Buffa i magläge eller i sidoläge-funderingar inför kurstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Kur delen hoppar jag över i väntan på min utbildning :lol:

Men schema och sovtider är jag bättre på :wink: 1.15 är INTE naturliga sömnpass. Dessa är 5min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4.....

Försök att därför planera schemat med dessa i åtanke. Under 8-mån ångesten tycker INTE jag att man ändrar en massa, men om du nu tänker göra detta så görs ALLT på ett bräde med FULL attityd! Läs i BB om 8-mån ångesten MÅNGA GÅNGER! Den är mycket tänkvärd. Sök gärna också på detta då det finns många tips för att underlätta dagarna.

Här är en länk på schema förslag...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=45

Kanske gillar du denna länken också?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12364
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan igen Lenita! :lol:
Genom att strukterera upp dagen och vara konsekvent på natten så är ni snart på banan...alltså ett solklart besked om att på natten händer ingenting...alltså ingen nattmat, och lämna uppvak nattetid till honom in i det längsta och sedan jobba med ramsan, för minns jag inte helt fel gillade du att traffikera lite mycket?! :lol: Så ingen trafik, och räkna med frågor dom första nätterna men låt ramsan gör jobbet, det här kan ni ju sen tidigare så det som behövs göras är att hålla fast nu, kensekvent!

Jag håller med Torsmamma ang tiderna, 1h 15 min är inte naturligsömnrytm, jag skulle nog sattsa på typ en längre lur på 1,5 h och en kortare 45 min..tex..

Så lenita, plocka fram bössan och damma av ett par skott ock skräm vargarna på flykt, här ska sovas lugnt och fint!

Just det, kom ihåg att ha kolmörkt i rummet, speciellt vi är uppe! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lenita

Inlägg av lenita »

Tack TorsMamma och duggan för så snabba svar :heart:

TorsMamma- inte naturliga sömrytmpass...jag vet :? men jag tänkte att jag vill ha två sömnpass, så långa som möjligt :D Får nog tänka om, en 45-minutare och ett 2h-pass får det bli! Schemalagt sömtid blir ju då lite mer än 14,5 h men en kvart hit och dit kan väl inte vara så farligt!

Tack för länktipsen-har läst dem tidigare och får nog göra det igen :D

Duggan - du minns så rätt :D visst gillar jag att traffikera :lol: Borde egentligen ha en massa hänglås på dörren :lol:

Det där med mörker märks så tydligt! Vi har morgonsolen i både Valters och vårt sovrum och i morse var det mörkt och moligt ute, ingen sol som lyste upp, detta resulterade i att han somnade om vid uppvaket vid fem och vaknade 06.00 istället :D Annars är det lögn att få honom att somna om vid 05.00 :shock:

Ska fila på nytt schema och ladda bössan!

Tack än en gång :heart:
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
duggan

Inlägg av duggan »

Ja vi har verkligen regn och rusk här idag.. :evil:

Men ett förslag på mörkläggning, svart sopsäck fast tejpat med eltejp, släpper inte in en gnutta ljus...helt sömn säkert, och på dagen har jag i ett mygg fönster så då släpper jag in dagsljus och vägrar ur, konon :!:
lenita

Inlägg av lenita »

duggan skrev:Ja vi har verkligen regn och rusk här idag.. :evil:

Men ett förslag på mörkläggning, svart sopsäck fast tejpat med eltejp, släpper inte in en gnutta ljus...helt sömn säkert, och på dagen har jag i ett mygg fönster så då släpper jag in dagsljus och vägrar ur, konon :!:
Ok, tack för tipset! Tejpar du upp säcken varje kväll.....och byter tejp eller håller tejpen mååånga nätter...om du förstår vad jag menar :D Ska experimnetera lite med sopsäck...borde ju gå att klämma in de mellan fönstret och karmen om man öppnar och stänger :?

Regn och rusk ...ja ursch..men så skönt att slippa oroa sig för att lilleman ligger och svettas ihjäl :D Sover alla på övervåningen och där blir det VARMT :!:
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
duggan

Inlägg av duggan »

hejsan :D

Tejpen håååller många nätter, har inte bytt än :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Man kan även tejpa upp aluminiumfolie som reflekterar ett visst solljus därmed även värme! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

Nu har jag kommit fram till följande schema åt Valter snart 9 månader!

06.30 God morgon och välling
08.45 mellis
09.15-10.00 sova 45 min
12.00 lunch
13.00-14.30 sova 1,5 h
15.30 middag
18.15 välling och bus
18.30 God natt och sova 12 h!

