Schema till en 9 veckors kille..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fridolin78

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Tack snälla SaraMilana för ditt snabba svar!

Schemat är som följer :

6.30 amning (+ gröt 7.15)
8.30 Sova 45 min
10.30 Mat (Potatis, sötpotatis eller dyl ) + frukt och amning
11.30 Sova 2 timmar
14.00 Gröt + amning
15.50 Sova 20 min
17.00 Mat (potatis, grönsakspure) + frukt och amning
18.15 Kvällsslurken
18.30 Gonatt
Jag tillsätter oxå generöst med fett i varje måltid.
En fundering bara, det här med havregrynsgröt, jag har mixat grynen så den blir slät, men brukar du tillsätta nåt? Mer än fett? Kan man börja lite med mjölkprodukter? Kan man ge från 5 månader? Hur är det med järn? Jag var lite nojig med det där med gluten, men det innehåller ju rätt lite gluten,eller hur?

Tack för tipsen! Det är bara det att när klockan är runt 5-6 tiden så verkar han rätt pigg o bara pratar. Ibland är det lite gnälligt men då har han legat en stund oxå.
Det är rätt mörkt där redan så det borde gå lätt att fixa det sista :-D

Hoppas du ser nåt fel ;-) Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tyvärr hittar jag inget att anmärka på på schemat... ;)

Har du kollat att det är kooolmörkt där han sover? Kolla på dagen, du ska inte ens se handen framför dig. Minsta ljusstrimma kan sätta igång små bebishjärnor att tro att det är dags att vakna.

Mina barn vaknar ibland tidigt om de lägger sig övertrötta inför natten. För att förebygga det brukar jag vid behov lägga dem en halvtimme tidigare. Tex om någon lur blivit för kort, om vi varit ute på galej eller vid sjukdom.

Havregryn ska vara så gott som glutenfritt. Man kan tillsätta aprikospure eller mortlat paltbröd i gröten för järnets skull, båda innehåller mycket järn. Mjölkprodukterna ska väl hämma järnupptaget, om jag förstått saken rätt. Har tyvärr inte stenkoll på rekommendationerna, jag kör mest på magkänsla. :mrgreen: Det finns mycket matnyttigt inne på mat, mage, barnakropp - både om gröter och annat.

:heart:
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack :-) Jo, det är mörkt...men kanske kan få ÄNNU mörkare då, om han är nyfiken av sig ;-) Men tror nog även på det du sa om övertröttheten.. eftersom han har ju mycket mer vakentid i praktiken än vad schemat visar. Han vaknar ju runt 5 ibland och då blir det ju lätt lite taikon :roll:

Vet inte riktigt hur jag kommer ur det bara...kanske ska testa att lägga tidigare några kvällar då?!

Tack för tipset om aprikos, körde faktiskt med paltbröd till äldsta, men var inte såå förtjust direkt, låter lite godare med aprikos :-) Ska gå in o titta där..
Kram♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag instämmer med SaraMilana!
fridolin78 skrev:kanske kan få ÄNNU mörkare då
:thumbsup: 8)

TOTAL mörkläggning is the shit när man vill ha bebisen att sova på morgonen så här års! Det är sååå viktigt och går det att få det mörkare så är det per automatik inte tillräckligt mörkt!! :D

Nu är det ju inte helt säkert att det är mörkret det är fel på men att kolla det är absolut prio ett vid tidiga morgnar, skulle jag säga, innan man kollar övriga faktorer.

Hoppas ni får till det så att schemat får funka i praktiken också! :wink:

Kram!

/Ylva

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack för era svar!! Det som jag gruvade mig mest över,det med att sova alla 4 i samma lilla stuga vid midsommar gick ju galant ;-) Riktigt riktigt mörkt var det så han sov! Mycket bättre än väntat :-D , vaknade inget alls under natten och sov sen till 6.45! Strålande! Har försökt att få det lika mörkt hemma, men det är 2 stora fönster där så det blev lite svårt.. jag valde att bygga en koja ( ;-) ) runt hans säng istället.. blev toppen! Kolsvart!
Sov klockrent flera dagar, men det verkar som om han sov bäst i stugan trots allt. Han vaknar tex igen nu nån gång på natten och även lite tidigt. Tycker också han varit mer svårsövd än förut. Övertrött?
När ni lagt 15-30 min tidigare, vaknar de inte tidigare på morgonen då oxå? Vill gärna komma ur detta snart ;-) Tack på förhand kära ni!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Bra jobbat! =D> =D> Mörkläggning is the shit! :mrgreen:

Tvärtom, så är tidigare läggning ett knep att få dem att sova längre på morgnarna! :shock: Jättekonstigt, jag vet, men då slipper man övertrötta barn som vaknar för tidigt.

fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Haha, ja det verkar så!! Men det låter ju perfa :-) då ska vi testa det ikväll! Han e duktig att äta nu så kvällsslurken kanske inte e superviktig?! Bara liten slurk kanske..?
Låter ju som sagt märkligt :-D men spännande att testa!! Det är lite bökigt när man fastnat i övertrötthets-träsket...så vi testar med din idé ikväll!! Tack snälla!
Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Kan också bara instämma, att har man dem uppe för sent så blir det väldigt avigt...så prova att lägga tidigare du och utvärdera! 8)

Hoppas att det går bra!

