/LO skrev:Början på V 18.![]()
Nu platsar vi också här
-
Nancy
Hej /LO 
Usch vad mycket sjukdomar som drabbar er, tycker det räcker nu
Panodil (vanliga) kan du ta upp emot 8 st/dygn. Åtminstone 2 åt gången för om man bara tar en tycker jag inte att de hjälper.
Är du redan i v.18
Oj, grattis, snart halvvägs
Gissar att hjärtljudslyssning ingår som standard hos BM från och med nu. Spännande
Kram från Nancy
Usch vad mycket sjukdomar som drabbar er, tycker det räcker nu
Panodil (vanliga) kan du ta upp emot 8 st/dygn. Åtminstone 2 åt gången för om man bara tar en tycker jag inte att de hjälper.
Är du redan i v.18
Gissar att hjärtljudslyssning ingår som standard hos BM från och med nu. Spännande
Kram från Nancy
Vad tufft ni har haft det, hoppas ni får vara friska nu! Huvudvärken låter besvärlig, svårt är det ju med mediciner också. Citodon var ingen höjdare att ta enligt FASS. Hittade en sida på nätet om migrän under graviditet och där stod det att aspirin och ibuprofen har låg risk om det inte används för ofta och det får inte användas under de tre sista månaderna.
Hoppas du får bra svar idag!
/Emma
Hoppas du får bra svar idag!
/Emma
Huvudvärken känns inte grav-relaterad, utan jag har lite migrän med jämna mellanrum.
Ofta i samband med mens. Så jag brukar ta en ipren eller en treo per månad. Det blir ju några om året och några i livet, men det känns inte som något stort missbruk
Tyvärr är ju panodil och Alvedon samma sak - eller den verkande substansen är paracetamol. Och det hjälper mig inte ett dugg. Citodon är ju samma sak. Innehåller ju kodein också, kan tänka mig att det är koffeinliknande, men jag vet inte...
Jag var hos BM idag som konstaterade lågt blodtryck - ännu lägre - 85/55
. Något lågt järnvärde. 110, tror jag hon sa. Ingen fara på något sätt, men hon tyckte att jag kunde börja äta lite järn. Ska nog börja med katrinplommon samtidigt
Hon ville däremot inte lyssna på hjärtljud. Och jag köpte hennes motivering och ville inte pressa henne. Hon sa att de inte ville göra det innan man gjort det stora UL. Eftersom det inte var helt säkert att man kunde höra hjärtljud än. Och hör man inget hjärtljud så skulle det ju skapa en ordentlig oro.
Men det var ju mest för att jag var nyfiken. Idag har det sprattlat hej vilt i magen
, så jag är inte orolig att det inte är något...
Hon skulle också prata med en läkare om min huvudvärk, om han kunde göra något för att hjälpa mig.
/LO
Ofta i samband med mens. Så jag brukar ta en ipren eller en treo per månad. Det blir ju några om året och några i livet, men det känns inte som något stort missbruk
Tyvärr är ju panodil och Alvedon samma sak - eller den verkande substansen är paracetamol. Och det hjälper mig inte ett dugg. Citodon är ju samma sak. Innehåller ju kodein också, kan tänka mig att det är koffeinliknande, men jag vet inte...
Jag var hos BM idag som konstaterade lågt blodtryck - ännu lägre - 85/55
Hon ville däremot inte lyssna på hjärtljud. Och jag köpte hennes motivering och ville inte pressa henne. Hon sa att de inte ville göra det innan man gjort det stora UL. Eftersom det inte var helt säkert att man kunde höra hjärtljud än. Och hör man inget hjärtljud så skulle det ju skapa en ordentlig oro.
Men det var ju mest för att jag var nyfiken. Idag har det sprattlat hej vilt i magen
Hon skulle också prata med en läkare om min huvudvärk, om han kunde göra något för att hjälpa mig.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Åh så mysigt!! Ja, inte det där med huvudvärken, men med bebisen!!
Jag har hört detsamma från min (gamla erfarna) barnmorska - hjärtljuden kan vara svåra att höra för tidigt i graviditeten och då riskerar man att skapa onödig oro. Så det låter klokt, även om jag förstår att du gärna hade hört dem! Det är verkligen ett mirakel.
Jag tänkte bara tipsa dig om linfrön som lösande, om du inte tänkt på det. Katrinplommon funkade inte på mig under graviditet nummer 3 (och då snackar vi HÅRD mage), däremot en matsked linfrön i frukostfilen. Rekommenderas alltså!
Hoppas nu att ni får vara friska så du kan njuta fullt ut.
