Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ok, lite som jag har tänkt alltså, att man kanske kan ha en lur på fm och sen låååång vakentid fram till kvällen. Men Åse, hur gör ni om han blir jättetrött på em, får han en liten lur då?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
duggan

Inlägg av duggan »

Grattis alla tultandes ungar! Nu för tiden går vi ganska långa sträckor utom hus, det bli säkert en 300 m åt gången, han bara går och går, och jag efter :lol: Så spännande det här ju!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Åse

Inlägg av Åse »

Lobilina: Det brukar nästan aldrig behövas. Han tror han taggar ned en stund för sig själv i någon vrå eller när vi sitter och läser lite. Min sambo, som är hemma, säger att han nån enstaka gång somnar en stund i vagnen på väg hem från affären/skogen/lekplatsen. Han är nästan jämt på väldigt gott humör även de sista timmarna - sen somnar han på nolltid. :D
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
indra

Inlägg av indra »

Lobilina: Jag har lagt ut täcke o kudde på golvet så han kan vila sig lite när han vill, han brukar ligga o små prata med tummen i mun o sen bär det i väg igen, det funkar bra, gör likadant när han är sjuk.
Just nu har han börjat gråta på nätterna o när vi skall lägga han i bland, han håller på att få nya tänder igen, hörntänder, o håller på o tränar sig med att gå mycket, samma sak hände när han precis lärt sig krypa o fick tänder då med, var ledsen vid läggdags o grät på nätterna. Har ni märkt något samband med era när dom började att gå eller fick tänder?
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Tack Åse :heart:

Indra, nej vi har inte märkt något med tänder och problem vid läggning. Vi hade lite strul på nätterna vid 8-9 månader, men det tolkade vi som helt ordinär ångest :roll: :) Men det kan säkert ha samband för er del, det är väl rätt vanligt tror jag.

Mm, täcke och kudde på golvet, ska prova det sen när det blir dags för en lur. Just nu funkar två lurar bra (den här veckan i alla fall :? ), så vi avvaktar lite med schemabyte.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Åse

Inlägg av Åse »

indra, Joar är inne i en period då han var och varannan natt sätter sig upp och skriker halvt i sömnen, det kan vara vid tre, fyra eller fem. Oftast räcker det att lägga honom ned och stoppa om honom, ett par gånger har vi givit alvedon. Hans tandkött är rött och svullet och han dreglar mycket, så... Plus att han övar mycket på att gå själv, det har hänt mycket sen han släppte taget förra lördagen :wink: När jag kom hem från jobbet i dag kom han tultandes och mötte mig i hallen :D
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tror att det är ganska vanligt att sömnen blir orolig vid att lära sig att gå, Hugo ångest-grinade nästan varje natt där när han tränade som mest, och nu när han behärskar det igen sover han som en gud igen! Men det känns skönt att veta att det är fler som reagerar likadant!

Indra: det där med täcke och kudde på golvet var en bra ide, ibland när Hugo blir trött då lägger han sig rakt på govet, suger på tummen en stund, och sedan iväg, men såklart skulle det ju vara hur mysigt som hellst med en vilo plats!
indra

Inlägg av indra »

Duggan: Jag hade det på känn att det var att han lär sig gå, känns så bra när vi kan följas åt o få en massa bra tips av er allihopa. Han sov bra i natt i alla fall. Skall i väg på babysimm nu, o sen hälsa på hos mormor, mostrar o sina kära kusiner ( Alla bor på samma ställe :lol: ).
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Missa ditt meddelande, samma sak med Joar oxå, tur att det går över. Teo ser ut som en fyllegubbenär han går :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :lol: :lol:

Allihopa! Här är gånget på G också :lol:

Tor har lite till och från skrikit till runt 22 tiden (alltid efter 3 timmar). Ibörjan gick jag in och då kunde han börja gråta och jag lugnade och gick. Men numera så på sin höjd lägger jag ner honom och går med en lugn fin ramsa.
Igårkväll tjöt han till efter bara 1 timme så jag tänkte att nu lyfter väl ändå taket. Men se 2 sekunder senare = tyst. Så jag har börjat lära mig att avvakta mera, och om det behövs gör jag faktiskt bara husljud numera.
Men inget mera. Ju mer jag gör desto mer "skäll" av Tor får jag... (har ju sagt innan och innan... Inte överarbeta denna gosse [-X ) :oops: 8) :lol:

