Förstagångskurare, tankar och frågor
Re: Förstagångskurare, tankar och frågor
TACK! =D>
Ska läsa i morgon!
Ska läsa i morgon!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
maten...
Ska jag tänka med maten lika som jag tänker med sömnen på schemat? Jag ska ge förutsättningarna.... men vill han inte äta då så får han vänta tills nästa mål, alltså inte försöka ge något däremellan? Givetvis trugar jag ett tag men om han bara ruskar på huvudet och kniper igen munnen är det ju lite svårt att få in maten.... 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
ilindstrom
Japp du tänker med maten som med sömnen. Inga mellanmål mer än de som finns på schemat. Kanske han är i den åldern att han vill äta själv? Plockmat brukar vara kanon, och så kan man passa på att lassa in några tuggor emellan. Men det kanske du redan gör? Har inte läst så många inlägg bakåt i tråden.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
sjuk??
Nu hatar han maten!
Vill verkligen inte ha..... jag försöker på alla sätt och vis, och GLAD är jag! Fast jag nog helst skulle vilja gråta, de där matvargarna är mycket större än de som kommer om natten....
Tror i alla fall att han inte är riktigt ok i magen.... löst gul-grått bajs idag, (bajs får man väl skriva om här?) Ska jag utesluta nåt, bara försöka få i honom lite banan och vatten? Vällingen dricker han morgon och kväll, men blir det tal om nån sked i närheten av munnen är det tvärstopp även om han har egna plockisar som han oftast bara vill mosa eller kasta på golvet och inte stoppa in i munnen.
Vakande 5 i morse och kunde inte somna om trots ramsor och musik och 2 solfjädrar
. 6.40 fick det vara morgon lyckades få några leenden innan han kom upp ur sängen....
Är konstigt nog ändå glad och sover sina lurar....
Tror i alla fall att han inte är riktigt ok i magen.... löst gul-grått bajs idag, (bajs får man väl skriva om här?) Ska jag utesluta nåt, bara försöka få i honom lite banan och vatten? Vällingen dricker han morgon och kväll, men blir det tal om nån sked i närheten av munnen är det tvärstopp även om han har egna plockisar som han oftast bara vill mosa eller kasta på golvet och inte stoppa in i munnen.
Vakande 5 i morse och kunde inte somna om trots ramsor och musik och 2 solfjädrar
Är konstigt nog ändå glad och sover sina lurar....
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Äsch då, vad trist att han är risig i magen. Men jag kan säga att det är mååånga ungar här som är det, dagis hade två barn förra veckan
så helt konstigt är det nog inte.
F ö är matvargar inga roliga vargar, till skillnad från de fina gråben vi har runt oss här vill man skjuta matvargen så fort man får korn på den
8) . Klistrar in ett svar jag gav för rätt länge sen till en annan förälder mer mycket vargflås kring benen, kanske det kan hjälpa er framledes?
Hej!
Vad skönt att det går bättre Bra jobbat! Var rädda om det ni uppnått nu.
Vad bra att ni tänker ta tag i matbekymret också! Det är en konst att backa här, men precis som med sömnen så vill vi att barnen ska äta för att de vill och njuter av det, inte för att stilla våra behov!
Jag vill bara börja med: ni kan vare sig äta eller sova åt Calle, bara ge han de bästa förutsättningarna att göra det själv!
Som sagt - det är dags att backa rejält här också, att överlåta ätandet åt gossen själv! Han är en stor kille nu och kan mycket väl äta själv.
Men det gäller att ha is i magen och förtroende för att han kan fixa det här själv.
Här är mina bästa tips för att befrämja aptiten:
Låt det gå minst 3-3½ timme mellan målen, och då ska det inte serveras annat än vatten OM det ska vara nåt alls!
Låt honom vara med och laga maten, få hacka lite med en smörkniv, hjälpa till att vispa och hälla, gör honom delaktig i matlagninen!
Servera maten upplagd på tallrik, i några olika högar. Maten ska vara delad i plockvänliga bitar, så att han lätt kan stoppa i sig själv.
Lägg fram en sked och / eller gaffel men förväntar er inte att han äter med bestick ordentligt ännu under ett par år!
Lägg er inte i! Prata inte om maten, truga inte, koncentrera er på annat t ex egen mat, läsa en tidning, prata i telefon men sitt med vid bordet.
Peta in en tugga då och då, om ni tycker han får i sig dåligt, men gör det som om det är han som äter och vill han inte ta emot så truga inte!
Inga leksaker!
Innan han får riktig kläm på att äta själv, så kan en skorpa eller liknande, få distrahera. Men det ska vara nåt ätbart, som han kan stoppa i munnen och äta!
Vill han inte äta, så tacka så hjärligt för maten, och lyft ner honom. Inga suckar, trugande eller annat som visar att ni är irriterade, utan konstatera bara att "jaha, du är visst mätt i magen" och låt honom gå! Sitt själva kvar och ät /läs / prata ett tag, och kommer han tillbaka och vill upp så sätt honom i stolen igen, erbjud honom tallriken utan att säga nåt alls - och lämna honom ifred med maten.
