min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej vicky77!

Jag har följt din tråd i det tysta och kanske har det jag skriver nu redan sagts. Men precis som Fanny83 säger så skulle jag ta ett steg tillbaka. Hitta min egen väg. Det är så jag tolkar SM. Just att hitta min väg till att få samanhängade sömn.

Jag tänkte bara dela med mig om hur jag gjort med mina barn. När de varit så små som din lilla kille så har jag bara hållit ordning på vakentimmarna, alltså inte strikt strävat efter 2-2. Jag har matat var 3:e timme ungefär och vagnat i skarvar. Det har funkat bra för oss och det har varit vårt SM. Om du frågar andra här inne så har det gjort lite anorlunda eftersom de har sin väg till samanhängade sömn.

Så sätt dig ner och tänk efter på vad du tror på. Vad du känner dig bekväm med. Då blir det så mycket lättare.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ida: jo jag vet ...försöker...ville bara ha förslag på schema som skulle funka och sen anammar jag det som går...

Men du ordnade till dina nätter enligt bb då?

min vaknar ju i 30 min skarven och sen får man vagna var 20e eller var 10 min efter det, jobbigt. HOPPAS det ordnar sig. Lite därför som jag lagt 1,5 h lurar för att slippa stå och vagna av och till tills 2 h gått... :oops:

Jag vill ordna till för min och nu e han 2 mån och då ska han ju klara 8 tim på natten. Tänkte givetvis börja med 6 tim. Hur länge ska jag vänta innan jag inför 8 tim?

Elin: Min lille blir ju 9 v på tisddag , är inte ökningsperioden över då? eller borde kanske vara.
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
vicky77

Inlägg av vicky77 »

oj blev 2 inlägg det är den senare som gäller.. :D
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
ElinN

Inlägg av ElinN »

vicky77 skrev: Elin: Min lille blir ju 9 v på tisddag , är inte ökningsperioden över då? eller borde kanske vara.
Den borde vara över för er, men det kan jag ju omöjligt veta. :!: :wink: Tror du den är över? :?: I så fall -bestäm dig och kör!

Nu lämnar jag dig till att fundera, läsa runt och skapa er Standardmodell som passar just er.

:thumbsup:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

vicky77 skrev:ida: jo jag vet ...försöker...ville bara ha förslag på schema som skulle funka och sen anammar jag det som går...

Men du ordnade till dina nätter enligt bb då?

min vaknar ju i 30 min skarven och sen får man vagna var 20e eller var 10 min efter det, jobbigt. HOPPAS det ordnar sig. Lite därför som jag lagt 1,5 h lurar för att slippa stå och vagna av och till tills 2 h gått... :oops:

Jag vill ordna till för min och nu e han 2 mån och då ska han ju klara 8 tim på natten. Tänkte givetvis börja med 6 tim. Hur länge ska jag vänta innan jag inför 8 tim
Jag har haft lite mer flytande fram till drygt tre månader. Jag har inte infört något schema helt och hållet förren de varit 4 månader och ätit annat än bröstmjölk. De har haft nattmål fram till dess. Oftast en gång vid kl. 04.00 men under vissa perioder så har de ätit vid 01.00 också. Det har funkat för oss, men andra hade valt att ha de på annat sätt. Efter 4 månader har de sovit 12 timmar utan mat och haft ett helt spikat schema. Så har vår SM sett ut.

Lycka till!
Ida

www.sovgott.net
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ja vi får väl se...ska kolla runt lite på forumet nu...och fundera lite.

Om dina ätit vid 04 och ibland vid 01. Har de valt det själv eller har du styrt upp dem? Jag menar om de styrt det själv så är de ju enkla barn, eller vad man ska säga :wink:

Min väljer ju ej att sova längre än 2 tim om han får välja. Det är det jag ska styra upp lite. Så först blir väl att få in 2230 01 och 04. Sen bort med 01 målet eller hur?
vicky77

Inlägg av vicky77 »

kan man ha nattmål 2330 02 och 05 istället. för jag vill ha morgon kl 8 och nattning 20
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Ja det är klart man kan om man vill! Du vet ju bäst vad som funkar för dig. Det är ju oerhört viktigt att du själv har Attityden, och den får man ju enklast om man själv tror på det man gör. Ingen annan kan ju egentligen berätta för dig exakt hur du ska ta hand om ditt barn, men i Barnaboken har du en filosofi och riktlinjer att arbeta efter. Utgå från dem och tänk sedan själv på hur du vill ha det!

Lycka till!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

vicky77 skrev:ja vi får väl se...ska kolla runt lite på forumet nu...och fundera lite.

