Frågor innan start av Sova Hela Natten Kuren.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Re: Frågor innan start av Sova Hela Natten Kuren.

Inlägg av Luvisen »

Vem vet varför den lilla människan blev så upprörd. Tänk inte på det! Tänk på den tidigare lösningen- dvs sköööna sängen! Den har vi ju redan avhandlat. :wink:

Min lille sov i vagnen alla sina lurar men jag hade den ute då. Även i sånt här väder. Hela vagnen var täckt med snö men han sov sååå gött. :shock: :D Och det blev INTE svettigt. För vem kan sova svettig? Låter inte så skönt.

MEN kan ni inte det eller vill inte så ta sängen. Pliiiiis! [-o< För att skilja på natt och dag så kör ni med dunkelt för dagen och beckmörkt för natten. Jag tex har rullgardinen neddragen på dagen och på natten har jag rullgardin plus mörkläggningsgardiner. :P

Ska man absolut sov i vagn inomhus så ska liten ha på sig bara body och majsigt tunnare täcke eller filt så det inte blir för varmt. Att hänga för kan du använda en tunn sjal som släpper igenom luft. Att han hamnar i sovrummet varje gg han ska sova verkar ju inte speciellt konstigt eller jobbigt för honom. Låter helt normalt. :P

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AJAC

Inlägg av AJAC »

Hej!

Tack Luvisen för ditt svar! :) Det hjälpte mig att reda ut några frågetecken! :?:

Efter den tuffa läggningen förlöpte sedan natten bra! Den lille sov gott, men inte jag. Jag vaknar hela tiden och blir skräckslagen över att vagnen ska välta eller något dylikt, tar nog sin lilla tid innan man helt kan slappna av (jaga bort sina egna vargar!) efter 6 mån ständiga uppvaknanden! Plötsligt blir man rädd: guuud va TYST det är, lever han?? Fastän vi har andningslarm och allt!! :oops:

Vi ska göra vissa ändringar har vi bestämt! Han ska få sova i sovrummet både dag och natt. Ikväll ska vi lägga honom i sin säng i stället, så jag slipper oroa mig för vingelrisken samt att den förstås är rymligare än vagnen. En sak till; vi KAN helt enkelt inte frestas av att vagna honom, för då GÅR det inte! :P

:?: Men, en undran där...vi har ju aldrig buffat. (bara vagnat) Måste vi nu då öva upp buffningsteknik att ta till vid nödfall, eller kan vi nöja oss med solfjäder som kristilldelning, nu när han ska sova i säng istället? Det kanske rentav bara förvirrar honom om man helt plötsligt börjar buffa honom? (vid kris)

Just nu håller han som bäst på att protestera sig igenom en dagslur. Vi har honom i vagn inne i sovrummet nu, rullgardin neddragen till hälften,med musik utanför. Se om detta kan hjälpa honom, att få vara mer ifred även dagtid. Sen ska han få sova i sängen där även dagtid är det tänkt.

Hoppas hoppas hoppas nu att detta hjälper något..... #-o

Kramar!!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Efter den tuffa läggningen förlöpte sedan natten bra! Den lille sov gott, men inte jag. Jag vaknar hela tiden och blir skräckslagen över att vagnen ska välta eller något dylikt, tar nog sin lilla tid innan man helt kan slappna av (jaga bort sina egna vargar!) efter 6 mån ständiga uppvaknanden! Plötsligt blir man rädd: guuud va TYST det är, lever han?? Fastän vi har andningslarm och allt!!
Det får du sluta opp med! :lol: Det är svåååårt! Jag har ju själv haft samma problem! :roll: :roll:
En sak till; vi KAN helt enkelt inte frestas av att vagna honom, för då GÅR det inte!
:thumbsup: :lol: :lol:
Men, en undran där...vi har ju aldrig buffat. (bara vagnat) Måste vi nu då öva upp buffningsteknik att ta till vid nödfall, eller kan vi nöja oss med solfjäder som kristilldelning, nu när han ska sova i säng istället? Det kanske rentav bara förvirrar honom om man helt plötsligt börjar buffa honom? (vid kris)
Japp! ÖVA! SÅ det blir stadig rytmisk massage! :P Han blir ingalunda förvirrad men han kanske inte behöver så värst mkt (skönt för era ryggar! :P ), kanske bara som en markering. Läs: Vagna först, buffa sedan. Sid 211 i boken! :-D

Kram! /Luvisen
SM rookie
AJAC

Inlägg av AJAC »

Tack för svaret och dina tips Luvisen! :D

Har nu precis lagt honom tillrätta i sin säng i sovrummet, och bara ramsat mig ut! Nu ska det bli spännande och se om han somnar som vanligt....än så länge inte ett knyst därinnefrån...men han började direkt nyfiket fingra på "spjälorna".(tjocka ribbor) Får nog sätta dit spjälskydd imorgon!
Har ju inte ens vagnat som markering nu på ett bra tag, utan bara skakat handtaget och ramsat mig ut. (kväll som dag - förutom vid krisen igår) Så vi får se om buffning behövs överhuvudtaget, eller ej....

