid varsin laptop såhär på fredagkvällen :shock:. Han jobbar inför en viktig presentation på måndag och jag.... jag JOBBAR också :D! För visst känns det här som ett jobb?!

Tinis
Denna beskrivning passar exakt på oss också... :roll:

TorpSara
Har ni ingen snö ni heller? Har fått för mig att du inte bor vid kusten och jag har alltid tänkt att det är lösningen om man vill ha vita vintrar (västkusten är ett fullständigt skämt på vintern).

Kan ansluta mig till det allmänna gnället. Mörka vintermornar är inte min tekopp alls faktiskt, och kombinationen pigg son och mamma som helst vill gå och lägga sig (eller i vart fall få ligga i soffan en liten stund) är helt värdelös. När man väl ger upp och börjar greja med saker dröjer det två sekunder så skiner sonen åter som en sol. Och trots att jag vet detta är soffan helt oemotståndlig nästa morgon igen... Lösningen för vår del stavas; förmiddag på ÖF (där finns ingen soffa 8) ).
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
cissii

Inlägg av cissii »

Hej i den trevliga tråden!

Har läst mycket om mörka vinterdagar här. Ensamleken på morgonen är det räddar mig, två låååånga timmar när jag tar en vända till i mysiga täcket och äter frukost i evigheter. Men nu kommer mitt bästa tips, är kl slår tio här hemma så ska lilla barn plockas upp från leken och då står det DANS på schemat. Från kl 10 - 10:45 så dansar vi ihop i vardagsrummet, varje dag. Det finns ju inget som piggar upp så. Dra på musiken på hög volym och bara dansa loss allt man har, man kan fåna sig allt man kan. Ju töntigare ju roligare verkar vara bebisparollen. Sätter igång kroppen och hjärnan och allt.
Hela dagen blir mycket bättre, glädjen stannar kvar i kroppen.
Dessutom bra motion!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Gäst

Inlägg av Gäst »

HON GÅÅÅÅÅR! :lol: :-({|=

Lilla goa Hjärtegullet gick precis 5 steg! Med tandborsten i handen i munnen :roll:

Ujuj så stolt mamma är!
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Herregud... :shock:
Jag är bara så chockad. Alla ni som berättat om era timslånga ensamlekspass. Vilken lyx. Vilken otrolig lyx. Vad skulle inte det gör för mig?

Men för Antonia finns inget som heter 2 h ensamlek. Inte 1 h eller. Knappt en halvtimme. Jag har försökt, fler gånger. Som mest kom vi upp i 30 min., men efter några månader måste jag ge upp då jag var tvungen att skaffa nya leksaker fler ggr i månaden - och ändå hjälpte det inte. Hon är helt enkelt inte intresserad av att sitta och leka. Hon undersöker, kastar bort, och tar nästa... På 5 min. är lådan gammalmodig, oberoende av vad den innehåller.

](*,) :evil: =;

Jag har alltid sagt att hon inte är som alla andra, och igår fick jag ännu ett bevis då vi för första gången var på familjesim. Alla andra ungar gjorde som dom blev tillsagda. Bubblade, sparkade, plaskade osv. Och hade kul. Antonia skulle sitta i trappan ner till bassängen med två bollar och mysa. Ifjol då vi gick på knattegympa skulle hon stå vid glasväggen och leka med spjälgardinerna medans dom andra skuttade runt längs hinderbanan.

2 h... Ja, då skulle jag aldrig mer klaga. Aldrig.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Å, vad skoj Tinis! :wink: Min Josef gick också 5 steg för 2 veckor sen, men sen har det inte blivit så mkt mer. Han trivs med sitt krypande.
Kom in efter en 45 min rask kvällspromenad, superskönt. I morse var jag på Body pump, måste få skryta lite för jag är lite stolt över mig själv. Jag mår så mycket bättre när jag rör på mig!!

Livet på kobben går sin gång. Just nu är jag inne i en period där jag mår väldigt bra. Har också nåt kul att se fram emot; min kära mamma kommer på besök snart, den 15 feb o stannar en hel vecka, ja lite mer, den 22 feb kommer pappsen ner och så åker de hem gemensamt den 24:e. Jäklar vad det ska mysas o busas då! De bor i Värmland, så de ggr man ses är guld värda.

Nu är det soffläge som väntas, med en god macka, och sällskap av maken, framför brasan.
Kram o ha det gött. :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

hej allihopa!

