Det går hyfsat bra... Sexåringen hade stor krångelattack igen på måndagen, med illvrål och allt - typiskt första kvällen här efter en vecka hos pappa. Jag blev arg och frustrerad ...
Men jag fattar förstås att växlingen mellan mamma och pappa skapar en del påfrestningar (för alla inblandade!). Det är bara det att jag inte kan ändra de villkoren som saken ser ut just nu. Vi får helt enkelt gilla läget och göra det bästa av situationen.
Resten av veckan har flutit på bra i alla fall. Det som inte riktigt funkar är samspelet systrarna emellan. De har en väldigt trist attityd mot varandra just nu.
Jag kontrar på olika sätt - hutar åt, "så här pratar vi inte med varandra i vår familj", kommer med små sedelärande berättelser om hur glad jag själv är över att jag har min egen syster... Försöker verkligen komma ihåg att ge vart och ett av barnen egen tid och egen uppmärksamhet. Och i övrigt är jag totalt blind och döv och tänker att de klarar att lösa sina konflikter själva.
Och rätt ofta är de ju underbara med varandra. Storasyster lär lillasyster att fingervirka, imponerande pedagogiskt och tålmodigt. Lillasyster hjälper storasyster att med magi få upp mackorna ur brödrosten. (Funkar utmärkt - mackorna poppar upp!)
Åttaåringen - som gillar utmaningar - planerar middagen hon ska laga på lördag. Hon ska som bekant ta hand om den helt ensam. Hon tänker bjuda på trerätters och har dessutom planerat in särskild mat åt mig som inte kan äta mjölmat. Hjärtegrynet!
Så på det stora hela tror jag att jag bara ska köra på och vara så konsekvent det bara går nu. Har ni några fina tips om hur man får slut på trist attityd syskon emellan blir jag glad, dock. Och finns det verkligen ingen avstängningsknapp för skrikande sexåringar???