Dagslurarna har idag också ägt rum i sovrummet, i vagn. Lur ett sov han ingenting, men lur 2 och 3 sov han faktiskt liten stund, så det kändes som att vi faktiskt tog ett steg i rätt riktning genom att låta honom ligga i sovrummet även dagtid! Han protesterade mycket också förstås, men inte så som det brukar vara, och han kom ju till ro till slut! Vaknade en gång på middagsluren då jag ramsade och han somnade om!! :shock: Har aldrig hänt förr på dagen! :o
Så idag skrapade han ihop ca 1 timme och 15 minuters sömn sammanlagt, stooor förbättring! :D
Imorgon ska vi lägga honom i säng även dagtid! Hoppas han sover gott i den inatt. :) Då kan nog jag också sova, när jag vet att han ligger i tryggt förvar i sin säng! :P

En liten fråga, är det väldigt viktigt att han får 3 lurer, eller skulle jag kunna ha 2 lurer på 1,5 timme var, om det verkar passa honom bättre? Det viktigaste är att han får sina 15 timmar/dygn väl? Har ju aldrig lyckats få honom att sova på förmiddan NÅGONTING på sin 45-minuterslur. Om man förlänger den till 1,5 timme och skjuter fram den lite så att han är lite tröttare, vad tror du/ni om det?
Nu är ju tiderna så här:

Glad morgon 7.30
FM-vila 9.15-10.00 (45 min)
Lunchvila 12.30-14.00 (1,5 timme)
EM-vila 16.15-17.00 (45 min)
Skratt o Go´natt: 19.30

Jag har anpassat tiderna så att de även ska passa in om vi ska komma ut på lite aktiviteter med storebror. (har ingen öppen förskola el dylikt här i mina trakter. Nu har vi dock paus från allt vad aktiviteter heter, tills kuren börjat sätta sig). Så om jag ändrar schemat kan vi inte gå på några aktiviteter framöver. Men allra viktigast är väl att lillebror får sin sömn... ja usch ja, liten samvetsfråga det här, vem ska prioriteras, typ... :?
Men ett alternativ till sömnschemat skulle kanske annars kunna vara exempelvis;
FM-vila 10.00-11.30 (1,5 timme)
EM-vila 14.30-16.00 (1,5 timme)
Eller om du/ni har något annat förslag?
Men det kanske är för tidigt för att utvärdera något alls?
Bara funderingar....eftersom han än så länge inte sovit nånting en enda förmiddagslur! :?

Ännu inte ett ljud därinne från sovrummet...somnat?! Hoppas!! :wink:

Kramar från mig! :heart:

PS.... tittade just till honom, o han hade somnat så gott i sin lille säng, gosegubben...! :heart: :D
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
AJAC

Inlägg av AJAC »

Nu har han skrikit hysteriskt sig igenom ytterligare en 45 minuters lur.. jag vet inte om jag klarar av det här längre. Det går inte få honom att somna på Fm luren hur jag än ramsar, spelar musik och allt vad jag gör. Jag når inte fram till honom. Det är så sjukt plågande för både mig o storebror (han fattar ingenting, tror morsan blivit galen) att lyssna på det här skriket så länge. Vad ska jag göra??? Det är så jobbigt när man är själv om det, utan nån som stöttar. Ingen att bolla med, för att stå ut att lyssna på det här....

Usch usch usch #-o :cry:

Hjälp....
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
AJAC

Inlägg av AJAC »

[quote="AJAC"]Det är så jobbigt när man är själv om det, utan nån som stöttar. Ingen att bolla med, för att stå ut att lyssna på det här....

Nu uttryckte jag mig dumt, jag har fått jättemycket stöd och hjälp av er här på forumet, jag menade när man är själv hemma o sambon jobbar och man inte får kontakt med honom....och tyvärr har jag inte annan runt mig i min omgivning att få stöd ifrån... så jag är väldigt tacksam för peppningen från er! Så det inte blir något missförstånd! :? :)

Kram på er.
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
AJAC

Inlägg av AJAC »

AJAC skrev:
AJAC skrev:Det är så jobbigt när man är själv om det, utan nån som stöttar. Ingen att bolla med, för att stå ut att lyssna på det här....