Tänkte bara rapportera från vårt kaos. Just nu bor vi 2 vuxna, 3 barn, 2 hundar och det mesta av våra möbler i vårt vardagsrum. Idag hade vi som mest 7 hantverkare som formligen flög fram genom huset. Helt fantastiskt vad snabbt allting går när de som vet hur man gör fixar. :)

Så om bara några veckor är badrum och kök klart. Vad vi längtar :roll: . Fast på lördag sticker vi och åker skidor en hel vecka. Ska bli så roligt med en massa snö.

Hugo och Selma fixade tårta till snickarna i dag. :heart: Det blev väldigt poppis vill jag lova.

Nä nu ska jag se om jag hittar vattenkokaren i röran och försöka få i mig en kopp te innan jag stupar i säng.

Hoppas ni alla mår bra :heart:

Kramar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Antonias mamma: Jag har aldrig infört ensamlek. Inte ens testat :oops: . Har liksom inte känt behov eller kanske tyckt det är lite krystat sådär. Barnen leker ju förstås själva ändå, men inte så strukturerat och inte så sammanhängande, och det kan man ju, precis som du skriver, längta rejält efter.

Men hörrni, om man skulle införa det, tar man då bort alla leksaker under resten av dagen? Eller väljer man bara ut vissa som är ensamlekgrejer och som förekommer endast då? Och hur gör man med en 10-månaders? Är det spjälisen som gäller?

Gotlandsmamma: Vad duktig du är på att träna. Det är INTE jag. Sitter mest vid datorn och får ont i ryggen :roll:

Ida: Ujuj, det låter något det. Snart börjar vårt kaos också. Ska bygga till 40 kvm, flytta köket till ett annat rum, renovera badrummet, byta hela trapplösningen, dränera källaren.... :shock: (i mitt stilla sinne funderar jag ibland på hur länge man kan vara hemma med barnen för dom pengarna... :oops:)

Semla har ätits! Hur är det med er andra?
Gotlandsmamma

Ida-gud vad fint ni kommer få sen, vad AVIS jag blir. Jag älskar inredning o har precis glott på Bygglov. Jag vill åsså göra om ju. Vi har inte de pengarna bara. Kanske nån annan gång. Jag får nöja mig med mina tapeter, o listerna som jag hoppas kommer upp snaaart! Min man älskar att sätta igång grejer, men slutför dem icke. Ahhh....
Jag har alltid varit en träningsmänniska o kanske därför jag utbildade mig till idrottslärare. Att gå på idrottshögskolan var det roligaste jag gjort, bortsett från att få barn så klart. Så Ida, nu blir jag avis igen, åka skidor, vojne vad roligt. Jag längtar tills vi kan åka iväg hela familjen. Kan tro att min Josef kommer vara vild i backarna då! Om du får ont i ryggen Tinis, stretcha lite varje kväll, så att du inte blir alltför stel, du har igen det sen. Ska du inte fortsätta med Pilates då?!
Ingen semla idag. Jag äter ca 3 st per år o sen är jag nöjd. Jag är mer av kanelbullar.

Ska ni göra nåt skoj i morrn? Jag ska...ingen aning. Inga planer. Hoppas på uppehåll ute så man kan gå ut. Caesar ska till dagis i a f, så det blir jag o Josef hemma. Han har varit lite krasslig idag. Vi får hoppas att sömnen gör gott.
Sov gott! :shock:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ingen kust här, utan en göl som heter Mälaren utanför fönstret... Jag är uppvuxen vid Bottenhavet förvisso.

Två semlor idag, årets enda. Trevligt på den nivån tycker jag! :D Nu ska jag sova. Vi har haft hosta hela veckan och Edvard hostar tills han kräks varje natt. Han sover hyfsat ändå, men jag vill ju gärna byta lakan och pyjamas... Inatt var det inget byte dock som tur var. Vi håller tummarna att det vänder nu!
Nattis!
kiki

Inlägg av kiki »

Hoppar in med lite hoppfullhet angående ensamleken...

