standatdmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack Kalaskakan och alla andra :heart: :heart:

Har tagit till mig era råd och pratat ihop mig med min man .....som tog en del av vagnandet inatt...så jag fick äntligen soooooova lite........och vad mycket lite sömn kan göra :sleep: :sleep: .............känner mig som en ny människa:-)

Vi kommer att vänta med att spika ett schema tills lillens förkylning blir bättre.....just nu vaknar hon för att hon har svårt att andas och hostar och e snorig :( ...så svårt att hålla schemat exakt.

Har gjort om schemat också ..så att de längre vaken passen är på morgonen....eftersom hon verkar vara en riktig eftermiddags tröttis :sleep:

Så tack igen

Kram från en mamma som verkligen måste kämpa med attityden!!

:P
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hellooo igen:-)

Liten rapport och några frågor..(så klart :wink: :wink: )

Här går det framåt. :thumbsup: .....yippeeeee :thumbsup: .......mindre skrik på dagarna och lillen sover sina sovpass bättre än förr....även om hon ibland skarvar....
T.o.m kvällarna har börjat bli bättre...... hon är gladara och då är vi gladare:-)..och framför allt så är det å härligt med ett nöjt och glatt barn.

Hon blir fortfarande lite övertrött ibland på kvällen .....men får vi bara in en 5 minutare så blir hon nöjd igen.

Dessutom har hon börjat sova längre på nätterna utan uppvak......inatt sov hon till 4.00 med bara ett kort vagnande emellan.. :) ......mamma och pappa väldigt glada :P

Däremot så gör vi inga framsteg alls när det gäller hennes uppvak kl 5.30.....Hon vaknar som en klocka då och vi vagnar och vagnar och hon fortsätter att vakna vart femte minut...och så håller vi på till 7.30 tills hon ska upp.....
:arrow: Kan det vara så att hon är extra orolig/frågvis just på morgonkvisten?
men borde inte hon börja tro på oss att vi är här efter så många dagar?

:arrow: ..eller får hon för mycket sömn på dagen?? Vilket jag iofs inte tror..men kan ju vara en möjlighet???

Vad ska vi göra???? ...eller är det bara att fortsätta tills poletten ramlar ner ..... det kanske tar lite längre tid där...eftersom hon fick sova brevid mig några gånger innan ..........så jag får nog skylla mig själv helt enkelt :wink:

Schemat vi spikade och kör med är:

7.30-9.15 mat + vaken 1,45
9.15-10.45 Sova 1.5
10.45-12.30 Mat + vaken 1.45
12.30-15.00 Sova 2,5
15.00-16.30 Mat+vaken 1.5 eller 1.45 (här använder vi oss ofta av marginalkvarten)
16.30- 17.30 sova 1h (sover 45 min oftast så marginalkvarten används
17.30.20.00 Mat+vaken 2.5
20.00-4.00 Sooova 8h
4.00-4.30 Mat 0.5
4.30-7.30 Sova 3.0

:arrow: har jag förstått det rätt att man kan använda marginalkvarten åt båda hållen??? Så att om ett sovpass är 1,5 h....kan den bli 2 timmar med marginalkvartarna?? (ingenting vi eftersträvar dock)

Kraaam
Pricken
Mamma till
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej där Pricken!

En tanke, och det för att jag själv testade i morse, du vet att vi har liknande vagnträsk på morgnarna.
Tanken: Backa! backa ordentligt, backa er ut från sovrummet du och mannen. Ge henne besked, endera genom rejäl/bestämd/övertygande 4-drag med vagnen eller enbart skak i handtaget och gå ut. Gå ut och låt henne sköta det själv, se, testa, ge henne chansen (som många säger :) ).

Som pepp, jag testade det i morse. Helt klart ville tjejen vagnas, hon är en vagnjunkie. Jag gav besked med skak i handtaget endast och gick ut. Klockade. 04.36 gick jag ut, 04.42 hade hon somnat. En del gnöl, en rejäl dos "Vagna mig, varför vagnar du inte, kom hit och VAGNA NU" var det. Men till slut somnade hon om.

Så tanken; hon kanske vet vad som gäller men behöver cred?
Testa imorn bitti, ge beske doch gå ut. Ta på er öronproppar om så behövs. Jag tror att hon vet vad som gäller, det är bara så himla gott att vagnas :D

Kram!!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje bejb!

Jag är tokigt nyfiken på hur morgonen gick oavsett hur ni gjorde. Hur gick det, hur gick det, hur gick det?
Här körde jag samma linje som igår och fick samma resultat/respons som igår.

Kram så länge!
:heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Såg ditt svar!
Åååh vad roligt att läsa, då har ju poletten trillat ner hemma hos eran Smula också :D
Nu håller jag tummarna för er nya trend!

Kraaam
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack Kalaskakan för all din support och coachning :) :heart: :heart: :heart: den uppskattas verkligen:-)

Nu en annan fråga....... vet inte om någon annan har samma problem som vi

När vi lägger lillen för natten på mage...somnar hon oftast fort......men vaknar alltid minst en gång av att hon kräkts ganska mycket.......vilket betyder att vi får ta upp henne och torka ansiktet ....vända på lakanet och sedan börja lägg proceduren igen.

