Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej igen,

oj oj oj, vad tösen får äta, mamman är nog ganska envis...mat ska i!!! Till frukost blev det 1 portion gröt och en 130 ml ersättning. Lunch nu, sötpotatispuré, persikopuré samt en 120 ml ersättning, det tog tid med lunchen, säkert 40 min, men det får det väl vara värt!! Köpte Johanna Vestmans Mosbok o har fått lite inspiration.
Skoj!

ÄGG skriver du Cony - när kan man börja med det? I boken skriver hon från 6 mån... :roll:

Ha en bra dag!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Jag looovar, jag ska inte redogöra varje dag vad hon äter men just idag var det lite kul eftersom hon hade sån aptit.

Efter lunchen o vilan åt hon 1.5 portion gröt och 100 ml ersättning, så hon sov gott sen på em-vilan idag, jättefint.
Efter vilan och lite lek blev det morot o potatispuré och 1 hel banan.
Mamman for sen på Body pump o pappan gav kvällsslurk; 150 ml ersättning. Byxorna sitter som korvskinn! Närå!

Hej hej! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Cony

Inlägg av Cony »

Hej! :)

Jag tycker matschemat ser fint ut. Vi körde med ersättning som påfyllning efter varje mål till alldeles nyligen då vi kom på att Bobo nog klarar sig alldeles utmärkt med vatten till maten och faktiskt inte är nån baby längre. :shock:

Jag vet inte riktigt när man får/bör ge ägg, googlade mig också till 6 månader. Personligen fuskade jag säkerligen med det som med allt annat (jag är så ivrig, men det har gått utmärkt för oss). Vet iallafall att det vi började med i smakportioner var potatis, sötpotatis, morot, palsternacka, banan och farfars sik.

Och magläge, ja! Verkligen så viktigt. Vet att det kan ta emot lite när lillen inte är van vid det, men korta stunder, precis som du säger. :thumbsup:

Kram :heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Cony

Inlägg av Cony »

Mamman for sen på Body pump o pappan gav kvällsslurk; 150 ml ersättning. Byxorna sitter som korvskinn! Närå!
:lol: :lol: :lol:

Härlig rapport! Du ser så fint det styr upp sig. =D>
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

God fortsättning på nya året - nya utmaningar, nya vita ark...spännande!

Här på öjn rullar livet på. Nomi växer o strax, den 8 jan blir hon 5 mån.
Har lite funderingar som jag fnulat på ett tag...
Maken ska gå en utbildning i Sthlm och kommer vara borta varannan vecka. Då kommer jag lämna och hämta på skola o dagis, något han har fixat tidigare. Men för att det ska funka så tror jag att jag måste ändra Nomis tider. Har kört 3 månschema men funderar på att köra 19-07, samt en lur vid 10-12 och en lur vid 15.30-16.15, annars får jag nog inte ihop det. Jag märker att hon orkar vara vaken längre tider, uppemot 2.5-3 timmar, utan problem. Hon har skarvat rejält numer vid långluren, idag tex sov en ca 45 min och vägrade somna om...så nåt händer i hennes kropp också...så det är väl därför jag funderar så...vad tror ni? Är det helt knasigt???
Är det nån som har något förslag på mattider på ett ungefär vid ett sånt schema?

Nu har hon fått eget rum. Hon vaknar fortfarande på natten o äter en gång, drömmer om att hon ska sova hela natten...jag vet bara inte hur jag ska få till det. Jag vet inte om jag ska jobba för det eller låta det komma...

Kram kram
Linda :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Ingen som har förslag på matschema tydligen...
Vi har nu iaf påbörjat 5 månschemat o det går väl lite sisådär. Hon äter ganska bra, eller jag vet inte vad jag ska jämföra med heller...
Vakna 07, äter välling omkring 07.30 ca 180 ml, ibland mindre
9.30 1 dl gröt o en hel banan
sova 10-12 (ibland har hon vaknat efter 90 min)
äter grönsakspuré omkring kl 13, plus efterrätt o ett ägg mosat med olivolja
sover 15-15.45 ca
äter gröt/grönsakspuré omkring 16.30, ibland ersättning
bad vid 18.30 o välling ca 200 ml efter det
så, 4 mål plus kvällsslurk
Hon ratar gärna ersättningen nu när hon fått smak för riktig mat o jag blir orolig att inte kanske inte får i sig det hon ska få i sig, jag tänker på vitaminer o mineraler osv...jag ger henne förutsättningar att äta så mkt det bara går men jag kan ju inte äta åt henne...

