Inför kur, nervös och förvirrad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Har läst nu, men kan det verkligen vara det redan? Han blir 7 månader idag...

Natten gick väldigt bra men långluren har krånglat idag. Precis när allt höll på att falla på plats :(
Mamma till Casper född 090724
Kurad februari 2010
http://www.smultronkatt.blogg.se
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Ibland tar krafterna slut men då gäller det att ladda om. Jobbar på förhållningssättet! Vet inte om det är 8 månaders ångesten eller bara nåt annat. Mycket som händer nu, han har börjat åla lite och blir frusterad när han inte kan komma fram så fort som han vill/krypa. Oavsett så gäller det att vara en ännu tryggare ledare nu helt enkelt!

Ska nog börja med att erbjuda vissa lurar i vagn nu, men klurar på hur jag ska lägga upp det. Känns ju bra att börja gå efter att han sovit 10 min men han måste ju ha overall så då blir det ju för varmt...humm...
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Åsa,

Ok låt oss anta att det är både det ena och det andra. Vad är då svaret?

Spendera "leta fel" i flera dagar eller koppla på "attyden av självklarhet" och försöka förmedla lugn och trygghet och att allt är som det skall OAVSETT vad som är fel, tänker jag?

Så, på med attityden så skall du se. :wink:

Följer du Luvisens tråd? Den är ju kanon.

SEN, tar vi detta med ålning och krypning. Detta är i sig väldigt frustrerande och krävs att man tränar på MINST 10ggr/dag/5 min/gång. Så Ner på golvet med er båda och ÅLA, ÅLA OCH ÅLA.

:arrow: Inga strumpor på fötterna, hala kläder och inga mattor är melodin.

vill du förkovra dig med VARFÖR detta är så viktigt så är här Heges blogg, MYCKET läsvärd kan jag lova!

http://barnhjarnan.blogspot.com/search/ ... C3%A5lning

Ang. sova i vagn ute... Om du sov i bivack eller på ishotellet (vilket jag har gjort) skulle du då välja...

1. massa kläder, overall, och filt.

ELLER

2. Lite lager på lager kläder, skön mössa och en jättevarm Åkpåse med massor av extra filtar över och fårfäll under?

När jag sov i bivack och ishotell sover man på sin höjd med underställ och mössa, sen en rejäl sovsäck, så sover man gott. Inte med massor av kläder.

Så lägg i vagn stäng påsen när ni går ut och lägg över massa filtar om så behövs.

Varmt under och varmt över är melodin. Nu kommer dessutom + väder till helgen så klä mycket mindre än du kan tänka dig. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Instämmer helt :-({|=
GOA hälsn Luvis
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Visst har ni rätt, men det är svårt att inte klura på vad som är "fel" när det är sån skillnad mellan olika nätter. I förrgår sov han jättebra, vaknade bara en gång 06.30 och så i natt då när han vaknade 2 gånger vid 20, en vid 21, 22, 4, 5 oc h 6! Vet inte vad det var i natt, men han var jätteorolig och vi fick ramsa flera gånger.."Sämsta" natten påjättelänge. :shock:
Men men, ibland har väl vi alla svårt att sova..?
När man läser om separationsångest står det att den kan börja redan vid 6-7 månader men 8 månaders ångesten skriver ju AW börjar framåt 8 månader, men det kan nog vara en liten del av det i alla fall.

Kom på att jag läste nånstans att sista luren ska sluta senast 16??
Vi har emluren 16-16.20 nu, är det en dum tid?

Hade besök av en gravid bekant igår och pratade mig blå om AW och Barnaboken, hehe. Sa att hon skulle köpa den så ordnar sig allt! :heart: Hoppas hon gör det!
Kurad februari 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Åsa,

Nu har ni hållt på ett bra tag. Jag tycker det inte borde vara så mkt krångel och du borde inte känna frustration. Det var mkt snack om schemat...Kan du skriva upp hur det ser ut just nu? Aldrig fel att revidera basics.

Såg även att du "kortade" sista luren, fr fel håll så att säga. Det kanske förklarar missnöjet.

Har du också späckat maten? Min lille åt som en fågel efter uppföljningsveckan så jag lägger alltid i en klick grädde och en klick smör och lägger det över på det han ska äta. Oavsett vad det är och ger det till honom först. Så han känner hur mättnaden kommer...