Hon rapas alltid efter hon fått sin nattslurk....
Undrar om hon kanske får i sig för mycket??? Brukar vara ca 80 ml.

Är det någon som har några tips på vad vi kan göra för att minimera hennes kräkande:-)

Kram
Pricken
Mamma till
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej! :D

Här har vi också en kräkis! Jag skulle ge kvällsslurken lite tidigare och se till att både en och två (och tre :wink: ) rapar kommer upp innan läggningen.

Bädda med trevikt lakan som Anna skriver om i Barnaboken, eller ha ett örngott under huvudet som ni bara kan ta bort om lillan kräks, så inte bäddningsproceuren blir för omständig.

KRAM :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Här kommer ett desperat inlägg mitt i natten :sleep:

Här hemma känner jag mig helt värdelös....är sååååå trött på att vi inte får SM att funka.....känner att tar vi ett steg framåt så går det 2 steg tillbaka dagen efter...... Vi förstår verkligen ingenting och framför allt fattar vi inte vad vi gör för fel :( ....för något fel gör vi????????????????????

Från att ha haft en liten bebbe som vi trodde äntligen hade fattat galoppen med att sova på nätterna och dagarna .....så har hon de senaste 2 dygnen strulat med ALLT.......Försökt backa med vagningen och det verkar inte funka över huvudtaget:-(..... Inatt har hon vaknat heeeeela tiden..... känns som vi sover mindre nu än innan vi började med SM.... Jag börjar bli beredd att helt enkelt ge upp :cry:

Borde inte det inte funka bättre än vad det gör för oss....har faktiskt hållit på i nästan 6 veckor :roll:

Kram från en riktig tröttt mamma
Pricken
Mamma till
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pricken! :D

Jag vet hur tufft det är med vaknätter när inget tycks funka, :cry: så jag vill komma med några konstruktiva motfrågor:

:arrow: Har ni kommit förbi 7-8 veckorsökningsperioden?

:arrow: Har ni tillräckligt med vakentid på dagen? Dvs, håller ni schemat?

:arrow: Hur går det med matandet? Finns det nåt tillfälle på dagen när hon skulle kunna få i sig ytterligare lite mer mat?

:idea: Och så vill jag citera vad du själv skrev för en vecka sedan:
Pricken745 skrev: Har läst tråden igen och igen..... och har nog mest problem med att jag lätt tappar attityden/självkänslan och blir osäker på hur jag ska göra :( .........så den ska jag jobba på :) .
Du vet, om du själv står och tänker: vad gör jag för fel, vad gör jag för fel :?: medan du vagnar är det omöjligt för lillan att känna sig säker.

Själv brukade jag, när det var som tuffast, upprepa ett mantra som nån här på forumet hade hittat på medan jag vagnade, för att hindra tvivlen från att komma smygande. Typ: Mamma är en superhjälte! Mamma vet vad som är bäst för dig! Du kan sova lugnt! Mamma är en superhjälte! Etc. Eller helt enkelt bara räkna vagningstagen för att inte tvivelvargarna ska kunna ta sig in i ditt huvud.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Du, ville bara tillägga:
chokladkaninen skrev: Du vet, om du själv står och tänker: vad gör jag för fel, vad gör jag för fel :?: medan du vagnar är det omöjligt för lillan att känna sig säker.
Been there, done that :!: Så tro inte att jag inte vet hur det känns. Jag var periodvis något av en självtvivlets mästare. Men kunde jag ta mig ur det så kan du!

Lycka till! :D
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej Chokladkaninen och tack för ditt svar:-) :heart:

Här kommer lite svar

:arrow: Tror vi har passerat ökningsperioden..... Hon får bara ersättning så kändes som hon hade en ökningsperiod......konstigt nog har hennes matintag sjunkit lite sedan dess.......hon äter runt 820 ml/dygn.

:arrow: Vi håller oss till schemat nedan

7.30-9.15 mat + vaken 1,45
9.15-10.45 Sova 1.5
10.45-12.30 Mat + vaken 1.45
12.30-15.00 Sova 2,5
15.00-16.30 Mat+vaken 1.5 eller 1.45 (här använder vi oss ofta av marginalkvarten)
16.30- 17.30 sova 1h (sover 45 min oftast så marginalkvarten används
17.30.20.00 Mat+vaken 2.5
20.00-4.00 Sooova 8h
4.00-4.30 Mat 0.5
4.30-7.30 Sova 3.0

men vi använder oss av marginalkvartar lite här och där.... kanske är det dumt????

:arrow: När det gäller matning så trugar vi verkligen ..... men känner att det ibland kan vara ett problem med matningen just efter sista eftermiddagsluren då det inte gått så lång tid sedan senaste matningen ...då äter hon inte lika mycket. Så brukar truga en hel del vid nattslurken.....(med sista matningen och nattslurken brukar hon få i sig 200ml)

:arrow: Men det största problemet är nog min attityd......och antagligen tålamodet som börjar tryta.....
Hade liksom för mig att efter några veckor skulle vi fått in det här med slopade nattmål och resten av SM ....och nu känns som om vi är ensamma om att ha hållit på såååå länge.