NU har det dykt upp ett nytt fenomen som inte hänt förut. Lillan vaknar till vid 21-22 o somnar inte om själv. Mamman blir då lite vanmäktig o vet inte vad hon ska göra riktigt...men besvarade henne med en buffomgång o en solfjäder...hade liksom tänkt att jag skulle försöka mej på att ta bort nattmålet men så dyker det här upp...hu...kanske nappen stör en väldans, vem vet vad det rör sig om...men jag tror inte att det handlar om mat kl 21.15, för annars har hon vaknat vid 02, 03 tiden på natten o fått mat o sen somnat om...det gäller väl att vara stark o ta ledningen men det är inte lätt alla ggr när det dyker upp nåt helt nytt, man är ju inte förberedd. Men jag undrar, om man använder ramsan vid läggning på kvällen, kan man "köra" den om hon skulle vakna till vid fler tillfällen, även om hon har napp? Har väl tänkt mej att ta bort napp o hoppas att jag har styrkan o kraften att stå emot fallelsen att plugga i den om hon inte somnar vid läggning...

Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Håll tummarna för mej o sänd mej lite styrka - NU ska nappen bort. :shock: :shock: Vid läggning tog det 15 min innan Nomi somnade och jag fick solfjädra o buffa henne lugn. Pappan kommer jag skicka ner i källaren i natt o jag kommer ligga i soffan, och vara beredd på skrik, då ska jag buffa LUGN och ramsa mej ut. Heja heja! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tutan

Inlägg av Tutan »

Heja, heja, heja!!! =D>

Härligt att du tagit beslutet att ta bort nappen. Det kommer att gå så bra, även om hon kommer att fråga om det verkligen "ska vara på dette viset". Det blir ju som en liten kur, eller hur? Det ju du rutin på och gott om attityd. Passar du på att ta bort nattmålet också?

Härligt att hon äter så bra. Min dotter började också rata ersättningen vid den åldern, och välling också. Jag tänker att hon får i sig vitaminer och allt annat hon behöver genom den riktiga maten. Färdig burkmat och pulvergröt är ju också ofta vitaminberikade, och det får hon ju faktiskt minst en portion varje dag.

Rapportera hur natten gick! :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej o tack för heja heja! Härligt.

På mån åker gubben till Sthlm för att gå utbildning o är borta mån-fre, varannan vecka. Jag känner att det blir tufft att mata på nätterna då (han har tagit nätterna förut) eftersom jag bara ligger o väntar på att hon ska vakna o aldrig kommer till ro...skitdrygt o bökade med nappen gjorde hon tösabiten. Så det blev dags för en kur och i natt är vi på natt 4, det har gått bra men jag har sovit dåligt själv, men det får det väl vara värt. Hoppas att hon kommer lära sig att sova HELA natten utan uppvak, så småningom. Läste min gamla tråd om när jag kurade killarna o måste ju inse att Rom inte byggdes på en dag. Hade nog bättre tålamod så, idag vill jag att det ska gå så fort, är så ivrig...men men!

Hon äter bra, men det tar en 30 min minst att mata henne med puré o så. Men jag är envis, mat ska hon ha i sig, liksom skyfflar in mat!!!

Men nu är längtan efter vår, go värme, sol och en kaffi på terrassen STOR! Saknar ljuset... 8)

Ha det fint!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Man klarar mycket mer än man tror, särskilt när man inte har nâgot val. :wink: Jättebra att du läser dina gamla trâdar, vilken bra pâminnelse du fick om vikten av TÂLAMOD. Jag skulle lägga till mâlmedvetenhet ocksâ, och att inte fâ panik av bakslag. Det enda man kan göra är ju att vara den klippa barnet behöver, inte själv bidra till den allmänna förvirringen med en massa frâgor. Du kan det här, glöm inte bort det. =D>

Och snart kommer ljuset! :D

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

God morgon,

här på Gotland har vi fått massor av snö igen! Grabbarna lyckliga.

