Hur det går att kura Emil, 9 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för peppande ord tjejer :)

Jag håller på med att hitta ett sätt som ska funka för oss. Solfjäder verkar inte vara vår grej... Ramsa går bra när han vaknar under natten och tidigt på morgonen. Att bara lägga tillrätta och markera med solfjäder och ramsa ut funkar inte längre på kvällen (vilket funkade i början).. Och jag vill inte att Emil skriker, och jag orkar inte vänta utanför och tolka om han är arg, ledsen, tycker synd om sig själv osv... Jag vill att han somnar glad och lugn som det alltid varit så... Så nu testar jag att buffa, han gillar det och är lugn så snart jag börjar buffa, jag gör det långsammare (som du Caramelli beskriver) och till slut slutar jag med lätt solfjäder och ramsar ut innan han somnar. Han stannar kvar lugn och somnar... Vi får se vart detta ska leda, om han kommer att vakna på natten och vilja buffas det vet jag inte... Men skrik lyssnar jag inte heller...

Lycka till alla som håller på med grejen :sleep:

Kram Anita :heart:
:heart: Storebror april 2003 :heart:
:heart: Lillebror december 2008 :heart: kurad oktober 2009
bejbe

Inlägg av bejbe »

Hej!

Det är så svårt att logga in när allt går som det ska :roll:
Men nu måste jag berätta att jag (vi) är framme. Vid målet tror jag :D

Klockan kvart över sju på kvällen sover våra två barn och jag sitter på soffan och tänker vad är det jag VILL göra (inte vad jag orkar innan jag svimmar klockan nio) \:D/ jag är pigg tills 11-12.

Emil sover hela natten =D> :heart: ibland vaknar han vid 6 på morgoren men då räcker en ramsa. Dagslurarna går bra också, har varit ute ett par gånger och sovit i vagnen FM korta luren.

Jag håller på med att läsa den underbara Barnaboken.... har hittat svar på så många frågor som jag haft sedan jag fick mitt första barn 2003... Jag fattar fortfarande inte att jag inte hade hört om Anna Wahlgren, Barnaboken och SHN förut :roll: För jag har läst hela tiden, massor med böcker, men i ingen av dem står hur man ska göra vid konkreta situationer, däremot i Barnaboken står precis hur man kan göra om man vill.

Jag är evigt tacksam Anna Wahlgren :heart:

Jag tycker om dig mest för att du har gått mot strömmen hela ditt liv =D>

Kram Anita
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir att ni är i mål \:D/ . Vårda nu det ni skapat ömt och njut av vardagen tillsammans med barnen.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

bejbe skrev: --- nu måste jag berätta att jag (vi) är framme. Vid målet tror jag :D
:D Alldeles UNDERBART :lol: Vad duktig du har varit. Och är =D>
bejbe skrev:Klockan kvart över sju på kvällen sover våra två barn och jag sitter på soffan och tänker vad är det jag VILL göra (inte vad jag orkar innan jag svimmar klockan nio). Jag är pigg tills 11-12.
Snälla du, berätta din historia på "Livet efter kuren - en uppmuntran" :!: Det betyder så mycket för så många, till uppmuntran och tilltro, inte minst till den egna förmågan :-({|= som ju blir så bittert eftersatt när man bara inte orkar mer :cry:
bejbe skrev:Jag fattar fortfarande inte att jag inte hade hört om Anna Wahlgren, Barnaboken och SHN förut :roll: För jag har läst hela tiden, massor med böcker, men i ingen av dem står hur man ska göra vid konkreta situationer, däremot i Barnaboken står precis hur man kan göra om man vill.
Kära du, vilken ljuv musik för mina öron :lol: Barnaboken ska vara som en vän att hålla i handen, en vän som enkelt, logiskt och kärleksfullt kan visa vägen, den väg man mår bra av och som låter självkänslan brösta sig lite :wink: därför att BARNET mår bra \:D/
bejbe skrev:Jag är evigt tacksam Anna Wahlgren :heart:
Tack, du rara människa :heart: Jag säger detsamma till dig.

