Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Aha, jag förstår... Ja, öronen kan verkligen ställa till det.

Nu ska jag också sussa så gott. God natt alla!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

MÄH! :shock: :evil: så gav jag upp tjötandet också kom ni hit å babblade ändå!

Vet hur det är Tinis, med fertilitet. Vi borsta väl tänderna en del här hemma med :roll: men från att vi bestämt att vi skulle försöka få ett barn till, tills jag blev gravid, gick det väl sisådär en timme :lol: :lol: 8) jag vet att jag är lyckligt lottad.

kiki, jag har också svårt för sånna grupper. Ingenting för mig att sitta å beklaga mig, får liksom inte ut någonting av det. Men om du har problem med ögon och så, du har inte Sjögrens? Där får man ju torra svidande ögon och muntorrhet bla. Har du fått din fibro ordentligt utredd? Kan du jobba? Många frågor :wink:

Ah, kalaskakan ni försöker nästa låter det som?! :lol:

Idag kommer min mamma å fikar. Så härligt, vi har det så gott ihop. Jag och Arvid skall gå å köpa lite fika när han haft klart ensamleken.

Har ni läst min tråd om ensamlek på späda förresten! Oj vilken coaching! Vi har utökat vår ensamlek från 30-40 minuter till 1,20 minuter! Bara genom tipsen i tråden. Underbart, älskar den här tiden på morgonen när vi får vakna lite var för sig :wink: :D
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Å just det Tinis. Frågade inte du om dagmammeplanerna? Eller inbillade jag mig? Nåja, jag hoppas att det blir av efter den här bebisen kommit. Om jag är tillräckligt frisk i kroppen då :D kul att se att det är så många med samma planer på "istället för dagis"-forumet! :D
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

blivandemamma: nä, jag måste läsa den tråden! Länka, till en amningtrött morsa? :wink:
Vi måste återinföra ensamleken till Karla här hemma före jag blir ensam om dagarna med 2. Dumt att den föll bort. Nu behövs ny energi.
Hur gör ni med större barn? En nästan 2-åring, ska hon parkeras i en spjälsäng??
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Kattklo! Hur går det för dig?

Här kommer länk...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15469

Kram!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Kattklo: vi hade också tappat bort ensamleken för Vega. Vi återinförde den i samband med att jag var ensam hemma med två + att Malte inte kunde äta ngt vidare om/när det var stök runt omkring. Det var helt nödvändigt för mig att få sitta i lugn och ro och amma. Hon var nästan två år då och jag satte faktiskt henne i spjälsängen. De gick fort så var vi uppe i 1 h 15 min. Jag började nog på 5-10 min och ökade när det kändes bra. Mitt riktmärke brukar vara om att tiden funkar 3 dagar i rad så kan man öka lite. Hellre långsamt och att det funkar än att gapa efter för mycket på en gång liksom. Nu sitter Malte i sängen 1 h 15 min/dag och Vega leker på golvet inne i lekrummet. Hon har inga speciella ensamleksaker längre, utan pillar på med det hon vill. Funkar kanon :!: :D Jag älskar våra morgnar. Väcka (nåja Malte brukar ha vaknat en stund före) barn kl 7.00, välling tillsammans på lekmadrassen. Byta blöja, kissa, på med kläder och sedan leka. Jag får en låååååång härlig timme att äta frukost ensam, dricka kaffe och surfa på nätet (min ensamlek innan dagen startar) Kan tillägga att Vega gärna leker längre än en timme på morgonen. Jag brukar hämta Malte när musiken är slut, men då är hon oftast inte klar än utan vill sitta ytterligare en stund och fixa.

Fråga gärna mer om du undrar över något speciellt. Inte för jag är expert på ensamlek på ngt sätt, men jag vet hur viktigt det är att skapa egna stunder när man är ensam med två. Har säkert lite gamla glömda tips. Vill inte skrämma dig, men för mig var det världens kontrast att vara ensam med två från att ha haft min sambo hemma första 10 dagarna. Om vi ngn gång skulle få en till bebis ( jag är nöjd nu men vem vet :wink: ) hade jag sett till att min sambo var hemma minst två månader, istället för futtiga två veckor :x Amningen var ett stressmoment mest hela tiden.