I natt var det natt 5 och hon vaknade vid 03.30 och fick en ramsax4 och somnade om, så kanske att ramsan börjar sätta sig lite smått?!!
Vaknade på morgonkvisten kl 06.40 (har alltid blivit väckt av oss förut) och var glad o lugn, INGET skrik så jag avvaktade och inväntade väckarklockan som ringde 06.55, och gjorde GLAD morgon. Det har varit lite olika på mornarna, har inte sett nåt mönster, men det är klart att hon vaknat innan klockan några ggr och nån morgon har jag fått väcka...men jag funderar lite kring nån strategi att ta vid om mornarna ska fortsätta för tidigt. Jag avvaktade idag till klockan ringde, eftersom hon var lugn i sitt rum och hoppas att hon kopplar ihop (jag ångrar nu att jag inte började med väckarklockan tidigare, det var min ambition men det rann ut i sanden) klockan med att dagen börjar. Men jag har fått ett bra tips, ifall att mornarna fortsätter vara tidiga o krångla, att sätta klockan på 06.30 och väcka, så att hon blir väckt, och sen allteftersom skjuta fram tiden lite grann, så till slut blir det 07. Hur har ni gjort?? :?:

Bakslag är jag förberedd på, hade flera med Josef som det tog lite tid för, att fatta att klockan innebar morgonstart! :roll:
Ha en fin lördag! :D

Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Vad rutten man kan känna sig o överkoncentrera sig på en grej...

Köpte ny gröt till Nomi med graham o äppelsmak. Hon dissade den o åt inget vidare innan hennes lur som ligger mellan 10-12.
Hon somnade inte som hon brukar, jag fick ramsa några ggr...innan hon somnade, vaknade efter 30 min, ramsade en gång o hon somnade om, sen efter 1.5 timma ca vaknar hon o vrålar, ramsar tar inte, ramsar på, avvaktar...men gudars vad hon skriker.
Jag får henne inte att bli lugn, när en stund har gått går jag in o säger klämkäckt att det är dags att vakna o låtsas som att jag inte hört hennes skrik. Hon blundar o måste ha skrikit i halvkomatillstånd. Sen upptäcker jag att hon bajsat. Aldrig hänt förut. Så BAKSLAG kommer. Oh yes.
Men vad sjutton gör man då? :?:

I morgon blir det banangröt igen. Och så får man väl släppa lite o gå vidare.
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Bristen på sömn gör mej så utmattad och fasansfullt låg...
i natt, natt 6, var det många frågor som besvarades med ramsor...jag får nog tyvärr lite panik av bakslag, kanske främst för att jag också är orolig över att maken ska iväg i morgon o vara borta till fredag och så kommer det vara varannan vecka...

Jag förstår att det är så olika men på ett ungefär; när brukar de sova HELA natten utan uppvak?
Är det vanligt med uppvak efter 6 nätter eller gör jag något fel?
Jag känner mej såå förvirrad o hittar inte tillbaka till styrkan o kraften, känner tvivel i st f jäklar anamma...vad skulle det här vara bra för? Jag orkar inte mer motvind just nu. Självömkan hjälper inte, jag vet, jag ska försöka ta nya tag, komma ut med Nomi på em o få frisk luft.
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Det här kommer att bli så bra ska du se! :D

Jag känner igen det där med att bli låg av bakslag, man vill gärna att allt ska bli perfekt direkt, och man önskar att det fanns en färdig manual där allt ska funka bra om man gör "rätt". Så är dock inte fallet med barn eftersom de är egna små personer.... Men huvudsaken är att du styr skutan och vet vart ni är på väg! Att vägen blir lite slingrigare än du trott betyder inte att ni inte är på väg åt rätt håll. :wink:

Hos oss hade vi tidiga uppvak i månader vill jag lova. Det blev mer regel än undantag. Vi körde olika strategier, pangramsa, gjorde ingenting, väckarklocka och supermörkläggning såklart mm. men morgnarna då hon vaknade kl 07 lät vänta på sig.....men de kom till slut! Så tålamod! Och försök att strunta i att det inte är perfekt..... Liten får iaf nästan så mycket sömn hon behöver tills vidare :wink:
Så satsa allt på att vila när hon sover, försök ta bakslag med en nypa salt och lägg MASSA krut på vakentiden. Gå ut och ha roligt med er! Sjung, dansa, SKRATTA ihop! Upptäck världen!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

En liten rapport om hur livet ter sig på kobben

2 steg fram, ett tillbaka, vissa nätter går fint medan som i natt vaknade hon FEM ggr, och skreeek (avvaktar verkligen men sen kommer vrååålet), jag själv ligger rejält på MINUS på sömnkontot, men m lite kaffi går det!!! Det är väl så att hon fortf har en del frågor att ställa, hon har sovit en hel natt innan denna natt som var så hon kan, men hon har inte riktigt gått i mål än, det är ju en process o vi är i startgroparna ännu, även om man är ivrig o vill att hon ska sova hela nätter! Tålamod, har ju varit här innan, men glömt mkt!

Är glad för de saker som funkar, när man får väcka, när hon somnar om, när hon ler stort över brorsorna, värmen i hennes kropp!

Kram Linda :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"