Höstbarn 07
Kan det inte vara lite så att en del inte vågar riktigt? Det är mer bekvämt att sitta kvar i det jobbiga träsket än att ta sig ur så att säga. Det är lättare att göra sig till ett offer än att ta ledningen själv. Det är jobbigare att vara påläst, veta vad man gör och varför, ta på sig ansvaret och påverka. Än att passivt acceptera.
Instämmer med LaQ.
Jag tror också att man rättfärdigar sitt eget beteende genom att ifrågasätta andras val.
Känner också igen mig i Ninas beskrivning av att man helst vill hålla rutinerna helt och helst lägger hemma, men det är ju en avvägning. Och tro mig, det är inte lättare att umgås med andra, om det nu är det viktiga
, när ens egna barn har oregelbunda eller obefintliga sömnvanor. Vi gjorde en del idiotiska försök med en övertrött mellantjej när hon var liten.
Min äldsta var mer lättsövd även utan kur.
Det jag glömde skriva förra gången var just det som många (de som ifrågasätter alltså) tycks glömma, nämligen BARNENS BEHOV. Vad mår de bäst av? För mig har det varit den största vinsten. Att se barnens glädje och välmående. För oss har det första året varit så mycket mer harmoniskt när vi följt AWs råd från början jämfört med hur det var med de andra två. Och då var framför allt min första tjej ändå en väldigt harmonisk och nöjd (läs ständigt mätt) bebis. Om man hittar till AW genom sömnen som många, så är det ju sedan så otroligt mycket mer i hennes filosofi som är fantastisk och som defintivt påverkar vår vardag tycker jag.
För er som kurat och inte standardmodellat från början skulle jag bara vilja säga (angående lättstördhet och sådant). Ge det mer tid. Det kommer!
Och frustrerade blir ju alla i perioder, med eller utan tänder på G. Inte minst när man snart ska lära sig gå.
Apropå något helt annat. Fantastisk fin pyamas LaQ. Någon annan som har någon smart idé kring täcken som sparkas av?
Känner också igen mig i Ninas beskrivning av att man helst vill hålla rutinerna helt och helst lägger hemma, men det är ju en avvägning. Och tro mig, det är inte lättare att umgås med andra, om det nu är det viktiga
Det jag glömde skriva förra gången var just det som många (de som ifrågasätter alltså) tycks glömma, nämligen BARNENS BEHOV. Vad mår de bäst av? För mig har det varit den största vinsten. Att se barnens glädje och välmående. För oss har det första året varit så mycket mer harmoniskt när vi följt AWs råd från början jämfört med hur det var med de andra två. Och då var framför allt min första tjej ändå en väldigt harmonisk och nöjd (läs ständigt mätt) bebis. Om man hittar till AW genom sömnen som många, så är det ju sedan så otroligt mycket mer i hennes filosofi som är fantastisk och som defintivt påverkar vår vardag tycker jag.
För er som kurat och inte standardmodellat från början skulle jag bara vilja säga (angående lättstördhet och sådant). Ge det mer tid. Det kommer!
Och frustrerade blir ju alla i perioder, med eller utan tänder på G. Inte minst när man snart ska lära sig gå.
Apropå något helt annat. Fantastisk fin pyamas LaQ. Någon annan som har någon smart idé kring täcken som sparkas av?
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Ja det är nog det också, dubbelt upp för pluttan.Och frustrerade blir ju alla i perioder, med eller utan tänder på G. Inte minst när man snart ska lära sig gå.
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Det känns igen!
Utveckling och övande av färdigheter i rasande takt. Vår tjej bara måste resa sig direkt från sittande till stående utan att hålla i något just nu. Måste övas på oändligt många gånger.
Klart man måste äta som en häst och sova som en björn sedan.
Utveckling och övande av färdigheter i rasande takt. Vår tjej bara måste resa sig direkt från sittande till stående utan att hålla i något just nu. Måste övas på oändligt många gånger.
Klart man måste äta som en häst och sova som en björn sedan.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
God morgon allihop!
