Dagens Bok!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har precis läst ut en bok som jag varmt rekommenderar:

Den trettonde historien av Diane Setterfield

Gripande, spännande, oväntade vändningar - ja, en skitbra bok, helt enkelt :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Busters öron av Maria Ernestam

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137129414

:thumbsup:

/Fjällmor
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Springkällan av Kerstin Ekman. (Fortsättning på Häxringarna som jag läste tidigare.) Superintressant historisk skildring. Om historia i skolan hade varit lika intressant hade mitt historiebetyg sett annorlunda ut. :wink: Dags att ränna till bibblan igen... det blir nog inte tid förrän på måndag, de har så lite öppet :cry: får väl rota i bokhyllan här hemma så länge...
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag läste Häxringarna med fortsättning för massor av år sen och minns att jag tyckte mycket om dem. Kanske dags för en omläsning!? Kerstin Ekman hör till mina favoriter. En gång var hon med på tv och läste en alldeles underbar text. Det visade sig vara hennes anteckningar från en skogpromenad... Rena poesin!

Själv har jag nyss avslutat Majgull Axelssons Is och vatten, vatten och is. Jag tyckte mycket om boken men blev litet besviken på slutet. Så kan det vara - ibland är det tvärtom men då finns risken att man slutat läsa... :roll:

I kväll tror jag att jag ska ägna mig åt litet veckotidningsläsning! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

/LO skrev: Jag fick låna Jan Guillous Men inte om det gäller din dotter. Ska nog börja läsa den idag.
/LO
Nu är den färdigläst. Och den är mycket Guillou. T.o.m lite för tillrättalagd för min smak. Inte ens spännande. Man vet ju att ingen kommer att dö, liksom. Inte för att jag ville det, men ni fattar. Men den knyter väl ihop säcken för Hamilton, Ponti, Mouna (vad hon nu heter) Ewa och Pierre. Alla är med.

Nu har jag börjat läsa bok nummer 2 om Odd Thomas. Alltid Odd. Handlar om en 21-årig kille som ser döda. Det är inget han vill och inget han gillar, men tar det ändå som en gåva som man måsta ta vara på.
Varm, humoristisk triller skriven i jag-form.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Pelle Svanslös , de tre första böckerna, av Gösta Knutsson ! :lol: Dottern har läst dem, (samlingsvolym) och jag kom på att det var ju fruktansvärt längesen jag läste dem själv, så... Den var ju riktigt skojigt! I brist på annat... :roll: :lol:
Stilla
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag bara måste skriva ett citat ur Odd-boken. Han skriver helt knäppt, men roligt språk:
Ovanför somliga av dessa affärer i centrum fanns lägenheter. Ljus hade blossat upp i några av dem, eftersom hagelskottet hade gjort väckarklockors senare inställningar ointressanta.

Ja, ni fattar...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Grodan

Inlägg av Grodan »

Marianne Fredriksson har lange varit min favoritforfattare. Jag kan rekomendera alla hennes bocker. De ar intressanta och tankvarda. En forfattarinna jag verkligen beundrar.

De basta deckare jag last ar de 10 som Arne Dahl skrivit. Ett helt nytt sprak - spannande och strundom riktigt roliga! De ar fristaende men bor anda lasas i ratt ordning pga hur personerna runtikring utvecklas. Det var bara 1 av bockerna jag inte gillade sadar valdigt... men nu minns jag inte langre vad den heter... kanske var det "en midsommarnattsdrom".... resten var verkligen :thumbsup: mycket samhallskritik invavt.
Mamma till
Lille Elliott :heart: född 3/7 2006. Kurad vid 6 månader.
Lille Liam :heart: född 15/2 2008. Standardmodellad.
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Jag har inte slutat läsa, men lite mindre har det konstigt nog blivit under helgerna. Men jag har i alla fall hunnit klämma en Kerstin Ekman till, Änglahuset, fortsättningen på Springkällan och Häxringarna. En bok kvar i den sviten tror jag, den tar vi sen! Och så har jag fortsatt med Harry Potter. Han börjar faktiskt stå mig lite upp i halsen alltså... första boken var bäst, sen har det blivit lite väl invecklat och fantastiskt. Och jag får såna konstiga och ibland riktigt läskiga mardrömmar, jag som annars aldrig drömmer mardrömmar! Men jag kan inte låta bli att läsa ändå! Nu har jag lånat Harry Potter och Fenixorden. Men först ska jag läsa ut min julklappsbok Drömmen av Harry Bernstein. Den handlar om hans barndom och hur hans familj utvandrade från England till Amerika. Det står på baksidan att den är en fristående fortsättning på Den osynliga väggen, nån som läst den? Herr Bernstein debuterade som författare med Den osynliga väggen när han var 96 år! Det är aldrig för sent!
:heart: Stilla
K-ina

Inlägg av K-ina »

Fast det är försent att bli "ung debutant" som jag tycker låter så tjusigt! :lol:

Jag klämde Smuts av Katarina Wennstam på två kvällar... Jag kunde inte sluta. Den engagerade och äcklade mig!
Ikväll får jag börja med Nattfåk av Johan Theorin. Jag har köat i evigheter på den!!! Nu får man hoppas att den är värd all väntan!