Nu har min man lyckats övertala mig att fortsätta och kämpa med min attityd (var helt beredd på att ge upp....även om jag vet att alternativet inte är bättre)...så STOOOOOOOOOOOOOOOOORT tack för ditt svar och PEPP :heart: :heart: :heart:

Kraaaaaaaaam
Pricken
Mamma till
chokladkaninen

Hej Pricken! :D
Jag tycker att schemat ser jättebra ut, och har aldrig själv flaskmatat så jag vet inte hur mycket mat mina har fått i sig per dygn. Ett standardvärde man ofta hör är 1l/dygn, men det kanske är vid 3 mån?

:arrow: Mitt tips är att du håller schemat så strikt du kan (alltså utan "onödigt" marginalkvartande) i ett par dagar så att det verkligen sätter sig. Och märker du att det är nåt ställe där det alltid krävs marginalkvart åt något håll så ändrar du det sedan. Och så fortsätt mata, så mycket det bara går.

Men i övrigt håller jag med dig: jag tror också att din attityd är lite för tveksam. Så var snäll mot dig själv nu :!: Se, verkligen SE, framstegen ni har gjort, peppa dig själv och låt inte tvivlen komma smygande. Du kan, du gör rätt, och du är den ALLRA bästa mamman åt ditt barn! 8) Så njut av allt ni redan har åstadkommit! Och blir det oroligt inatt så försök backa som Kalaskakan föreslog dig. Och så tänk riktigt koncentrerat på något, vad som helst, så att du inte plötsligt står med orosvargar upp till knäna.

Pricken kan! :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje Pricken!

Chokokaninen är ju en klok en så lyssna på henne.
Sen vill jag åter igen påminna dig om vår vargtimmesmorgon nr2 där Smulan brölade och jag inte klockade hur länge hon höll på; istället låg jag och tänkte på alla bönder med magra getter som måste tas om hand och som inte har tid att dutta med barnet. Det blir folk utav de barnen med eftersom de stortankas med kärlek alla andra vakna timmarna!

(Sen hade vi själva en lagom hell-dag idag där jag missförstod Smulan helt och hållet MEN även idag gick erfarenheterna till kunskapsbanken..)

...vad var det Obama sa...?
-Yes we can, yes we can, yes we can!!

:heart:!
chokladkaninen

Pricken, en sak till: :D
Hos oss blev det sällan många katastrofnätter i rad - jag tror att när jag blev tillräckligt trött sov jag så djupt att jag helt enkelt bara hörde de stora kriserna, inte smågnället. Vilket ju är effektivt mot öververktygande.

I alla fall, därför tror och hoppas jag att ni får en lugn natt nu. :wink: Men skulle du ha otur och i alla fall sitta och vaka, så klistrar jag in länken till min låååånga tråd här. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18147

Det kanske kan muntra upp dig att läsa om nån annan som också hade självförtroendeproblem och som inte fick SM att sitta helt, i alla fall inte på nätterna, förrän vid 6 månader.... :oops: :!: Men detblev folk av Bebbo ändå, jag lovar :shock: Han är en pärla! :D

Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack så mycket för era gulliga svar :heart: :heart:

Här jobbar vi hårt med attityden sedan mitt sista inlägg.....vilket går bra i vissa stunder och lite sämre i andra.......men är på god väg iaf:-)

Chokladkaninen ...du hade rätt vi fick faktiskt en väldgit lugn natt.....vet inte om det var för att hon strulade ordentligt på alla dagssovpass och var helt slut......men vi var nöjda iaf.
Inatt gick det inte lika bra....hon vaknade vi 2.00 och då fick vi vagna i evigheter......(antagligen för att vi har backa rejält och bara vagnar henne till tyst/lugn och skakar i handtaget och går).......hon är nog ganska så irriterad över att inte bli vagnad så mycket.

Sedan har vi ju vårt eviga problem exkat klockan 5.30 (känns helt sjukt att hon kan klocka in exakt den tiden varje morgon:-). Har nu kommit fram till att hon antagligen drömmer marddrömmar då.....för ibland gråter hon ....alltså verkligen gråter......men sover ändå????? Hon fäktas med armar och ben som en galning och så vaknar hon och blir ledsen.
ANtar att man inte kan göra så mycket åt det????? Hon kanske växer ifrån det?

Måste bara fråga om det är vanligt fenomen att en drygt 2 månaders bebbe efter SM SM SM SM i 6 veckor inte helt fattat galoppen?????

Chokladkaninen.......ska verkligen läsa din tråd (såg inte ditt sista inlägg förrän nu).....tror jag kommer lära mig en hel del.

Så tack igen för era svar och pepp :heart: :thumbsup: Det hjälper verkligen.

Återkommer med rapport. :D
Pricken
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"