Trädgård

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hejsan!
Tänk att det finns allt möjligt på detta forum :!:

Jag har inte läst hela tråden :oops: men jag tänkte ändå be om lite tips och råd. Vi har köpt kolloni i våras, och nu är det dags att ta itu med den... Det är en stuga på 45 kvadrat och tomt på ca 350 dito. Vi kommer inte att ha den så lång tid så mitt mål är att den ska vara ganska fin nästa sommar(-09), dvs snart...

Jag är inte trädgårdsvan, förutom att ha spenderat alla mina sommrar i mammas prunkande... Men så till detaljerna, det finns massor att fundera på men detta känns mest akut...

:arrow: Det finns en sån rosenbåge precis över grinden, med det som ska klänga på den varken växer eller klänger :? Så det tänkte jag helt enkelt ta bort, min fundering var att sätta dit humle. Borde komma snabbt nästa år och växa upp snabbt. Bra tänkt, eller finns det fiffiga alternativ?

:arrow: Det är en rabatt i ena hörnet av tomten, mot gången, där det meast finns rosor. De är taskigt beskurna, bladar sig inte så fint och jag tror att de har nån sjuka av nåt slag... Bladen blir gula och får bruna prickar, sen faller dom av. Rosorna i sig är alla möjliga färger och jag gillar det inte... Tänkte kanske gräva upp dem och sätta nåt annat... Men vad? Har ni några tips på bra växter och sorter? Det ska vara lättskött, och inte bli sjukt. Behöver inte vara trendigt, viktigare med funktionellt och snyggt. Komma sig relativt snabbt. Gärna lite högt mot staketet så det blir lite insyndskydd, marktäckare mot ogräs, lite lökar på våren... Det var inte få krav :oops: men det vore kul med lite in-puts...

Tackar och bockar på förhand :D

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Hej Marie!

Grattis till nya trädgården!
Helt rätt att satsa på lite mer rejäla växter som klarar en del men ändå är vackra. Humle är en bra idé men jag upplever att det kan ta en 2 år innan de verkligen skjuter fart (nu har jag iofs guldhumle och vet inte om de är kinkigare?) Guldhumlen har lite mer limegröna blad och när den klänger bredvid mina rosa pioner så är det otroligt vackert.
Tänk också på att humlen har rätt så aggressiva rötter.
Vill du ha en ros igen? I så fall är "New Dawn" en vacker ros som är rätt så tålig.
En vacker rabatt är att ha liguster med höjd i bagrunden (klippt eller friväxande) ett stort bestånd med t.ex. stäppsalvia, några rosa jungfrunävor (de sprider sig fint) kanske något gräs....en regel som många rekommenderar är att ha lite färre sorter och flera. Man "målar" i stora fält istället för att dutta. Lökar: Jag har ljust gula, nästan vita påskliljor och de är väldigt vackra! Vita och blå pärlhyacinter är fint också.
Lite funderingar från mig!

Lycka till :!:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

mari.g skrev: :arrow: Det finns en sån rosenbåge precis över grinden, med det som ska klänga på den varken växer eller klänger :? Så det tänkte jag helt enkelt ta bort, min fundering var att sätta dit humle. Borde komma snabbt nästa år och växa upp snabbt. Bra tänkt, eller finns det fiffiga alternativ?

//Mari
Vi har oxå en båge och på den har jag satt Flamentanz(rätt stavat?)på båda sidorna(röd till färgen)och en klematis oxå på bägge sidorna.Det är olika klematisar.Den ena är vit småblommig och den andra är blå/lila.Dom växer in i varandra och det är jättefint när dom blommar både rosen och klematisen.Satte dom i våras och både rosen och klematisen är redan runt 2meter kan jag tippa på.

Ett litet tips från mig.Håller med om att "New Dawn" oxå är jättefin.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
mari.g

Inlägg av mari.g »

Tack snälla för era tips!
Jag hade tänkt mig att sticka iväg till en handelsträdgård i helgen, jag ska verkligan ta med idéerna!
Återkommer med rapport hur det blev!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"