Om dina ätit vid 04 och ibland vid 01. Har de valt det själv eller har du styrt upp dem? Jag menar om de styrt det själv så är de ju enkla barn, eller vad man ska säga :wink:

Min väljer ju ej att sova längre än 2 tim om han får välja. Det är det jag ska styra upp lite. Så först blir väl att få in 2230 01 och 04. Sen bort med 01 målet eller hur?
Jag menade inte alls att du skulle göra som mig. Utan mer visa på att alla tolkar vi SM på vårt sätt och det finns inget rätt sätt. Det går inte att få alla svar här utan du måste hitta dina svar hos dig själv, vad du vill och hur du vill göra.

Lycka till!
Ida

www.sovgott.net
vicky77

Inlägg av vicky77 »

hej igen :D Nu har ni fått en paus från alla mina frågor :wink: :D

nu är jag inne för att få ett fungerande schema.

Läste i mon tråd och såg ett inlägg på frågor man ska tänka på inför införandet av ett schema. När klarar han dom längsta vakenpassen? När sover han bäst? Morgon- eller kvällspigg?
när han klarar de längsta vakenpassen vet jeg ej riktigt. Tror det är mitt på dagen. På morgonen och kvällen blir han lätt ledsen. Han sover nog bäst tidgare på dagen , på sen em /kväll har han svårare att komma till ro och stanna till ro. Han är nog mer morgonpigg(förutom första vakenpasset).

Hur kan då ett schema vara? Med tanke på mina svar :P han har väldigt svårt att vara uppe i 2h. Hur göra?Jag tvingade honom idag och då var han mer ledsen näst sista och sista vakenpasset, väldigt öt på sista vid läggningen.

:arrow: Tyvärr har jag ännu inte fått han att somna själv, får inte till vagnadet. Det där med avlyssning etc att veta när man ska gå in och inte.

När han vakanr i skarvarna, ska man också då vagna kort och bestämt och låta han fixa det själv? han verkar ju mer utvilad och därmed piggare och det verkar då som om han har svårare att somna om själv. När man lägger han för att somna så räcker det oftast med 3-4 drag (förutom på kvällen), men i skarvarna funkar det ej riktigt så.

Vill ju så gärna få till det där med att somna om själv...

men om man matar han proppis innan varje sovning så att han bara av det somnar själv, kan inte det vara en ide att lära sig somna själv eller??
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Med tanke på hur du beskriver din son så låter han som de "flesta". Kanske passar de klassiska schemana

natt 20-07 (nattmål 04)

08.30 sova 1,5 tim
12.00 sova 2 tim
16.00 sova 1,5
(eller)
16.00 sova 45 min
18.10 sova 20 min

Vad tror du om dessa tider?

Ang. backa med vagningen så kan bara du avgöra när du skall ta dig ur vagnträsket. En del väntar tills man inför schemat 12+45+2+45 vid 3 mån för då har man bara 1 lur att jobba med, kanske det är något för dig?

För att somna om själv så måste man somna själv. Då skulle jag sluta med att i första hand dra de där 3-4 dragen för att han skall somna. Utan lägg ner, lägg tillrätta och tryck till försiktigt med händerna över ryggen och GÅ. Låt sen han göra det han vill göra, du KAN inte sova ÅT ditt barn. Blir han förtvivlad, ja då kan man dra vagnen 3-4 drag som besked. Så tänker jag!

Ang. maten, den skall i mellan 1-1,5 timme nu och sen skall det gå MINST 30 min tills luren och utan mat (förutom första vakenpasset och sista där man kan få en insomningsslurk innan natten). Så INTE mata hela vakenpasset längre. En del börjar vid 2 mån få lite små problem och då matar B1 och B2 i ett svep utan rap för då äter barnet bäst.

Japp, vad sägs om detta?

Ger du fortfarande ersättning som sista slurk?
Får han sova på magen om natten nu också?
Har du skaffat fasta mattider på natten?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

hej

schemat ser bra ut,fast jag vill helst ha morgon 730 eller 800. Men då kan jag väl bara förskjuta tiderna eller hur? sen måste jag lämna på dagis kl 9.00. Men det kunde man kanske lösa med att låta han somna hemma och sen när han sovit 10 min ta vagnen och promenera dit istället? Det enda med att promenaera är att han då vaknar efter 20 min eller 45min och han somnar aldrig om. Bara ligger och tittar eller bökar. Tips på vad man kan göra isf, eller han kanske vänjer sig med tiden och somnar om längre fram?

Nattiderna tänkte jag ta tag i inatt. Vilka tider ska jag ha isf? jag menar om det blir så att jag gör morgon kl 800 istället så går det för lång tid mellan 04 och 08....var det tre dagar det tar innan nattiderna sitter? Gör det inget då om man kanske vagnar för mkt? Jag menar jag sitter ju fast lite i träsket :oops: :P . När kan jag sen slopa 01 maten?

ja han får ersättning, försöker iaf. Ibland går det och ibland inte. Jag har märkt att han äter all ers om han får det direkt när han vaknar istället för amning innan. Ammar jag först så är han inte tillräckligt hungrig för att ta flaska men ändå ej tillräckligt mätt. Så jag ger ibland ers n´är han vaknar och ibland bara bröst.