Här har vi haft en lite orolig natt. Junior har bökat och gnölat till då och då. Utan åtgärd från oss. Han somnar om. Händer det så för er också ibland eller är det knäpptyst från 19-07?
När jag väckte honom imorse upptäckte jag två faktorer för honom att vara störd över. Armen hade trasslat in sig i pyjamasärmen, igen... Ärmen var blöt för att han förmodligen velat åt handen och suga/bita på fingrarna. Det går ju inte att veta om han suger på tummen eller liknande. Vi lägger ju honom vaken och sen vet vi ju inte vad han gör när han sover.
Sen var det snornäsa också! Lite kämpigt att slurka välling till frukosten men det gick i, alltihop!
Vi har också tänder och gåfrustration här.
Han har fått fyra tänder (två uppe och två nere, framtänderna). Igår märkte jag att han dreglade lite (vilket han inte gjort speciellt mycket ens när han fått tänder tidigare) och räcker ut tungan in och ut hela tiden. Han har haft liknande beteenden med tungan på olika sätt när han fått tänder förut. Kan dock inte se något än men han känner säkert att det svullnar. Sen är det ju inte direkt lätt att få lov att titta i munnen heller.
Junior har accepterat att hålla en i händerna när han går. Från början ville han inte det utan ville bara hålla i möbler/barnvagnen/lära-gå-vagnen. Nu kan man hålla i en hand och han kan gå lite inomhus. Ute behövs det två händer!
Här har vi haft en lite orolig natt. Junior har bökat och gnölat till då och då. Utan åtgärd från oss. Han somnar om. Händer det så för er också ibland eller är det knäpptyst från 19-07?
När jag väckte honom imorse upptäckte jag två faktorer för honom att vara störd över. Armen hade trasslat in sig i pyjamasärmen, igen... Ärmen var blöt för att han förmodligen velat åt handen och suga/bita på fingrarna. Det går ju inte att veta om han suger på tummen eller liknande. Vi lägger ju honom vaken och sen vet vi ju inte vad han gör när han sover.
Sen var det snornäsa också! Lite kämpigt att slurka välling till frukosten men det gick i, alltihop!
Vi har också tänder och gåfrustration här.
Junior har accepterat att hålla en i händerna när han går. Från början ville han inte det utan ville bara hålla i möbler/barnvagnen/lära-gå-vagnen. Nu kan man hålla i en hand och han kan gå lite inomhus. Ute behövs det två händer!
God morgon
Elsa kan vakna lite för tidigt (kanske ca 05.30 istället för 07), ligger då och pratar en del och bajsar ibland
, men sedan somnar hon om.
Om hon vaknar mitt i natten vet jag inte, har aldrig hört något.
Jobbigt med snorig näsa och krånglig pyjamas!
Elsa kan vakna lite för tidigt (kanske ca 05.30 istället för 07), ligger då och pratar en del och bajsar ibland
Jobbigt med snorig näsa och krånglig pyjamas!
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Vi sover vägg i vägg och har lyhört hus. Jag vaknar för minsta ljud. Pappan vaknar inte av Juniors gnölande. Men å andra sidan brukade han fråga på mornarna när Junior var nyfödd "har du varit uppe inatt och matat honom"? Öööh jaaa. "Jaha, jag har inte hört nåt." 8)
Va jobbigt att Elsa bajsar på morgonen sådär. Somnar hon om med bajs i blöjan då?
Vi har haft tur med Junior på så vis. Han bajsar alltid på morgonen men även om han ligger vaken och kacklar innan väckning så bajsar han aldrig förrän vi tagit upp honom. Det är ganska praktiskt för han gör det han ska på morgonen före eller efter vällingen och sen är saken klar liksom. Ibland bajsar han nån mer gång per dag. Nu när vi slutat ge honom burkmat bajsar han mindre. Antar att det han äter nu är mer koncentrerat.
Va jobbigt att Elsa bajsar på morgonen sådär. Somnar hon om med bajs i blöjan då?