Ett tips för att täcka eventuella små springor vid ett fönster, är folie och tejpa fast med blå tejp. Då rackarns blir det mörkt!

//Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Hej igen! Ja det verkar då heelt taikon om man råkar lägga liite för sent. Sen är det ju jättesvårt att märka. Han är ju hur go o glad som helst.. och busig ;-) så igår blev det visst en kvart för sent. La honom 18.15 men tydligen behövdes väl ännu tidigare för det tog 20 min innan han somnade. Vaknade sen igen vid 19.30,och även flera gånger under natten.
Kan någon förklara eller ge något tips på hur man kommer ur detta? Det har gått skapligt nu några veckor när vi lagt honom ca 15-30 min tidigare, men hur får man honom att sova på morgonen? Jag vill hemskt gärna köra 19-07, som storasyster , men vi är ofta tyvärr fast i övertrötthets-träsket, som är såå svårt att komma ur. På Sonja hade vi 20-08 förut, men det gick lättare med henne,minns bara inte hur vi gjorde. Kan man låta honom sova nån lur lite längre på dagen, så han orkar va vaken utan att bli övertrött på kvällen?

Snälla hjälp mig!

Tack!!!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är det möjligt att putta fram lurarna lite, kanske först med en kvart och sen lite mer så bör ni komma upp i en timme senare ganska snart. Annars får ni kanske lägga in en minilur en kväll för att kunna lägga senare.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack för ditt svar! Det känns så lugnande med ert stöd ♡
Jo det var lite så jag tänkt oxå , men blir lite avigt och svårt att få till i praktiken när han lixom envisas att vakna för tidigt nästan varje morgon.. :roll: Men om vi säger att han vaknat runt 6 och sen slumrar till lite en stund så kanske han blir trött tidigare iaf. Är lite rädd för övertröttheten nu jag ;-) Kan jag i så fall köra samma schema som vi haft men kanske ta en 45 min ist för 20 på em, och på så vis rätta till det? Lägga runt 19 ist? Vad tror du?

Kram kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

oj,oj, min gravidmosiga hjärna har lite svårt med schematänk men jag ska försöka. Första luren kanske du ska köra som vanligt, de flesta bebisar verkar ju vara tröttast på morgonen. Sen kanske du kan knuffa lite på de andra lurarna 10-15 minuter till att börja med.

Att förlänga luren på em vet jag inte om det är en bra idé, är han en tröttis eller piggis? Jag hade en extrem tröttis så jag kunde aldrig följa standardschema så jag minns inte vad som är lagom vid 6 månader. Jag hade nog provat att först knuffa på lurarna.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Ja, jag tycker han verkar vara lite av en tröttis, men vet inte. Ofta övertrött, tycker jag. Nu sitter jag här och väntar på att han äntligen kan komma till ro o somna. Han vrider och vänder sig, ibland till rygg och har svårt att vända tillbaka.
Försökte som du sa idag men att flytta fram lurarna lite, men nu vet jag inte vad som hände på kvällen, verkade rätt trött så jag la honom 18.20 ändå... men tyvärr verkar det vara för sent iaf. Somnade nyss!
Provar mer imorgon, får se hur natten går!

Tack! Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Ja, natten var väl som väntat.. Han vaknade nån gång under natten, men då tog ramsan. Sen nu på morgonen så vaknade han runt 5 först , och sen typ 5.30.. ramsade då oxå så han somnade om. Men vaknade igen runt 6. Sen har han legat o gnällt och smågrinat fram till 6.40, då jag tog upp honom. Ramsade då oxå men funkade ej..
Eftersom han fått sin första tand häromdagen så är han lite extra gnällig, och snorig nu. Men så fort vi är iväg och fikar hos kompisar eller så, så verkar han bli såå trött på kvällen. Var iväg ett par timmar igår, så det var väl därför...
Vi vet inte längre hur vi ska göra.. Det är då STOR skillnad mellan första och andra barnet, tycker jag. Då kunde man ju hjälpas åt mer och, det gick så mycket fortare och lättare att få till! Lite tuffare nu... Fortsätter väl att kämpa på..
Tack snälla ♡ kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Med två små tröttisar här hemma har jag aldrig någonsin kunnat följa rekommenderade standardscheman, de har helt enkelt inte orkat det. Länge har de legat en eller ett par månader efter och nästan alltid legat på pluskontot när det kommer till antalet sömntimmar.

De gånger vi är ute på galej är de om möjligt ännu tröttare, så då har jag ofta improviserat lite och slängt in en 5- eller 20-minutare vid behov.

Mitt bästa tips är att inte försöka pressa vakentiden, lägg vid minsta trötthetstecken istället och anpassa schemat efter barnet!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"