Övrig julläsning blev PO Enquist Ett annat liv. Mycket läsvärd!!! Speciellt barndomsskildringen och beskrivningen av hans svåra år och tillfrisknade från alkoholismen!.
Mamma till två pojkar.
Stilla

Inlägg av Stilla »

K-ina skrev:PO Enquist Ett annat liv. Mycket läsvärd!!! Speciellt barndomsskildringen och beskrivningen av hans svåra år och tillfrisknade från alkoholismen!.
Jag tror bara jag har läst en enda av PO Enquist, Livläkarens besök. Minns inte så mycket av den faktiskt, mer än att jag tyckte den var lite... jobbig... obehaglig på nåt sätt tror jag... Har funderat på att läsa den där om Lewi Petrus, men bara inte orkat ta itu med den... Kanske skulle testa Ett annat liv... Har du läst nån mer av honom så du kan jämföra? Det känns som det hör till allmänbildningen att läsa PO Enquist :lol: Måste ha nåt nytt projekt efter Ekman och Rowlings!
Stilla
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag läste Kapten Nemos bibliotek nån gång i början av nittiotalet. En bok som jag måste erkänna att jag inte helt förstod men som jag var väldigt fascinerad av. Jag minns att det var nått med språket och stämningen som var helt nytt för mig. Efter det har jag läst några noveller, en barnbok och halva Lewis resa - jag har haft den liggande bredvid min säng i snart ett år. Jag slutade inte för att den var dålig - tvärtom. Jag tyckte mycket om boken men jag ville inte stressa mig igenom den. Just när jag slutade hade jag för mycket läsning i jobbet så jag bara tog en paus. :roll: Låååååång är den! :D Pausen alltså!

Delar av barndomsskildringen i Ett annat liv känner jag igen från Kapten Nemos bibliotek. Och i Lewis resa ger han en bakgrund till Pingströrelsen som är.... mustig.
I Ett annat liv skildrar han en uppväxt i ett frikyrkligt hem och jag tror att den som har liknande bakgrund tycker att mycket är på pricken... Han får fram den där känslan som gör att jag tror att jag förstår min döda pappas bakgrund bättre. (Som var styvson till en fanatisk pingstvän på femtiotalet...) Och du! Lewis resa är INTE tung! Bara tjock! :)
Mamma till två pojkar.
Stilla

Inlägg av Stilla »

K-ina skrev:Och du! Lewis resa är INTE tung! Bara tjock! :)
:lol: OK! Mannen har läst den. Han och jag håller på och rekommenderar varandra böcker hela tiden, och är lite skeptiska till varandras rekommendationer :wink: :lol: Jag tycker han läser för tunga och konstiga böcker (myclet nobelpristagare och sånt) och han tycker mina är för mycket relationer och sånt :lol: (Fast när vi väl läser så tycker vi om det mesta som den andre gillar i alla fall.) Då ska jag nog ta itu med Lewis resa ändå! Vilken lyx att få tips av en bibliotekarie så här!
Stilla
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lewis resa är fantastisk! :D

Jag har läst en så läskig och bra bok i jul: Nattfåk, av Johan Theorin. Handlar om Öland dessutom, där jag är mycket. :shock:

Nu håller jag på med Åsa Lindeborgs Mig äger ingen. Fängslande!

Någon som har läst Underdog? Den ligger här på hyllan oläst...

:D
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Nu kommer jag nog inte undan Lewis resa! :lol: En rekommendation till!

Nattfåk nämnde nån tidigare också. Läskiga böcker är nog inte så mycket för mig. Jag får mardrömmar av Harry Potter. Kom på att det är därför jag inte har läst deckare och sånt på väldigt länge, jag lever mig in så i det jag läser att det förföljer mig i sömnen. Knäppt. Annars är ju självbiografiska böcker (som väl Åsa Lindeborgs är va?) oftast intressanta. Och då vet man ju i alla fall att huvudpersonen överlever hur läskigt det än är :roll: :wink: :lol:

Stilla
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"