Hej!
Du, jag hittar inget kurstartssdatum

Lägg gärna in det i din signatur.
Det finns inga riktlinjer för hur lång tid det kan ta för kuren att sätta sig. Vi brukar säga att det kan ta uppemot en månad för kuren att sitta. Här hemma så hade vi trenden att läggningarna blev längre och längre och det frågades/svors låååånga eder för att sedan bli knäpptyst.

Skulle säga att för oss kom vi på i mål efter en dryg månad.
Nyckeln till framgång för oss var att jag inte började förvirra Loppan med olika besked. Jag valde att LYSSNA och välja SAMMA strategi för uppvaken/läggningarna. För mig var det svårt i början att låta Loppan vara arg. Men herregud arma unge tänkte jag först och buffade/ramsade/gjorde husjjud och gud vet allt- med vilket resultat? Jo, en ÄNNU argare unge.

Det hjälpte inte ett skvatt med det jag gjorde. Så då förstod jag att hon inte behövde min älskvärda hjälp eller sällskap för att sova, utan få utrymme att svära ifred med vetskapen om att jag och pappan fanns utanför. Sagt och gjort- ramsade som upplysning kunde jag göra nån gång- hör att du är förbannad- jag finns här- sedan husljud. Kände mig urfånig stundtals när jag klampade/ diskade som en galning, dammsög och sjöng.

Loppan tog med lättnad emot utrymmet och vi fick trenden med mindre arga läggningar.
Skrattet är också ett viktigt botmedel mot små arga ungar. Här skall ni odla skrattet. Ni MÅSTE ha roligt, samtliga parter. Alla medel tillåtna. Här galloperas det på axlar, man hänger uppcohner på ( Loppan alltså

) och får sopa golvet med sitt hår medan mamma och pappa sjunger "städa städa varje fredaaaag o, så vaaaarje juuuul, det tycker jag är kuuul" Vi har det verkligen roligt innan läggdags och lika kul när man vaknar. Då förstår de små att det roliga kommer åter.
Visst kan det vara 8mån-ångesten som spökar. May so be it. Ni skall gå igenom tänder, feber, kräksjukor, mardrömmar ( sicken glädjespridare jag är då,

) svaren är detsamma, man kan tryggt sova i sin säng. Jag kan också avslöja att för Loppans del så har hon sovit igenom det mesta av eländet som drabbat henne. Senaste riktiga fnurran som vi tog oss igenom var 8mån-ångesten.
Här var mycket kloka tankar som tidigare bilvit citerat:
Erahsmamma skrev:
har läst igenom safarin åter igen,¨samt läste jag också på om lugnet, och säkerheten igen, och om hur du kan misslyckas med din kur.
-Jag måste hålla mig självsäker!, inte visa oro, eller osäkerhet.
- köra stenhårt med ramsan ikväll, och försöka urätthålla en dialog med Erah.
- på natten är det lite svårare med denna dialog, då hon kan väcka grannarna.. men ska försöka allt jag kan med ramsan, och annars blir det kort tillrättaläggning.
Här ligger nyckeln till framgång- plocka fram attityden.

LilloppansMamma