Vad tror ni om detta? Bättre?

Känner att min attityd redan blivit bättre :D Valter vaknade för en liten stund sen...jag avvaktade lite och gav sedan honom en lugn och trygg ramsa utan att gå in!!! Han gnällde lite men somnade sedan fint om :D Alltid något att glädjas över :lol: Ingen trafik här inte!
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker schemat ser fin fint ut..=)

Och bra jobbat med Attityden Lenita!!
lenita

Inlägg av lenita »

Har nu kört igång!

Kan rapportera att jag endast varit in EN gång under denna natt :D Resten har sköts med ramsan och det har gått super!

Han var orolig vid 22-23 tiden och vaknade två tre gånger, men ramsan gick fram och hade sista ordet även om det gnälldes och pratades en del :D

Sedan sov han fram till 05.10 då han fick en ramsa och lyckades nog somna om...för tyst var det i ca 10-15 min...men sen började han gapa och konversera allt mer högljutt :? Avvaktade och gjorde inget förrän vid 06.00 då jag gick in och lade tillrätta och ut med ramsan...men då blev han väldigt ledsen...jag ställde om klockan och gjorde godmorgon 06.10 :? :!:

Hade nog varit bättre om jag inte gått in alls vid 6...men just då tyckte jag att det behövdes!

Min fundering är nu...gjorde jag rätt? Visst ska man få till ett omsomnande under vargtimmen för att de ska förstå att det är lugnt att sova vidare? Tror att han somnade om vid 05.15 eftersom det vart tyst ett bra tag, men jag vet ju inte säkert då jag inte tordes gå in och kolla :? Borde jag ha fått honom att soma om efter 06.00?

Är dock mkt nöjd med natten :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hej hopp lenita, ingen trafik sa vi ju! :lol:

Jag röstar för att du gör så här, håller dig till detta i en vecka..

1. ORDNETLIG mörkläggning, typ sopsäckar!
2. Ställklockan på SAMMA tid varje morgon.
3. Pangramsa vid först pip, och somna om själv
4. Om det verkligen verkligen behövs så ger du EN påminnesle, sen är det klart...då får han ligga tills klockan ringer..för på natten händer ingenting!
Även om han är arg, så kommer det att ge sig på några dagar jag lovar, bara du håller dig utanför rummet, och håller dig till planen för då kommer han att få klara besked om vad som gäller, och då kommer även frågorna sluta komma...och han blir inte heller frustrarad för han vet vad som gäller. Ge det en vecka! :lol:

Pangramsan berättar att det fortfarnade är natt, och att inte göra nånting ber just besked om att på natten händer ingenting. Ärume?! (Är du med?) :lol:

Jag vet ju att du kan detta, så i ett naffs kommer ni att sova era 12 timmar utan uppvak..eller aif sånna som han kan ta hand om själv.. :wink:
lenita

Inlägg av lenita »

Så glad jag blev att någon svarat, tack duggan för din hjälp, den är super :heart:

:arrow: Tycker att det är mörkt...ska prova göra ännu mörkare till imorgon kväll :D

:arrow: Okej, ingen trafik...jag lovar :lol: Läste om tidiga mornar att man kan gå in HÖGST en gång och snabbt lägga tillrätta...men det var ett misstag märkte jag ju :D

:arrow: Okej, klockan på samma tid...alltså inte ändra med marginalkvartar :?: Detta har jag alltid gjort :? Alltid lär man sig nått nytt!

:arrow: Pangramsa, jepp! Inte avvakta alltså bara panga på, glatt och hurtigt :D

:arrow: Ska ge det en vecka :evil: :!:

Tack än en gång! :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Marginalkvarten kan man utnyttje sen, men just när man ska mot tidiga uppvak på flykt så håll dig till samma tid!! :lol:

Lycka till nu :thumbsup:
lenita

Inlägg av lenita »

Andra natten på vår omkurning avklarad :D

:arrow: Han var oroligt vid 22-23 tiden denna kväll med...enbart ramsan gavs fast det krävdes några omgångar :D

:arrow: Vaknade vid 04.10, fick en pangramsa och gnällde lite men somnade sedan om :D

:arrow: Vaknade vid 05.00, fick en ny pangramsa och somnade om efter en stunds gnäll...vaknade dock vid 06.15 och h´jag gjorde nada fram till klockan ringde 06.30!

Ingen trafik här inte :lol:
duggan

Inlägg av duggan »

ÅÅH vad duktg du är Lenita, precis så ska det göras! Way to go!! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"