Nu uttryckte jag mig dumt, jag har fått jättemycket stöd och hjälp av er här på forumet, jag menade när man är själv hemma o sambon jobbar och man inte får kontakt med honom....och tyvärr har jag ingen annan runt mig i min omgivning att få stöd ifrån... så jag är väldigt tacksam för peppningen från er! Så det inte blir något missförstånd! :? :)

Kram på er.

BLEV LITE FEL MED FÖRRA INLÄGGET DÄR, SÅ HÄR SKULLE DET STÅ! :wink:
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Japp, det är pestigt när det inte går vägen. Men eftersom det går så trassligt med lurarna undrar jag om du ändå inte ska köra en låååång solfjäder tills han somnar nästa lur + ramsa ut lagom volym då. För om han får så lite sömn som du skriver så är han ju övertrött och övertrötta barn är väldigt svåra att söva. Jag skulle också lägga honom 5 min innan lurtiden börjar för att det ska bli liiite lättare.

Kan det vara ngt?

Heja Heja Ajac! Jobba jobba! =D> =D> /Luvisen
SM rookie
AJAC

Inlägg av AJAC »

Ja gode gud....
håller precis på med lunchluren här... jag var så otroligt glad, lilleman hade för en gångs skull somnat i sin säng,utan några större protester, jag lät min store ligga och lyssna på musiksaga en stund medan jag tog hand om lunchdisken. Jag sa till honom att jag kommer in och myser o leker med honom om liten liten stund. Jag var lycklig, tänkte att nu börjar ju tillvaron likna nånting, jag får nog en stund att leka med storebror o lilleman kanske äntligen fattat galoppen och sover så gott på sin lunchlur!! Lycklig lycklig lycklig!

Vad händer?? Jo, storebror i trotsålder kommer ut och lägger av ett illvrål, som väcker lillebror. Som förstås också sätter igång och vrålar, och gör än,över 1 timme senare. Blir inte lugn av ramsa. Men får ej ta upp förrän kl 14 tidigast. Lite arg på storebror som skriker, han blir också ledsen därmed. Så nu sitter man här gråtandes med två skrikande ledsna barn i varsitt rum, och har bara lust att skrika rakt ut själv med. NÄR ska tillvaron fungera egentligen??
Var bara tvungen att skriva av mig lite. Känner mig helt knäckt. Och min sambo kan inte prata med mig på telefon heller, från jobbet....

F-N, F-N, F-N.... jag som såg en ljusglimt för en liten stund. #-o :cry: :cry: :cry: :cry:

Kram från sämsta mamman....

Ps...någon som har någon åsikt om mina tankar om ändring dagssömnschema i ett tidigare inlägg på denna sida...? Ds...I´ll keep fighting!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nämen ugh! :(

Jag svarar lite snabbt. Tre vilor är att fördra eftersom en liten inte orkar så väldigt långa vaken perioder. Så behåll det.

Ang storbror illvrål: Låt lillen bevittna sådana utspell i vaket tillstånd gärna ett par ggr samtidigt som du tittar på lillen så här :-s :-D Tanken är att lillen ska

1) känna igen ljudet och därför inte ta notis när han sover
2) förstå att det ok- inge farligt. Bara storebrosan liksom. Jahopp! Ungefär.

Vad tror du om det?

Kram! /Luvisen
SM rookie
AJAC

Inlägg av AJAC »

Hej, hoppas ni haft det fint över jul och nyår!