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
bejbe

Inlägg av bejbe »

God Fortsättning allihopa :)

Vi har fått problem med sömnen... Jag har släktingar på besök, min mamma och svärföräldrar, de bor i utlandet så de stannar hos oss i 2 månader. Därför flyttades Emil tillbaka vårt sovrum. Efter kuren hade han lärt sig att sova hela natten, och vi hade så småningom löst de tidiga morgnarna, men läggningen hade aldrig gått särskild bra... han skrek när jag skulle lägga honom och gick ut med ramsan, trots att han var altid glad efter skrattet för go'nattet, så jag gick tillbaka och solfjärdade honom men detta gillade han inte. I samband med att vi fick besök blev jag extra frustrerad över att mamma och svärföräldrar skulle höra barnet skrika varje kväll och så började jag buffa honom. I början tills han lugnar sig och så skulle jag gå ut med ramsan, men sedan började han protestera även efter detta så jag började buffa längre... till slut blev det buffande till sömn... Detta har inte rubbat hans nattsömn, han fortsatt sova hela natten så jag tänkte att det inte var så dumt kanske... Men det gäller inte längre då han nu skriker även när jag buffar honom, och har svårt att lugna ner och sömna...

Andra problemet är att storebror sover med mig i sovrummet och min sambo i vardagsrummet (eftersom gästerna hade fått båda två barnrummen) och Emil vaknar varje morgon kl. 5.30. Förut brukade jag lägga tillrätta, ramsa ut, spela lite musik, och eventuellt ramsa någon gång till och han somnade varje gång om. Men nu funkar ramsan inte alls, jag ligger ju typ 70 cm ifrån honom och storebror också börjar röra på sig och göra ljud och så småningom vakna... Så jag går upp och buffar Emil, men så snart jag slutar så går han upp. Även om han somnar om så väcker de två varandra..

Vad är det jag håller på med? Jag känner att jag inte har någon kontroll alls längre. Vad ska jag göra? Jag är jätte frustrerad att släktingarna ska höra att Emil skriker... Mamma stannar en månad till, med svärföräldrar kommer att stanna hos min svägerska snart, och då kan jag tänka mig att starta om, kura om, eller vad som behövs... Men fortfarande i vårt sovrum...

Jag hoppas att någon har haft tålamod att läsa detta långa inlägget och att jag kan få hjälp...

Har jag förstört allt? Hur kommer jag ut från den här situationen? Vad kan jag göra nu för att underlätta nattläggningen (utan skrik eller med minimum skrik) och vad kan jag göra sedan när svärföräldrar är bortresta? Vad kan jag göra med tidiga morgnar när Emil sover i mitt sovrum?

En ledsen och frustrerad mamma
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

"Dikeskörning" som någon skrev i en annan tråd, lätt hänt nu när det är isgator här i götet :wink:

Orsaken till det här vet vi ju, jul och massa släktingar på besök, svärmor försvinner snart och din mamma, henne har du på din sida?
Vänta nu inte en dag längre än du behöver, ladda ATTITYDEN, involvera din mamma "gå i pakt" du klarar inte detta utan henne, kör du från natt 2,

Denna har du säkert läst tidigare men läs den igen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Finns det verkligen ingen möjlighet att Emil kan få eget sovrum?? om du måste ha honom i ditt sovrum så se till att skärma av så han inte kan se dig.

Du har inte förstör något som inte går att fixa relativt snabbt, ha målet för ögonen du vet hur det ska vara.

Ang tidiga mornar,.........jag har aldrig haft mamma eller svärföräldrar boende hos mig och kan förstå att det inte är så lätt att låta barnen låta, samtidigt som jag kan tycka att det är ert hem och det viktigaste är att era rutiner få fortsätta som "vanligt", återigen pakta med din mamma och ta tag i mornarna samtidigt, mamma kan väl sova ut när hon kommer hem :wink:

Strategi för tidiga mornar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Gott slut och grattis till Emil i förskott

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för svaret nilam :)
Jag kommer att kura om Emil, snart reser svärföräldrar till svägerskan och jag ska förklara allt för mamma och kommer att flytta Emil till hans eget sovrum.

