Nea 4mån, dags att sova på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Neas mamma

Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av Neas mamma »

Tack för korrigeringen!

Här går allt ok. Dopet gick bra, var på gott humör. Fick sovet lite grann före så orkade fint! Stöket o oljudet tycktes inte störa henne alls. Åt en stor portion gröt med sina gäster.

Tidiga mornar ännu. Idag vaknade hon kl 6 och somnade först 7. Var igen fast i spjälskyddet, Somnade bums när jag drog ner henne.
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

hur fastnar hon i spjälskyddet? kanske bättre att köra utan spjälskydd?!?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej!
Jo alltså hon ligger på tvären med ansikte upp mot spjälskyddet, så som hon sku titta uppåt. Det är nog en helt konstig ställning och ser obekvämt ut!

I morse vaknade hon 5.30. Ramsade genast o hon somnade till 10min åt gången.
Så höll det på till 6.30. Sen sov hon till 7.20.
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

aha, jag såg framför mig hur hon trasslat in benen under spjälskyddet och sen ut mellan spjälorna, men så illa var det alltså inte :D

Barn gillar mer eller mindre alltid att sova ganska trångt, de kravlar/ålar/kryper gärna upp i hörnen i spjälsängen och lägger sig att sova tätt in med huvudet pressat mot kudden eller skyddet. Detta är otroligt vanligt och man märker det långt innan de faktiskt kan åla sig själva framåt i vaket tillstånd. Barn ålningstränar förvånande nog faktiskt på natten också, vilket gör att magläget är ett ypperligt läge att sova på. Nog om det.

Barn dras alltså gärna till hörn och trånga utrymmen när de sover och vill gärna ha de trångt och skyddat. Vi måste låta dom sova i dessa lite annorlunda sovställningar och våga låta dom bestämma själva hur de behagar sova :D

/Nat
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Spänn åt spjälskyddet ordentligt eller använd ett liggunderlag i stället som du flätar in mellan spjälorna.:-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack för svaret!
Jag ska nu låta henne vara där hon är och inte gå in.
Ska se hur det fungerar..
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

:thumbsup:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Usch, vi har helt super skrikiga läggningar nu.
Efter 30min gick in o höll henne. Gick ut med ramsan och det var tyst. Efter 10min högt skrik och var rätt så hysteriskt.
Gick in och gjorde samma sak. Det blev tyst.

Hon tog ingen kvällsurk(tippar på övertrött), så antar att hon var arg, trött o hungrig?
Till skillnad från igår så åt hon välling och somnade på 5 min.

Svårt att få henne att äta slurken. Måste imoron kväll erbjuda den ännu tidigare kanske?

Nå, hoppas jag inte har förstört allt med att solfjädra henne så här. Få se hur natten går?

Kan jag nu backa mer o mer om det sku vara så att hon är orolig på natten(av att ha rännt inne hos henne, antar jag?)
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

gomorron!!

Låter som att ni har haft lite tufft med läggningar, så kan det vara ibland. Man vet inte alltid varför, ibland är det för mycket aktiviteter på dagen, eller för lite skratt eller kanske för lite rörelse. I vilket fall så är det väldigt viktigt hur vi bemöter barnens skrik/gråt/ångest. Våga arbeta med ramsan, räds inte att stå utanför hennes dörr och föra en diskussion med dottern under en längre period. Ibland kan det behövs en timmes lång diskussion innan hon blir lugn och vågar somna. Det är vid sådana tillfällen man verkligen får möjlighet att arbeta in ramsan.