Det är nu 1 månad sen vi startade kuren, och nätterna fungerar ännu jättebra men dagarna fungerar inte alls.
Vi vet varken ut eller in!
Lilleman har sedan kurens början enbart skrapat ihop 20-30 minuters sömn per dag, vilket är skrämmande lite. Nu på senaste tid har vi varit så desperata att han ska få någon sömn överhuvudtaget dagtid så vi har gått ut med honom i vagnen vid lunchluren (12.30-14.00), gått typ 10 meter - då har han slocknat som en stock och har sovit sammanhängade 1,5 timme stillastående i vagnen utan att vi behövt vagna/köra vilket är ett enormt framsteg i sig. MEN vi vet ju att vi gjort fel, att han fått somna rullandes. Men ni kan nog förstå hur desperata vi blivit när han inte sover, bara skriker, varenda lur igenom.
Så på senare tid har han alltså i alla fall fått ihop 1,5 timme per dag. Fm-vila och Em-vila i säng inomhus däremot är fortfarande problematiska - han sover ingenting på dessa.
Vi började ju kuren med att vagna både dag och natt. Vi var fast i vagningsträsket sedan innan kuren, därav ville vi bryta vagnvanan helt och lägga honom i säng på dagarna efter ett tag. På nätterna sov han fint i sängen också, övergången var inget bekymmer. Eftersom vi var en bit gångna i kuren och inte längre vagnade utan bara försökte lugna honom med ramsan (utan framgång) så ville vi undvika att börja buffa honom och därmed fastna i ytterligare ett träsk, och fortsatte bara att ramsa. Hjälper ju inte som sagt, så nu på senaste dagarna har vi börjat buffa honom också. Men det är så förvirrande, vi vet inte om vi agerar rätt som börjat buffa nu så här sent i kuren i ett försök att lyckas lugna honom till sovro. Men buffningen gör honom lugn men han blir arg när vi slutar. En positiv sak är väl att han ibland numera ligger och "gnölar", pratar, tjabbar, istället för att gallskrika... är kanske ett steg i rätt riktning.
Känner bara att vi inte riktigt vet hur vi ska gå vidare, och behöver hjälp.
Vi funderar i banor som; ska vi börja om från NOLL med kuren, liksom från natt ett, på dagen? Ska vi återgå till vagnen även inomhuslurerna, och testa om vagning kan hjälpa honom bättre nu? (trots tidigare vagningsträsk?) Ska vi skära ner från tre lurer till två långa? Han hinner ju aldrig varva ner på 45 minuter, och sen är det dags att ta upp honom... Fattar inte vad han "går på", hur han envist kan hålla sig vaken så mycket. Han somnar lugnt och skönt och som en liten klocka på kvällen, och om han vore totalt övertrött skulle han väl inte göra det...? Ska vi rentav kontakta en diplomerad kurare som kanske kan komma hem till oss och hjälpa oss? Eller är det bara nattkurning dom hjälper till med? Vi längtar så innerligt efter att få ett liv...en rutin, en vardag som fungerar för alla i familjen... jag och barnen har, förutom i jul, typ hållt oss hemma i 1 månad nu och bara kämpat, kämpat.... så psykiskt nedbrytande att höra allt detta skrik, från min älskade skatt.... känns som det är hela ens tillvaro, kampen om sömnen..... svårt med när man har ett barn till att ta hänsyn till, som behöver sitt. Vi hade så stora förhoppningar att vi skulle lyckas nu när min sambo också var ledig lite över jul och nyår, det är väl därför man är lite besviken nu.
Vad kan vi ha gjort för fel, varför lyckas vi inte? Fler som har det så här, som fått kämpa länge?? Är det på minsta vis normalt att det strular så här, eller har vi misslyckats totalt?
I början var man så peppad, positiv och hoppfull, nu tyvärr börjar man tappa sugen lite. Det är därför vi känner att vi behöver hjälp. Hoppas någon vill peppa lite! :)

Kramar från mig, och God fortsättning!

Ps, tack Luvisen för ditt senaste svar! :) Ds
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kan ni inte kontakta en dipl. kurare och betala för lite tfn-coaching? Det kan hjälpa att bara få ordning på dagramsandet och den berömda Attityden som verkar försvunnit ngt.

Vad tror du om det?

Skickar massa värme :heart: :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
AJAC

Inlägg av AJAC »

Tack för svaret Luvisen, och din värme! :wink:

Jo vi får kanske göra så, kontakta någon. Vet du om dom kan göra hembesök?
Har du några andra synpunkter på det jag skriver? Vill förtydliga att vi bara på senare dar har börjat köra honom i vagnen, i ren desperation. Det är alltså inget vi hållit på med innan. I så fall hade det ju varit därför det gått åt pipan. Men det hade det gjort alltså redan innan :?

Du Luvisen verkar ju ha fått hålla på länge och kämpa också. Får jag fråga om det var nätterna du fick kämpa med så länge, eller dagarna, liksom oss? Du måste ha varit (är) otroligt stark och målmedveten i alla fall, det har jag förstått! :)
Eller har du hört talas om någon annan som dagslurarna inte fungerat för, och vet hur dom fick bukt med problemet....? Hade varit intressant att veta! Och uppmuntrande....känns på nåt sätt stärkande att veta att man inte är ensam.

Är så oerhört tacksam att han sover på nätterna iaf, måste jag tillägga. Där har han tagit emot kuren så tacksamt och sover som en liten kung. Fattar inte att det kan skilja så mycket mellan dag och natt! Nattramsan köper han som ingenting, men dagsramsan, åh nej...

Kramar och trevlig trettonhelg till er alla!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hej Ajax!

God fortsättning på det nya året!