Vill verkligen göra rätt denna gång, och behöver hjälp och tips med problemet som vi har egentligen haft hela tiden efter kuren och vilket har gjort att det blev så som det blev nu. Vi hade aldrig kommit till den 2-minuters läggningen. Kanske någon gång i början av kuren hände det, men sedan var det altid skrik som regel vid läggningen. Hur än jag gjorde, så skrek Emil när jag lämnade rummet. Han är altid glad och vi skrattar för go'natt och busar alla fyra i vardagsrummet och på vägen till Emils rum, och han är glad när vi drar persienner och gardiner och hälsar lampan godnatt. Men när jag lägger honom och ramsar ut då skriker han. I början skulle jag lägga honom tillrätta och ramsa ut.. sedan började jag gå tillbaka till honom och göra solfjäder vilket han hatade och jag också.. Så jag började buffa honom lite kort och han blev lugn och nöjd snabbt och brukade somna själv efter jag ramsade ut... Sedan kom gästerna och alla förändringar och jag vet inte längre hur allt gick.. Men faktum är att vi aldrig har kommit till den 2-minuters läggningen! Detta vill jag få denna gång eftersom detta har orsakat alla problem som vi har nu.

Hur ska jag göra denna gång? Hur ska jag egentligen lägga Emil när jag börjar kura om nu under veckan? Lägga tillrätta, ramsa ut, och när han skriker vad gör jag då?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej säger även jag! :heart:

Först har du ju nu lärt den hårda vägen att goda vanor vidare, trots gäster och trots bortavistelser visst?

så snabbt tillbaka på banan igen, inget daltande med olika verktyg. Bestäm dig för en strategi och följ den. Han kan detta och behöver nu i och med strulet den senaste tiden ställa fler och högre frågor, och med all rätt eller hur egentligen? :wink:

Och två-minuters läggningar har vi inte haft nån gång. Det bästa vi har är läggningar helt utan protester, lite nöjt prat och somnat på fyra minuter. Men det kan ta allt mellan 5-20 min beroende på hur dagarna har sett ut, dvs hur mycket det måste avhandlas innan man kan somna om man säger i forma av prata av sig och ventilera med sig själv. :wink: Det är ju bara att gå till sig själv, ibland tar det längre tid att somna visst?

Jag skulle ha förberett rummet, dvs dragit ner och fixat sängen helt klar så att det bara sägs gonatt till lampan och sedan direkt i säng om du är med. Så gör vi, så kort tid i rummet som möjligt, ingen tid för reflektion inför läggning här inte.

och så en STENSÄKER förälder som "nattar" lampan och lägger, ramsar äckligt hurtigt och lika glatt som under skrattet ut och sen avvaktar.

Ni och även han kan ju detta! visst? 8)

Bestäm strategi, vädra gärna här och sedan kör ni bara.

Ni är snart tillbaka, attityden är ju det som avgör. Er alltså. :lol:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för svaret Anna09 :)

Jo jag förstår mycket väl nu vad jag har gjort på grund av att jag tänkte mer på gästerna och mindre på mitt barns goda sömn :oops: Jag hade redan i förväg tänkt på att de skulle tänka att jag var löjlig med någon ramsa framför dörren medan barnet protesterar inne i rummet. Visst kände Emil allt detta i mitt röst och istället av en självsäker lugnande bekräftande ramsa fick något orolit deprimerande oklart meddelande ](*,)
Jag skulle ha förberett rummet, dvs dragit ner och fixat sängen helt klar så att det bara sägs gonatt till lampan och sedan direkt i säng om du är med. Så gör vi, så kort tid i rummet som möjligt, ingen tid för reflektion inför läggning här inte.

och så en STENSÄKER förälder som "nattar" lampan och lägger, ramsar äckligt hurtigt och lika glatt som under skrattet ut och sen avvaktar.

