Baby blues och/eller ömma bröst....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av SusanD »

Ja ibland önskar man att vissa dagar vore möjliga att bara sudda ut. Har själv såna ibland men har utvecklat en otrolig förmåga att radera dem från mitt minne och sinne. :lol:

En sak är säker och det är att bättre dagar är i antågande.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bestämde mig för att ta tag i de där tidigare nattuppvaken. Bestämde mig oxå för att min BM visst är tillräckligt fet för att sonen ska må bra och sova gott på natten, i alla fall 9 timmar i sträck.

Sagt och gjort, läggning i vagnen 19.15 blev det. Men då tog H och klämde till med att sova till 5.15??!! Natten efter vaknade han 3 men somnade om till 4 efter vagning. I natt sov han i spjälisen igen och jag väckte honom mer eller mindre 20 i 6 i morse när jag hade översvämning i sängen. Det är lite svårt det där med nattmålet när det kommer så sent... eller tidigt för den delen. Timmen mellan 6 och 7 på morgonen är det svårt att somna om, men för tidigt att göra morgon tycker jag :sleep: :sleep: men det löser sig väl det oxå så småningom. Har kortat ner sömnen dagtid oxå så nu har vi sovning enligt förljande (11,5-12h)-45min-2h-45min.

/Höstnjutaren! :wink: :heart: :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag kanske ska ställa klockan på 4 i alla fall??!! Han vill ju äta en gång på natten och det är som sagt lite svårt att somna om om han vaknar efterhalv 6, då är det ju snart morgon. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tetz

Inlägg av Tetz »

Manfred10 skrev:Bestämde mig för att ta tag i de där tidigare nattuppvaken. Bestämde mig oxå för att min BM visst är tillräckligt fet för att sonen ska må bra och sova gott på natten, i alla fall 9 timmar i sträck.
Attityden på plats! 8)
Manfred10 skrev:Sagt och gjort, läggning i vagnen 19.15 blev det. Men då tog H och klämde till med att sova till 5.15??!! Natten efter vaknade han 3 men somnade om till 4 efter vagning. I natt sov han i spjälisen igen och jag väckte honom mer eller mindre 20 i 6 i morse när jag hade översvämning i sängen. Det är lite svårt det där med nattmålet när det kommer så sent... eller tidigt för den delen. Timmen mellan 6 och 7 på morgonen är det svårt att somna om, men för tidigt att göra morgon tycker jag :sleep: :sleep: men det löser sig väl det oxå så småningom. Har kortat ner sömnen dagtid oxå så nu har vi sovning enligt förljande (11,5-12h)-45min-2h-45min.
Han sover bättre i spjälan va? Det verkar nästan så :D
Manfred10 skrev:Jag kanske ska ställa klockan på 4 i alla fall??!!
Det tycker jag absolut. Mat senare än så påverkar ju frukostaptiten och då är det lätt att hela dagen strular till sig.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej hallå!
Nu var det ett tag sen. :mrgreen: Vi trivs med tillvaron och har det för det mesta härligt i höstvädret.

Lillebror och storebror växer så det knakar. H har fått upp ögonen för mycket annat som är intressantare än mina tuttar så inte blir det mycket ätit (tycker mamman... :shock: :| ) Fort går det i alla fall och sen vill lilleman inte ha mer. Försöker truga i lite mer innan timmen är slut men det brukar bli med hjälp av milt våld som han får i sig några droppar till.

Magläget funkar fint! Han tränar och tränar. Men till mammans stora förfäran :shock: :shock: :| kommer mycket av (det lilla??) maten upp vid alla ansträngningar. Han har i alla fall inte magrat så jag hoppas att det gottaste stannar kvar i lilla magen, men det som kommer upp är mycket tycker jag. Och som sagt, framförallt när han kör sina gympass på mage, men dessa vill jag ju inte skippa förstås. Väntar alltid en stund efter att han har ätit men det tycks inte hjälpa... när han sovit sina lurar vill han ha sin tutte ganska på direkten så att träna före maten känns inte som ett alternativ för herr H. [-X

Han har oxå lagt sig till med att protestera vilt och några minuter när han läggs för att sova sina lurar i vagnen. Han svär några rejäla ramsor innan han somnar. Ska han få svära ifred eller ska jag "hjälpa mer..." nu läggs han tillrätta, 2-3 drag i vagnen och lite skak och sen går jag med ramsan, sätter inte på barnvakten (f-enheten) förrän efter en minut... :oops: då hör jag inte honom... :oops: :? Men det gnager lite i mig att han ska "behöva skrika!" så dant.... om jag någon gång går tillbaka tystnar han i och med att jag tar i handtaget, men drar igång ett varv till när jag ramsar bort.

