Hej!
Det är normalt att aptiten avtar runt året, tillväxten planar ju ut lite. Första året 3 dubblar barnet födelsevikten på ett ungefär. Det fortsätter ju tack och lov inte hela livet

därför är det naturligt att aptiten också avtar. Erbjud som vanligt och börja inte rucka på mattiderna! Gillar hon smör är det ju mättande att ha smör på plockmaten eller erbjuda bröd och smör. I perioder kan ju maten vara lite enformig, även med större barn. Jag erbjuder det jag vet att barnen gillar men slår inte knut på mig själv för att anpassa till alla. Tycker hennes matintag låter helt normalt.
Många barn reagerar på förändringar med att sömnen blir svajig. Så att hon börjar ropa och vakna tidigare när du precis börjat jobba, ser jag som högst naturligt.
Så!:
*Gör precis som ni gjort, kolsvart rum, pangramsa och ingen trafik in.
*Attityden av självklarhet för att förmedla att ni har koll på läget och allt är bra.
*Var lugna i att detta kommer att gå över. Hon har alldeles ypperliga förutsättningar för att sova. Men barn är ju som människor är mest, frågar och undrar. Där har ni en stor uppgift i att stå för lugnet!
Kram, Anna