Vi har haft tur med Junior på så vis. Han bajsar alltid på morgonen men även om han ligger vaken och kacklar innan väckning så bajsar han aldrig förrän vi tagit upp honom. Det är ganska praktiskt för han gör det han ska på morgonen före eller efter vällingen och sen är saken klar liksom. Ibland bajsar han nån mer gång per dag. Nu när vi slutat ge honom burkmat bajsar han mindre. Antar att det han äter nu är mer koncentrerat.
Hej hopp!
Bluna, skall börja med ensamlek idag och skulle gärna veta VAD du har i dina lådor till Elsa? Är så rädd att det blir fel... Vill ju att han skall JUBLA över ensamleken
Kram
b h, vmmml-m
mm,,,,' ( Dag hälsar...
)
Bluna, skall börja med ensamlek idag och skulle gärna veta VAD du har i dina lådor till Elsa? Är så rädd att det blir fel... Vill ju att han skall JUBLA över ensamleken
Kram
b h, vmmml-m
mm,,,,' ( Dag hälsar...
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ: Det är ju inte varje gång hon bajsar, men det händer. Och nej, hon verkar inte bry sig om det, bajsar lite och sen
. Är yrvaket glad när jag väcker och inte röd i rumpan heller så...
TinasDag: Jag har tänkt ung såhär:
Ett mjukisdjur (typ nalle, docka)
Ett instrument (typ marackas, munspel)
En klurig sak (typ sorteringslåda, ringgubbe, klossar, mobiltelefon som låter)
En liten bok
En boll eller bil
Och så en hemlig påse med lite småplock.
TinasDag: Jag har tänkt ung såhär:
Ett mjukisdjur (typ nalle, docka)
Ett instrument (typ marackas, munspel)
En klurig sak (typ sorteringslåda, ringgubbe, klossar, mobiltelefon som låter)
En liten bok
En boll eller bil
Och så en hemlig påse med lite småplock.
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Tack Bea
Det gick åt h-e idag...
Vet inte alls vad jag gjorde för fel?
Jag hade rensat sängan, dragit undan gardinen, satte ned honom och sa "Idag skall du få leka här! Bra va?!" La ner grejerna, en efter en och visade kort nya bultbrädan. Sen sa jag "Ha så skoj" gick ut med vink och lämnade dörren på glänt. Han blev vansinnig! Väntade ett par minuter med det avtog inte så jag gick in, visade den SUPERSPÄNNANDE hemliga påsen, han tystnar och kollar, går ut igen och.... så fortsatte det... :-k Hur går jag vidare med dett? Vill ju att det skall funka, speciellt nu när vi bytt till en lur?
Kram
Jag hade rensat sängan, dragit undan gardinen, satte ned honom och sa "Idag skall du få leka här! Bra va?!" La ner grejerna, en efter en och visade kort nya bultbrädan. Sen sa jag "Ha så skoj" gick ut med vink och lämnade dörren på glänt. Han blev vansinnig! Väntade ett par minuter med det avtog inte så jag gick in, visade den SUPERSPÄNNANDE hemliga påsen, han tystnar och kollar, går ut igen och.... så fortsatte det... :-k Hur går jag vidare med dett? Vill ju att det skall funka, speciellt nu när vi bytt till en lur?
Kram
Hmm... :-k
Tyckte att du presenterade det hela bra! Hur lång tid hade du? 5 min är ju en bra början. Svårt att ge råd när jag tycker att du gör rätt, en invänjningsperiod kanske man får räkna med.
Äggklocka är bra också så att det är den som bestämmer när du kommer.
Jag brukar göra i ordning hennes säng innan när hon inte ser. Sen tar jag henne i famnen och säger med otroligt överdriven röst
"Kom så ska vi gå in till ditt rum!" Sen går vi in och då blir det "Titta! Dina saaaaker!!!" och lite dingel på mobilen osv innan jag sätter ner henne och visar sakerna snabbt som du gjorde.
Sen brukar jag ha öppen dörr, helt öppen, och musik på i vardagsrummet.
Tyckte att du presenterade det hela bra! Hur lång tid hade du? 5 min är ju en bra början. Svårt att ge råd när jag tycker att du gör rätt, en invänjningsperiod kanske man får räkna med.