Usch det där lät ju inte så upplyftande kanske, men det blir ju stabilt ganska fort om man följer SM.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

..amningen var ett stressmoment för att han tog så lååååång tid på sig i början + att han bara somnade vid bröstet och inte sov så långa stunder på fm pga det. På em sov han som en klubbad, och då var jag tvungen att väcka för att inte komma i ofas med nattsömn. Efter två mån åt han rekordsnabbt och ville inte fylla på, men sov som en dröm istället. Jag körde SM från början, problemet var att han inte riktigt fattade det alla gånger 8) Efter två månader trillade poletten ned för alla tror jag :wink:

Jag gillar ju amning, har mkt mjölk och båda mina barn har sugit bra osv, men det är meckigt att få ihop lugn och skön matstund med storasyskon som inte är sådär jättegammalt än.

Läste i en annan tråd att du utesluter mjölkprodukter? Hur går det? ngn förbättring/förändring?
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Godaftonet!

Yeeih, jag körde en "Ewas råd" nu i em med Klimp och se, SE (föreställ er då'ra) vilken skillnad det gjorde. Maken fick backa ett steg och lämna Klimp åt mig och han släppte lite på pappigheten. *Så glad*! En massa bus, jakt i huset och trädgården och rundade av med en dusch :heart:, den här kvällen känns bättre än många sen ett tag!

BlivandeM; åh ensamleken, vad underbart att du/ni har fått flyt på den :thumbsup: Det var så härligt att läsa tråden.
Här finns nog ingen ensamlek längre, lite stinger det i mitt hjärta men det är maken som har kommandot hemma och jag styr och ställer inte i det. De har ett system som funkar, ändå kliiiiar det i mina fingrar att länka din tråd till honom.

Själv går jag och velar. Som (om) ni minns så har maken ett jobb som innebär 10 veckors frånvaro hemifrån. Jag hade det samma förut och har nu kommit till ett vägskäl känns det som. Jag längtar tillbaka så att.. det knyter sig till tusen i magen på mig.
Jag är tydligen en argbigga när jag kommer hem - ett tecken på missnöje jajamensan. Jag är stundtals så nära att ringa upp min f.d. arbetsgivare och säga "Ta mig tillbaka".
Det är förändring på gång som innebär att frånvaron kan hamna på 5-6v istället för 10v. Jag funderar in och ut, ut och in. OM jag gick tillbaka skulle det innebära:

:arrow: 24/7 kvalitetstid med Klimp under lediga veckor.
:arrow: Att jag måste åka ifrån Klimp
:arrow: Men det uppvägs av de långa ledigheterna tillsammans

Usch jag vet inte råd! Skulle jag förstöra honom tro om jag åkte? Det finns föräldrar som åker (f.d. arbetskamrater) och nog verkar deras barn kunna hantera det?!

Överös mig med funderingar kära ni!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej söta vänner,

Idag är jag INTE här, ok!?

Vi har tusen saker att diskutera och besluta om, maken och jag. Så kackla ni utan mig...

Under tiden ska jag tänka lite på dig, Kalasis.... Ett orakelsvar kommer! :wink: :lol:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Tänk, det går INTE att hålla sig utan den här tråden va Tinis?! Kan ju bara tala för mig själv. Välkomna tillbaka, ni som varit borta ett tag. Kul å ha er här, ju fler desto roligare, tycker jag!!!
Hoppas ni kommer fram till bra beslut, gäller det renoveringen?
Jag tänker ständigt på vårt hus, som jag lite fint kallar Taikonhuset...min man är superb på att starta upp saker, men slutför aldrig. Inte jag heller tydligen, kan ju inte skylla ifrån mig jämt. Men jag är inte så haj på att sätta upp lister, trösklar, spika å sånt, o lär väl aldrig bli det om jag inte ens försöker. Nåväl, jag drömmer om att Bygglov kommer hem till oss o gör om alltihopa o trädgården o altanen o gjorde det görfiiiint. Eller så köper jag en trisslott o vinner massor av pengar å köper ny kåk o slipper taikon-varningen.
Förlåt Kalaskakan, men jag minns ej, vad är det du jobbar med o så, minns ej din historia? Vill du berätta så kan jag försöka mig på att ge lite råd o tips?