Spika ett matschema, med bestämda mattider, och inget alls däremellan! Hojta till om ni behöver hjälp
Här finns en inspirationstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Låt måltiden vara i trettio minuter, sen anses den som avslutad! Så går och kommer han under den halvtimmen så ta inget extra för det
Sist men inte minst: frisk luft! Var ute före både lunch och middag, minst en timme och låt Calle röra sig, för friskluft är toppen för aptiten!
Så - det var mina tips! Jag hoppas att de kan hjälpa er komma på rätt köl!
Kram Mia
Kanske gör du redan allt det här, och just nu - med krasslig mage - är det bästa att se till att han dricker ordentligt och får i sig det han gillar.
Kram Mia
F ö är matvargar inga roliga vargar, till skillnad från de fina gråben vi har runt oss här vill man skjuta matvargen så fort man får korn på den
Hej!
Vad skönt att det går bättre Bra jobbat! Var rädda om det ni uppnått nu.
Vad bra att ni tänker ta tag i matbekymret också! Det är en konst att backa här, men precis som med sömnen så vill vi att barnen ska äta för att de vill och njuter av det, inte för att stilla våra behov!
Jag vill bara börja med: ni kan vare sig äta eller sova åt Calle, bara ge han de bästa förutsättningarna att göra det själv!
Som sagt - det är dags att backa rejält här också, att överlåta ätandet åt gossen själv! Han är en stor kille nu och kan mycket väl äta själv.
Men det gäller att ha is i magen och förtroende för att han kan fixa det här själv.
Här är mina bästa tips för att befrämja aptiten:
Här finns en inspirationstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Kram Mia
Kanske gör du redan allt det här, och just nu - med krasslig mage - är det bästa att se till att han dricker ordentligt och får i sig det han gillar.
Kram Mia
Tack för svar!
jo det mesta gör jag nog, frisk luft får han dryga 2 timmar varje dag och även om han inte kan hacka så bra själv med kniv så sitter han i barnstolen och kollar läget, plockisar, sitta med oss osv..... och visst lyckas jag LURA i honom lite med sked, men inte har det varit mycket de senaste dagarna.
Jag har nog trugat för mycket för att jag till varje pris (nästan) vill att han ska äta för att må bra och kunna (fortsätta) SOVA HELA natten. Är rädd att det ska bli cirkus igen, hamna i en ond cirkel... läggningarna går annars jättebra nu!
(peppar, peppar, ta i trä...)
Det som känns trist är ju att han har ätit så himla bra tidigare! I stort sett inga problem att få i honom varje portion. Så frågan är om jag börjat strula till det för honom eller om det är nåt skumt i magen.... Hoppas verkligen inte att det är nån allergi, borde jag inte ha märkt det tidigare?
jo det mesta gör jag nog, frisk luft får han dryga 2 timmar varje dag och även om han inte kan hacka så bra själv med kniv så sitter han i barnstolen och kollar läget, plockisar, sitta med oss osv..... och visst lyckas jag LURA i honom lite med sked, men inte har det varit mycket de senaste dagarna.
Jag har nog trugat för mycket för att jag till varje pris (nästan) vill att han ska äta för att må bra och kunna (fortsätta) SOVA HELA natten. Är rädd att det ska bli cirkus igen, hamna i en ond cirkel... läggningarna går annars jättebra nu!
Det som känns trist är ju att han har ätit så himla bra tidigare! I stort sett inga problem att få i honom varje portion. Så frågan är om jag börjat strula till det för honom eller om det är nåt skumt i magen.... Hoppas verkligen inte att det är nån allergi, borde jag inte ha märkt det tidigare?
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Väckarklocka?
Har läst lite här och där om att han en väckarklocka till barnet??!! Kan det vara nåt för mig, eller är han för liten? Har inte så himla stora problem med att han vaknar för tidigt men ibland händer det ju....
Jag försöker hålla mig till följande om han vaknar på natten.... före klockan 3 avvaktar jag. Efter detta pangramsa och sen musik, är det ok?
Om det visar sig att han ändå skriker upp sig typ, 23.00 vad gör jag bäst då? Om vi är vakna höjer jag tvn lite mer....
Är det inte motsägelsefullt att övertyga ungen om att på natten sover alla som grisar om man samtidigt tittar på tv och/eller spelar hög musik??
Jag försöker hålla mig till följande om han vaknar på natten.... före klockan 3 avvaktar jag. Efter detta pangramsa och sen musik, är det ok?
Om det visar sig att han ändå skriker upp sig typ, 23.00 vad gör jag bäst då? Om vi är vakna höjer jag tvn lite mer....
Är det inte motsägelsefullt att övertyga ungen om att på natten sover alla som grisar om man samtidigt tittar på tv och/eller spelar hög musik??
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Inte alls.Är det inte motsägelsefullt att övertyga ungen om att på natten sover alla som grisar om man samtidigt tittar på tv och/eller spelar hög musik??
