Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av SusanD »

Anna - om du redan äter bra så är du ju på rätt väg. Jag tror på mer styrketräning och mindre konditionsträning för att strama till kroppen. Flås är bra men att koncentrera sig på att stärka och strama till musklerna gör att du formar kroppen så den blir tightare och eventuell mage försvinner.

Gå in på Olga Rönnbergs sida och läs, googla så hittar du en massa matnyttigt både vad det gäller träning och mat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda: Vad kul att du fastnat för syrketräning och trivs på gym!
Det var det jag tänkte när jag såg att du varit i Eilat - går det fortfarande resor dit, för det ser man inte! Men det gör det alltså!

SusanD: Räknas zwow som styrketräning tro? Det har jag funderat på!
Vet du? Vet Tilda? Det är ju muskler i kombination med flås kan jag tycka, det är ju korta högintensivapass.

Ska byta upplägg nästa vecka och funderar på till vad...Har ju nu haft motionscykel/styrkepass/zwow blandat nu under 6 veckor.
Vill gärna fortsätta att ha några zwowpass i träningen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Jag skulle säga att zwow pass mera är fettförbrännande än styrketräning. Vill man riktigt tajta till kroppen och få mer definierade muskler så är styrketräning grejen. Enligt mig, kan ju ha fel... Men man får så många fördelar av styrketräning - viktnedgång, forma kroppen, tajta till kroppen, bli starkare, bättre ämnesomsättning.

Man blir inte stor av att lyfta tyngder. Det är svårare för kvinnor att bygga muskler och för att bli biffig krävs många års träning och mycket mat. Så våga lyfta riktigt tungt. Det gör jag och jag är inte särskilt stor :wink:

Jag skulle säga att gör två zwow pass i veckan och två tyngre styrkepass. Kan bra göras hemma, behöver ju inte gå på gym. Kolla appen You are your own gym. Jag tränade enligt den förra hösten och gillade. Effetiva pass, max 30 min. Bra styrketräning hemma. Jag hade träningsvärk mest hela hösten.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Håller helt med Tilda att zwow-passen inte faller in under styrketräning. Jag kör all styrketräning hemma och det funkar jättebra. Sen ska jag sätta igång att jogga lite mer, men vi har så isiga vägar så det går inte att hålla sig på rätt köl här än. Men snart så.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Mycket intressant det här tjejer! Vill ni ge mer inputs lyssnar jag mer än gärna!
De styrkepass jag har kört t.ex denna period är utformade av den PT jag hade samtal med för snart 1 år sedan.
Varje övning görs 15 ggr. och programmet körs 4 ggr= c:a 40-45 min.

Det ser ut som följande:
Enbensknäböj med fot på stol
Höftlyft
Armhävningar
situps
Pulshöjare "Kosackdans" 1 min
Triceps dips på stol
Ryggresning
Axelpress med vikter rakt upp
Sidoplanka med lyft
Pulshöjare höga knän 1 min.
x 4 set.

Är då detta ett bra upplägg :?: Eller ska det till mer ren styrka i form av vikter?
Jag trodde att man först måste bli av med fettet innan man kör muskler.
Men så är det alltså inte?

Jag har bett sambon ta hem appen med "You are your own gym" till Ipaden för detta vill jag absolut titta närmare på!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

För en gångs skull är jag i tid :)

må: vila
ti: styrka underkropp
ons: intervaller på roddmaskin
to: styrka överkropp
fre: vila
lö: styrka underkropp
sö: jogging 7 km

Anna, det är väl ett bra upplägg det du fått av pt:n. Du kan ju ta vikter till i vissa övningar om du vill. I enbensknäböjen kan du ta en vikt/kettlebell i händerna. Jag har ibland gjort så att jag samtidigt som jag knäböjer lyfter en vikt med båda armarna över huvudet. Som en axelpress samtidigt. Men kroppsviktsövningar är jättebra. Du kan också göra en övning en minut, lite paus, sen nästa en minut.

Jag tror på att först bygga muskler och sedan bränna fett. Eller man bränner ju fett vid att lyfta tyngder också såklart. Men nu gör jag ju så att jag bygger muskler och sedan sak jag lite skala av det lilla extra fettet som kommit. Men det beror på vad ditt syfte är. Om du mest vill bli av med fett skulle jag göra två pass med mera fokus på styrka och två zwow pass. Promenader och kanske ett intervall pass (springintervaller eller på cykel, löpband, crosstrainer). Lycka till! :)
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Oj, oj, oj...visste inte att ni var så styrketräningskunniga här i tråden! Måste ju utnyttjas 8) . Själv har jag ingen koll men skidåkningen denna vinter har gett mig muskler på överkroppen som jag inte tidigare känt att jag saknat men nu skulle sörja om de försvann. Tror de kommer göra det när skidorna byts mot löparskorna och jag fortfarande :evil: inte kommit till skott med någon styrketräning. Så...i vilken ände börjar jag? Hemmaträning är det som gäller och ingen styrketräningserfarenhet!

Funderar också på detta med hur kroppen ändras...har gått ner 17kg (5 kg kontorsarbete, 3kg graviditet, 9kg depression) under senaste året och är på alldeles lagom vikt - som när jag var 25 år - vilket jag är nöjd med. Extra trevligt med tydliga muskler också. På minussidan är dock minskad byst och putmage trots att jag är smal om midjan. Tips? Plankan mot putmage och köpa mindre BH?

Var rätt sliten efter förra söndagens skejting så veckan blev lite fjuttig:
On 30 min skidor
Lö 30 min skidor-skejting

Mycket imponerad av er träningsproffs här i tråden =D>
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

För er som vill bli typ "deffade" kanske Periodisk fasta kan vara något?

Många inom LCHF gör detta, men är inget krav med LCHF för att kunna köra.

http://www.jonasbergqvist.se/blogg/2012 ... tigt-alls/

Vet en hel del folk som fått till de där sista kilona med detta. För övrigt är han site väldigt bra endå. :D

*smyger fort ut igen, innan ni smittar mig med träningsbacillen*
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Åh, vad underbart att råka radera det jag skrivit när jag skulle förhandsgranska det... :twisted:

Hur som helst... Hej på er "träningskompisar"! :D
Intressant och kul att läsa om era tankar och erfarenheter om träning och mat. Lite inspirerad känner jag mig att ta lite tyngre på hantlarna i hemmagymmet. Jag läser och lär.

Nu har jag kört en vecka med LCHF och känner mig riktigt nöjd och redo att fortsätta. Mätt, pigg och helt underbart att få äta färska jordgubbar och vispad grädde bl.a. till frukost idag. Jag är en grädd-älskare, så det passar mig utmärkt :mrgreen: . Jag har inte räknat kolhydrater i gram och så men har nog kört rätt strikt.

Har även testa några nya träningsappar denna vecka: "Ladies Ab/back/buttom/home heter de på Appstore. Bra variation och valmöjligheter och utformade så man kan göra dom hemma. Enkelt och kul!

Min träningsvecka:
tis: 20 min appar styrka
ons: 50 min appar styrka
tor: zumba 60 min
sön: bugg 90 min

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej hopp!

Här har vi en vecka som började bra, men sen...

Mån: Planka 3x45 sek
Tis: Styrketräning överkropp, och sedan veckans första dumhet: Jag tyckte på måndagen att plankan gick så lätt, så jag bestämde mig för att öka till 3x60 istället på en gång. Resultat? Brutalt ryggont i flera dagar, skulle ha ökat på ett set i taget istället.
Ons: Styrketräning underkropp. Tyckte det kändes så bra, så jag ökade på med mellan 2,5 - 10 :!: kilo på alla övningar. Resultat? Idag (jo, idag!) är första gången jag kan gå i en trappa och ta ett trappsteg/steg, inte behöva gå som en tvååring och stanna till på varje trappsteg.
Tors: Inget
Fre: Inget
Lör: Inget
Sön:Planka 3x60 på knä!

Cyklat till jobbet visserligen mån-fre, men är inte nöjd med veckan. Måste lära mig att öka sakta.

Kosten: Jodå, hyfsat. Hittade faktiskt en kokbok, en liten en, med medelhavskost här hemma. Innehöll dock mest för- och efterrätter, så jag köpte ett större exemplar på bokrean. Men jag ska sakta införa förändringar här hemma.

MamMalin: Jag tycker att armhävningar är en jättebra övning för överkroppen. Jag började på knä i höstas, och nu kör jag på tå. Brukar bli 8+7+6 och så fyller jag ut sista setet med knähävningar, så många jag orkar. Det kändes verkligen, när vi var på skidsemester, att jag hade nytta av den träningen när jag åkte. Sen har jag ett gummiband, och hantlar, båda billigt från ÖB :D

Underkropp tycker jag är svårt att träna hemma, har så taskig balans och svaga vrister, så utfall och knäböj är inget jag lyckats med. Så det blir träning på gymmet för det. Det är väl en övningssak. Ska bara bli lite starkare först, så ska jag öva sen...

Så ska jag visst springa vårruset också, med några kollegor från jobbet. Det är väl bara att sätta igång då, så fort underlaget tillåter.

God träningsvecka på er tjejer!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tutan skrev:
Nu har jag kört en vecka med LCHF och känner mig riktigt nöjd och redo att fortsätta. Mätt, pigg och helt underbart att få äta färska jordgubbar och vispad grädde bl.a. till frukost idag. Jag är en grädd-älskare, så det passar mig utmärkt :mrgreen: . Jag har inte räknat kolhydrater i gram och så men har nog kört rätt strikt.