:idea: Är det möjligt att det var orsak till att Emil hela tiden har protesterat vid läggningen vilket orsakade alla andra problem? Det att jag länge dröjde kvar i rummet innan jag lagg honom och gick ut? Vi brukade ha skoj och bus i Emils rum alla fyra, sedan gick pappan och storebror ut och Emil och jag var kvar och drog gardiner, persienner, sade 5 gånger god natt till alla saker i rummet innan jag lagg honom?

Imorgon reser svärföräldrar till svägerska \:D/ ja flyttar Emil till hans eget sovrum och börjar kura om. Kommer att lägga honom så snabbt och glatt som det bara går och ramsa ut. Han brukar gå upp i sängen och skrika - vad ska jag göra då, ramsa eller gå in och ligga tillrätta eller vänta? Hur länge vänta? Här är jag osäker, det är möjligt att jag har överanvänt verktyget. Har svårt att bedöma när det är dags att gå in.

De sista två veckorna har han vaknat kl 5 - 5.30 och det går inte att sömna om... vi ligger i samma rum, ramsan har slutat fungera, jag har buffat och buffat och nu hatar Emil buffandet med. Så vi gör god morgon tidigare och tidigare varje morgon :cry:

Nu med omkurning tänker jag pangramsa när han vaknar tidig på morgoren och spela musik, Mozart eller liknande. Han kommer skrika det vet jag... ska jag och när ska jag gå in, och när jag går in vad ska jag göra inne - ligga tillrätta? solfjädra? (han hatar solfjäder) vänta utanför? hur länge vänta?

Attityden har jag helt tappat bort och behöver hitta den tillbaks tills imorgon kväll :roll:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Det gör du, inga problem. Bara att du känner att du "tappat" den är ett stort steg i rätt riktning!

Så öva ramsa tills du spricker och du låter som värsta tenoren och sen kör du stenhårt, peppa dig och tänkt ENERGI och SÄKERHEt som ett mantra då du njuter av dagen och det som skall komma!

Det kommer gå galant! :thumbsup:
//Anna
bejbe

Inlägg av bejbe »

Nu har jag lagt Emil första kväll av "omkurningen". Han skrek i 30 minuter. Jag ramsade ca 4 gånger under tiden och gick in två gånger och gjorde solfjäder vilket första gång lugnade honom men började skrika så snart jag gick ut, och det lugnade honom andra gång, han lyckades somna efter det.

Jag förstår att jag inte får överanvända verktygen, och att jag ska lyssna mera men å andra sidan ska man inte låta barnet skrika flera minuter har jag också läst. Här är jag förvirrad, hur länge låter man ett barn skrika? Jag är inte svensk och förstår inte språket så nyanserat, när ni skriver om "dialogen", om "frågor" och "svar"... Vad är frågor och svar - 5 minuters skrik och sedan en ramsa? eller? Jag misstänker även att min ramsa inte låter bra, dels är mitt modersmål inte så melodiskt som svenska, dels har jag kanske inte riktigt förstått hur ska besked, påminnelse och bekräftelse låta...

Imorgon kommer Emil vakna vid 5 tiden, så har han gjort i 2 veckor nu och vi har gjort allt tidigare godmorgon... Hur ska jag hantera det, kommer han kunna somna om efter så många tidiga morgnar? Jag vet att han kommer skrika, hur länge kan jag vänta innan jag gör något? Man ska pangramsa och spela musik, och gå och lägga sig, så har jag läst. Men hur länge låter man ett barn skrika, kan någon inte svara i minuter?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Om det är enklare så kan jag hjälpa dig att förklara via telefon istället. Kan lyssna på din ramsa med om du känner dig osäker.
Tyvärr kan man inte ange några exakta min, eftersom det alltid beror på HUR barnet skriker.
Men om det känns som ett språkligt hinder, så finns det ju andra kommunikationsätt.
Pm:a mig isf.

