Min ledsna 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Tack Åsa :)

Så ni tycker schema är ganska ok med andra ord. Det är bara som denna dagen såg ut med lite styrning från mig. Men detta berodde ju på att han idag sov längre än någonsin förr.
Om han vaknar 06 imorgon ska jag då försöka få honom att somna om igen eller ändra på schemat?
Jag vet ju att det är jag som ska bestämma men då jag ännu inte har andningslarm och riktigt kan få ordning på natten så är mornarna så olika.

Men har skrivit till en del på BLOCKET idag och hoppas på svar. Ett var då sålt.
Världens vackraste son
Bild
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej "nästgårds"! :D

Åh vilken härlig läsning! Du är så duktig! =D> \:D/ =D>
Du ska se att du fått ordning på både sömn och ledsamheter innan jag ens hunnit gå klart kursen... :wink: Men isf är du självklart välkommen ändå :!: :heart:

Ser att du får underbara, varmt kloka svar, så jag ska inte skriva mer. Du är i goda händer.
Jag ser riktigt fram emot att komma hem och läsa ikapp om Er vecka!

STORkramen :heart: som räcker hela veckan
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Ja, när det gäller schemat är det nog så att du borde jämna ut mattiderna lite. Som nån skrev innan blir det lite tätt mellan målen på slutet av dagen. Kanske 3,5 timmar eller något därikring kunde passa mellan målen? Och så tror jag nog att dagen ska börja runt 6.30 med första målet, det verkar också ligga också närmare hans början till rytm. Och då blir ju hela dagen lite förskjuten, så att första luren kommer tidigare osv osv.

:) Åsa B
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Dagen:

31/7
06.30-07.30 Äta med blöjbyte
07.30-07.50 Ligga på skötbordet och leka med alla dinglande saker på mobilen
07.50-8.30 Sitta i babysittern och titta på när mamma och pappa dammsuger och skurar golven.
Det sista 10 minuterna blev han less och började gnälla för att tillslut skrika oavbrutet. Jag sa att jag skulle dammsuga färdigt innan jag kunde ta upp honom. Han fortsatte skrika tills jag stannade av dammsugaren och tystande då tvärt. Passade på att plocka upp honom då. Var det rätt?
8.30-10.00 Sova Vaknar ca 5 ggr
10-11 Äta med blöjbyte
11-12 Upptäcksfärd i huset och sedan ville träna på att sitta still. Försöker lära honom att det är helt ok att man sitter ned och håller honom. Han skriker, skriker skriker så han skakar. Mitt mammahjärta brister 1000 gånger. Efter ca 15 min skrik utan uppehåll tystnar han, förmodligen för att hämta andan. Då kliver jag upp och tar med honom att hämta posten. Skötte jag det rätt då? Denna träning skall upprepas varje vakentid.
Sätter honom i babysittern när vi kommer in och han skriker genast upp sig till max igen. Jag talar om för honom att jag ska kolla igenom posten och att han måste vänta. Måste tala högt för att nå igenom hans skrik men ju högre jag pratar desto högre skriker han. Tar honom i en tyst sekund och försöker få till ett skratt innan det är dags att sova. Det blir ett litet vagt ett.
12-14 Sova. Vaknar 5- gånger mot slutet
14-15 Äta och blöjbyte
15.00 Ligga på skötbordet och leka med mobilen en stund.(Räknas det som ensamlek?) Sedan ligga på filt på golvet, låg 5 min på mage innan han sköt iväg sig till ryggläge. Jag sitter och visar honom alla sakerna på filten. Sedan provar jag att lägga honom i spälsängen en sväng där han också har en mobil att ligga och titta på. Sen är det sitträning igen och han blir som vanligt super arg på 2 sekunder. Jag sitter med honom och pratar med gubben under tiden. Han skriker upp sig massor. Sedan får han sitta i babysittern på bordet i köket eftersom jag måste plocka ur diskmaskinen. Han blir jätte jätte arg och skriker upp sig till en nivå jag inte trodde fanns. Försöker prata med honom men hör inte mig själv ens. Sen är det dags för en rundvandring i huset innan han ska sova. Han skriker även under den. Får honom att lugna ned sig innan vagnen. Jag känner mig helt uppgiven.
16-16.45 Sova
16.45-17.45 Äta med blöjbyte
17.45 Fick han sitta i babysittern på bordet medans jag och gubben åt. Gick bra i 10 min och sedan far det färdigt….oj så han skrek.

18-19 Diverse saker som att titta runt i huset, trädggården. Foton, ligga en sväng i spjälsen. Känner att det blev fel då jag nog bara gjorde allt jag kunde för att hålla honom nöjd istället för att låta honom gnöla.
19-19.20 Tupplur i mammas famn…ojdå :oops:
19.20 Göra nattklart
19.30-20 Kvällsslurk
20.00 Sova

20.30 Fortfarande vaken

Jag vet att Rom inte byggdes på en dag men det känns verkligen som att han kommer vara en gnölis för alltid.

