Tack för svaret och dina tips Luvisen!
Har nu precis lagt honom tillrätta i sin säng i sovrummet, och bara ramsat mig ut! Nu ska det bli spännande och se om han somnar som vanligt....än så länge inte ett knyst därinnefrån...men han började direkt nyfiket fingra på "spjälorna".(tjocka ribbor) Får nog sätta dit spjälskydd imorgon!
Har ju inte ens vagnat som markering nu på ett bra tag, utan bara skakat handtaget och ramsat mig ut. (kväll som dag - förutom vid krisen igår) Så vi får se om buffning behövs överhuvudtaget, eller ej....
Dagslurarna har idag också ägt rum i sovrummet, i vagn. Lur ett sov han ingenting, men lur 2 och 3 sov han faktiskt liten stund, så det kändes som att vi faktiskt tog ett steg i rätt riktning genom att låta honom ligga i sovrummet även dagtid! Han protesterade mycket också förstås, men inte så som det brukar vara, och han kom ju till ro till slut! Vaknade en gång på middagsluren då jag ramsade och han somnade om!!

Har aldrig hänt förr på dagen!
Så idag skrapade han ihop ca 1 timme och 15 minuters sömn sammanlagt, stooor förbättring!
Imorgon ska vi lägga honom i säng även dagtid! Hoppas han sover gott i den inatt.

Då kan nog
jag också sova, när jag vet att han ligger i tryggt förvar i sin säng!
En liten fråga, är det väldigt viktigt att han får 3 lurer, eller skulle jag kunna ha 2 lurer på 1,5 timme var, om det verkar passa honom bättre? Det viktigaste är att han får sina 15 timmar/dygn väl? Har ju aldrig lyckats få honom att sova på förmiddan
NÅGONTING på sin 45-minuterslur. Om man förlänger den till 1,5 timme och skjuter fram den lite så att han är lite tröttare, vad tror du/ni om det?
Nu är ju tiderna så här:
Glad morgon 7.30
FM-vila 9.15-10.00 (45 min)
Lunchvila 12.30-14.00 (1,5 timme)
EM-vila 16.15-17.00 (45 min)
Skratt o Go´natt: 19.30
Jag har anpassat tiderna så att de även ska passa in om vi ska komma ut på lite aktiviteter med storebror. (har ingen öppen förskola el dylikt här i mina trakter. Nu har vi dock paus från allt vad aktiviteter heter, tills kuren börjat sätta sig). Så om jag ändrar schemat kan vi inte gå på några aktiviteter framöver. Men allra viktigast är väl att lillebror får sin sömn... ja usch ja, liten samvetsfråga det här, vem ska prioriteras, typ...
Men ett
alternativ till sömnschemat skulle kanske annars kunna vara exempelvis;
FM-vila 10.00-11.30 (1,5 timme)
EM-vila 14.30-16.00 (1,5 timme)
Eller om du/ni har något annat förslag?
Men det kanske är för tidigt för att utvärdera något alls?
Bara funderingar....eftersom han än så länge inte sovit
nånting på
en enda förmiddagslur!
Ännu inte ett ljud därinne från sovrummet...somnat?! Hoppas!!
Kramar från mig!
PS.... tittade just till honom, o han hade somnat så gott i sin lille säng, gosegubben...!