Återkom m schema... :D
Värme/luvisen
SM rookie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

ÅsaT skrev: "Sämsta" natten på jättelänge. :shock: Men men, ibland har väl vi alla svårt att sova..?
:D Helt rätt :wink: :lol: Och ibland har vi mindre roliga dagar också :roll: Även som pytte-pyttesmå :heart:
ÅsaT skrev:När man läser om separationsångest står det att den kan börja redan vid 6-7 månader men 8 månaders ångesten skriver ju AW börjar framåt 8 månader.
Hehe, jag har ju sagt att du ska hålla dig till BB \:D/ Det är den enda bok du behöver \:D/ Står t o m utanpå :lol: :lol: :lol:

Allvarligt talat, gängse barnpsykologi för dagen är förvirrande, motsägelsefull och ovederhäftig, alldeles för ofta nog. Bör intas i mycket skeptiska portioner, helst inte alls :mrgreen:

Om åttamånadersångesten - som din lilla älskling börjar närma sig om några veckor, men vid 6 eller 7 mån är man definitivt inte mogen för någon födelse till det egna jaget - ur Barnaboken (2008, sid 363, de sista raderna):

:arrow: *Behandla barnet som du skulle behandla en nyförlöst mor: uppmärksamt, men inte ömkande; beredd att avlasta påfrestningar och krav, men inte omyndigförklarande. Precis som den nyblivna modern inrättar sig barnet, som fötts till ett jag, lättast efter sin nya livssituation om vardagen är förtrogen och någorlunda enkel och omgivningen bjuder värme och lugn, inte oro.

:arrow: Det barnpsykologerna kallar separationsångest tror jag alltså är reaktionen på barnets födelse till det egna jaget ur det gamla, kända, där barnet var en del av ett omgivande helt, så som det i livmodern var en del av moderns kropp. Jag tror inte det har mer att göra med rädslan att mista mamma än den nyförlösta kvinnans labilitet kan tillskrivas hennes rädsla för att mista det nyfödda barnet.*
ÅsaT skrev:Kom på att jag läste nånstans att sista luren ska sluta senast 16??
Vi har emluren 16-16.20 nu, är det en dum tid?
Nej då! Det finns lika många scheman som det finns små barn, höll jag på att säga.

:arrow: Inte leta fel där inga finns :!:

Mitt lilla barnbarn A (se decemberkrönikan 2009), tre veckor äldre än din lilla, har sin em-lur 16-16.20 och sover tolvtimmarsnatt kl 19.
ÅsaT skrev:Hade besök av en gravid bekant igår och pratade mig blå om AW och Barnaboken, hehe. Sa att hon skulle köpa den så ordnar sig allt! :heart:
Så rätt, så rätt :lol: :heart: :lol: Tack, du kära ambassadör :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Luvisen-Precis, vi har gjort stora framsteg men de där sista stegen till njutningen kommer liksom inte..Har tålamod, men vi har ju hållit på i 5, 6 veckor nu och det känns som det är nåt vi missat på?

Schemat ser ut såhär:
7.00 Gogmorgon! Amning.
Ca 7.40 Grötfrukost (inte så bra aptit..)
8.45-9.30 Sova
11.00 Lunch (bra aptit!)
12.00-13.30 Sova
14.30 Mellis, gröt och fruktpuré plus lite amning (bra aptit)
16.00-16-20 Sova
17.15 Middag (ok aptit oftast)
18.30 Nattslurk amning (här brukar jag knappt få honom att äta nåt)

Vad menade du Luvisen med att vi kortat emluren åt fel håll?

Kurad februari 2010
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Och AW- Jag ska genast sluta läsa andra böcker ;) De gör mig bara förvirrad och osäker och de känslorna är bannlysta här hemma nu :P

Kurad februari 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad menade du Luvisen med att vi kortat emluren åt fel håll?

Jo! Du skrev så här tidigare i tråden:
"Idag har vi börjat med att korta ner sista passet till 20 min. Istället för 15.45-16.30 ska han sova 16.00-16-20 tänkte jag. Men lyckades inte få honom att somna alls, han skrek sig igenom hela passet och började lugna ner sig precis när det var dags att gå upp"

Då tänker jag så här: Du har lärt skalman när dagsluren börjar komma. Så 15.45 tror jag liten är trött. När han då måste vänta 15 min på sin lur kanske han blir övertrött och därför blev det xtra svårt. När jag kortar en lur väcker jag min bebis tidigare. På det viset så även om han inte gillade det först så fick jag dels hålla honom när han var lite grinig och dels så har bebisen ändå fått sig lite sömn...

Nu har jag kikat lite på schemat och jag tror så här, en liten justering kanske kan få det hela att riktigt flyga... Hoppas det [-o< .
7.00 Godmorgon! Amning.
8.15 Grötfrukost
8.45-9.30 Sova
11.00 Lunch (bra aptit!)
12.00-13.30 Sova
14.30 Mellis, gröt och fruktpuré plus lite amning (bra aptit)
15.45-16.05 Sova
17.30 Middag
18.40 Nattslurk amning

En tanke bara.
Vet inte om din bebis får ngt till alla sina måltider- alltså ngt att pyssla med när du matar honom...? Smörgåsrån med smör och leverpastej tex...?

Värme/Luvisen
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Aha! Vad dum jag är, det hade ju förståss varit det logiska att göra så..
Nu har vi ju kört på nya tiden en vecka undra om man ska ändra tillbaks? Han blir fortfarande lite gnällig vid den gamla sovtiden och det tar ca 10 min sen innan han somnar..så det kan nog vara idé att köra på gamla tiden.

Angående schemaändringarna, att flytta frukosten är nog en god idé. Flytta middagen till 17.30, vi hade så från allra första början men det blev lite stressigt sen att hinna med bad och så, plus att han inte var alls sugen på nattslurk så tätt inpå men visst..Kan ju prova, sover säkert bättre om det går att få honom mer mätt.
Tack för dina ídeer!

