Shn i Metro idag och i morgon!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
plutteli

Inlägg av plutteli »

Jannika skrev: Så kan det ju se ut och vara i en familj och föräldrarna drar samma slutsats som ni har gjort. I andra familjer kan barnet vakna men kan inte somna om utifall föräldern inte är i rummet. Det hade inte fungerat hos mig med fyra små barn födda inom loppet av fem år. Jag hade inte velat sova med alla fyra i samma rum, eller för den delen sprungit mellan olika rum varje gång någon vaknade. Nu vet mina ungar att det är tryggt och lugnt att sova i sin egen säng och att vi håller vakt även om vi inte befinner oss i deras säng eller i deras rum. Det är en av de saker jag uppskattar med Annas barnaboksfilosofi, hennes problemformulering kring sömnsvårigheter och hennes sätt att förstå barnets situation. Med det tänket (och i förlängningen de handlingar som genereras ur det) behöver inte mina barn just mig eller min man som hjälp för att somna om, oavsett om de är vak-vakna eller bara touchar vakenhet i sömncykeln.

Våra ungar har fantastiska mor- och farföräldrar som de gärna är med och barnen har inga problem att sova i eget rum hos dem heller. Deras sömn är inte beroende av oss, särskilda platser eller saker utan har blivit deras alldeles egen. Jag tänker att det är en fin gåva till barnet att ha med sig genom livet, att kunna sova gott oavsett var de är eller med vem de är.
Vår tjej kan också somna precis var som helst, i nya miljöer och nya sängar på egen hand. När vi lärde henne somna i egen säng och senare även somna om utan oss så gjorde vi helt enkelt så att vi la henne i sin säng, så länge hon var ledsen/upprörd stannade vi hos henne, hon fick inte komma upp ur sängen men vi fanns där hela tiden. Sen när hon var lugn gick vi ut.
Sen gjorde vi lite lika SHN faktiskt på så sätt att vi inte gick in vid minsta pip utan lyssnade och avvaktade för att se om det var ett gny för att hon bara inte fick till det i sängen, ett gny precis innan hon somnade osv. eller om hon verkligen behövde oss (då slutade det ju inte med ett enstaka pip så att säga) och då gick vi in igen, pussade på henne och la henne ner i sängen igen. Sådär höll vi på...tog väll ca 3-4 nätter innan hon började så som hon gör nu: Ligga i sängen och småprata/busa lite för sig själv för att sedan somna helt lugn. Den enda extra grej hon behöver i sängen oavsett var vi är för att somna lätt är sina nallar (i synnerhet en speciell) men att vi ska finnas inom synhåll är inte alls viktigt längre för hon vet att vi finns någon stans i närheten och kommer om det verkligen är kris :)
Blir samma resultat egentligen bara olika vägar dit ;-)
Jannika skrev: Precis så har vi också gjort, varit hemma båda två den första tiden. Jag tycker det har varit ett härligt sätt att få välkomna den nya familjemedlemmen och hinna bli utökad familj i lugn och ro. Mina stora barn har inte gått på dagis den första bebistiden för att vi ska slippa stressen med hämtaochlämna och för att de stora ska få hinna lära känna bebisen och tvärtom. Min erfarenhet är att efter bara någon dag så beter sig de stora barnen som om den lilla nya alltid funnits där. De lever i nuet. Jag har faktiskt inte märkt av den omtalade syskonsvartsjukan med en enda av våra bebisar och jag tror att det beror på att de stora har fått ta ansvar för bebisen direkt, med bad, byten, klädval, hämta saker till mig när jag ammar osv. Annas kapitel om syskon och annektering i Barnaboken är underbart, tycker jag. Men jag har aldrig provat något annat sätt heller. :wink:

Jag märker samma sak nu när vi har skaffat oss en hundvalp, den är fullt inräknad och uppräknad som familjemedlem direkt och alla hjälper till med borstning, kisspauser och utfodring. När farfar skulle ha hand om barn och hund fredag eftermiddag när jag skulle till Högskolan sa minsta sonen, 5 år, med allvarsam röst: "Bara så du vet farfar, så har vi REGLER för hur man gör med hunden." :lol:
Ja, jag kan säga att min make ser fram emot det halvåret väldigt mycket! Jag är så glad över att ha en man som verkligen älskar att vara med våra barn (eller ja, vårt barn än så länge), det är guld värt att verkligen dela på hela ansvaret och att vår dotter lika gärna kan vända sig till honom som till mig för tröst, gos och stöd :)

Vi har en katt som vi fick i somras, han blev snabbt accepterad av vår lilla tjej som nu har ett ganska stort bestyr med att uppfostra honom så att han inte gör saker han inte får ;-) Hon är redan väldigt noga med vissa saker vi har hemma som är till bebisen, som vår spjälsäng tex, där får katten inte vara för det är minsann bebisens säng!
Finns mycket man funderar kring runt barn nr två, det ska bli så spännande att se hur allt blir i slutändan :D
Mamma till S 080818 och V 110126
Jannika

Inlägg av Jannika »

Plutteli skrev: Blir samma resultat egentligen bara olika vägar dit :wink:
Precis! Ibland får jag för mig att många av de som är kritiska till forumet tror att alla vi som hänger här gör precis likadant och följer allt i Barnaboken till punkt och pricka. Så är det ju såklart inte. Det som jag tror förenar oss är att vi gillar grundtänket och sedan gör vi alla våra egna versioner av det utifrån den vi är just nu, våra erfarenheter och den familjesituation vi befinner oss i. De som svarar på tex kurforumen har alla egna erfarenheter av att befinna sig i ett sömnkaos och de har haft hjälp av SHN-boken och/eller forumet för att få det att funka. När man har kommit ut på andra sidan är man ofta både så tacksam över hjälpen man fått och så energisk av att få sova och ha överblick över dagarna att man vill göra något för att hjälpa andra som är i den situation som man nyss själv befann sig i. När man då svarar gör man det utifrån sina egna erfarenheter och de kan ju se olika ut. Det tror jag är bra! Det gemensamma är att de alla gått igenom kuren med något av sina egna barn eller varit med när någon annan har kurat utifrån SHN. Jag gillar BB-tänket och det är därför jag är här och inte på andra föräldraforum, men det är klart att man kan få en fungerande sömn och vardag på andra sätt också! "Det är ingen tävling", som min yngsta son skulle ha sagt. :lol:
Plutteli skrev: Vi har en katt som vi fick i somras, han blev snabbt accepterad av vår lilla tjej som nu har ett ganska stort bestyr med att uppfostra honom så att han inte gör saker han inte får.
:lol: :lol: :lol: Katter är ju lite knepigare att organisera än hundar, de har inget flocktänk på samma sätt. Skam den som ger sig! :lol:
Plutteli skrev: Finns mycket man funderar kring runt barn nr två, det ska bli så spännande att se hur allt blir i slutändan
Ja, det är en spännade resa varje gång. Jag tycker ni verkar ha tänkt mycket och försökt ordna det bra för er och lilla nya bebisen. :heart:

Jannika
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

ingefrid skrev:Jag läste artikeln i Metro och blev så glad! Så fin artikel!
Desto ledsnare blev jag när jag loggade in på Facebook och ser att en vän till mig uppmanade alla att skriva på det här uppropet: http://upprop.nu/NLOW
Så tråkigt att de aldrig får nog, belackarna. Att det finns massor av föräldrar som kan vittna om att SHN fungerar spelar tydligen ingen som helst roll. Den som kurar sitt barn "torterar" det och "ignorerar" barnens försök till kommunikation (citationstecken eftersom det är så totalt befängt!). Jag har försökt bemöta men det är i stort sett lönlöst. De vill inte förstå, kanske för att de då skulle behöva erkänna att de hade fel?
Jag ber om ursäkt för att jag var så här otydlig, jag var lite i affekt. Det står inte ett ord i uppropet om tortyr, det var en person jag pratade med på Facebook (vän till en vän) som formulerade sig på det viset. Det var fel att dra alla som skrivit på uppropet över en kam.
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
hannah

Inlägg av hannah »

plutteli skrev:
annawahlgren skrev:
plutteli skrev: Dessutom tror jag inte heller att SHN-kurade barn verkligen SOVER non stop hela natten, det gör inget barn.
:D Jo.