MEN idag köpte jag ett andningslarm som borde komma i veckan :lol:
Äntligen får han sova på mage hela natten.

Tänkte i samband med att han ska sova i egen säng börja ge lite gröt på kvällen så kanske han blir mättare? Ska jag ge det i sista målet eller som kvällsslurk? Både gröt och bröst?
Världens vackraste son
Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Har inte tid att skriva så mkt som jag brukar (kanske tur det :roll: :oops: :D ).

Ni har jobbat på fint idag, med massor av social delaktighet osv. =D> Jättebra att du är noga med att lugna på plats, och plocka upp när prinsen är tyst.

Jag förstår att ni har det kämpigt, mest lillprinsen antagligen. Men du är fantastiskt målmedveten och envis!

Jag vet, inte mkt till råd och konkreta tips idag från mig, men jag är med dig ändå. :heart: . Lovar att kolla igen imorgon kväll, vi ger oss inte förrän du har en glad prins, okej?!

Kramkram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag peppar också på lite "heja, heja =D>"! Ni håller på att visa honom att en mängd högst normala saker, som att sitta i mammas knä, är helt OK och en naturlig del av livet. Och vissa stunder är man med när flocken jobbar, och vissa stunder roar man sig själv. Så känn inte dåligt samvete för att du försöker visa honom allt detta! Att bara ligga tillsammans på en filt och leka, snacka eller titta på saker är ju också en naturlig del av livet med en bebis, så det måste man tillåta sig också mellan varven (allt behöver inte vara hårdträning)!

En tanke bara:
är det så att han blir mer skrikig mot slutet av vakentidstimmen? Om det är så kanske ni borde korta vakentiden lite mellan mattimmen och luren, så att han inte hinner bli för trött. Jag vet inte om det är så, men om hans trötthet gör att allt blir jobbigare för honom kanske varje "cykel" ska kortas ned något.

Jag själv övade också mycket på att vara här och nu med min ena son, som det var kämpigt med. Att sitta på en filt, observera honom och se vad han intresserar sig för, faktiskt följa honom. Det kan verka självklart, men kan vara nog så svårt om man gnags av oro över att allt det kämpiga. För mig var det så, att när jag satt där på filten, så var jag så inställd på att han snart skulle bli missnöjd så att jag inte förmådde se honom fullt ut. Jag vet inte alls om det är så för er också, men alla dessa dåliga förväntningar kan vara med som bovar i dramat. De bovarna måste man skjuta skarpt på!

Om du vill ge gröt innan läggningen kan du ge det som kvällsslurk, och det är ju inga problem att fylla på med bröst efteråt! Bara man får en paus mellan bröstet och läggningen, så att inte bröst=läggning! Det kommer säkert göra honom gott att ha lite mumsig gröt i maggen när det ska sovas.

kram och heja en gång till
Åsa
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Ja roa sig själv är han ju inte alls intresserad av men det kommer väl sen.
Men att som du skriver ligga på en filt och snacka med bebisen är naturligt och något man måste få göra, det fungerar heller inte än. Han blir arg då också. :shock:

Men det är inte i slutet av vakentimman det kommer utan det är lika från det att han slår upp ögonen tills han slår igen dom :)
Längtar verkligen så mycket efter att få vakna på morgonen av en glad bebis istället för en som skriker upp oss :)
Världens vackraste son
Bild
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Idag har varit katastrof. Han har bara inte kunnat sova. :( Ingen dagssömn på hela dagen. Vivagnar o vagnar o vagnar, slutar precis när han är avslappnad och tystnar men han börjar gnöla efter 20 sek. Efter att ha hållit på så i 2 timmar så gav jag faktiskt upp och tog upp honom :oops:
Samma sak nu...skulle ha haft 45 min lur mellan 16-16,45...inte en blund...han bara gnölar....jag orkar inte nu... :( :( :(
Världens vackraste son
Bild
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Klart du orkar 8) 8) 8)
Du har ju jobbat så fint fram till nu, släpp inte in fler vargar,det är bara tungt att schasa ut dem igen.
vet att alla tjatar, men har du provat att ge lite till mat?Det kan ju vara så att han är hungrig, och att en liten extra slurk just innan skulle göra susen. hos oss kan de flesta sova-skrik botas med lite mer mat, det är väl därför alla gapar när barnen lassar in:) I Övrigt har jag inga goda råd att komma med, bara peppning:)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej söta! :D

:D Tre dagar, plus en uppföljningsvecka: så lång tid tar det normalt innan ett schema/nya vanor sätter sig. Om jag inte missförstått har du nu hållit på i två dagar, ungefär, med trygga lugna svar på hans frågor och (stenhård?) koll på klockan. Gladare tider väntar runt hörnet.

:idea: Alltså - ni är fint på banan - och tålamod och uthållighet behövs. Och fortsatt trygga besked till lilleman :!:
------------------------------------------------------------------------

:?: Hur ser schemat ut?

:?: Är ni noga med skrattet till gonattet? Om ni inte lyckas med ett kiknande skratt, så åtminstone ett leende! Och detta ska ske till varje vila.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=332

:?: Alltså, det här med mat :) . Vill du beskriva hur en matning ser ut? Hur länge han äter, hur många påfyllningar, om han suger aktivt eller mest snuttar, snackar/myser ni lite emellanåt, osv? Jag tror inte att han kommer rata bröstet om du prövar med flaska ett mål per dag, vill inte pressa dig till detta dock. Men, det kan vara ett sätt att se om det är hunger som gör honom olycklig. Om han blir nöjdare efter ett flaskmål, alltså.

:!: Tycker absolut du kan börja med gröt som smakis. TÄnk på att börja med några teskedar i början, så att hans lilla mage inte får grötchock! Öka sedan successivt på, tills han äter så mkt han vill ha. Vilket mål du vill ge smakis spelar inte så stor roll, bara det är samma mål varje dag. Det vanligaste är nog att inte ge smakisen precis innan läggdags, om det skulle bli magknip. Om jag var du skulle jag ge det vid målet innan nattslurken. Och så bröst (eller flaska) till nattslurk.

Kramar från Jenny o Antonplankton :lol:
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Nej vi har inte lycktas vara benhårda med klockan ännu utan "skissar" fortfarande lite. Men vagningen har vi använt ett tag så jag hade väl hoppats på att han skulle kunna somna i någon ordning snart. Men jag får hejda mig lite....

Schemat ser på ett ungefär ut som det jagla ut igår...kommer nog försöka hålla det.

Han skrattar jju inte ännu men ett leende lockar vi fram innan sovdags :)

När hanäter så äter han ca 25 min på ett bröst sedan blir det mer snuttning och han småsover ser det ut som. Då bestämmer jag att det ska rapas och så byter vi blöja också och busar på skötbordet och sedan bjuder jag mer mat som han oftast tar. Suger ut en omgång men sedan blir dt nog mest snuttande.
Om 2 veckor blir han 4 månader då ska vi prova gröt under sista stora målet som du skrev. Det blir spännande.
Världens vackraste son
Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Ja, det var ungefär de svar jag ville höra (förutom att jag såklart peppar för schema :wink: )! Fortsätt så! :D

VIll också tipsa om att läsa i Barnaboken då och då. Den är rätt så massiv, så man tar inte till sig allt på en gång. Jag upptäcker nya tips varje gång jag tittar i den. Kapiteltips:
:arrow: Bekymmer? (femte delen)
:arrow: ABC för småfolk (andra delen)
:arrow: Vardagen ur led? (tredje delen)
:arrow: Att sköta en nyfödd (andra delen)
:arrow: Två månader, mot vardagen (andra delen)

Nu har du att läsa :wink: :D . Skämt åsido, jag förstår att ni har en kämpig tid, och jag tycker du är envis som tusan och att du ska vara mäkta stolt över din vilja att förändra era dagar! :heart:
Kram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!
Hur går det för er? Är så nyfiken :D !

Om det inte går som du tänkt, så känn dig inte generad eller dum. VI har ju lovat att vi ska lösa det här ihop :heart: . VIll ändå veta hur det går för er :wink: .

Kram Jenny o Plankton
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Hej.
Det går helt ärligt talat åt skogen.
Lyckas inte hålla schemat. Att FÖRSÖKA hålla schemat gör att jag känner mig jätte pressad och jätte låst.

Han är arg arg arg hela dagarna. var på mamma-återträff idag där de andra barnen låg snällt i sina vagnar medans vi fikade men han skrek så vansinnigt att jag bara ville sjunka genom jorden och komma hem.

Min kusin var här nyss...ville träffa honom. Tog honom i famnen och sedan skrek han så högt han kunde i 30 min tills hon gav upp och jag tog honom.

Att få honom att sova på dagtid är totalt omöjligt...jag står hela dessa 1,5 timmar o 2 timmar lurar vid vagnen eftersom han vaknar o gnölar hela tiden....ingenting går :(

Det var lite uppdatering från mig....kram på er.
Världens vackraste son
Bild
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Nu har jag suttit med honom i 45 min för att lära honom att det inte är farligt att sitta stilla. Efter 45 minuters oavbrutet skrikande gav jag upp. Nu skriker han fortfarande tros att han bärs.
Jag tror inte han kommer kunna lära sig att det är ok...hur lång tid kan det ta?
Världens vackraste son
Bild
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"