En annan grej som jag tror bidrar till "krångel" är att vi har svårt att få till skrattet till gonattet. Vi skrattar lite innan nattslurken men innan läggning är det stört omöjligt att få honom att skratta, inte ens via kittling. Men vi brukar alltid försöka ett tag vilket jag tror bara stör honom, och det slutar ofta (inte alltid!) med att han bara börjar gråta så fort vi lägger honom i sängen blir han ledsen och sur, så det är ju inte bra..
Kurad februari 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Åhå! Vad jag känner igen mig! Det här kan jag ! :thumbsup:

Stressigt är verkligen ordet med middag och allt vad det är! Tänkte ofta, hur får folk till det? Då gjorde jag så här:

Först fixa jag alltid middag till bebis. När bebis somnat fixa jag middag till mig och partner. Jag var ganska trött då men det gick inte på ngt annat sätt.
När denna rutin började funka så förberedde jag middag till nästföljande dag så att det bara var att typ ställa in i ugnen eller mixa och så fick partner duka upp det. Det var ofta jag inte fick äta klart men då mumsade jag resten efter läggningen var färdig. Tillsist satt allt så bra att jag blev kaxig och började laga enklare middag med bebis. Och nu- tro det eller ej: äter vi ALLA tillsammans- Jättetrevligt. Det blir ju ingen 2 tim middag men 15 min tillsammans är inte fy skam :P Det gäller bara att planera och planera mera. När det sen sitter så tänker man: Vaddå stress? Hur menar du? :lol:

Är det knepigt med skrattet- ja då får man verkligen anstränga sig hela dagen att intala bebis att ALLT är rooooligt. Det känns väldigt konstlat i början men i slutet av dagen har man så ont i smilbanden att det börjar bli fånigt och då kan man få ur sig ett riktigt skratt och då, då BORDE det verkligen smitta av sig till bebis.

Känner du frustration, vilket jag gjorde , då kan det hjälpa om partner bara kan ta bebis typ 15 min så springer man ut ngnstans där det känns fritt fram och bara gormar ur sig allt. Sen kommer man tillbaka med störtskön attityd 8) .

Hoppas verkligen det hjälper!
Massa värme/Luvisen :heart: :heart:
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Suck, kvällen var orolig igår..Tog tjugo min för honom att somna, sedan vaknade han efter en timme och det tog tjugo min till att få honom att somna om. Sedan sov hanb dock till halv 7. Nu eftermiddagsluren gick också jättedåligt, tog en kvart att somna. Vet inte vad som händer. Jag är lugnet själv och förmedlar trygghet så mycket jag bara kan, men nåt gör vi ju fel? Efter 1, 5 månad borde det inte vara såhär..:(
Det har varit så ojämn för oss hela processen...
Körde skratt terapi igår vilket resulterade i bra skratt innan nattslurken, dock inget innan läggning.
Ändring av schemat är igång, gav i alla fall bättre aptit på morgonen.
Idag fick han sova i vagnen på promenad långpasset...Det var säkert dumt, vi var på Öppna förskolan och jag försökte få honom att somna i stillastående vagn men det var ärligt talat ett litet halvhjärtat försök. Efter 11 minuter gick jag ändå och då somnade han på två röda. Borde väl inte göra så, men jag vill kunna vara borta mer än två timmar nångång ibland...Och har inte tränat nån vagning, får väl göra det och försöka igen.

Jag blir bara så matt. Jag vet att det bara handlar om förhållningssättet, det är så lätt och så svårt...Det går jättebra ibland och ibland blir det mycket skrik, så jag fattar inte vad det är vi missar att förmedla...
Är positiv och jobbar på, nåt annat finns ju inte. Vi SKA nå i mål, men efter alla dessa månader av skrik så blir det ibland jobbigt att kämpa. Vad jag kan komma på är mer skratt till gonatt, och kanske truga i ännu mer mat. Men är det nåt annat vi inte ser? Är vi inte tillräckligt tydliga eller säkra? Jag vet inte..
Kurad februari 2010
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Imorgon kommer jag och Casper åka hem till mina föräldrar 25 min härifrån...Casper har bara varit där ett par gånger. Vi ska renovera här så jag måste vara där över helgen, det blir ju ett nytt ställe för Casper. Först kändes det lite läskigt eftersom vi inte nått i mål med kuren än, men ska ha ett nytt förhållningssätt: Skönt för mig att ladda om och vara på ett för mig tryggt ställe, och det förmedlar jag även till Casper, visst? :)
Har ni några tips när han ska sova på ett nytt ställe? Låta honom bekanta sig med nya sovplatsen först och så eller...Vill inte (nej, SKA inte) dra på mig några orosvargar..
Kurad februari 2010
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Kommer dessutom att behöva få Casper att sova första dagspasset på tåget, finns inget annat tåg som funkar...Några tips på hur jag ska få till det? :/
Kurad februari 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"