Kram
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack för svaret!
Jo alltså hon är arg vid läggningen men efter ca 10-15 så börjar hon låta trött o lite ledsen. Då har jag ramsat. Hon lugnar sig till stunden men skriker igen upp sig.
Ska nu helt låta bli då att gå in till henne vid läggningen.
Då jag lägger henne: är det då ok att hålla henne en stund eller är det bäst att bara lägga henne till rätta o gå med ramsan?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :)

Tänk ut en tydlig strategi/rutin vid läggning, dvs hur du skall gå till väga - så känner hon igen den och blir trygg med den. Nyckeln är att göra den tryggt, säkert och GLATT. :wink:

Skoja med henne innan läggningen, kanske när du håller henne och pussar, blåser henne på halsen, skojar allmänt, tutar henne på magen, kramar och skrattar. Sen lägger du mjukt och säkert tillrätta och går med ramsan. EN SUPERGLAD ramsa! För du är minsann glad för hennes skull att hon äntligen skall få sova, du vet ju själv hur skönt det är visst?! :wink:

Om hon brukar vara arg direkt efter läggningen tycker jag att du skall ha förberett något husljud att lyssna till, direkt efter sjläva läggningsverserna på ramsan. Vi har haft hårtorken i badrummet - jag fönade håret vare sig jag behövde eller inte och visslade och gnolade hörbart, tills hon lugnade sig. Sen fick hon sköna ramsor tills hon lugnade sig helt och en bekräftelse på det.

Sen bökade hon och snurrade lite innan hon somnade själv, ibland 10 minuter, ibland 20, ibland bara 3 minuter osv osv.

Men det var när jag började med en tydlig och enkel taktik/rutin som jag gjorde varje kväll som det hela föll på plats.

Gör något som DU känner dig säker med, som också är målmedvetet - så kommer hon också att känna sig säker med det. :idea: :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Bra, tack!
Du har nog rätt! Ska ha färdigt någo husljud i fall hon är arg. Kan det vara nån lugn musik. Har märkt att hon lugnar sig till det.

Ikväll gick läggningen bra. Somnade på 10 min. Inte mycket skrik, ganska lugn. Ramsade nog säkert 8 gånger för var trött/ledsen. När jag märkte att hon lugnade sig sade jag en låång bekräftelse. Sen var det tyst.

Förra natten så vaknade hon vid 3 tiden. Höll på o gnölade ett par minuter men somnade om. Vaknade igen för tidigt, 6.30.
Har aldrig ännu sovit till 7.30.(11.5h natt).

Tack o gonatt!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!

Japp husljud kan vara musik. Radio, musik, diskmaskin, tv-spel, dammsugare ja bara fantasin sätter gränser 8)
Förra natten så vaknade hon vid 3 tiden. Höll på o gnölade ett par minuter men somnade om. Vaknade igen för tidigt, 6.30.
Har aldrig ännu sovit till 7.30.(11.5h natt).
Der kommer.. arbeta hela tiden med att stretcha tiden så att ni för varje dag kommer några minuter närmare 7:30 och snart kommer ni att vara där.

/Nat
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hejsan!
Sku igen behöva lite svar på några frågor:

Ska man alltid säga en pangramsa på natten kl 4-6 och tidig morgon?
Har nämligen hittils vid uppvak 3 och 4 tiden avvaktat o lyssnat. Hon har grymtat o lite gnölat ca 2 min men sedan somnat.
MEN, i natt fick jag för mig att ramsa genast vi första pip. Hon sov sedan oroligt från 4-7 och vaknade med 30 min mellanrum.
Gav genast pangramsa vid varje uppvak.

Borde jag nu igen bara lyssna på natten(fast kl är 4-6), och höra om hon klarar av det själv?

Hur är tankesättet under natten?
Hon borde ju nog nu redan klara uppvaken själv? Eller i alla fall lyssna en stund och sedan hjälpa om behövs?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det går ju fint för er :)
Jag skulle säga att en liten grop att falla i som mamma är att man får för sig en massa :) Då tvivlet sätter igång hos mamma, är vargarna närmare ungen - är min teori. Som du redan märkte blev hon mer oroad och störd av ditt ramsande. Vid det här laget skulle jag avvakta och se vad som händer. Om hon redan klarat av att somna om utan pangramsor så kan hon det redan!
Om hon verkar ledsen skall hon tröstas såklart med en lugnande ramsa, men är det nu frågan om att hon vaknar till lite och kan somna om själv, så skulle jag avvakta - och själv sova vidare :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"