Igår så ökade promeneradet till att han nu tar 2-3 steg mellan mig och soffan. Helst skall man stå vid soffan och bara behöva ta 2 steg och slänga sig i famnen på mamma, det är skoj! :D

Jag försöker få lite kläm på om Tor är sparris, muskelbyggare, semla, "den känlsige", ålen, eller "den tuffe". Men ack så svårt... Jag tycker han pendlar lite mellan alla. :? :roll: Nåja, tiden får väl utvisa, men jag har en känsla av att han inte kommer att "passa in" i en snäv mall vad det gäller detta.

Han passar dock in på EXAKT medel vad gäller att vara skalman. Sömn, mat och social delktighet. Gör jag EXAKT som BB säger, blir han EXAKT som BB beskriver. Om jag inte gör, så är det som om Tor KRÄVER det istället. Jag ser ju att det funkar! :shock: :P

Om 3 veckor börjar jag arbeta och Torspappa skall vara hemma med Tor i 1 år. Vi får väl se om han kan hänga med i tråden lite eller om det blir jag som får försöka rapportera lite samtidigt. :wink: (ni har kanske sett en "Torspappa" under barnafostran :-$ tog mig bara 1 år att få honom hit...)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard har gått i en månad nu ungefär, och visst var det stökigare med sömnen då! Precis som ni andra beskriver! Tänderna strular däremot aldrig till det.
duggan

Inlägg av duggan »

Vad kul att det är lite mer aktivitet i tråden nu!!! :lol:

Vilka duktiga små hjärtegryn vi har, så kom ihåg nu vad Hege sagt nu ska vi träna på att gå, inte använda vagnen i onödan..Hihi :wink:
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Sonen och maken är äntligen hemma igen! Härligt med lite liv i huset igen!
Var orolig för att Viktor skulle ha glömt mig. 2 veckor är rätt lång tid. Men allt var som vanligt. Kanske är han lite extra kramig med mig nu :)
Två kindtänder kikar fram. Uppe och nere på samma sida. Hörntänderna har inte kommit än, så det ser lite konstigt ut. Verkar vara lite ömt, men han äter bättre än någonsin :D :D :D

På fredag ska vi och kolla på en montesoriförskola. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den pedagogoken, så det är väl bäst att bilda sig en egen uppfattning. Hellst skulle man vilja ha ett AW&Doman-dagis, men då får man väl starta ett själv...
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Jag har en fråga som jag inte hittat något svar på i BB eller här på forumet. Ni kloka kanske kan hjälpa mig....
Hur länge sover dom små i 45-minuters cykler? Någon gång borde väl cyklerna bli gradvis längre för att så småning om bli som hos vuxna. Viktor har alltid sovit i tydliga 45-minuters-mönstret, men nu får vi alltid väcka honom på daglurarna och ofta sover han väldigt väldigt djupt. Känns som om det är 50 eller 55-minuter som gäller nu. Är det någon som känner igen sig?

Vi tänkte passa på att göra schemaomläggning till en lur nu ihelgen när det ändå är vintertidsomställning. Har klurat på schemat och bestämmt oss för:
07:00 godmorgon + välling
07:30 ensamlek 45 min
08:30 macka/frukt
11:00 lunch
11:30 sova 2,25 h
15:30 frukt/macka
17:00 middag
19:15 välling
19:30 godnatt 11,5 h

Montesoridagiset var en positiv överraskning. Tror att Viktor skulle trivas där. Bl.a fick barnen sova ute vagn om dom är vana vid det. Och så höll dom på mycket med ord och bokstäver ungefär på Doman-vis.
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Jag har ingen aning om cyklerna förändras, har inte vi vuxna oxå samma som barnen? Kan det inte vara så att han har fått längre insomnings tid, att han bara sovit 45 min på 55 min...? En tanke bara.

När ska Viktor få börja på dagis? Jag tycker det är så intressant hur alla gör :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"