Inatt är första gången jag lagt han på mage på natten. Vi får se hur det går. La han faktiskt i sin säng. Tänkte att jag kan lyfta över han i vagnen om det skulle krångla för mycket på natten. Buffar lite när han vaknar ibland. Gör det något att man buffar ibland och vagnar ibland? Jag menar är det bäst att hålla sig till en grej?
Idag var en kaosdag. var tvungen att åka iväg och tog med bebben så sovtiderna blev ej som de skulle och han blev öt etc. Stackarn. Men det gick förvånansvärt lätt att lägga han ikväll, peppar peppar \:D/

ja jag kan nog vänta till 3 mån innan jag tar bort vagnträsket. Men börjar försöka lite smått ändå.

Vad menade du med att många upplever krångel vid 2 mån och då matar b1 och b2 direkt i ett svep? Menar du att de bökar för mkt? Det jag märkt är också krångel. jag matar och matar direkt vid vaket för sen blir han för bökig och gnällig när han börjar bli trött längre fram i passet.

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej vicky!

Vill du ha morgon 7.30 eller 8 så skjuter du på allt ist. precis som du anade :wink:

2. Man kan välja lite här tycker jag. Antingen så lägger man bara ner barnet och börjar gå, men då får man antingen ha vagnen i rullning hela luren eller räkna med att viss risk finns för att Liten vaknar då vagnen blir still.
Annars så kan man göra precis som du skriver, lägg tillrätta och vänta 10 min att gå efter insomnandet.
Hur ligger han i vagnen? På mage? Får han plats ( vet att många trendiga vagnar är trånga min gamla tex :roll: ) Är det lagom varm? Mörkt? Se över dessa saker om han ständigt vaknar i vagnen, kanske är "problemet" löst där?

3. Det tar ungefär 3 dagar att bryta en vana och att införa en ny och på det ca 1 vecka innan det hela sitter så tålamod måste man ha och målet för ögonen!
Tycker du svarar dig själv så bra på nattmåls tiderna.

4. Läs om trenätterskuren i standardmodellens kompendium:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Jag har varit generös med vagnandet första natten, det viktiga är att du backa lite vart efter. För att barnet ska kunna göra framsteg så måste föräldrarna göra baksteg! Det hade jag som ett mantra i mitt huvud om vi stod och stampade i samma spår eller jag tyckte att det gick bakåt.

5. Vad har du för stl i nappen? Och vilken typ av flaska? Jag tycker att Dr Brown är underbar dessutom har de en modell som heter Wideneck som är lite formad som ett bröst- toppen
8) Jag och många andra här på forumet blev hjälpta av att byta till störra stl på nappen så att det flödar lite mer. Rinner det för mycket så får man mata i en mer upprätt position samt vara NOGA med raparna.

6. Att mata B1 och B2 i ett svep betyder just det. Du gör alltså ingen paus mellan brösten utan matar B1 tills det är stopp, byter direkt till B2 ibland utan ens att rapa emellan.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tack för svaren Johanna :P

En undran: kan bebisen få tillbaka sin överlevnadsångest?? Min kille har nu i 2 dagar suttit lugnt och helt plötsligt utan förvarning börjar han bara störtgråta och bli röd. Han har varit väldigt lättgnällig också.

Jag måste ju medge att jag inte har följt något schema slaviskt nu i ngr dagar då jag ej kunnat hitta ett som passar riktigt bra. Men man ska väl ta ett och följa det ordentligt även om man är osäker för att sedan efter ca 1 v göra ev ändringar :?: Har varit tvungen att åka till ställen och göra ärenden och då har sovstunderna inte blivit som de ska heller. :oops: :oops:
Jag har ändock försökt se till att han får 16 tim och maten ca var 3e.
hur kommer vi på spår igen? är det bara att införa schemat och följa det ordentligt?

Var det ok att man mitt i natten flyttar över bebisen till vagnen när han blir för bökig i sin egen säng?

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!

Nej, bebisen får inte "tillbaka" sin överlevnadsångest, men det tar ett tag innan den är helt borta för vissa. Livets start är en bumpy road för många små. Tydliga rutiner brukar dock råda bot på en stor del. Läs om Annas fina liknelse här i krönikan, och om Safarin i Barnaboken. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Jag tycker inte att du ska hålla på att flytta honom mitt i natten, det blir verkligen inte lugn och ro. Vad tror du om att ha honom i vagnen hela tiden istället?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"