Jag brukar göra i ordning hennes säng innan när hon inte ser. Sen tar jag henne i famnen och säger med otroligt överdriven röst
Sen brukar jag ha öppen dörr, helt öppen, och musik på i vardagsrummet.
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Har nog inga bra råd ang. ensamleken tyvärr. Vi har ju haft det sedan Junior var ganska liten. Jag försöker göra iordning sängen och leksakerna när han inte ser och sedan tar jag honom och går in och visar jätteentusiastiskt "tittaaa va kuul va många spännande saaker" eller nåt i den stilen. Sätter ner honom och han börjar genast riva bland grejerna. Jag vill gärna vinka hejdå men han brukar inte titta på mig så jag får vänta ett ögonblick och stå i dörren och liksom "hejdåå nu går mamma, ha så kul, vi ses om en stund". Han brukar till sist titta upp och se glad ut sen fortsätter han med sitt. Jag stänger dörren helt så att han inte ska se mig. Jag kan tyvärr inte spionera på honom, om jag inte riggar videokameran med sladd ut till den bärbara dvd-spelaren.
Ensamleken har fungerat fantastiskt bra här även om det har varit nån svacka då och då. Nu de senaste dagarna t.ex. Känns som att det är hög tid att fixa lite nya spännande leksaker. Har jättedålig fantasi och tycker det är dösvårt att hitta något om man åker till en leksaksaffär. Kan tänka mig att det är aktuellt med plocklådor nu strax. Men de jag hittat (brio t.ex.) har så små klossar. Jag är rädd att han ska sätta dem i halsen och gillar inte riktigt att lämna honom helt obevakad på ensamleken då.
Jag har haft samma leksaker i tre dagar och sedan bytt.
Det har varit ett gosedjur/mjuk sak
Något som låter
Köksredskap
Nån boll
Stapelringar
Tygbok
Nån bitring/skallra/leksak som blinkar/låter
Små kakformar i metall
Har haft ungefär 5-6 olika saker. På sistone har jag också slängt i nån majskrok eller två. Fast det blir ganska smuligt i sängen då.
Jag brukar ta bort täcket men låter kudde, snutte och nallen ligga i huvudändan. Presenterar inte heller leksakerna utan Junior vet ju vad som gäller och börjar direkt riva bland grejerna.
Huvudsaken är kanske inte att man gör exakt "rätt" med detaljerna utan att man är säker på sin sak, visar det som något jättekul och har riktigt roliga saker. Sen får man väl vänja dem i jättekorta stunder. Jag har ingen erfarenhet men man kanske kunde låta det vara typ 1-2 minuter i början bara. Så att man hinner bryta INNAN barnet blir ledset/argt. Det kan kännas fånigt kanske men kanske förstår barnet då att mamma kommer tillbaka snart och att det gäller att passa på att leka med sakerna om man ska få uppleva dem. Eftersom man aldrig får titta på dem annars.
Ensamleken har fungerat fantastiskt bra här även om det har varit nån svacka då och då. Nu de senaste dagarna t.ex. Känns som att det är hög tid att fixa lite nya spännande leksaker. Har jättedålig fantasi och tycker det är dösvårt att hitta något om man åker till en leksaksaffär. Kan tänka mig att det är aktuellt med plocklådor nu strax. Men de jag hittat (brio t.ex.) har så små klossar. Jag är rädd att han ska sätta dem i halsen och gillar inte riktigt att lämna honom helt obevakad på ensamleken då.
Jag har haft samma leksaker i tre dagar och sedan bytt.
Det har varit ett gosedjur/mjuk sak
Något som låter
Köksredskap
Nån boll
Stapelringar
Tygbok
Nån bitring/skallra/leksak som blinkar/låter
Små kakformar i metall
Har haft ungefär 5-6 olika saker. På sistone har jag också slängt i nån majskrok eller två. Fast det blir ganska smuligt i sängen då.
Jag brukar ta bort täcket men låter kudde, snutte och nallen ligga i huvudändan. Presenterar inte heller leksakerna utan Junior vet ju vad som gäller och börjar direkt riva bland grejerna.