Säg till om ni vill ha LCHF coaching? Har ätit LCHF i 4år och hunnit göra alla missar man bara kan. :roll: :D

Grädde och jordgubbar är typ hela kolhydratskvoten för dagen kan jag avslöja. Så på det har du bara smör och kött/fisk kvar typ.

20gr KH/dag vill man helst inte stiga över för att behålla optimal ketos och viktminskning.

Bra matdagbok som är gratis med matdagboken.se om man vill kolla lite.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej alla goa träningsvänner, även jag tänkte rapportera i tid denna vecka.

V. 10

Mån - Vilodag helt enlig planen. 3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan.

Tis - 1 tim joggingskola på Friskis och Svettis som jag leder, det blir mest rask promenad och bara lite jogging idag eftersom det är första träffen av tolv med ett nybörjargäng.
75 min boxpass på Friskis och Svettis.
3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan.

Ons - Träning hemma på em - 2 min hopprep, 12 armhävningar på tå, 12 hantelpress 6 kgs hantlar, 20 flyes 2 kgs hantlar, 12 dips mot sätet på en köksstol, 10 axelpress 6 kgs hantlar, 20 hantellyft 2 kgs hantlar, 10 smalbänkpress med 6 kgs hantlar, 20 triceps extension med en 6 kgs hantel, 3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan. Körde allt 2 varv, planen var 3 varv men jag hamnade i lite tidsbrist mellan vård av sjukt barn och kvällsmaten. Känner mig nöjd ändå.

Tors - Körde dagens träningspass före lunch i sällskap av en sjuk och tre pigga barn - 2 min uppvärming i form av hopprep och stretch.

25(20) tvåarmsswing 12 kg kb, 40 (0)utfall framåt med 2 kgs hantlar, 15/15 (10/10) enarmsrodd med 6 kg kb, 20 (20) knäböj och upp med raka armar 12 kg kb, 30 (10) mage -sida till sida (när man ligger med fötter och rumpan i golvet) med 6 kgs hantel, 15/15(10/10) enarmsswing och upp på rak arm 6 kg kb, 3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan. Körde allt 3 gånger och det känns i kroppen, så där lite matt och skönt ont/trött. Ökade på antalet gånger, de tidgare antal gånger står inom parantes, la till utfall framåt med 2 kgs hantlar.

Är grymt nöjd med dagens pass.

Fre -
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

#-o Tryckte på fel knapp och skickade iväg för tidigt så här kommer resten:

Fre - Tränar idag istället för i morgon som får bli vilodag. 2 min hopprep, 20 Superman lyft armar och ben, 10/10 hanelrodd med 6 kgs hantlar, 20 kissande hunden (10 per diagonal), 20 hantel shrug med 6 kgs hantlar, 20 superman diagonalt (10 per diagonal), 10/10 hantelcurl med 6 kgs hantlar, 3 plankor à 1 min och 20 s vila. Körde allt 3 gånger.
Lite lagom träningspass, kände mig mör i kroppen sen gårdagens pass. Nöjd med min insats och att jag tränade innan klockan 15, Kvällen fri för fredagsmys med familjen.

Lör - vila enligt planen. Agilityträning hela dagen i Halmstads Hundarena så det blev lite springande och bärande av hinder och en massa trevlig social samvaro med goda vänner.

Sön - vila enligt planen. Agilityträning i dag med och det var så roligt, välgörande för både kropp och själ.

Känns som en bra mat- och träningsvecka.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

MamMalin, armhävningar (finns många varianter), dips är bra hemmastyrketräning. Rekommenderar även appen "You are your own gym". Många bra övningar med få eller inga redskap. Jag har också en del tips på övningar på min blogg.

Periodisk fasta fungerar jättebra för många. Läste just igår ett intressant blogginlägg om det. En tjej som fått fina resultat på bara en månad. Minskat i vikt, minskat sötsug, bättre prestation i träning. Läs själva här http://energeticas.wordpress.com/2013/0 ... vardering/

Det kunde du ju Anna prova på.
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tutan skrev:Jag har inte räknat kolhydrater i gram och så men har nog kört rätt strikt.
Hur tänkte jag när jag skrev detta? :roll: :lol: Lite tvetydigt kanske? :wink: Jag är inte så väldigt påläst om LCHF men det jag tyckte lät som en fördel till skillnad från Viktväktarna var att man inte skulle behöva räkna och väga maten man äter. Men jag börjar förstå att som allt annat som handlar om inkomster och utgifter så behöver man ha lite koll på vad man stoppar i sig även i LCHF.

Jag tar gärna emot goda råd Torsmamma! :D Matdagboken.se ska jag kolla. Du får gärna berätta hur en typisk mat-dag kan se ut för dig! Nu har jag precis upptäckt kostbevakningen.se för att skaffa mig en uppfattning om näringsinnehållen i olika livsmedel.

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"