O:) :heart: :sleep:
Ja isf håller jag med om att sjukvården borde kolla upp SHN mer noga eftersom SHN barn är lite av medicinska under som sover helt utan minsta avbrott....
Inte ens vuxna sover ju helt utan avbrott, skillnaden är ju bara att vuxna oftast somnar om så fort att de inte ens mins att de varit vakna i en sekund eller två, och barn som sover gott och tryggt gör samma sak även om uppvaken är lite fler....
Hej,

Jag personligen vaknar ibland till på natten och är mer eller mindre medveten. Blev nyfiken på hur det var med vår dotter, om hon verkligen sover alla de tolv timmarna vi inte hör ett knyst från henne. Så jag lade in min iphone med en applikation som registrerar rörelsemönstret och ritar ut en sömnkurva baserat på det. Har testat det massor med gånger på mig själv och det har stämt på pricken. Sömnrytmen är tydlig och de tillfälle då jag kommit upp i vaket tillstånd var tydligt registrerade.

Resultatet från försöken på min dotter var imponerande. Rytmen var regelbunden, ytsömnen kom ung varannan timme har jag för mig, men aldrig upp till vakenhetsnivån.

Vet inte vad detta säger mer än att hon enligt applikationen verkar sova tyngre än mig. Kanske hennes ev vakenhetsperioder (som jag uppenbarligen har i allafall) är så extremt korta att de inte analyserades som uppvak av programmet. Eller så är det så att hon faktiskt SOVER hela nätterna. Är det onormalt enligt vetenskapen i såfall? Har faktiskt ingen aning själv.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
polisa

Re: Shn i Metro idag och i morgon!

Inlägg av polisa »

Sent omsider så läste jag hela denna tråden och måste som direkt källa i egenskap av mamma till "Olof" få kommentera det som skrivs om Olofs sömn.

Att mena att kuren inte fungerar för att vi, som det står i artikeln haft ett bakslag och att dagarna inte fungerar enligt SHN, känns väldigt märkligt. Att gå från flera uppvak per natt, tvåtimmesläggningar och uppvak mellan kl 4-5 till att sova 20-7 måste väl ändå av varje sund människa ses som att kuren fungerar...

Nog sagt!

Kram Anna, kurfolket från juni 2010 och ni andra här på forumet. (Jag skriver inte ofta, men läser desto mer.) :heart:
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

polisa skrev:Att gå från flera uppvak per natt, tvåtimmesläggningar och uppvak mellan kl 4-5 till att sova 20-7 måste väl ändå av varje sund människa ses som att kuren fungerar...
:D Ja, det måste det - av varje sund människa :wink: :lol:

Tack, kära Polisa :heart: Underbart roligt att höra ifrån dig \:D/

Hälsa lilla stora älsklingen :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
strömming

Inlägg av strömming »

Och Rs mamma kan meddela att R fortfarande sover som en gris om nätterna ! Visst har vi haft lite strul ibland och en nyfiken kille vill inte alltid gå och lägga sig på dagarna fast han är trött. Men visst fungerar kuren, vi har två barn som går och lägger sig samtidigt kl 7 i samma rum och båda sover till väckarklockan ringer kl 7 nästa morgon med ytterst få undantag.

Magi, otroligt och helt makalöst har vi fått höra. Tja, nog är kuren magisk alltid :)

Kram fån Rs mamma som tack vare kuren och sovande barn helt plötsligt ska bli trebarnsmamma!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"