Hej,
jag maste bekraftelseramsa Torsmamma. Och bli lite strang.
For att liten skall bli konsekvent och somna sjalv, sova sjalv sa maste ni foraldrar vara konsekventa. Jag laser tillbaka i traden och du har fatt alla svaren. Har far ni bestamma er, precis om nar man kurar. Gor en plan, hall er till planen - stenhart - minst tre dagar. Utvardera och ev andra nagot.
Sa 1:
Hall er till schemat. 12 h, 45 minuters sov. Man far INTE sova extra om man man vaknar for tidigt, dvs vaknar liten en timma tidigare pa morgonen far men INTE sova 1,45 pa langluren. Utan det ar samma schema, samma tider och endast 45 minuter pa langluren som galler. Vissa dagar kommer bli svara att halla liten vaken pa tills det ar dags for langlur, da far foraldrarna vara extra pahittiga med roliga lekar, skratt och bus. I krislage, finns det ett undantag och det ar att lagga 30 minuter tidigare om kvallen.
Mao far man sa mycket somn man vill dagtid finns det ju ingen anledning at sova ordentligt pa natten/morgonen, eller hur.
2:
Hall er till de rad ni fatt angaende spring ur sangen. Han skall sova i spjalsang, ev en pall for att kunna klattra tillbaka sjalv, hjalp INTE (du kan ta med dig pallen in nar du leder tillbaka honom). Ar du radd att han skall ramla lagg en madrass pa golvet. Backsvart i rummet. Sitt utanfor, och led tillbaka direkt, ramsa och ga UT ur rummet. Klattrar han ur igen, borjar det om. Tar det 1 timme sa tar det 1 timme. Han kommer halla pa tills han litar pa att det vekligen ar sangdax, dvs tills han litar pa att du ar KONSEKVENT och menar allvar. Andrar du pa nat, sangen, ramsan, stannar i rummet, sagar spjalor, hjalper till - sa ar det tillbaka pa noll for liten och han kommer fortsatta klattra ur. Du leder detta, han kommer folja men forst nar han litar pa att du inte andrar forutsattningarn hela tiden.
3:
Vet du, vi ar manga som kampat med just sangurhoppande/vandningscirkus/tidiga mornar. Du ar inte ensam, detta gar att losa, men du maste gora din del. LITA PA dig sjalv och att ditt barn kommer svara pa detta precis om hundratals andra barn. Tank sa har nar liten gallskriker, skriket ar egentligen en fraga dvs: Ar det verkligen sangdax? Ar jag trygg? Vaktar ni? Kan jag lita pa det?
Och din ramsa ar egentligen ett svar: "Jajamen alskling, det ar sovdax, jag vaktar, du kan lite pa mig!
Sa satt dig ner, lagg upp en plan. FOLJ planen till punkt och pricka oavsett vad liten gor, dvs TESTA inte utan genomfor.
Du har alla svaren! Vi tror pa dig! Attitydmossan pa och kor, for litens skull. Skriv garna tillbaka om du vill bolla en plan for att kanna dig saker.
kram Tin