Huvudsaken är kanske inte att man gör exakt "rätt" med detaljerna utan att man är säker på sin sak, visar det som något jättekul och har riktigt roliga saker. Sen får man väl vänja dem i jättekorta stunder. Jag har ingen erfarenhet men man kanske kunde låta det vara typ 1-2 minuter i början bara. Så att man hinner bryta INNAN barnet blir ledset/argt. Det kan kännas fånigt kanske men kanske förstår barnet då att mamma kommer tillbaka snart och att det gäller att passa på att leka med sakerna om man ska få uppleva dem. Eftersom man aldrig får titta på dem annars.
Gud vad ni är gulliga
TACK! Har känt mig lite missmodig idag (pms...
) men nu är jag på G igen efter att ha fått pepp från er
Skall defenitivt göra iordning sängen innan imorgon
Just nu tror jag problemet är att Dag har separationsångest...Blev helt hysterisk när jag lämnade lekplatsen idag för att hämta kaffe. Trots att älskade gudmor var där OCH han satt i gungan
Och pappa får INTE ha honom om jag är i närheten...Suck
8-mån ångest kan det ju inte vara, killen är ju 11 mån? Nån som känner igen beteendet? Detta krånglar ju till introduktionen av ensamleken...Men, på't igen bara
Bytet till 1 lur har dock gått helt suveränt
\:D/ Med utevistelse och social delaktighet klarade han sig galant fram till 12 och sen sov han 2
timmar fastän han är van vid 1,5. Skönt. Em var lång och jag lade 15 min tidigare men han var trots allt ganska glad
Kram
Skall defenitivt göra iordning sängen innan imorgon
Bytet till 1 lur har dock gått helt suveränt
Kram
TinasDag: Det är rätt, på det igen bara.
Det går nog bra ska du se. Kanske kan börja med någon minut då bara ifall det blir lika igen.
Vad skönt med en lur mitt på dagen, man borde hinna göra lite mer då tycker jag. Pluttan är inte redo för det än, hon vill gärna sova sina 20 min fm än. Sen gör jag nog som du, erbjuder 2 timmar mitt på dagen. Fast jag gör inget byte förren hon visar att hon är redo för det.
Elsa har aldrig varit mammig eller pappig, mer än när hon var hungrig och jag ammade. Det är jätteskönt att båda duger lika bra.
Men nog är det något här också, jag trodde det var tänderna men kanske att det är just att de ska lära sig gå då? Är ju ett stort steg för dem. Hon blir arg så fort det inte går som hon tänkt och hon kryper runt och smågnäller "iiiiihhh iiiiuuuuhhh uuuhhh". Ute brukar hon krypa ifrån mig men nu ska hon bara klänga på mig och dra ner min dragkedja, och går den inte ner på en gång så "Iiiiuuuuhhh uuuuhhh"...
Ikväll började hon gråta
när vi skulle lägga henne! Har inte hänt på jag vet inte när. Ja ja, vi körde på som vanligt och efter en solfjäder och skrammel så blev hon tyst, slängde in en bekräftelse också. 8)
Vad skönt med en lur mitt på dagen, man borde hinna göra lite mer då tycker jag. Pluttan är inte redo för det än, hon vill gärna sova sina 20 min fm än. Sen gör jag nog som du, erbjuder 2 timmar mitt på dagen. Fast jag gör inget byte förren hon visar att hon är redo för det.
Elsa har aldrig varit mammig eller pappig, mer än när hon var hungrig och jag ammade. Det är jätteskönt att båda duger lika bra.
Men nog är det något här också, jag trodde det var tänderna men kanske att det är just att de ska lära sig gå då? Är ju ett stort steg för dem. Hon blir arg så fort det inte går som hon tänkt och hon kryper runt och smågnäller "iiiiihhh iiiiuuuuhhh uuuhhh". Ute brukar hon krypa ifrån mig men nu ska hon bara klänga på mig och dra ner min dragkedja, och går den inte ner på en gång så "Iiiiuuuuhhh uuuuhhh"...
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen