Hjälp hjälp hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Hjälp hjälp hjälp...

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Härligt att ni är på rätt spår :thumbsup:
Så länge hon är glad och nöjd tycker jag inte att du ska göra någonting. Det är ju ett härligt tecken på att hon känner sig trygg i sin säng :D . Vid eventuella missnöjesyttringar skulle jag så nära inpå morgon använda mig av husljud för att inte störa för mycket. Eventuellt ge en PANG-ramsa om det verkar behövas.

Hur har ni det med mörkläggningen? Det ska vara KOLsvart i sovrummet, speciellt nu när det faktiskt börjar bli riktigt ljust på morgnarna 8)

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Låter bra det här. Kris eller inte måste man helt enkelt lära sig att lyssna efter. Ang de tidiga mornarna ... kanske har ni en piggis och bör fundera över nattens början och slut? Lägga tidigare och ha tidigare morgon?

Annat att fundera över är att liten inte vaknar av hunger och att det är kolsvart i rummet som föregående talare nämnde.;-) Och att sömnen dagtid samt aktiviteter både inomhus och utomhus finns med!:-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Ja.. Kanske är det:/ men har en heltäckande rullgardin så är mörkt! Men klart.. Inte lika mörkt som på natten, hm, ja om det fortsätter kanske jag får ändra från halv 8- till halv 8, dock passar det oss bättre från 8-8.. Dock är man ju själv vaken från 7 nu när hon vaknar då ändå..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Ja, det kan vara knixigt att få till det så att det verkligen blir så där KOLmörkt som det ska vara. Kanske hittar du några bra tips här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177

Vi hade från början natt 19.30-07.30 för att det skulle passa oss. Men vi märkte, bland annat genom att hon alltid vaknade kl 7, att 19-07 var en bättre rytm för henne så vi ändrade det rakt av.

:D
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej!! Blir eventuellt att ändra då om det fortsätter.. Men iaf har ännu en fråga :), inatt hade erahs pappa erah för första gången på natten sen kuren började, och som jag skrivit här har de senaste nätterna gått väldigt bra för mig, men i natt hade erah, från att min sambo gick och la sig,11 till kl 3 hade erah varit orolig då och små vaknat hela tiden. Och kl 3 vaknade hon och frät ngt väldigt så jag vaknade också och tänkte att hm.. Knr nog inte bli så mkt söm i natt för min del heller.. Men man blir ju så överbeskyddande och nojig när man är så van vid att ha skött detta helt själv.. Men hon somnade om tillslut, han fick lägga henne tillrätta en gång, och då la han henne på mage. Sen sov hon till 7, somnade om och sov till 10 i 8 ca. Sen ligger hon hos mig här nu och gosar :) snart är det "riktig drulle", men iaf, det är väl vanligt när den andra föräldern tar över på natten att det blir en massa massa frågor??
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jovisst är det vanligt att det frågas lite extra när någon annan lägger. Inget konstigt med det. Med tiden så blir de små allt vanare vid att olika lägger. Här hos oss spelar det ingen roll vem det är som lägger. Men vid sömnfnurror så är det jag som står vid rodret och löser den tillsammans med Loppan sedan tar sambon vid igen. :wink:

Fint ni jobbar!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Av okej :) vi får se hur det går
Denna natt :)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

Hoppas det gick bra
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Hej igen!! Erah har fortfarande inte sovit sin hela natt, alltså 8-8 som bäst vaknar hon ca 2-3 och sen kl 7.. Och i natt blandannat vaknade hon 5.20 och vägrade somna om förns 7.15, hon protesterar ju inte som i början när jag går ur rummet vid läggdags, men är väldigt missnöjd efteråt, och behöver ramsa ett antal gånger efter, hur länge skall det dröja innan erah inte "skriker" innan sömndags?
sen har hon nu kommit in i 8 månadersångesten så det gör ju inte saken bättre heller..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Du, jag hittar inget kurstartssdatum :oops: Lägg gärna in det i din signatur.

Det finns inga riktlinjer för hur lång tid det kan ta för kuren att sätta sig. Vi brukar säga att det kan ta uppemot en månad för kuren att sitta. Här hemma så hade vi trenden att läggningarna blev längre och längre och det frågades/svors låååånga eder för att sedan bli knäpptyst. :shock: Skulle säga att för oss kom vi på i mål efter en dryg månad.

Nyckeln till framgång för oss var att jag inte började förvirra Loppan med olika besked. Jag valde att LYSSNA och välja SAMMA strategi för uppvaken/läggningarna. För mig var det svårt i början att låta Loppan vara arg. Men herregud arma unge tänkte jag först och buffade/ramsade/gjorde husjjud och gud vet allt- med vilket resultat? Jo, en ÄNNU argare unge. :shock: Det hjälpte inte ett skvatt med det jag gjorde. Så då förstod jag att hon inte behövde min älskvärda hjälp eller sällskap för att sova, utan få utrymme att svära ifred med vetskapen om att jag och pappan fanns utanför. Sagt och gjort- ramsade som upplysning kunde jag göra nån gång- hör att du är förbannad- jag finns här- sedan husljud. Kände mig urfånig stundtals när jag klampade/ diskade som en galning, dammsög och sjöng. :mrgreen: Loppan tog med lättnad emot utrymmet och vi fick trenden med mindre arga läggningar.

Skrattet är också ett viktigt botmedel mot små arga ungar. Här skall ni odla skrattet. Ni MÅSTE ha roligt, samtliga parter. Alla medel tillåtna. Här galloperas det på axlar, man hänger uppcohner på ( Loppan alltså :wink: ) och får sopa golvet med sitt hår medan mamma och pappa sjunger "städa städa varje fredaaaag o, så vaaaarje juuuul, det tycker jag är kuuul" Vi har det verkligen roligt innan läggdags och lika kul när man vaknar. Då förstår de små att det roliga kommer åter.

Visst kan det vara 8mån-ångesten som spökar. May so be it. Ni skall gå igenom tänder, feber, kräksjukor, mardrömmar ( sicken glädjespridare jag är då, :roll: :lol: ) svaren är detsamma, man kan tryggt sova i sin säng. Jag kan också avslöja att för Loppans del så har hon sovit igenom det mesta av eländet som drabbat henne. Senaste riktiga fnurran som vi tog oss igenom var 8mån-ångesten.

Här var mycket kloka tankar som tidigare bilvit citerat:
Erahsmamma skrev: har läst igenom safarin åter igen,¨samt läste jag också på om lugnet, och säkerheten igen, och om hur du kan misslyckas med din kur.
-Jag måste hålla mig självsäker!, inte visa oro, eller osäkerhet.
- köra stenhårt med ramsan ikväll, och försöka urätthålla en dialog med Erah.
- på natten är det lite svårare med denna dialog, då hon kan väcka grannarna.. men ska försöka allt jag kan med ramsan, och annars blir det kort tillrättaläggning.
Här ligger nyckeln till framgång- plocka fram attityden. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Jag vill bara säga att för oss tog det också en dryg månad innan vi kom i mål. Knäpptysta läggningar kunde varvas med arga läggningar. I början så stod jag så klart undrande och funderade över varför hon var så arg idag när hon inte var arg igår. Jag hade ju gjort på precis samma sätt båda dagarna. Men jag jobbade på och gav min tjej samma svar dag efter dag och till slut så var tjejen nöjd och hade fullt ut accepterat den nya ordningen och fann den så eftertraktade njutningen.
Sedan kom 8-månadersångesten och då fnurrade hon lite, men fick fortsatt samma svar, så det gick över relativt fort.
Det går alltså inte spikrakt framåt hela tiden och det är så det är. Det är bra att vara medveten om det så att man kan fortsätta ha målet för ögonen och konsekvent ge sitt barn lugna och trygga besked oavsett om det är lugnt eller stormigt.

Kram :heart:
Norahsmamma
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Norahsmamma skrev:Sedan kom 8-månadersångesten och då fnurrade hon lite, men fick fortsatt samma svar, så det gick över relativt fort.
Detta är nyckeln tror jag! Samma svar oavsett frågor! Lugnt och tryggt. Bestäm dig för en strategi som du håller dig till så hittar liten tryggheten lättare oxå. Och kom ihåg att det är inte förbjudet att vara arg och protestera ibland, annars skulle livet bli bra tråkigt! :roll:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo ni har rätt, Samma svar ska jag ge henne, och förmedla ett lugn att allt är väl, speciellt nu när hon är inne i riktig 8 månaders ångest,
Hon har ju börjat drömma en hel del, och vaknar av att hon gråter i drömmen, och väcks av att hon blir rädd av det.. Men vi fortsätter att kämpa på. Dock en sak, igår var jag på stan och tänkte att då går jag en superlång promenad när erah ska sova vid 2-4 men erah sov endast 30 min ca, visst jag förstår är skönare att sova i sängen kanske 2 timmar men hon har ju förr kunnat sova två timmar i vagnen, och eftersom man blir mycket begränsad av att hålla tider, sp vill man ju gärna att hon ska kunna somna var so
Helst... Men kanske dumt att börja med det när hon nu är så ängslig om dagarna?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Erahsmamma skrev:men erah sov endast 30 min ca, visst jag förstår är skönare att sova i sängen kanske 2 timmar men hon har ju förr kunnat sova två timmar i vagnen, och eftersom man blir mycket begränsad av att hålla tider, sp vill man ju gärna att hon ska kunna somna var so
:idea: När Erah utan problem sov 2 h i vagnen sov hon oxå sämre på nätterna eller hur? Alltså tröttare på dagen.
:idea: Erah vet att man sover i stillastående säng (eller vagn), promenerar med vagnen gör man när man är vaken.
Alltså var hon vaken. :wink:
:idea: Erah är större nu kanske vant sig vid sin sköna säng, kunna vända sig osv.
:idea: Tips! köp en resesäng om du vill vara borta över långluren eller anpassa dagen efter långluren. Långlur hemma i säng, aktiviteter på FM och EM. Kortare lurar kan hon nog sova i vagnen om det krisar.
:idea: Schemat erbjuder massor av flexibilitet!! 8) Du vet ju precis när Erah ska äta och sova och kan planera in resten av dagen utifrån det. När saker och ting satt sig lite bättre (är helt säker på att mamma har koll på läget åt henne) och Erah slipper kämpa med 8-månadersångesten (läs på hur du hjälper henne att hantera den i BB) är hon nog mer mottaglig för att göra lite äventyr av sina mat och sovtider. Äta på café eller i parken etc.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

så vagnen måste alltså stå stilla
Om hon ska sova i den?, erah sover nästan alltid sin första lur på45 min i vagnen under promenad..? varför skulle inte det vara bra?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"