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej, precis som Cissii skriver handlar det om HUR barnet skriker. Ett argt, bökande, trixande barn, gnälligt eller gnölande barn ramsar man eller verktygar inte. Ett ledset barn verktygar man så här i början av en omkur, sedan backar man och enbart ramsar ledsenheten, då med en JÄTTETRYGG ramsa om du är med. :smile:

Har inte läst hela din tråd, har du SHN boken? Där står tydligt beskrivet hur beskedet, påminnelsen och bekräftelsen går till. Kort, mycket kort är det så här: Beskedet är tillrättaläggandet i sängen med kort mjukt tryck med handen på lilla ryggen, sedan en GLAD och SUPERSÄKER ramsa på väg UT ur rummet. Påminnelsen är just en påminnelse ifall protesterna blir långa (inte ledsna dock) eller att han fastnar i nåt gnäll, då påminner du med en GLAD och ÖVERTYGANDE ramsa med fyra distinkta verser med tonfallet "nu kan du sova SÅ GOTT SÅ GOTT, du KAN DETTA och vi SES I MORGON, SÅ MYSIGT DET SKALL BLI".
Bekräftelsen är en LUGN OCH TRYGG ramsa med dito tonfall, som antingen avslutar beskedets ramsa eller påminnelsens ramsa beroende på hur snabbt barnet tystnar under dessa. Man kan också ge bekräftelsen som egen "fristående" ramsa om barnet har varit ledset, eller protesterat och tystnat på egen hand. Man berömmer och bekräftar då det positiva i att barnet funnit lugnet.

Jag hoppas att jag varit tydlig och lätt att förstå. Visste inte att det fanns språkbarriär, ledsen för det. :oops:

Lycka till! :heart:
//Anna
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för svaren tjejer :)

Du är så snäll cissii att du vill hjälpa mig även via telefon, tack så mycket :heart: Jag får se hur det går och ska kontakta dig om det behövs [-o<

Med språket är det så att jag förstår väl, men det finns alltid ord, utryck och fraser som jag inte känner till, speciellt i talspråket, forumspråket.. Men jag lär de så småningom :lol:

Anna09 jag läste SHN boken i september-oktober när jag kurade Emil, lånade från biblioteket så jag har den inte hemma nu. Jag jobbar med min ramsa nu och försöker bli bättre på att lyssna och tolka Emil. Jag tror att jag brukade gå in i rummet för ofta i början och att jag hade överanvänt verktygen. Kanske därför var han ledsen vid läggningen varje kväll, vilket orsakade att jag sedan gick ännu oftare in i rummet för att tysta honom (när gästerna kom :roll: )
Ännu ett problem tror jag kan vara att jag inte litade 100% på SHN i början, kanske kände Emil min osäkerhet. Men nu är jag 100% övertygad att SHN och BB är det enda rätta vägen för alla små bebisar. Och jag ser på Emil att han bara vill sova i lugn och ro egentligen.

Efter att han somnade efter 30 minuter igår kväll (första kväll omkuren) vilket kändes väldigt lång, vaknade han vid 3 tiden och det tog 30 minuter att somna om. Sedan vaknade han vid 6 och somnade om 6.10 och sov till 6.40 \:D/ (Jag som trodde att han skulle vakna vid 5 och inte somna om)

Dagsluren somnade han efter 10 minuter och sov sina 2 timmar utan uppvak \:D/ och nu ikväll somnade han efter 5 minuter :heart: min lille älskling... Det verkar att jag inte har helt förstört hans somn och att han bara väntade på mig att sluta störa honom ](*,)

Jag hoppas att det blir bara bättre och bättre och att jag denna gång ska lyckas med att få honom att somna glad utan tårar alls. Som sagt litar jag nu 100% på SHN och AW som är barnens goda fen :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härlig läsning!

Visst är det skönt när poletten även trillar ner på oss mammor... hihi. När man kommer till den insikten vet jag precis hur härligt det känns. Och barnen KAN ju, visst?!

GRATTIS, och superbra jobbat!

:thumbsup:

Man känner sig lite dum när man förstår att man faktiskt stör dem, visst? hihi
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"