Utmattad mamma behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gabriella01

Re: Utmattad mamma behöver hjälp!

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Nu var det ett tag sedan jag var inne här å läste. Det går ganska bra för oss även om vi har lite strul på dagarna fortfarande.
Jag har dock en fråga om nattsömnen.
Ella sover bra fram till kl 5. Då vaknar hon å pratar glatt och kryptränar. Jag hör henne genom väggen och när man väcker henne kl 7 ligger hon alltid uppåner vid fotänden på sängen. Hon vet inte om hjälp och hon somnar alltid om själv efter 45-60minuter. Jag har hittills låtit henne hållas med sina bravader eftersom hon är glad å inte ber om hjälp å dessutom somnar om själv MEN det innebär ju en timme mindre sömn än hon ska ha...

Tidigare gick jag upp å pangramsade men det gjorde henne pigg å arg å då somnade hon inte om. Så jag tänkte som så att på natten händer ingenting å lät henne vara - rätt eller fel?

Jag har försökt få henne att åla å kryptränar mer på dagen men det går inte speciellt bra. Vi är hela tiden på golvet men är jag i samma rum som hon vill hon inte anstränga sig utan t ex om en leksak ligger utom räckhåll så försöker hon inte ta den utan tittar på mig å skriker å man märker att hon vill att jag ska ge den till henne. Hon är lite lat.
Om jag lämnar rummet och spionerar på henne är situationen annorlunda å jag har sett henne resa sig på alla fyra eller rulla dit hon vill.
Detta är ju lite jobbigt eftersom jag försöker med social delaktighet när jag t ex lagar mat å sitter då en bit ifrån å fixar men hon bara skriker å skriker. Hon vill få mig att göra jobbet åt henne å eftersom jag inte gör det blir hon jätte arg.

Det känns som hon är väldigt frustrerad över att hon inte kan ta sig dit hon vill men samtidigt ger hon upp väldigt snabbt när det blir lite jobbigt. Jag försöker att inte rädda henne men det blir inte bättre. Hon verkar dessutom mkt mer intresserad av att stå å vill mkt hellre träna på det å på att gå än att åla å krypa.

Om ni har några tips på hur jag kan hjälpa henne med krypandet/ålandet samt tips på uppdrag som en 7 månaders (8 månader om 9 dagar) bebis klarar av vore jag tacksam! Hittills är hon mest bara bredvid när jag pysslar med maten å viker tvätt. Trycka på hissknappen får hon med. Vattna blommor ville hon absolut inte! Jag har lite dålig fantasi känner jag...

Tack på förhand å ursäkta mitt skamliga inlägg! Är lite trött idag!
Med vänlig hälsning,

Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Hahaha jag skriver på min mobil å nu ser jag att den har ändrat en massa ord! Mitt SKAMLIGA inlägg ska det inte vara hehe, jag menar SVAMLIGA ! :oops:
Ni får ha överseende med ev konstiga formuleringar, jag skyller ifrån mig helt! 8)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Oroa dig inte över "sovna timmar" Så länge hon inte ber om hjälp får hon hålla på med sitt. Hur ser schemat ut annars? Är det kanske dags att förkorta på någon dagslur om hon vaknar så tidigt? och så kan du alltid se över mörkläggningen så att den tidiga morgonsolen itne ställer till det för er :)

Det där med att fixa saker själv men gnöla då mamma står bredvid låter väääldigt bekant :lol: Mitt enda råd är att släppa fokuseringen på henne och vrekligen låta henne ta hand om saken själv. Var upptagen med ditt även om du sitter bredvid - man kan vara superfokuserad av att gno bort en liten fläck på bordet tex. ;)

Vår dotter plockade ur diskmaskinen så att jag höll i henne och hon räckte mig bestick. Senare kunde hon stöda sig själv mot luckan.
Diska kan man göra liggandes på mage bredvid diskhon. ge henne en egen ren diskborste att tugga på - om hon kan sitta kan man få sitta naken eller i bara blöjan i diskhon och hjälpa till. Skölja disken, skala potatis osv..
Tacka alltid hjärtligt för hjälpen! och även om uppdraget inte skulle gå galant kan du "hjälpa till"lite i smyg och ändå tacka storstilat som om hon slutfört det hela ;)
Jag läste här på forumet om en mamma som putsade golvlister då barnet var i värsta gnölfasen :lol: Det kan barnet vara med om, mamma är superupptagen och hinner inte fästa sig vid minsta kris och barnet kan öva sig att vara med.