Men annars så.... :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Om han är tyst på en minut så är dte väl jättebra jobbat =D> Svära lite får man faktiskt göra, det är ledsen som behöver hjälp så jag tycker du gör rätt.
Här kommer en liten fin tråd till påminnelse
När SM-barnet skriker vid läggdags

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Hej hej :D !
Manfred10 skrev:...om jag någon gång går tillbaka tystnar han i och med att jag tar i handtaget, men drar igång ett varv till när jag ramsar bort.
Med andra ord säger han - "mamma jag fixar det här själv :wink: "...
Ibland kan man ju förstås bli lite irriterad när man inte somnar direkt, men det måste man få lov till, så länge det handlar om några minuter är allt frid och fröjd.

Vet inte vad du kör för schema men kom ihåg att kolla på antal sömntimmar per dygn för respektive ålder någon gång ibland, de små blir större så fort att det är inte alltid man hänger med :shock: och ibland är det dags för en schemajustering. För oss har alla justeringar inletts med lite tjorv :lol: ...

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Snabba svar! :mrgreen:

Unge herrn sover

12h-45min-2h-45min (natt 19.00-7.00,nattmål klockan 4)

äter 7, 10, 14 och 17. :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

tycker att det ser rimligt ut. Tror det är mer Ärsh jag somnade inte direkt, hur skall jag ligga? Morr! ah...nu så...:sleep:
typ :roll:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Natten som gick tyckte Hilding att han skulle vara vaken flera gånger.... :-k

Eftersom han har svårt med koncentrationen dagtid och därmed inte vill ägna så mycket tid åt mina tuttar kan jag inte hjälpa att släppa in en liten vargunge.... "Är han inte lite hungrig ändå?" Hitills har det bara blivit en nattmål i alla fall men redan vid 3 i natt och frukost 6.20.

Sanningen att säga är jag för trött för att orka ta till några väldiga omsomningsaktviteter. Herrn låter ganska förbannad när han vaknar och jag har låtit honom vara det. :oops: på sin höjd har han fått 4 buff i rumpan och en kort solfjäder. Han somnar om efter en stund.

Ska jag ramsa honom oxå vid dessa tillfällen på natten?

Bjussa på mer tutte?

Buffa mer eller är det ok att lämna det mest åt honom själv? (ELLER tappar jag hans förtroende då?)

:roll: :-k :-| :-?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Kanske fundera på att börja med smakisar? Han är ju snart stora karlen eller :wink: :lol:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

I natt sov han som valigt igen......... :D

Har oxå börjat fundera på smakisar!

I vagnen om dagarna är han numera rosenrasande innan han ska sova. Jag tror att det blir för trångt för honom, men känns lite osäkert att ha honom sovandes i sittdelen... han jobbar så han blir helsvettig innan han ska sova...

Vad har ni på era små i vagnen när de ligger på mage?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tetz

Inlägg av Tetz »

Ja kör på med mat säger jag också! :D

Jag har fleeceoverall på min lilla i vagnen. Och sedan varierar jag täcken och filtar beroende på temperaturen. Vet många som kör med ulloverall närmast kroppen eftersom det andas bra. Stora tjocka overaller går i alla fall bort för de flesta magsovare tror jag :wink:

Om han redan vuxit ur liggvagnen kanske ni kan ställa ut en resesäng :D

När det är dags att sova på mage i liggvagn så kan ett sånt här sele vara bra att ha:
http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibuti ... okresultat

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag hade faktiskt tänkt på det där med resesängen ute!! :D

Men sen tänkte jag det går väl inte :shock: :shock: men det är klart det går 8)

Är det så himla skönt överhuvudtaget att ligga på mage i sittdelen? Den går liksom inte att få helt plan, i alla fall inte min vagn, den sluttar lite uppåt.

En annan fråga, i natt kräktes herrn x antal gånger efter nattmålet så allt i sängen fick bytas. :o :x

hjälper det att höja upp huvudändan lite? jag blir så himla less på de här kräkset! Och "det är ju inte så himla kul att ligga och sova i en spya" för lilla Hilding, citerar från SusanD. :wink: :roll:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

ja det kan hjälpa :wink: det gjorde det här hemma tills lillen började krypa runt.... :roll: :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"