Kura på rygg?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Kura på rygg?

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag har vår lillebror i en bärstol på ryggen när vi är ute, storebror går för egen maskin och lillebror får hänga med på allt och dessutom ha bästa utsikten. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erigil

Inlägg av Erigil »

Hej vi har fått ett problem!

Vår son har i regel sovit bra på nätterna sedan natt fyra på kuren. Nu har han dock i fyra nätter i rad börjat vakna en gång i timmen fram till tolv.

19.00lägger blir upprörd (vilket han inte brukar blir)
20.05 vaknar skriker hysteriskt vi ramsar *4 han fortsätter skrika och låter ledsen så vi ramsar igen *4 då tystnar han.
21.10 vaknar skriker ramsar *4 tystnar
22.05 vaknar gnäller men somnar om av sig själv
23.15 vaknar gnäller men somnar om själv
Efter det sover han till nån gång runt 06.00 då han kan vakna men somna om av sig själv tills vi väcker honom

De senaste dagarna har det varit väldigt kallt ute så vi har inte varit ute något, kan det bero på det? Han har även varit lite trögare i magen än vanligt men inte helt stopp. Han äter bra på dagarna men vill inte amma så mycket längre.

Kuren har inte heller satt sig riktigt, han är ofta väldigt trött innan lurarna och natten!
son född 2011-08-28 börjar kuren 5/1
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

jag har som regel att vänta och se under 2 veckors tid ifall ett uppkommet beteende kvarstår. Under tiden så gör jag/vi vad som går för att stötta (m a o beter oss som vi brukar, även om saker och ting tar längre tid el så) och klurar på vad det kan vara som behöver ändras. Ibland så avtar det nya beteendet efter ngr dgr, tack vare att man hållt huvet kallt, då gör vi inga förändringar. Annars får man ändra ngt i schemat eller i övrigt beroende på vilka slutsater man dragit av varför det blivit som det blivit. Sen ger man det 2 v till för att den nya förändringen ska kunna sätta sig.

Tycker ni bemöter honom på ett konsekvent och fint sätt som ni gör nu :D

Har ingen aning om varför det blivit som det blivit för er :wink: Visst kan minskad/obefintlig utevistelse leda till att man får svårare att varva ner på kvällen, det tror jag oxå.Men det är såklart svårt att säga om det är hela "sanningen", eller om det helt enkelt bara är ngr darriga dagar det handlar om (?). Bästa sättet brukar som sagt vara att bara agera som vanligt men inte längre än 2 v, då måste man inför ngn slags förändring som sagt :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Erigil

Inlägg av Erigil »

Åh, tack för det snabba svaret! :D Då väntar vi och ser.
klockan

Inlägg av klockan »

:thumbsup:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Erigil

Inlägg av Erigil »

Vi ändrade schemat så han ska sova 15 tim/ dygn för ca en vecka sedan och det gick jättebra till en början.

:arrow: Men nu de senaste tre dygnen har det varit tjorvigt. Nattningarna som tidigare har gått utan ett knyst tar nu cirka tio minuter med gråt och protester. Han vaknar vid 05.00 och skriker så vi måste ramsa. Sedan är han vaken från 06.00 till 07.00 då han ska upp, Han är dock lugn och ligger och leker för sig själv men det är mycket sovtid som försvinner.

I övrigt är han väldigt glad och äter lika mycket som vanligt men han blir förstås ganska trött. Är det någon som har en aning om det finns något vi kan göra eller ska vi bara fortsätta som vanligt :?:

En annan ändring jag har gjort är att sätta upp folie på fönsterna för att det ska bli riktigt mörkt men detta gjorde jag igår så det borde inte ha någon betydelse :?:
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Ni har alltså ändrat till ett schema på 15 timmar från att tidigare ha 15 1/2 timme, stämmer det?

Han äter gott, han har sovit bra tidigare och ni har kommit en bra bit på väg. Ja då tänker jag att det bara är en period av tillväxt, en tand på g eller kanske en förkylning som spökar. Vad tror du om det?

Han verkar känna sig trygg i sängen i och med att han nöjt kan ligga och leka för sig själv, det tycker jag vi tar som ett väldigt gott tecken. Han lyssnar till ramsan, ytterligare ett gott tecken. I övrigt har du redan finjusterat schemat. Mörkläggningen fixade du igår.

Nu är det bara att vänta ut denna lilla svacka och mota den i grind med en positiv och trygg attityd och mycket utetid. Det är en mörk årstid och det är då viktigt att man ger barnen möjlighet till att få i sig ordentligt med solljus de få stunder på dagen som solen faktiskt är framme. Ljus på dagen är av yttersta vikt för god nattsömn (både för stora och små). tills sömnen satt sig ordentligt tycker jag ni ska vara ute MYCKET. Ät mellis ute, lek ute, vagnpromenader...

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och jag tänker "motorisk utveckling" Det är nu man vill åla, massor. Så inga strumpor på fötterna, glidvänliga kläder typ velour och inga mattor på golvet. Sen ner på golvet och ÅLA.

MINST och då menar jag MINST 10ggr/5min/dag.

Att skrika betyder att lungorna fylls med luft och då peppar man dem, roliga leksker, en muta eller så att få tag på . jobba på växelvis ålning.

Sen, nyckeln i denna ålder är oftast maten. Man måste mata på mycket snabbare än man gjort tidigare, mer mat och gärna en egen plockvänlig grej man kan syssla med själv också. En stor burk mat och en liten burk frukt färdig mat är för lite. Det innehåller för mycket vätska. Tillsätt i så fall kallpressad, ekologisk rapsolja, eller osalatat smöt så han faktiskt står sig.

Kanske lite mer och kraftigare kvällsslurk behövs också. Fundera och se om det inte är där skon klämmer.

Frusna plast grejer kan man ha i munnen om tänder är på g. LIndrar skönt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erigil

Inlägg av Erigil »

Tack!!

Ja, han har börjat försöka åla men kommer bara bakåt. Så det kanske är där skon klämmer. Ska hjälpa honom på traven med träning!

Han äter nästan en och en halv stor burk hemlagad mat och en hel hemlagad fruktmos också även mer välling på kvällen. :D
Nat

Inlägg av Nat »

Oj stor frustration för liten.. kommer själv ihåg hur arg sonen blev när han kom längre och längre ifrån objektet han försökte nå :shock:

Läs gärna denna tråden om ålning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 47&t=22747
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erigil

Inlägg av Erigil »

Oj, jag har inte förstått att han ska åla på något speciellt sätt. A har börja ställa sig som ett uppochner vänt V.

Jag skulle gärna vilja hjälpa A så att han får känna hur en riktig ålnings teknik ska kännas men problemet är att vi inte ha någon som skulle kunna hjälpa oss med det de visar på videon vi är alltså bara två går det att göra utan att vända huvudet?

Jag tänker köpa Domans bok men jag känner mig lite stressad för vilken dag som helst kryper han på knäna!

Han blir ju också väldigt arg när jag försöker ingripa.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag är inte 100% påläst om ålning och alla positiviteter kring detta, men det finns ju några proffs här inne. Hege, Torsmamma och Luvisen kanske.... Vad jag förstår är alla korsvisa rörelser bra! krypning är ju oxå en sån även om ålning är betydligt mer krävande.

Ål-tråd!

Ovan finns en bra länk! Tror inte ni ska behöva göra det så avancerat... Ett bra tips att låta barnet vara barfota för bästa fäste och ålvänliga kläder, sen kan man hjälpa den lilla framåt genom att ha sina handflator som stöd under/bakom fötterna. En lockande leksak framför eller en annan förälder, moster eller faster som barnet kan åla mot. :wink: Inte skjuta på bara flytta efter händerna växlevis när liten tar stöd och skjuter sig framåt om ni förstår vad jag menar. Viktigt överhuvudtaget är golvläge och MÖJLIGHET till fysisk aktivitet. Magläget främjar ju att alls ta sig någonstans... :wink:

Vår lillebror hasade sig framåt lite som han tyckte bäst själv och det tog inte lång stund förrän han kröp och det är ju oxå växelvis/korsvis rörelse. Det är det där med korsvis som är knepet! 8) längdåkning oxå mycket bra, men det är han väl för liten för. :wink:

En lektunnel från IKEA är en billig investering där det kan ålas och krypas fram och tillbaka. Mamma leker tittut på ena sidan och pappa på andra kanske....

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erigil

Inlägg av Erigil »

Nu har jag en fråga ang. hans uppvak på natten. Det har inte blivit bättre han vaknar alltid en gång någon gång innan tolv och ibland skriker han och ibland skriker han inte. Vi vet att han i regel bajsar på natten men han brukar inte störas så jättemycket av det. Vi är väldigt rädda för att gå in till honom på natten för att då ta med oss "VARGEN" men nu börjar det kännas olustigt och jobbigt att inte få gå in till honom när han skriker och låter ledsen. Han ligger och sparkar i sängen HÅRT! och växlar mellan att låta arg och ledsen. :cry: Vi använder ramsan som verktyg. Jag är på gränsen att ge upp detta för jag vill kunna trösta min son! Hur gör jag om jag ska gå in till honom på natten och när är det läge att gå in :?:
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Du har fått finfina svar tidigare av Torsmamma och Nat angående vad som kan vara orsaken till den fnurra som ni befinner er i. Just den perioden när de små vill börja röra sig framåt kan orsaka mycket frustration tills de kommit på knepet.
Hur svarar han på ramsan vid dessa uppvak? Använder du dig av husljud också? Just husljuden tycker jag hjälper mycket om inte ramsan går fram.
Om du nu känner att du (för att mota bort dina egna orosvargar :wink: ) absolut måste gå in till honom, så bör du ha övervägt det noga innan du går in. Så att du vet VARFÖR du gör det. Alltså inte gå in för att "fråga" honom vad som kan tänkas felas, utan du vet precis vad du gör där inne och varför. Jag skulle se det som "en gång är ingen gång", för att sedan backa och jobba med ramsa och husljud igen.
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Norahsmamma ger dig strålande svar.

Om ni tycker synd om honom och måste trösta, ja då är nog inte denna kuren för er, det håller jag med er om. Tycka synd och trösta är för mig sympati, inte empati.

Som att ha kompisar som sysslar med styrkekramar och säger att det kommer och bli bättre, gråter en skvätt med er och beklagar att ni har det så här, så här är det att ha barn osv...

Men vill man ha konkreta råd, handling, visa sitt barn vägen till god sömn och trygg och glad sådan. Ja då är detta kuren för er, man visar EMPATI och att sängen är trygg. Men för att kuren skall funka måste ni sluta ställa honom frågor, tycka synd om och oja er. Hitta lugnet!

Tänk att ni är utrycknings arbetare, ambulans personal osv... Hur skulle ni lugna en ledsen då? plocka upp? Oja er? eller lugna på plats och se till att vederbörande känner sig säker?

AnnaW skriver så fint om den ängsliga kyparen som hänger runt ditt och din mans bord när ni är ute och firar en egen kväll. Han undrar om allt är till belåtenhet? Om maten smakar bra? Behövs mera salt? Kan han ge mera vatten? Är ni säkra på att ni inget behöver osv... Efter ett tag blir man rätt frusterad och kanske går man till en annan restaurang i framtiden, för den ängsliga kyparen orkar man liksom inte med riktigt.

Läs på i Internationella boken om safari, trygghet är säkerhet och lugnet och njutningen. NI har inte än kommit till njutningen, ni är fortfarande på säkerheten.

Om, jag säger samma som Norahsmamma, OM man nu går in, ja då går man in och gör vad som krävs för att svara på den fråga barnet har, varken mer eller mindre. LUGN OCH TRYGG. detta kan man göra med fördel genom en lååååång solfjäder som man håller länge och väl. Och sen backar man från den de närmaste dagarna. Ju mer ni gör, desto mer kommer han att kräva att ni gör. För att han skall göra framsteg måste ni göra baksteg.

Läs igen och tänk igenom VARFÖR ni gör detta? Det är helt ok att inte göra kuren, vi tvingar ingen och tyckte ni det var bättre innan så gå tillbaka till det. Det är helt ok. Men vill ni fortsätta behöver ni ha målet framåt, vad vill ni ha? Hur skall det se ut? MÅLBILDER! Sen jobbar man mot målet och ser inte tillbaka.

Jag säger bara så här:
Se inte barn som hoppar i soffan! (vad ser du?)

Se nu barn som sitter i soffan! (vad ser du)

Det du känner och tänker är vad du förmedlar. Dina förväntningar blir infriade, jag lovar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"