Gillade listan över oss kacklare. Fast inte inlägget om mig, eller ja...fick allt dåligt samvete. Det bidde nog lite för tydligt. Blottläggningen över araben kanske. Min prins. Hm...det blev inget schema - däremot sa jag så här;
-jag tycker att vi bhöver städa i kväll, vad vill du göra? toaletterna sa han (vi har tre st) o jag har aldrig sett dem skina så. Det gick jättebra o likadant kommer jag säga i morrn. Tänkte städa själv i kväll, men så..nej. Inte lust. Tar det i morrn, TILLSAMMANS. Det artar sig!
Så Gotlandsmamma: går kurs för Pea, dricker java som aldrig förr o njuter av vårsolen, städar ihop med arabiska maken o hoppar över tv:n lite oftare o tänder levande ljus i sänghalmen o borstar tänder...ha ha...gud vad rena de blir o vad mkt SB12 det går åt! Yeah man! Spiralen sitter fast hoppas jag!

:oops: På återseende.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Gotlandsmamma - SB12 :shock: :lol: svider inte det på... hmmm... tänderna :oops: :lol:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gotlandsmamma

Jag vet nog inte riktigt vad jag tänkte på...blev nog bara inspirerad av reklam förut. Kanske borde åka till Apoteket o köpa SB12, har ju inte gjort det än, fast jag tänkte mest till mannen (och NU menar jag till att fräscha upp munnen o inte ha nån annanstans nej, shit anåda vad hemskt)...herregud vad jag svamlar bort mig. I vanlig ordning.
Jag är bara himmelskt glad över att jag kommit på lite knep, eftersom jag gillar att borsta tänderna, men mannen kan hoppa över det ibland...eftersom man (ooopppsss han) är såå trööött...men då går vi till sängs lite tidigare då säger den värmländska frun då! Och det går ju hem.

Förresten, i dag satt jag i sandlådan med barna o så slog det mig, tänk, här bor jag i min tegelvilla, fyller 30 och har två halvaraber och alltihop på kobben i Östersjön, hola bandola liksom. Det här ÄR mitt liv. På Gotland. Hur gick det till? :shock:
kiki

Inlägg av kiki »

miar70 skrev:Gotlandsmamma - SB12 :shock: :lol: svider inte det på... hmmm... tänderna :oops: :lol:
:lol: :lol: :lol: Vem är det nu som är gravid Mia :?:

Men gud vad rolig den är det här tråden, vilken tillgång i mitt, ni vet, super tråkiga lilla liv :lol:

Idag tänkte vi att det nog var ÄL (vi har ingen koll just nu då det blev konstigt med röding förra gången) så vi bestämde att maken skulle komma hem på lunch så skulle vi borsta tänderna :lol: Då vaknar jag vid 9-tiden med sprängande huvudvärk och genom förkyld :shock: :x ska vi vänta med tandborstningen till i kväll :?: näää :!: så det blev ren tillverkning :lol: :lol: :lol: ingen tandtråd alltså :oops: :oops: :oops:

Kalaskakan, jag förstår inte (kommer inte ihåg) är det du eller maken som jobbar borta :?: hur länge åt gången :?: vad är alternativet :?:

Jag såg din tråd om klimpens pappighet, och vilken lösning :lol: Jag som inte är av samma sort som de otroligt pedagogiska forumisterna typ Ewa :lol: Jag skulle ha svarat. -Barnen är inte till för att bekräfta sina föräldrar :oops: :shock: Och det hade ju inte hjälp dig ett smack :roll: Jag hoppas och önskar att jag en dag kan få lite av förståndet och ödmjukheten som många här på forumet besitter :-k Jag får börja öva :thumbsup:

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gotlandsmamma

Vadå röding kiki? Är jag för trött eller?
kiki

Inlägg av kiki »

Gotlandsmamma skrev:Vadå röding kiki? Är jag för trött eller?
lite kass formulering håller jag med om :oops: Mens, blödning, du vet som man får efter ägglossningen om man inte lyckas bli gravid :lol:

kram
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"