Hej Malia75
Nu har jag inte läst hela din tråd, bara de här sista inläggen där du beskriver din osäkerhet kring shn och hur du ska hantera det. Du har fått så många fina svar och så bra coaching, så det jag skriver blir nog kanske bara upprepningar..
Du skriver också att du är trött på tjatet om attityden, och kanske beror det på att du missförstått vad vi menar med det?
För mig betyder attityden att man tar till sig shn och barnabokstänket i hjärtat, och att målet är att barnet ska sova gott i egen säng. Att hela tiden ifrågasätta verktygen och metoden tror jag beror på att man inte har gjort det, utan att man försöker ge sig på nåt som man inte är helt införstådd med - tror du det kan vara så?
Jag kan LOVA dig, att barn som samsovs, vyssjas, bärs, gungas till sömns också gråter - och er Emil känner nog rätt stor förvirring just nu, då ni inte håller en klar och säker linje som svar på hans förvirring.
Ni ställer hela tiden motfrågor till honom (är det bättre så här? är du trygg? osv fast ni inte frågar direkt men er oro känner han!). Och att solfjädra, ramsa, göra ljud, än det en och än det andra utan att riktigt tro på det själv är inte särskilt betryggande för gossen!
Om jag vore dig, så skulle jag sätta mig ner, läsa igenom shn-boken ordentligt, besluta mig för att nu jäsiken ska här sovas, det finns inget bakåt utan BARA framåt, även om hans frågor nu skulle bli väldigt högljudda
Och nu frågar jag inte detta för att retas med dig, men har du läst tråden om attityden? (det kanske står i tråden din, men jag har ju inte läst hela

).
Och tänk på att fokusera och glädjas åt era framsteg, för shn är en process, och barn är inga maskiner! Mina barn har också skrikit och "frågat" många, många gånger, och jag ser det som min uppgift att då tala om (i handling) vad det är de ska göra!
Vad gäller solfjädern, så måste den få ta tid!
Jag har stått och fjädrat mina barn, rekordet är 45 minuter tror jag, och då gäller det att vara luuuugn och fiiiin och veta att det lönar sig i längden! Att själv andas tungt och sövande hjälper också! Och känner du att du inte klarar att fjädra, så be pappan göra det!
Och till dina sista frågor - det är det NI ska svara på, eller hur?

Självklart är sängen inte farligare än vagnen, och det ska ni förmedla till sonen, och pappa får fundera på hur säkrare och tryggare han agerar på dagen!
Jag kan nästan lova att allt kommer att gå mycket bättre ikväll,om ni bara i hjärtat beslutar er för det! Eller hur
Kram och hoppas inte det blev för mycket upprepning på redan sagda saker
Mia