Nu tar jag mig friheten att "tänka högt" kring detta med diabetes och graviditet. Behöver samla tankarna inför telefonsamtal med dietist imorgon.
Har konstaterad
graviditetsdiabetes men än så länge fixar jag att reglera det med enbart kost.
Märker dock att jag blir allt mer känslig för vissa födoämnen och dit hör:
-frukt
-bröd/pasta/gryn/potatis
I rekommendationerna från diabetesmottagningen står att man ska äta dessa produkter. Jag klarar det dock inte längre.
Eftersom jag fick diabetes så tidigt i graviditeten (uppdagades redan i v.7) är risken stor att jag behöver insulin framöver. "Du kan nog ställa in dig på att du kommer att behöva insulin".
Men, än så länge är det så att om jag lever på en kost bestående av:
-ägg/kött/fisk
-grönsaker
-smör/grädde/olivolja
-bönor/linser
så får jag jättefina blodsockervärden
Men om jag berättar hur jag äter så riktigt
hör jag hur det rynkas på pannan.
1. De får för sig att jag skall gå ned i vikt
(felaktigt eftersom jag äter extra fett istället, vägrar gå hungrig)
2. De blir oroliga att jag skall få ketoner i urinen
(som jag hade sist men utan att det påverkade graviditeten, har dessutom läst i diabetsesförbundets info att ketoner inte skadar barnet)
3. De ser hellre att jag tar insulin och äter det förbenade brödet/pastan/potatisen
Jag anser att deras resonemang är fullt av motsägelsefulla budskap och dessutom håller Socialstyrelsen på att se över sina generella rekommendationer gällande diabeteskost.
Jag blir så ruskigt provocerad av dietisterna/barnmorskorna som går efter den gamla skolan med bröd, bröd, bröd och så lite fett som möjligt.
En sån kosthållning får för mig följande konsekvenser:
a) illamående
b) hungrig
c) förhöjt blodsocker (skadligt för barnet)
Ännu har INGEN läkare eller barnmorska lyckats förklara för mig hur en kost som jag mår BRA av skulle kunna vara skadlig

För genom att äta som jag beskrivit ovan (utesluter de flesta kolhydrater) händer följande:
a) inget illamående
b) blir mätt
c) får kanonfina blodsockervärden
[-o< Gud hjälpe mig så jag lyckas hålla en trevlig ton imorgon i telefonen för jag blir så provocerad av detta så jag nästan går i bitar
Kram från Nancy