Jag har hört detsamma från min (gamla erfarna) barnmorska - hjärtljuden kan vara svåra att höra för tidigt i graviditeten och då riskerar man att skapa onödig oro. Så det låter klokt, även om jag förstår att du gärna hade hört dem! Det är verkligen ett mirakel.
Jag tänkte bara tipsa dig om linfrön som lösande, om du inte tänkt på det. Katrinplommon funkade inte på mig under graviditet nummer 3 (och då snackar vi HÅRD mage), däremot en matsked linfrön i frukostfilen. Rekommenderas alltså!
Hoppas nu att ni får vara friska så du kan njuta fullt ut.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Åh, visst är det underbart att känna sprattlet! Det blir så verkligt på något sätt! När ska du göra UL? Börjar Vera bli otålig?/LO skrev:
Men det var ju mest för att jag var nyfiken. Idag har det sprattlat hej vilt i magen, så jag är inte orolig att det inte är något...
Idag har Vera fått känna sprattel med handen.
"Jaha" var reaktionen.
Maken undrade om bebisen gjorde kullerbyttor.
Den är redan färdigkurad.
Både igår och idag var jag uppe och kissade strax efter kl 6. Låg sedan och kände efter bebis, men ingenting. När Veras klocka ringde kl 7 så satte sprattlet igång ordentligt. Snacka om väldrillad
Ultraljudet blir den 5 mars. I v 20. Vi hittade ingen annan tid som passade oss allihop.
Vera frågar och funderar, men jag känner inte att hon är otålig. Mer otålig att åka till Kanarieöarna om två veckor
/LO
"Jaha" var reaktionen.
Den är redan färdigkurad.
Ultraljudet blir den 5 mars. I v 20. Vi hittade ingen annan tid som passade oss allihop.
Vera frågar och funderar, men jag känner inte att hon är otålig. Mer otålig att åka till Kanarieöarna om två veckor
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Vi kommer gärna. Just nu är det rätt mycket uppbokat och jag jobbar ju på eftermiddagarna. Men någon dag kanske skulle gå att få till. Jag är ju nyfiken såklart.anna skrev:När kommer du och inspekterar vårt nya hus då, så jag får inspektera magen?![]()
kram anna
Måste ju ha ett nytt ställe i U-hamn att titta efter. Gamla huset har jag ju koll på och tänker att där bor ni ju inte längre
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Nancy
/LO skrev:Den är redan färdigkurad.Både igår och idag var jag uppe och kissade strax efter kl 6. Låg sedan och kände efter bebis, men ingenting. När Veras klocka ringde kl 7 så satte sprattlet igång ordentligt. Snacka om väldrillad
![]()
Spännande med ultraljud och inte alls långt kvar
Kram från Nancy
Hm, inatt har jag drömt om namn...
Innan har jag varit säker på en kille, och tror väl det fortfarande, men när jag vaknade i morse så hade jag bara ett namn i huvudet.
Emmy
Jag tror inte att jag känner någon som heter det, så var det kom ifrån har jag ingen aning.
Annars har vi ju lite smått börjat med arbetsnamnet Leo. Mest för att det troligen är ett lejon, ju
Det kan ju vara lite tidigt att gissa än, men vad tror ni??? Alltså inte stjärntecken utan kön
Nancy: Det varade i ter dagar, sedan är det ingen ordning. Så jag får kanske styra upp saker och ting ändå om några månader
/LO
Innan har jag varit säker på en kille, och tror väl det fortfarande, men när jag vaknade i morse så hade jag bara ett namn i huvudet.
Emmy
Jag tror inte att jag känner någon som heter det, så var det kom ifrån har jag ingen aning.
Annars har vi ju lite smått börjat med arbetsnamnet Leo. Mest för att det troligen är ett lejon, ju
Det kan ju vara lite tidigt att gissa än, men vad tror ni??? Alltså inte stjärntecken utan kön
Nancy: Det varade i ter dagar, sedan är det ingen ordning. Så jag får kanske styra upp saker och ting ändå om några månader
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
I början så sa hon att hon trodde på en lillebror och sa det ganska ofta. Men sedan ett tag tillbaka säger hon att hon tror både ock...Elle skrev:Vad har Vera för förslag?
Elle
Jag vet ju att det bara är en, så jag hoppas (mest för det blivande barnets skull) att hon har fel... Men jag tror egentligen att hon menar att hon inte vet.
Jo, jag känner det med Leo, fint namn, men lite väl vanligt kanske. Men samtidigt inget namn som varenda unge heter. Emmy bara landade i mitt hjärta. Kändes fint direkt. Maken och Vera tyckte nog också om det.
Hm, det är snart halvtid och jag börjar bli otålig redan
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum