får han äta 2 ggr på vakentiden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
xstephx

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

Hey igen! Nu är min lille man friskare, det va bara 2dagar då de va jobbigt att andas för honom. Men nu har jag ett problem, jag började ju vagna, sen prövade vi sängen o han älskade den(började me buffning då oxå), sen blev han trött på buffning efter ett tag så då började jag solfjädra, älskade de, men sen vela han ej mer så då började ja ramsa förra veckan, positivt svar, men nu tröstar de ej honom längre heller.
Är förvirrad vad jag ska göra när han vaknar...? Prövar allt, tillslut får jag vända honom i sängen, prata me honom tills han lugnat sig sen plockar upp honom så han får lite mjölk i ca 5-10min bara. Igår vaknade han bara en gång, kl 5, somnade 7.15, jag va väldigt nöjd me det, men vi försöker ta bort sista målet.
Han får mkt mat, gröt, plommon, välling, ersättning varje dag! O tränar honom me gunga, ligga o försöka åla, han kan stå redan(sens han va 3månader), så han står o håller sig i sina "ståleksaker". Så han blir stimulerad under dagen oxå!

Men det är just när han vaknar nu som han först ligger o pratar i ca 20min(detta va igår natt) sen börjar han gruffa sen skrik o så fort ja börjar ramsa blir han förbannad! Jag tystar o bara sitter i hans rum o ibland slutar han gråta o ligger bara o gruffar i typ 10sek sen börjar han igen.
Han sover förresten mkt bättre i sitt eget rum, det är kul! :D

Tjo!
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Oj, jag menade att han somnade 19.15 kvällen innan, sen vaknade kl 5 på natten! :D
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Bestäm dig för EN strategi. Inte vagna ena dagen, buffa nästa och ramsa den tredje. Det blir lille gossen bara förvirrad av.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att verktygen inte fungerar längre, men jag gissar att han börjar skrika så fort du slutar? Då är det dags för dig att ta ett par steg tillbaka och låta honom göra framsteg på egen hand.

Olika träsk att inte fastna i!

:heart:
xstephx

Inlägg av xstephx »

Tack för ditt svar saramilana!

Jag vagnar ej längre alls! Har prövat me ramsan i flera dagar ,bara! Men igår körde jag ramsa medans ja solfjädra o de funkade lite, men ej fullt ut:(

Haha fattar inte heller va jag menar :D men jag tror jag menade att Om han börjar gråta funkar inget längre, han blir bara förbannad.
Men som sagt, den enda gången han vaknar på hela dyngnet är 1gång på natten!
Så han slutar inte ens om jag försöker hjälpa honom längre(inte på natten, för hans mage e inte proppmätt antar jag)
wolfgang född 2011-09-03
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Ja, den är kanon!

:thumbsup:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
xstephx

Inlägg av xstephx »

Blivande mamma: menar du att mitt schema är bra? :D

Jaha nu måste man ju skryta lite och berätta att lillen sov från 19.45(hade gäster så tog längre tid o ge han mat innan läggning) till 6.30, vaknade inte en enda gång, inte vad vi hörde iaf för han sover i sitt eget rum! Han har dessutom slutat vakna efter nån timme vid läggning! Han blir bara bättre och bättre, helt otroligt!
Hoppas han ej gör 6.30 till en vana bara, vill att han och vi får sova en timme till :D
Vad kan man göra OM han skulle fastna där o är pigg o vill upp, o jag vill sova mer?

Tjohej!
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härligt med hela nätter, för hela familjen! =D>
xstephx skrev:Vad kan man göra OM han skulle fastna där o är pigg o vill upp, o jag vill sova mer?
Du kan ta en titt här och se om du hittar nâgot av intresse. :D Tidiga morgnar - olika strategier
Det finns mer att läsa under titeln Mitt barn vaknar för tidigt pâ morgonen! bland vanliga frâgor och svar.

xstephx

Inlägg av xstephx »

Jag prövade 3:de alt imorse vid 5. Vet att det tar några dagar för honom att förstå, men alla altenativen känns så konstiga. När han vaknade och började prata(de första jag höre, för han ligger i sitt eget rum) sprang ja dig o ramsade. Han blev tyst i några sekunder sen började han prata igen(de gör han varje tidig morgon) sen började jag tömma diskmaskinen o satt på tvn lite svagt. Men de känns som om han blir förbannad att jag ej tar upp honom för han är inte van vid att jag skramlar i köket så mkt när han sover. Känns som han blir bara förvirrad.

:?: finns någon annan som gjort nått annat?

:?: får jag bara ramsa en gång, då han vaknar? Eller kan ja göra de fler gånger?
wolfgang född 2011-09-03
Tetz

Inlägg av Tetz »

När det bara babblas men den lilla inte är ledsen/rädd, så gör jag ingenting här hemma. För att signalera att "på natten händer det INGENTING" :D Ibland har jag slängt iväg en pangramsa, och det har funkat periodvis. Ibland har det dock gjort att hon blir arg, och sedan ledsen. Då har jag behövt ramsa mer.

Du måste alltså prova dig fram på ett systematiskt sätt (dvs. hålla dig till en strategi i minst tre dagar) och se vad som funkar på din lille.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
xstephx

Inlägg av xstephx »

En sak till, finns metoderna i boken? Måste visa min man, han har engelska boken.
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Tack massa tetz för de snabba svaret!
Ja jag känner oxå att göra ljud på morgonen känns weird för då är de fortfarande natt.
Då kommer ja göra samma som er, pangramsa sen ramsa om han blir förbannad o ledsen :D
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

xstephx skrev:En sak till, finns metoderna i boken? Måste visa min man, han har engelska boken.
Om din frâga är om morgonstrategierna finns i Barnaboken sâ är svaret nej, vad jag vet. Men har du engelska SHN (A Good Night's Sleep) sâ kan du titta pâ s 239 där Anna svarar pâ en mamma vars barn vaknar för tidigt pâ morgonen. Annas svar är ungefär den strategi ni valt (upplysningsramsa).

Och alltid när det gäller tidiga morgnar:

:arrow: mycket (mera :wink: ) mat dagtid
:arrow: mörkläggning

xstephx

Inlägg av xstephx »

tjoho!

Min fina lila korv sover från 19.30-7.00 nu, vi har verkligen försökt med 7.30 läänge men de går inte, han är så pigg, haha. men jag är grymt nöjd!

Men hans lilla problem är nu att lurarna på dagen och lite si sädär nu när han sover hela nätter.
han vaknar efter 30-45min och var trefje gång somnar han efter ett tag av ramsa, men oftast ej.

mitt schema:
7.00-morgon
9.30-11.00-sova
13.00-14.30- sova
16.30-17.15 sova (denna lur sover han alltid bäst)
19.30 nattii

:?: ska jag ändra lurarna på nått sätt?

har lite andra frågor oxå förresten.

:?: när ni skulle ha barnvakt när eran plutt var under halvåret, att någon annan skulle lägga på dagen eller natten, gick de bra för dom?
Jag ska på kurs den 4mars och är lite nervös för det är morfar som kommer ha honom då hela dagen och han är ganska blödig o kommer tycka att de e jobbigt att ej ta upp honom, för ibland, fortfarande är han ledsen ett tag.
wolfgang född 2011-09-03
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Men en sak funderar jag på. orkar liten första vakenpasset? dels brukar man vara hungrig på morgonen och det kan vara svårt att somna efter så lång tid då man börjar bli hungrig igen. ( en liten 5-6 mån kan vara i princip omättliga :shock: ) plus att det är risk att man blir över trött och då är det svårare att både somna och sova klart.så jag hade nog lagt den luren tidigare.

Nu vet jag inte riktigt hur varken mattider eller vad liten äter. Om liten äter gröt eller så kan man med fördel köra med " second breakfast kanske en timme eller så efter frukost. om man tex ammar eller flaskar först så kan liten få en port gröt tex. då kommer den maten närmare första luren och då kan man ha lunchen lite närmare nästa långlur. vad tror du om det?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
xstephx

Inlägg av xstephx »

Heey vidunge!! Tack för ditt svar!

Ja hmm det är ju det, han klarade de här galant förut +nätterna, sen för snart 2veckor sen blev de svårt!
Han äter 240ml ersättning+välling när han vaknar. Sen innan sova äter han lite mer.
Efter första luren får han gröt med frukt i, sen senare får han 240ml igen(blandar alltid ersättning o välling i varje mål)
Efter andra luren, 240ml,
Efter tredje luren gröt m frukt, sen 240ml+tutt..

Så han äter ju upp huset lixom, haha! Blir runerad! Haha.

Kraam :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"