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Feber
Feber här idag.... första gången vad jag vet. Hur tänker jag med sovtiderna nu? Ska jag föröska hålla dem så gott det går? Han är ju betydligt tröttare idag förstås och det är bara välling och nån liten smörgåsbit som duger, men så får det vara. Han lära ju inte vilja leva på bara välling i rsten av sitt liv. 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Håll så gott du kan. Du kan lägga 15 min innan lurinfaller och väcka 15 min senare än tänkt på varje lur. Då får lillen 30 min extra varje gg. Sedan kan du lägga 30 min tidigare om det behövs, men väcka i vanlig tid. Glöm inte att du kan ge powernaps om lillen kroknar- 5 min eller 20 min om det är väldigt hängigt.
Värme! /Luvisen
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Inte ett rätt
Sov hos mina föräldrar i natt med Manfred, skulle träna mamma så att jag och mannen kan åka på lyxig spa-helg i mars utan barn!
Nu kunde det väl inte ha gått sämre.... skulle aldrig ha åkt dit.... bara fel alltihop.
Till att börja med står spjälsängen i samma rum som jag skulle sova i, men tänkte jag det måste väl gå??!! Bor man på hotell är det ju förmodligen i samma rum man måste sova. Nåväl... läggningen gick bra och mamma var med på noterna, Manfred somnade glad men vaknade av någon anledning upp 10 minuter senare. Innan jag hann med hade mamma gått in i rummet och klappade och ramsade M om vart annat (med goda intentioner förstås), jag kan ju gärna bli arg eftersom hon ju inte vet gur det funkar.... Mamma kom ut och jag övertalade henne att låta honom vara ett tag. Sagt och gjort, vi gick ner, M grät ett tag där uppe och precis när jag skulle gå och ramsa igen finner jag min pappa i rummet hos M letandes i mörkret efter NAPPEN, har han ingen napp??? Han är ju ledsen du måste trösta honom, han kan inte ligga här och gråta.
Jag förklarade hur det låg till med nappen.... efter många om och men fick jag slutligen gå in och solfjädra sonen som till slut somnade. SKÖNT!
Sov bra hela natten med mig i rummet till klockan 3.00 men då.... när jag började ramsa belv han förstås förvånad vad jag gjorde i rummet och blev mer ledsen.... Mozart hade vi lämnat hemma så jag var utelämnad åt mig själv. Paniken växte i takt med Ms gråt, LÅT MIG SOVA! Mor och far vägg i vägg börjar väl undra varför det här s.k SHN inte funkar. Mamma tycker redan så synd om sonen för att han måste sova i sin egen säng och utan napp dessutom... gav mig på solfjädern och några buff för att få honom lugn, men nu var han aaARG! Hjälpte förstås inte, mera panik... Hade jag varit hemma hade han fått låta lite och vara i fred, men nu...
Lyfte upp honom,
Jag hoppas att man kan se detta som "en gång, ingen gång". Frågan är vad jag ska ta mig till med vår lyxiga helg
Vargtimmen har varit lugn ett tag, men med feber, tänder och matvägran har den krånglat en del sista veckan...
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej! Hur har det gått sen?
Tyvärr kan det lätt bli såhär när liten inte är en helt säker sovare ännu. Och det är lätt att bli osäker som förälder på om man verkligen gör rätt när man blir ifrågasatt - jag blir det själv ibland även om jag har levt med SHN/BB i över två år nu. Men som du själv skriver - en gång är ingen gång och hemma är det lätt att styra upp saker igen! Ang er framtida spa-vistelse - som jag ser de har ni 3 alternativ, antingen styr ni upp det hela och ger dina föräldrar TYDLIGA instruktioner eller så lever ni med att det blir lite ändring av rutiner just denna helgen eller så skippar ni hela idén. Jag hade valt alt 1 el 2
Tyvärr kan det lätt bli såhär när liten inte är en helt säker sovare ännu. Och det är lätt att bli osäker som förälder på om man verkligen gör rätt när man blir ifrågasatt - jag blir det själv ibland även om jag har levt med SHN/BB i över två år nu. Men som du själv skriver - en gång är ingen gång och hemma är det lätt att styra upp saker igen! Ang er framtida spa-vistelse - som jag ser de har ni 3 alternativ, antingen styr ni upp det hela och ger dina föräldrar TYDLIGA instruktioner eller så lever ni med att det blir lite ändring av rutiner just denna helgen eller så skippar ni hela idén. Jag hade valt alt 1 el 2
I går vill Manfred lägga sig redan 20 i 7 och sov sen till 6.30
. Jobbigt att vara hos mormor!:-)
Vi kommer INTE att skippa idén! Vi har ju lite tid på oss att träna än och det bästa är ju om jag for mormor med på tåget, men annars får det bli lite annorlunda den helgen.
Vi kommer INTE att skippa idén! Vi har ju lite tid på oss att träna än och det bästa är ju om jag for mormor med på tåget, men annars får det bli lite annorlunda den helgen.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10 skrev:I går vill Manfred lägga sig redan 20 i 7 och sov sen till 6.30. Jobbigt att vara hos mormor!:-)
Har dina föräldrar läst den lilla SHN-boken? Vore ju kanske bra om det verkligen förstod det hela.
Vad fint du fixa tebax lilla sömnen!
Värme! /Luvisen
Vad fint du fixa tebax lilla sömnen!
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie