Några frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nemita skrev:I natt hade vi en lång diskussion om exakt hur mycket han ska vagnas när han vaknar till på natten. Vi var oense, kan man säga.
:lol:
Nemita skrev:Sen sov han fint och fick väckas vid sju.
:thumbsup:
Nemita skrev:Är en tröttis för alltid en tröttis? Eller kan han "komma ikapp" sina jämnåriga när som helst? Vad har ni för erfarenheter?
Hm.. vâr lillebror blir mer och mer tröttis allteftersom verkar det som. Hans schema gick länge 'jämnt upp' med hans âlder. Han fyller ett âr nästa vecka och sover 11.5 + 45 + 2, utan nâgra som helst problem. Det schemat har hängt med länge nu, och jag ser inga tecken pâ att ändra det än.
Var det inte Nancys sista som sov tre lurar över âret? Kommer inte ihâg i vilken av hennes trâdar hon skrev om det. Jag känner att sâ länge allt flyter pâ utan strul sâ ändrar jag ingenting.

Kram :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad härligt!! Välling rules :lol: Måste kännas härligt! Minns själv hur skönt jag tyckte det var när min lilla trasslare hittade vällingen och vi lade ner amningen for good.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack för svar! :heart:

De senaste dagarna har varit lite speciella. På sätt och vis är nappen ett minne blott, om ens det. Men läggningarna är inte direkt glada än. Någon enstaka hittills. Men vi jobbar med skrattet och försöker korta tiden vi är inne successivt.

Däremot har vagning/buffning börjat få karaktären av thailändsk massage, precis som jag nämnt tidigare. Jag tror att det blev tydligare nu när nappen inte tar en del av gnölet. Så igår under lunchluren fick jag nog och bara slutade. :shock: Ingen mer vagning och ingen mer buffning. Nu solfjädrar jag eller bara lägger till rätta. Resultatet var en rejält sur liten kille som sen verkar, nästan, gilla läget. Första solfjädern kortare än 15 min och därefter ingen över 5. Flera bara tillrättalägganden. Vi har också pratat mycket om hur vi ska backa och överlåta mer åt knodden utan att gå för fort fram. Vi har till exempel varit slarviga med husljud och sånt som alternativa verktyg.

Jag tar gärna emot råd om just konsten att backa.

Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Okej. Nu ska jag som hjärtebarnskontrollant svara på min egen fråga. :roll: :lol:

Jadu, Nemita, ett sätt att backa är att inte stanna i rummet vid läggning, även om barnet inte är helt tyst och avslappnat av tillrättaläggandet och en jättekort solfjäder (några sekunder) utan att man går ut med ramsan och så avvaktar en stund innan man (vid absolut kris) eventuellt går in igen.

Bra idé. Så gjorde jag ikväll. Det visade sig att han lugnade ner sig själv på ungefär lika lång tid som när jag står där... haha. Där fick jag. Och inte mer ledsen än när jag står där heller. Jag bekräftelseramsade och han tog den lugnt och fint och var tyst några minuter. Sen kräktes han (jag hörde att det var det på hur han lät, inte ledsen utan störd) så det blev lite trafik ändå, men den viktiga (för mig) poängen är att han ju KAN själv. Förstås. :roll:

Det känns kanonbra. Inte klappat och klart, men det känns som om vi har en självklar väg att gå framåt.

Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Nattens fortsättning: Killen hojtade för sig själv 2-3 gånger men vaknade inte till förrän 6.40. Jag la honom till rätta och ramsade ut. Han låg och myste för sig själv så 6.50 gjorde vi glad morgon (inom marginalkvart).

Utsövt moder mycket nöjd. :)

På lunchluren idag somnade han bara med hjälp av tillrättaläggande och ramsa. Åh, vad bra det börjar fungera. Lika förvånande och fantastiskt varje gång!

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Härligt :thumbsup:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Åsså en till lång natt. Vaknade och gnölade 6.30 och vi steg upp 6.45 pga lucia. Det här skulle man ju kunna vänja sig vid... :lol:
younikawa

Re: Några frågor om SM

Inlägg av younikawa »

Låter helt underbart =D>. Önskar er en fin helg och lucia!
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack, younikawa!

Ikväll fick vi en lite längre diskussion med hjälp av ramsan och det känns väldigt bra. Han var arg som attan och bitvis lite ledsen, och jag har varit lite feg när det gäller att verkligen utnyttja ramsan. Jag har bekräftat vid läggning i flera veckor och jag har använt den vid mindre nattgnöl ett par gånger med god effekt. Men jag har inte riktigt "satt" den fullt ut. Och när bytet till solfjäder (slutade buffa/vagna) gav direkt effekt i form av jättefin nattsömn så har jag frestats att bara gå in och solfjädra eller lägga till rätta istället. Och jag vet ju vart det leder så småningom... att inte backa är att gräva en fin liten grop. Se bara hur det gick med buffningen/vagningen! :shock: Så jag hoppades nästan att det skulle bli en lite trasslig läggning snart så jag var tvungen att ta tag i det där... :roll: Jag ramsade kanske 3-4 gånger och han lugnade sig varje gång. Till sist låg han bara och gnölade lite och då fick jag bekräfta. Fint som snus! :D

Det är så kluvet med ramsan. Den är ett makalöst verktyg, hela idén är genial. Men det kräver både mod och tillit för att våga och orka verkligen använda den. Att man tror att den ska fungera. Tur att det är så mycket lättare med andra barnet, bara för att man en gång har fått uppleva miraklet. Ja, nu blev jag lite filosofisk. Eller kanske religiös. :mrgreen: :lol:

Kram på er! :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi kurade ju Vega, och satte ramsan ORDENTLIGT under några kurnätter. Med Malte använde vi oss av SM och smög in ramsan i samband med hela nätter.

Upplever att ramsan är (var) mer verkningsfull med Vega än med Malte. Mycket beroende på kurningen tror jag. Även om man säger ramsan varje kväll med ett barn som redan KAN somna själv så "kopplar" de inte på samma sätt. Det behövs lite trassel för att bli ett verktyg att räkna med.

Nu ramsar vi inte barnen längre, men snart är det dags att damma av den till Oskar...spännande!! Nu är ju han en fena på att somna själv. Försöker att inte vagna ALLS i samband med läggning, bara skaka en gång i vagnen. 8 ggr av 10 räcker det. Ikväll var han nog lite övertrött (varit med på luciafirande utomhus, massor av uppmärksamhet, extremt kort emlur mm) så då fick jag skaka i 3-4 omgångar.

Kram
Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Precis. Man får hoppas på lite trassel. :lol:

Oj, vad duktiga ni är, han och du. :) Min lille blev ju napp-, vagnings- och buffningsknarkare på ingen tid alls så jag blir så imponerad av att ni lyckades införa skaket. Men båda mina har haft stort sugbehov, så nappen har ju fyllt sin funktion också.

Kramkram :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja insomningarna funkar kanon, även ev uppvak på natten före nattmålet (kl 03.00)

Däremot kan vissa skarvar (händer var tredje dag ungefär att han skarvar på första luren) kräva ORDENTLIG påminnelse. Vagning + skak i några omgångar innan han får fatt i sömnen igen.

Jag hamnade i vagningsträsket så det bara smällde om det med Malte, är klokare (och lugnare) nu :wink:

Är ändå nervös för flytt till spjälsäng, buffning är annat än vagning tycker jag. Ska börja med ramsan i god tid...killen närmar sig tre månader med stormsteg.

Ni är så himla duktiga tycker jag

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack LindaVega! :)

Idag fick vi väcka klockan 7... :shock: :lol: Helt otroligt! Lite stillsamt gnöl 5.30-6.15 i omgångar men jag vet inte om han var vaken. Ingen åtgärd.

Jag har ju läst att det är lättare att införa hel natt, ramsa och alltihop när man har SM:at från start, men det här... :shock:

Nu börjar jag genast fundera på hur vi ska göra för att flytta in till storebror. Vi längtar alla efter det. Ska jag vänta några nätter till eller köra på redan nu när vi har flow? :D
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Ännu en otroligt bra natt. Gnöl mellan 5.30 och 6.30 i omgångar, tystlåtet och kanske inte ens vaket. Mot slutet stegrades det lite och blev gråt och då ramsade jag och han tystnade. Fem minuter senare lite mer gråt och en ramsa. Sen somnade han om (ca 6.40) och sov till 7. :shock: Jag slutar inte förvånas... :lol:

Nu håller vi på att göra iordning sängen i storebrors rum. Bör vi vänta ut fler goda nätter eller är det lika bra att köra? Någon med erfarenhet?

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Inte såå mycket erfarenhet, men vi flyttade in Malte till syrran efter ca två veckors stabila 12 h nätter. Det går säkert utmärkt redan nu.

Linda
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"