Att riva ner tvätt från torkstället och ge åt mamma har varit pop hos oss. Även att ta ut och plocka in tvätt i maskinen. Torka damm med egen trasa..

I alla fall har man ett snyggt hem dessa månader då barnet är extra klängigt och behöver lite extra hjälp i vardagen :lol:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Tack snälla mumintrollet för ett riktigt fint och snabbt svar!

Jag kan nog behöva lite hjälp med schemat. Jag ändrade det precis men är lite osäker. Tror hon har lite mkt sömn, 14 h å 45 minuter, men är osäker på hur jag ska lägga upp det. Så här ser det ut idag;

07.00 vakna. Vi säger hej till hennes vänner kaninerna å katten å tummen å Laban å leker lite med dem. Ny blöja å kläder.

07.15 gröt + katrinplommonpure. Hon äter faktiskt inte speciellt mkt här, får truga en bra stund.

09.00-09.45 sova. Ibland händer det att jag ammar henne runt 08.30 om hon inte ätit upp sin gröt eftersom hon är hungrig igen. Annars får hon mellanmål kl 10.00

10.00 ammar. Sedan går vi ut.

11.45 lunch, varm mat 190 g plus två rån och fruktpure till efterrätt

12.30-14.30 sova.

14.30 mellanmål; ammar å sedan lite frukt om hon verkar väldigt hungrig. Sedan går vi antingen ut igen eller lagar mat tillsammans.

16.50 middag, samma som lunch. Sedan får hon leka själv medan jag städar korsning efter middagen å tappar upp ett bad.

17.50-18.00 badar.

18.15 kvällsslurk gröt med fruktpure

18.45 skratt till godnatt

19.00 sova

Funderar på att antingen korta ner första luren till 20 minuter eller långa luren till 1,5 h... Vad blir bäst tro?
Med vänlig hälsning,
Gabriella
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Städar korsning = städar UNDAN #-o
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag tycker schemat ser jätte fint ut - eventuellt lite småätande på förmiddagen. Amma eller ge en andra frukost innan hon skall vila första gången, då äter hon inte så nära inpå lunchen.

Det där med att förkorta vilan får du avgöra hur det passar bäst. Är hon trött på fm och sover gärna 45 min? Krånglar långa vilan??

Jag skulle föreslå följande:

07.00 vakna.
07.15 gröt + katrinplommonpure.
08:30 amma/ andra frukost
09.00-09.45 sova. (eller 9-9:20)
11.45 lunch
12.30-14.30 sova. (eller 12:30.14)
14.30 mellanmål
16.50 middag
17.50-18.00 badar.
18.15 kvällsslurk gröt med fruktpure
18.45 skratt till godnatt
19.00 sova
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Hej allihopa!

Det var ett tag sedan jag var inne på forumet. Ella är 9 månader och 6 dagar och vi är inne i den berömda 8-månaders ångesten och den har hållit mig sysselsatt kan man säga!

Ella är för det mesta glad men uttrycker sin vilja mycket tydligare än tidigare och det är en fröjd och ynnest att se henne utveckla sin personlighet. Ju mer vi lär känna varandra desto mer förälskad blir jag varje dag. Jag längtar tills klockan blir 7 varje morgon så vi kan återförenas och varje dag innan jag lägger mig tittar jag på alla foton och filmer jag tagit under dagen med min iphone och förundras över hur underbart jag tycker det är att vara mamma till henne. Jag hade aldrig trott att det kunde kännas så här för några månader sedan!

Hur som helst så är hon lite känslig just nu. Hennes ångest tar sig främst uttryck i främlingsrädsla som, även om den avtagit markant, fortfarande finns där.
Måltiderna tar en evighet eftersom hon vill äta själv. Jag ger henne ärtor och makaroner att pilla med medan jag matar men det är tydligt att hon vill ta över mer och mer själv. Roligt tycker jag men hur ser man till att hon får i sig tillräckligt innan hon tröttnar på att äta? Mätt mage är ju förutsättning för bra sömn så jag nojar lite..

Hon är inte speciellt klängig faktiskt. Hon använder mig som bas och utforskar men kommer tillbaka till mig och tankar trygghet en kort stund innan hon ger sig av igen.

Det som framförallt krånglar just nu är läggningar. Tidigare gick det fort och hon var relativt nöjd men nu blir hon arg när hon märker att vi är på väg mot sovrummet för att lägga henne. Jag vet inte om det beror på att hon inte vill skiljas åt eller att det är mkt roligare att vara vaken men har hon väl somnat sover hon hela natten och hela luren ut. Endast vid undantagsfall vaknar hon ca 45 minuter tidigare på morgonen och är jätte arg för att ingen tar upp henne...

Jag och min sambo gör som vi alltid gjort och låtsas inte om hennes reaktioner och väntar ut henne men jag tycker det är jobbigt att hon somnar arg. Finns det något man kan göra? Vi kämpar varje dag med skrattet till godnattet men hon tycker inte vi är roliga haha. Innan läggdags på kvällen är det som att hon är för trött för att skoja. Vi kanske anstränger oss för mkt?

Ella har 14 timmar och 45 minuter sömn på schemat. Är det dags att korta ner en lur? Hon sover 09.00-09.45 och 12.30-14.30. Jag vill nog behålla den långa vilan så länge som möjligt eftersom eftermiddagen blir för lång annars. Ska jag minska första luren till 20 minuter eller slopa den helt?? Även om hon oftast sover båda lurarna så verkar hon inte trött vid den första luren (om hon inte vaknat tidigare än normalt vill säga) och det tar ganska lång tid innan hon somnar och det känns som vi börjar utnyttja marginalkvarten lite för ofta för att vara ett undantag.

Ursäkta att det blev så långt. Jag hoppas någon har tid att hjälpa mig.

Glad midsommar!
Med vänlig hälsning
Gabriella
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag tycker ni verkar ha fina dagar! :-) utevistelse finns med under dagen va?

Ang maten. Fortsätt som ni gör. Mata på det som går och låt henne pilla i sig själv under en begränsad tid och sen inget mer förrän nästa mål.

Ang läggningarna. Lägg lite tidigare under en period. Det brukar göra susen. Är hon det minsta övertrött kan det slå över i arga läggningar som du märker. Och killa och busa. Men dra inte ut på det i det oändliga. Kill och bus. Mamma och pappa är JÄTTEGLADA hela tiden och sen ramsar ni ut.

Kika gärna in i schematrådarna ang. Lurarna. Men det är för tidigt att bara ha en lur. Har ni KOLMÖRKT i rummet? Lite morgonljus den här tiden på året kan annars hålla en liten vaken.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Tack så mkt Jenny!
Ja vi är ute 2-4 timmar om dagen varje dag. Det måste vi, hon är på ett strålande humör ute och tillsammans med andra men blir gnällig hemma med mig. Det är långtråkigt med samma miljö!
Jag hoppas de skrikiga läggningarna bara är en del av 8 månaders ångesten. Det har tyvärr inte blivit bättre. Hon är urförbannad så ingenting "tar" utom att låta henne skälla av sig en stund. För det mesta somnar hon då efter ett par minuter men ibland får vi buffa lite och/eller ramsa. Man märker tydligt att hon behöver få skälla för ibland när vi tycker att hon gapat länge och går in för att buffa blir hon ännu argare och kan inte slappna av förrän vi lämnat henne igen.
Varför är det så? Har läst i flera trådar att vissa bebisar bara måste få vara arga en stund innan de somnar. Är lite nyfiken på vad det kan bero på.

Annars vill jag bara säga tack till er alla som hjälpt mig. Jag läste precis den senaste tråden om lilla Astrid och blev så berörd. Deras historia låter så himla lik våran. Våra liv har helt förändrats tack vare er och Anna och SHN och jag är så tacksam. Varje dag tänker jag på det. Ni är fantastiska.
Kram
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Hej igen!
Nu kom jag på att jag har några frågor!

