nystart efter kolik

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor

Re: nystart efter kolik

Inlägg av Tin »

Hej,
supersvar av Irmasmamma. Här är vi något på spåren absolut. =D>
En mage som blir påfylld för ofta blir aldrig riktigt super hungrig och kan då vid de stora målen inte få i sig så mycket som kan gå ner. Glesare mellan målen genererar en större matmängd under dagen sammanlagt, dessutom får magen vila däremellan.
Små 5 månaders kan äta otroliga mängder så skeda på tills liten säger stop. Och som Irmasmamma säger var du väljer att lägga in mm spelar ingen roll så länge det inte är mellan målen. Sikta på att start om slut på skedmat och mm skall rymmas inom 45 minuter.

Proppmätt mage inför lurarna, ger härlig sömn, och är a och o för att skarvarna ska försvinna - dag som natt.

Vad gäller vagn eller säng: vissa små verkar föredra säng, min gjorde det dag som natt från tidig ålder. Andra små kan tycka vagnen blir trång beroende på modell och storlek på bebbe. ;) Medans andra sover som grisar ute i vagn i friska luften. Självklart ska man sikta på hur man vill ha det som förälder, vill bara påpeka att i slutändan är alla sätt bra så länge de sover. Min lilla sov bäst i säng i eget rum, på övervåningen, med öppet fönster, mörkt i rummet och babymonitor/larm så jag hörde nerifrån om nåt var på tok. Annars skarvades det frisk.

Lycka till med mat schemat nu och fråga på om något är oklart. :heart:

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Caspian

Inlägg av Caspian »

Mmmm så kan det nog vara. Man är ju liksom van att mata så ofta när man ammar, och tror att hon behöver det. Tack för mattider, jag ska köra dem. Har du någon riktlinje på hur mycket en snart 5 månaders kan äta vid ett mål. Vi är ju uppe i en dl... :| :-k
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Min åt 1 burk barnmat och 1 burk fruktmos. :shock:
Eller samma mängd hemlagat, ca 1,5 dl mat och sedan puread mango över en halv dl.

Och jag har sett ännu glupskare små matälskare ;)
Mata på du, och man blir förvånad hur mycket som går ner.
Hon äter mindre idag som 2 åring, men man växer ju inte lika mycket.

Kram Tin :heart:

Caspian

Inlägg av Caspian »

wow, det är bra att ha något att jämföra med... här ska matas!

En annan fråga ang när lillan lugnat sig och jag bekräftelseramsar. Ska jag göra det med stora mellanrum så att hon säkert får med sig en ramsa när hon somnar, eller ska jag göra en gång och sedan inte mer om hon är tyst? Ska jag inte ramsa förrän jag fått en "fråga" av henne?

:?: :?:
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Tetz

Inlägg av Tetz »

Mina ungar har ätit lika mycket som Tins lilla vid fem månader :D

Bekräftelseramsa när hon tystnat. Om hon inte säger nåt mer så behöver du inte ramsa mer. Så har jag gjort i alla fall :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Caspian

Inlägg av Caspian »

hej nu behöver jag lite support... igen [-o<
Vår lilla stjärna sover nu ganska hyggligt på nätterna. Somnar perfekt direkt på kvällen. Krånglar någon 5 minutare under natten, men det går bra med bara ramsa. Hon vaknar dock alltid 6 eller strax efter. Vi vill att hon ska upp föärst kl 7. Vi ramsar och gör husljud som bara den och tar upp henne först 6.50. Har ni något tips på hur vi förlänger nattsömnen. Vårt schema finns i föregående inlägg. Hon äter kanonbra 4 gånger per dag och har fort blivit en liten tjockis :D
det är dagslurarna som är svårast. Hon är så arg och ledsen varje gång hon läggs. ca 5-10 minuter innan hon lugnar sig.
Det är inget roligt att hon ska böhöva "gråta sig till sämns 3 gånger om dagen". Vi husljudar hela tiden, med variation och stor uppfinningsrikedom, och ramsar så fort hon lugnar sig. (det konstiga är ju att hon somnar så stilla och fint kl 19.30 till natten). Om man ska "backa", vad ska man ta till, man vill ju inte skämma bort henne med vagning eller annat, (förresten blir hon mest arg vid vagning). Det handlar mest om att lugna henne för hon låser sig och blir så ARG. När hon väl lugnat sig biter ramsan hyfsat. I nödfall tar vi till mangeln, men det får ju inte bli attmangeln fungerar istället för ramsan (den är ju lite tung att ta med... :lol: ). Förresten fungerar den bara kortvarigt, är hon arg så drar hon snart igång igen i alla fall. Vi toffelhasar, skramlar, sjunger på avstånd, spelar gitarr... bankar ibland för att bryta låsningen... variation verkar av det enda som knäcker låsnignen... TIPS TACK [-o< [-o< [-o<
Men hon äter sååå bra och amningen funkar nu helt perfekt hon har varit jättekrånglig innan- underbart!!! :D :D :D :D
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Caspian :D

Vad härligt att sâ mycket flyter pâ bra hemma hos er nu, skönt för alla :thumbsup:
Caspian skrev:Det är inget roligt att hon ska böhöva "gråta sig till sämns 3 gånger om dagen".
Hur har ni det med skrattet till go'nattet? Läggs lilla tjejen riktigt bubbligt glad i sängen av en lika glad och TRYGG mamma (som inte oroar sig för att det nu ska bli en massa skrik och brâk :wink: )?

