Dagen:
31/7
06.30-07.30 Äta med blöjbyte
07.30-07.50 Ligga på skötbordet och leka med alla dinglande saker på mobilen
07.50-8.30 Sitta i babysittern och titta på när mamma och pappa dammsuger och skurar golven.
Det sista 10 minuterna blev han less och började gnälla för att tillslut skrika oavbrutet. Jag sa att jag skulle dammsuga färdigt innan jag kunde ta upp honom. Han fortsatte skrika tills jag stannade av dammsugaren och tystande då tvärt. Passade på att plocka upp honom då. Var det rätt?
8.30-10.00 Sova Vaknar ca 5 ggr
10-11 Äta med blöjbyte
11-12 Upptäcksfärd i huset och sedan ville träna på att sitta still. Försöker lära honom att det är helt ok att man sitter ned och håller honom. Han skriker, skriker skriker så han skakar. Mitt mammahjärta brister 1000 gånger. Efter ca 15 min skrik utan uppehåll tystnar han, förmodligen för att hämta andan. Då kliver jag upp och tar med honom att hämta posten. Skötte jag det rätt då? Denna träning skall upprepas varje vakentid.
Sätter honom i babysittern när vi kommer in och han skriker genast upp sig till max igen. Jag talar om för honom att jag ska kolla igenom posten och att han måste vänta. Måste tala högt för att nå igenom hans skrik men ju högre jag pratar desto högre skriker han. Tar honom i en tyst sekund och försöker få till ett skratt innan det är dags att sova. Det blir ett litet vagt ett.
12-14 Sova. Vaknar 5- gånger mot slutet
14-15 Äta och blöjbyte
15.00 Ligga på skötbordet och leka med mobilen en stund.(Räknas det som ensamlek?) Sedan ligga på filt på golvet, låg 5 min på mage innan han sköt iväg sig till ryggläge. Jag sitter och visar honom alla sakerna på filten. Sedan provar jag att lägga honom i spälsängen en sväng där han också har en mobil att ligga och titta på. Sen är det sitträning igen och han blir som vanligt super arg på 2 sekunder. Jag sitter med honom och pratar med gubben under tiden. Han skriker upp sig massor. Sedan får han sitta i babysittern på bordet i köket eftersom jag måste plocka ur diskmaskinen. Han blir jätte jätte arg och skriker upp sig till en nivå jag inte trodde fanns. Försöker prata med honom men hör inte mig själv ens. Sen är det dags för en rundvandring i huset innan han ska sova. Han skriker även under den. Får honom att lugna ned sig innan vagnen. Jag känner mig helt uppgiven.
16-16.45 Sova
16.45-17.45 Äta med blöjbyte
17.45 Fick han sitta i babysittern på bordet medans jag och gubben åt. Gick bra i 10 min och sedan far det färdigt….oj så han skrek.
18-19 Diverse saker som att titta runt i huset, trädggården. Foton, ligga en sväng i spjälsen. Känner att det blev fel då jag nog bara gjorde allt jag kunde för att hålla honom nöjd istället för att låta honom gnöla.
19-19.20 Tupplur i mammas famn…ojdå
19.20 Göra nattklart
19.30-20 Kvällsslurk
20.00 Sova
20.30 Fortfarande vaken
Jag vet att Rom inte byggdes på en dag men det känns verkligen som att han kommer vara en gnölis för alltid.
MEN idag köpte jag ett andningslarm som borde komma i veckan
Äntligen får han sova på mage hela natten.
Tänkte i samband med att han ska sova i egen säng börja ge lite gröt på kvällen så kanske han blir mättare? Ska jag ge det i sista målet eller som kvällsslurk? Både gröt och bröst?