Vi har inte heller fått till ensamleken, kanske främst för att vi är två som delar, så det är ju olika vuxna som har hand om morgonen. Maken vill bara vara med Mio hela tiden :lol:

Men nu har jag infört ensamlek, efter middagsvilan, jag bjuder på en skorpa och ett glas vatten och lite special leksaker och gud vad hon njuter :lol: sorterar, pysslar, pratar, gnäller lite men det hör inte jag, och det funkar kanon. Jag inbillar mig att hon tycker det är super skönt att få vara ifred :shock: Mio går ju hos dagmamma 3 dagar i veckan så detta händer ju de andra dagarna, (inte när den ömma pappan ska väcka efter vilan)

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej tjejer!
Läser som vanligt allt :shock: ni skiver men inte orkat skriva själv. Men idag kände jag att jag var tvungen! :lol: :wink: Va roligt med så mycket fixande hemma! Ett nytt kök är verkligen min dröööm! Just nu bor vi i radhus, hyres, så det är inte tal om den saken. Men men men, vi skall flytta, har jag sagt det? :lol: :lol: Vi skall flytta 8 mil bort, till samma stad som min mamma. Hon har precis fått veta att hon aldrig mer kommer kunna arbeta. En stor sorg, hon är inte så gammal. Så vi kan hjälpas åt med allt möjligt och bara få njuta av att ha varandra nära. Hon kan hjälpa mig med Arvid osv. Skall bli underbart! Maken söker jobb just nu, verkar inte bli några större problem :D

Ser ut som det blir grått väder idag igen... :roll: är trött på det. Men nu har jag haft så mycket för mig de senaste dagarna så jag har väl bara varit ute sisådär en timme per dag. Idag skall det POWERWALKAS :lol: :lol: 8) problemet är att jag nu lägger Arvid halv tio, och han skall äta 11, och han skall ju somna ordentligt innan jag kan gå med honom :? blir ju inte mycke tid...

Semlor var det ja... Pratade med min kära mor i går och hon kvittrade om att hon minsann gjort hemmagjorda semlor och blablabla :shock: jag fattade typ på kvällen att det varit fettisdagen :? :oops: så det blev inga semlor här inte. Är inte superförtjust i dem heller. hmm, känns som jag redan skrivit det här en gång? :lol:

Tinis: Guuud va roligt att tösen går! :-({|= så häääftigt!
Tänkte fråga dig en personlig sak, hoppas det är okej. Du har underfunktion nu eller hur är det? Kan du känna en känsla av "stirrighet" i kroppen även vid underfunktion? Jag kan inte sova på natten, känns som min kropp går på högvarv. Illamående, liksom vibrerar i kroppen. Obehagligt. Kan liksom inte riktigt nöja mig med att det skulle va fibro jag har, kan inte ignorera de andra symtomen som tyder på underfunktion i sköldkörteln. Men mina provsvar är oftast inom ref. någon gång varit preciiiis utanför. Du behöver inte svara om du inte vill :oops: :roll: eller så kan du ju PM:a om det känns bekvämare :wink:

Vad tror ni om valet i USA förresen? Spännande!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Valet i USA? Keh? 8) :lol:

Skojar bara... men visst är man lite i bubblan när man är hemma med barn!?

vore cool med en kvinna tycker jag!
Gotlandsmamma

Blåst o grått. :shock: Men det gör inte så mkt. Sitter här med en kopp Zoegas med kardemumma o mjölk. Och har en god stund för mig själv då Josef sover o Caesar är på dagis. När jag lämnade idag, brydde han sig inte dugg om mig, satte sig på golvet med de andra o pulade med sitt. Annars brukar det vara en tår. Jag är ju en dagisgillare, till skillnad från många andra på forumet, har själv jobbat på förskola, men har kunnat dra en paralell...apropå det här som jag i a f tjatat o gnatat om, självständighet. Efter dagisstart blev han mer klängig o vill vara i närheten av en...han började i sep i höstas o går 15 h/vecka. Ja ja, jag ska sluta analysera så...det blir nog bra.
Efter dagis ska vi till bibblan o mysa en stund o fika.

Här i Visby har ÖF öppet 4 dgr/vecka. Alla kyrkor har typ klapp o klang el likn. Det är roligt att det är ett stort engagemang.

Ska vi ha gissningstävling om vad Tinis riktiga namn ÄR??!
:wink: :D :!:
Må gott!
kiki

Inlägg av kiki »

Tinis :heart: jo just det, hon är i sin spjälsäng och leker.

just nu har hon 39,6 i feber Stackarn :cry: och hon fick en kvart extra inför vilan men vad händer :shock: jo hon vaknar i skarven :? nu har hon pratat på därinne i 25 minuter :? vad göra :?: hon behöver ju sova :sleep: måste nog gå in och kolla läget tror jag, fast jag inte vill :oops:

kram Kristina

Social delaktighet
kiki

Inlägg av kiki »

Ja gissningstävling (utan vinnare kanske :shock: )

Eftersom alla (många) andra heter Linda så gissar jag på

Linda :D

Kristina

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"