Och har du läst den här? När SM-barnet skriker vid sovdags

:heart:
Caspian

Inlägg av Caspian »

Jag har läst det innan och jag VET att min lilla mår bra och vet att hon får allt hon behöver och är så nöjd när hon är vaken. Jag har gått inför detta till 100 % och inte varit skeptisk. Jag lägger henne nöjd.. hon är nöjd 1:a minuten i vagnen. Men att hon ska behöva illskrika i 10 minuter är inte i längden ok. Jag skulle gärna vilja veta hur det gått för andra som haft en sådan här arg liten, och om det blivit bättre och bättre bara man ger sig denn (hur stavas det?) på att det ska gå. Det har inget att göra med att jag inte är trygg. Eller inte inger henne rätt attityd.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Caspian skrev:Jag lägger henne nöjd.. hon är nöjd 1:a minuten i vagnen. Men att .
Hm, nöjd eller full i bubblande skratt efter ett galet bus? Ibland är det så enkelt att det är svårt att bli arg om man har skrattbubbel i magen.

Jag fick verkligen dra fram hela arsenalen för att få liten att skratta när hon var liten, ett leende räcker inte. Det skall kiknas av skratt. Speglar, magpruttar, hakkittling, flyga runt i vardagsrummet, ligga på kudde och dras runt köket ..... you name it. Skrattbubbel skulle fram, då kunde min lilla somna mätt, trött och bubbland glad. Men oj vad jag fick jobba för det, idag är det mycket enklare att locka fram skratt.

kram Tin :heart:

Caspian

Inlägg av Caspian »

ok, det ska vi prova :heart:
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Caspian

Inlägg av Caspian »

igen
Ni har vi provat detta i en knapp vecka, hon sover nu också i säng. Hon är glad när vi lägger henne (hon är svår att få bubblande glad, hon ler och är lycklig, men "bubblat" har hon aldrig gjort). Hon börjar gnälla efter några minuter och sedan drar hon igång mer och mer efter knappt 10 min är hon arg och det går inte att nå henne med ramsa. Vi har backat på olika sätt, det fungerar lite, men inte tillräckligt. Hon gråter och är arg ca 10 min varje gång hon ska sova. Detta känns väldigt oharmoniskt och inget vi vill att vår lilla ska göra i längden. Vi har nu kurat i mer än 2 veckor. Nätterna är oftast perfekta, hon vaknar till någon gång och då fungerar ramsan bra. Hon vaknar dock 45 min för tidigt och fast vi inte tar upp henne så ändras inte denna tid.
Vi fundrar på att lägga henne ute i vagn istället dagtid. Har någon några bra tips som varit med om liknande. Det handlar INTE om attityd, men ett sunt förnuft säger mig att vi kan inte köra på hur länge som helst, med gråt och ilska inför varje läggning.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Caspian

Inlägg av Caspian »

Glömde skriva att på långluren mellan 12-14 vaknar hon ALLTID efter 45 min och går igång jättearg direkt. (Hon är mätt efter 1,5 dl mat, fruktmos och mammamjölk).
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

45 minutersskarven brukar bero på för mycket sömn på schemat eller att man inte har helt mätt mage. Man får mata på så gott det går, hålla tiderna jättenoga och utöver det ha attityden. Då går det över, dessa skarvar. Det är ju inga robotar vi har å göra med :D

Min äldsta gapade ALLTID vid läggningarna. Fram tills han var typ 1-1,5 år?! Varför får man inte vara arg? Jag såg det som att han tyckte det var väldigt trist att festen var slut! Mätt, nöjd och ren blöja. Det är ju det som är fördelen med sm-barn. Du vet att du gjort vad du kan för att barnet skall må bra. Resten får man överlåta åt barnet. Är det synd om barnet? Knappast!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Caspian

Inlägg av Caspian »

Ja visst har jag gjort vad jag kan... men inte tillräckligt om mitt barn ska behöva somna arg/ledsen. Det nöjer jag mig inte med. Är det någon som har andra förslag än att låta barnet vara argt?
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Men vad är det du inte nöjer dig med? Du har fått en rad fina svar av människor som ställer upp här (gratis!) för att hjälpa andra mammor. Barnet fortsätter fråga (arg eller ledset är ju frågan också STOR skillnad!) och som förälder skall man ju besvara frågan- dvs allt är lugn och du kan sova!

Varför skulle ditt barn vara ledset? Kan det finnas någon anledning? DET kan ju bara du veta och omöjligt vi genom forumet.

Däremot att fråga vad som gäller här i världen är ju ett normalt agerande av en 5-månaders bebis som skall sova. Skall jag verkligen sova nu? Är det säkert att du vaktar mm mm. Du känner säkert till filosofin kring detta från barnaboken. Här svarar man genom ramsa/husljud och i krisfall med ett tillrättaläggande/buff/solfjäder. Det är dom verktyg som finns. Känns någon av dem bra för dig att lugna med?! Använd dem! Lugna barnet om det är ledset, det skall han absolut inte vara. Men hur DU skall agera i det här fallet vet bara du. Du Läs tillbaka i tråden! Det brukar ofta ge aha-upplevelser med svar man tidigare fått. Fundera och agera sedan efter det TILLSAMMANS med din magkänsla.

Forumet finns ju för att stötta men ibland behövs det också lite tid för eftertanke och att verkligen LYSSNA på barnet (och en själv!)

Hälsningar :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"