Vi ska bila till Schweiz om några veckor. Vi börjar med att ta färjan från Göteborg till Kiel. Ella kommer att sova i en resesäng då. Men jag har ingen lust att lägga mig kl 19! Hur ska vi göra när bara har en hytt?! Hon är ju van vid eget rum nu. Ställa in sängen på toan? Är det ngn som har gjort en sådan resa och har ngt tips?

Sedan undrar jag om någon har ngt bra tips på hur man får bebisen att sova i bilen? Vi brukar hänga över en tunn filt typ som vi gör när hon sover i vagnen men hon blir skitarg och skriker sig till sömns. Sedan sover hon inte heller hela luren ut. Vad göra?

Tack på förhand!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!:-)
Arg när man ska somna kan man ju vara av olika anledningar. Man kanske vill men inte kan, lite kryp i benen, varmt täcke osv. Men oftast vill man få vara i fred när man är arg. Det vill jag oxå. :wink: man blir bara ännu mer irriterad av en massa duttande. Eller hur? :D det viktiga är att liten vet att ni finns där OM hon ber om hjälp.

Shn på resa kan vara lite speciellt. 8) har man en säker sovare brukar det sällan vara några problem. Om ni vet med er att ni inte kommer att kunna hålla tiderna eller erbjuda hjälp iform av verktygen så låt sömnen komma som den gör. Låt henne somna i bilen om hon gör det. Här funkar det bäst att ignorera, lyssna på radio eller babbla på så somnar de oftast in en stund i alla fall. Resesäng använder vi ofta! Det blir nog trångt på toa... :wink: Lägg henne att sova i rätt tid och håll vakt utanför tills hon somnat. Sen kan ni nog gå in efter en stund och titta på tv eller så. Vill ni inte vara i hytten så håll till i närheten och ta med barnvakten?

Försök hålla i alla fall mattiderna någorlunda och sömnen oxå om det går. Men med ett blodsocker i schack kommer man ganska långt.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Tusen tack Jenny!
Du bekräftade det jag tänkte. Blir det problem får vi väl styra upp det när vi kommer hem.
Jag blir irriterad på mig själv för att jag blir osäker när Ella agerar på nya sätt istället för att vara som vanligt. Hon uppfinner nya skrik varje dag känns det som.
Jag läser samma kapitel varje dag i BB så att jag inte ska svikta i attityden men ibland börjar jag tveka när jag står i köket efter läggning å lyssnar på hennes arga skrik.
Du har rätt, hon behöver gapa lite å sedan övergår oftast gapandet till rätt så glada muttrandes innan hon somnar men emellanåt somnar hon arg å då undrar jag om jag gjort fel.
Jag ska jobba på min attityd å inte ta allt så allvarligt.
Tack igen!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Här hjälpte att ganska rejält (obs inte våldsamt!) Omparkerande i sovställning med kort solfjäder när jag tyckte att liten gapat färdigt. Alltså in med bestämt tillrättaläggande, ut och ramsa. Typ, nu räcker det, nu ska du sova! Punkt slut! Och sen mera husljud. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Hej alla goa!
Hoppas ni haft en fantastisk sommar och fått sova gott!

Jag har en fråga som egentligen inte har med SHN att gör men jag hoppas kunna få lite råd ändå!

Jag fyllde 30 år häromdagen och i present av min sambo fick jag att springa maraton i Rom i mars 2014. Då är vår Ella nästan 19 månader. Han tycker vi ska åka utan henne så vi kan få lite tid för varandra. Vi skulle i så fall vara borta tre nätter och hon skulle vara hos farmor och farfar under tiden. Hon är van vid dem och har eget rum med aluminiumfolie för fönstrena och de är införstådda med schema och ramsa. Men jag oroar mig för att Ella är för liten och att hon ska tro att vi aldrig kommer tillbaka.

Vad har ni för erfarenheter av detta?
Tack på förhand!
Mvh
Gabriella
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det tror jag inte är någon fara. Mina små har sovit borta hos mormor och morfar från 6 månaders ålder. Bara en natt då. Med fler ju äldre de blivit. Här har det inte varit något problem. Men de är ofta hos dem och är vana. Så har vi det....

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"