Ja, jag mins att era dagslurar krånglade och det är faktiskt dom som har tagit längst tid att få till här med. Så här i efterhand nu när dom fungeerar alla utan problem kan jag nog tycka att det till viss del kan ha berott på min överkoncentration. Läste någon annans flik som sa det så bra. Man ska inte hjälpa dom förän dom verkligen ber om hjälp, inte ramsa eller va inne och störa i onödan. Det blir som en ny dålig vana.. Som det där träsket man fastnar i där barnet börjar fokusera på vad det ska få, bli buffar/höra ramsan istället för att fokusera på att sova. Man ska ge tillit till den lilla o lita på att han löser trasslet själv ... Men givetvis ramsa när det behövs... På ett helt övertygat sätt... Mamma är lugn, o du ska sova nu lilla vän... O det kan du!det vet jag!
Så ja, min överkoncentration har precis lagt sig och lilleman verkar ha blivit lika övertygad som jag. Vårt största problem har varit att han inte alltid varit nöjd vid läggning...när så många skriver att deras barn jollrar sig till sömns. Men även där tror jag att han genom ett raseriutbrott sökte min uppmärksamhet...när jag vågade låta honom va insåg jag hur fort han faktiskt lugnade sig själv. Samma sak... Ibland har jag ramsat när han faktiskt är lugn men gnölar... Detta kunde också göra honom upprörd.. Jag tror jag störde. Jag vet inte om det här hjälper något...men jag vet att du
kommer ta dig dit. Han sover ju på natten. Bli bara helt övertygad nu om att imorgon fredag kommeer han sova lika
bra på dagen som han gjorde i natt :D :heart: :heart: :heart:

massa pepp!!! Den fulla njutningen är nära!

Kram joanna
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack för svaret Luvisen, och din värme!

Jo vi får kanske göra så, kontakta någon. Vet du om dom kan göra hembesök?
Har du några andra synpunkter på det jag skriver? Vill förtydliga att vi bara på senare dar har börjat köra honom i vagnen, i ren desperation. Det är alltså inget vi hållit på med innan. I så fall hade det ju varit därför det gått åt pipan. Men det hade det gjort alltså redan innan

Du Luvisen verkar ju ha fått hålla på länge och kämpa också. Får jag fråga om det var nätterna du fick kämpa med så länge, eller dagarna, liksom oss? Du måste ha varit (är) otroligt stark och målmedveten i alla fall, det har jag förstått!
Eller har du hört talas om någon annan som dagslurarna inte fungerat för, och vet hur dom fick bukt med problemet....? Hade varit intressant att veta! Och uppmuntrande....känns på nåt sätt stärkande att veta att man inte är ensam.

Är så oerhört tacksam att han sover på nätterna iaf, måste jag tillägga. Där har han tagit emot kuren så tacksamt och sover som en liten kung. Fattar inte att det kan skilja så mycket mellan dag och natt! Nattramsan köper han som ingenting, men dagsramsan, åh nej...

Kramar och trevlig trettonhelg till er alla!
Hej AJAC!

Ville svara dig med en gg men det kom en del i vägen. :roll:
Hembesök gör dipl. kurare vid behov och efter möjlighet, vet inte vart ni bor... Men börja med att ringa tycker jag. Ett kort samtal kan vara allt som behövs! :wink: :heart:

Kämpa länge? Ja, det har jag verkligen fått. Men det gick! :P Här hade vi problem med både nätter och daglurar, you name it! Grejen är den att för närvarande är det inget verktyg i världen som kan funka vips på er älskling. På dagen är inte sömnen självklar för er. Tyvärr.

Själv hade jag ett känsloliv som en bergodalbana och därför blev det knasigt. När jag skulle ta det lugnt och lillen skrek om svar så kunde jag inte övertyga eftersom jag helst bara ville kasta in handduken. När det var svårt blev jag svag och när det gick bra så var jag hur glad som helst och DÅ var det ju ingen konst att ramsa eller svara... :roll: :roll: Det är när det är svårt som det gäller att hålla sig själv i schak så gott det går. Helst vill man störta in och GÖRA ngt. Men här gäller det att kämpa med sig själv. Mumla för dig själv att du tror på eran älskling och att du inte ifrågasätter sömnen. Jag höll på med VÄLDIGT mkt positivt självprat. Och det fungerade! Därför när jag lyckades intala mig själv att jag trodde på den lilla människan och jag själv VISSTE att sömnen är självklar , så somnade han :shock: utan att jag gjort ngt alls!! :shock:

Vill du veta mer om min resa kan du kika i tråden jag startade när det begav sig...

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 22&t=21744

Kram och styrka! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"